Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    20-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Lambrecht in De Morgen

    Jef Lambrecht

     

    Wat Jef Lambrecht vertelt over de nieuwsdienst bij de VRT stemt wonderwel overeen met wat ik  enkele dagen eerder met vrienden zat te bespreken, en ‘bespreken’ is een eufemisme voor ons echte  taalgebruik.

    Heeft het te maken met het feit dat we tot dezelfde generatie behoren: een generatie die student was in een tijd dat ‘sensibiliseren’ nog als een opdracht werd ervaren en niet als een scheldwoord?

    In  ons eigen beroepsmilieu, het onderwijs, hebben we eveneens moeten vaststellen dat de geëngageerde leerkrachten – zij die meer deden dan het doorgeven van steeds dezelfde leerstof en het aanleren van door het leerplan opgelegde vaardigheden – gemakkelijkheidshalve kunnen worden aangeduid als post-68’ers zonder daarom te hebben deelgenomen aan de contestatie of aan de verdwazing van kleinlinks.

    Wat de journalistiek betreft gaat het mijns inziens om de fundamentele vraag of een journalist(e) kan aanvaarden dat hij of zij een volksopvoeder behoort te zijn, hoe bekakt dat woord ook mag over komen. Zoals Lambrecht terecht opmerkt is in toenemende mate de tendens ontstaan om het nieuws te zien als koopwaar wat impliceert dat men de weg opgaat van de minste weerstand: maak het vooral licht verteerbaar. Vaak heb je de indruk dat de tv-zenders (met uitzondering van een aantal sterke programma’s op Canvas) de modale Vlaming beschouwen als een randdebiel die zich niet langer dan 5 minuten op één onderwerp kan concentreren.

    Dagelijks bekijk ik na het journaal op Eén ook dat op La Une en ik kan alleen maar vaststellen dat de RTBF heel wat ruimer en diepgaander informeert, al wordt dit  door de VRT wel ten dele gecompenseerd door Terzake op Canvas.  En naast het journaal merk je de teleurgang van een programma als ‘De Zevende Dag’: is dit nog een duidingprogramma of entertainment? Ooit wou je hiervoor thuis blijven op zondagvoormiddag, de laatste tijd  weet je niet wat eerst gedaan om aan die ergernis en stompzinnigheid te ontsnappen.

    Als leraar heb ik ondervonden dat je een groep ofwel op een hoger niveau kan brengen door ze intellectueel en creatief uit te dagen ofwel nog gemakzuchtiger en dommer kan maken door  de populaire kwast te willen uithangen – al is het wel merkwaardig dat juist leerkrachten die nog eisen stellen het meest worden gerespecteerd als ze tenminste er al hun enthousiasme en wat humor tegenaan gooien.

    Ik deel volkomen de mening van Lambrecht dat verdomming leidt tot anti-politieke houdingen en ontvankelijkheid voor de simplismen van de extremisten. In die zin hebben alle opvoeders – ook die van de media – een democratische verantwoordelijkheid: inhoudelijke keuzes kan men niet verwachten als men het kiespubliek geen inhoud meegeeft.

    De VRT heeft maar één excuus: de  commerciële zenders zijn nog vele malen erger, maar die werken dan ook niet met het geld van de belastingbetaler.

    Wellicht ben ik een cultuurpessimist maar ik zie zowel in ons onderwijs als in de media een tendens naar meer en meer gemakzucht en oppervlakkigheid. De gevolgen zijn naar mijn aanvoelen niet te overschatten: niet enkel het politiek bewustzijn zal erdoor worden aangetast, maar ook het vermogen om te participeren aan de cultuur  in de ruimste zin van dit woord: alles wat te maken heeft met een bijzondere kennis en kunde. Ik vrees zelfs voor een devaluatie van onze diploma’s.

    Het arme Vlaanderen van pater Stracke was arm van inkomen, het Vlaanderen (en Europa want  men kan landen opsommen waar het er nog idioter aan toegaat) van de toekomst dreigt  pover en bekrompen van geest te worden. Het minste wat je er in alle nuchterheid over kan zeggen is dat het onvoldoende benutten van de moderne media neerkomt op een gemiste kans.

     de haan 20 jun. 09

    20-06-2009 om 15:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.priesters: een uitstervende soort?

    priester: een knelpuntberoep?

     

    Ooit zei de Nederlandse cabarettier Wim Kan: ‘Wie de sport niet beoefent, die moet zich niet bemoeien met de regels.’  Hiermee zinspeelde hij op de veroordeling van contraceptiva door de kerk van Rome.

    Als ongelovige hond zou ik mij dan ook niet moeten uitspreken over het priestertekort binnen de Roomse kerk, maar als oud-leraar van een katholieke school doe ik het toch.

    Mevrouw Kiebooms van de Sint-Egidiusgemeenschap is geen onverstandige vrouw: ze weet maar al te goed waar het schoentje wringt. Al schrijft ze in het begin van haar tekst in De Morgen van 18 juni: ‘ Het alternatief is ‘protestantisering’, een evolutie die volgens mij geen heil biedt.’ Na zo vele jaren van oecumenische beweging kan zo’n uitspraak tellen.

    Belangrijker is echter wat zij zegt over het verplichte celibaat dat zij in het bijzonder een probleem vindt ‘in een tijd die seksualiteit verafgoodt.’

    Dit getuigt van weinig historisch besef: de celibaatsverplichting heeft altijd voor problemen gezorgd. Reeds in Van den Vos Reynaerde is er sprake van een pape met zijn ‘wijf’ Julocke, een pape die door Tybaert de Kater geraakt wordt in zijn ‘beurse zonder naad waarmede men den beiaard slaat’: de satiricus die ons fameuze dierenepos heeft geschreven, beleeft duidelijk genoegen aan deze castratie.

    Enkele weken geleden werd in Ierland een rapport uitgebracht over kindermisbruik binnen de katholieke kerk: het ging om tienduizenden dossiers, sommigen gewagen van misschien wel honderdduizenden slachtoffers. En dit misbruik heeft niets te maken met eigentijdse fenomenen als porno op het internet.

    Kiebooms merkt zeer terecht het volgende op: ‘Priester-zijn is nu te vaak een veroordeling tot eenzaamheid. Geen wonder dat sommigen troost zoeken in de armen van een vrouw (of een man).’

    De enige fout in haar opmerking is het gebruik van het woordje ‘nu’: het is altijd zo geweest.

    Het meest krankzinnige aan de celibaatsverplichting is het feit dat ze alleen in de katholieke kerk voorkomt – in de andere christelijke kerken en andere monotheïstische godsdiensten bestaat deze verplichting niet en niet toevallig zien we daar ook veel minder kindermisbruik -  en ten tweede vinden we in de basisteksten nauwelijks een grond voor deze absurditeit. Jezus heeft zelfs nadrukkelijk gezegd: ‘Het is beter te huwen dan te branden.’

    De behoefte aan seksueel genot, aan lichamelijke aanraking en tederheid is in de gezonde mens onuitroeibaar. Afgezien van de seksuele mistoestanden en misdrijven die van het celibaat het gevolg zijn, merken we zeer  dikwijls dat celibataire geestelijken hun seksuele wellust inruilen voor machtswellust: de misgelopen voldoening op het ene terrein wordt gecompenseerd door een bevrediging op een ander, namelijk op dat van de machtsuitoefening en dat maakt sommige geestelijken vaak onmenselijk zoals bewezen is in de zogenaamde Magdalene-instituten in het door en door katholieke Ierland, maar ook in Vlaanderen zullen er wel voldoende mensen zijn die te maken hebben gekregen met een dictatoriale non, pater of pastoor.

    Het basisargument om het celibaat te verdedigen is meestal dat het priesterschap een volledig engagement behoort te zijn en niet kan gedeeld worden met een engagement voor een eigen gezin. Dat deze redering niet opgaat wordt bewezen door Joodse rabbijnen, protestantse dominees en islamitische imams of mollahs.

    Dieper nog dan dit kromdenken ligt de negatieve seksuele obsessie van de katholieke kerk die in de seksualiteit alleen het werk van de duivel kan zien: mocht men in staat zijn om de erotiek te beschouwen als een mensenrecht en als een eerbare en onmisbare bron van levensvreugde dan zou de idiotie van het celibaat onmiddellijk worden afgeschaft.

    De vraag is alleen of een instituut dat autoritair wordt geleid door oude en wellicht reeds impotente mannetjes daartoe in staat is. De apostelen waren oorspronkelijk wel getrouwd (hoe ze na Jezus’ dood hebben verder geleefd is niet zo duidelijk zoals het evenmin duidelijk is wat de positie was van al die heilige vrouwen in hun gezelschap: er zijn alleszins geen onomstotelijke bewijzen voor hun maagdelijkheid), maar dat waren dan ook nog vitale en – te oordelen naar de bruiloft van Kana -  bijzonder levenslustige kerels. 

    Maar mevrouw Kiebooms kan gerust zijn: er zijn nog steeds voldoende landen waar het katholieke machtsbolwerk sterk staat en waaruit men priesters kan rekruteren om dit knelpuntberoep in te vullen.

     

     de haan 18 jun. 09

     

     

     

    19-06-2009 om 07:45 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.versjes van verleden tijden

    versjes van verleden tijden

    - bij: ‘spin uw draad o spinner’ -

     

    versje uit de tijd van vroeger,

    versje in de maat; deuntje

    van twee strofen groot;

    leer het vlijtig fluiten,

    jij, vogel in de goot

     

    zie  gezichten stralen bij de

    stemmen in je hoofd, een zaal

    parochianen, blije vrienden

    van mijnheer pastoor

     

    versjes uit de kinderkamer,

    versjes van op school,

    blijf maar duren, word maar

    doorgegeven van ma en pa op

    dochter, zoon, van opa  in een zetel

     

    loop ermee door bos en duinen,

    wandel over straat al fluitend,

    vreemde ogen zien jou struinen,

    zelfs de bloemen voor de ruiten

    staren jou verwonderd  na

     

    versjes van verleden tijden

    toen de meester baas was

    in zijn klas en deuntjes opgaf

    om  vandaag pas juist te fluiten,

    nu je ouder dan de meester bent

     

     

    weer eens zal je weemoed smelten

    ja, je oude dwaze hoofd verweekt

    met wierook  warm omgeven

    hoor je wat een herder preekt

    al ben je nu een boze ketter

    die veel liever als de duivel spreekt

     

    versje uit de tijd van moeder,

    versje  in jouw vaders maat;

    leer het vlijtig fluiten, jij,

    verblijde vogel in een straat

     

     

    18-06-2009 om 17:07 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de uier van de staat

    waar hangt de uier van de staat?

     

    In De Standaard van 18 juni reageren Jan Jambon en Jan Peumans van NVA op een bijdrage van professor Decoster (KUL) over het begrotingsvraagstuk van België en Vlaanderen.

    Het is waar dat de Vlaamse regeringen met Dirk van Mechelen als minister van begroting een budgettaire orthodoxie aan de dag hebben gelegd. Maar tegelijk is de voorbije jaren een aantal Vlaamse uitgaven objectief en terecht gestegen: bijvoorbeeld op de departementen onderwijs, welzijn en cultuur.

    De verklaring voor deze schijnbaar tegengestelde gegevens zit inderdaad in de Lambermont-akkoorden  waardoor Vlaanderen meer middelen heeft ontvangen ten nadele van de federale staat. Meer fiscale autonomie voor de gewesten is dan ook maar fair indien men tegelijk het federale niveau wil versterken. Wie van oordeel is dat de regeringen Verhofstadt hebben gefaald inzake begroting moet dan ook de eerlijkheid hebben om aan te geven op welke posten paars dan wel had moeten besparen: toch niet op onze pensioenen die nu al tot de laagste van Europa behoren?

    Het plaatje van de fiscale inkomsten zou er anders uitzien mochten de belastingen geheven worden op de plaats waar men is tewerkgesteld en niet waar men woont: dan zou het Brusselse gewest wellicht het rijkste van het land zijn. En dat zou ook fair en logisch zijn want de  gemeenten waar  gewerkt wordt, dragen de zwaarste lasten inzake infrastructuur, verkeersellende en milieuhinder.

    Jambon en Peumans halen met recht het voorbeeld van de ziekenhuiskosten aan die in  het Franstalig landsgedeelte onverantwoord hoger liggen als in Vlaanderen wat te maken heeft met een andere benadering van de gezondheidszorg. Responsabilisering zou aan deze scheeftrekking veel kunnen verbeteren.

    De staatshervorming die er onvermijdelijk zit aan te komen en die ongetwijfeld in de richting van meer fiscale autonomie zal gaan, kan men vergelijken met de verbouwing van een huis.

    Maar wie zijn huis wil laten verbouwen, die haalt er geen sloper bij. En dat is precies wat NVA wenst:  hun partijprogramma is gericht op  het slopen van de Belgische federale staat.

    Een discussie over de federale en regionale begrotingen zouden we daarom beter overlaten aan neutrale wetenschappers die argumenteren met onweerlegbare cijfers in de hand en niet aan politici die spreken vanuit hun partijbelang.

     

    de haan 18 jun. 09

     

    18-06-2009 om 09:16 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aankondiging

    Zevende Brugse Poëzieavond

    dinsdag 12 februari om 19.30 uur

    Balsemboom (Ganzestraat)

    met

    Patricia Lasoen
    Marcus Cumberlege
    Paul Saccasyn
    Staf de Wilde

    toegang: 2 euro

    (de Ganzestraat is een zijstraat van de Langestraat)

    31-01-2008 om 12:20 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vampier

    Bal der Vampiers – naar Roman Polanski

    - voor Paul Saccacijn –

     

    struikrovers zijn het, de dichters:

    ze springen je op de nek, slepen

    jou naar hun holen, jouw dromen

    sluiten ze in hun kluizen op

     

    ze eisen het hoogste losgeld,

    niet zomaar afdokken levenslang,

    neen, meteen het geheugen van kind

    en volk in secula seculorum

     

    op boom  en steen griffen ze

    hun woorden, hun naam moet

    gegeven aan zee en hemellichaam:

    geen melkweg is veilig voor

    hun drift en waan, hun honger

    naar een nabestaan

     

    hou je gedeisd, lezer, doe alsof

    je hen begrijpt, leen je oren,

    leen je hart, zeg: jij hebt

    de schoonste doornen, in jou

    wil ik zijn verward

     

    dichters, het is al eerder

    opgetekend: oplichters zijn het,

    pur sang, zakkenrollers,  je staat

    erbij en kijk achteraf je ogen na,

    zie je de wereld nog

    buiten hun verbeelding?

     

    ben je wel zeker, lezer,

    dat jij daar bent en niet

    een ander: stroomt

    jouw bloed wel door je aders,

    verzenmakers hebben rare

    manieren, ze komen door

    spleet en kieren, bijten in je

    blanke hals, maar zuigen, neen,

    zo zuinig doen ze niet

     

    ze spuwen, stuwen hun gif en

    fluimen door je lijf, geen vampier

    sluipt even stiekem, even gulzig:

    voel je de beet terwijl ik schrijf?

     

    31-01-2008 om 10:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zeegezichten 2

     zeegezichten 2

     

    de zee is een woud

    van water, dolfijnen

    wippen van tak naar tak:

    schilder ze bruin en

    ze dragen een pels,

    een solsleutel als staart

     

    ruisen is hun beider taal:

    woud en zee verhalen

    over draken, geesten

    die  huizen in de holte

    van een draaikolk,

    een boomstronk

     

    en beiden goochelen

    met sierlijke pols,

    toveren glans uit

    een hoedje van schrikken,

    uit het blauwe fluweel

    van de nacht wanneer

    nimfen zich de ogen

    uitwrijven en zingen

     

    hoor je hun boodschap,

    het woud van water,

    de zee van hout,

    ze melden het beiden:

    deze wereld is meer,

    onder zijn oppervlak

    bewaart hij geheimen

     

    open zijn diepere huid, kijk

    onder zijn hogere voeten, vind:

    verborgenheden speels als

    dolfijnen en eekhoorns, hongerig

    om jou te ontmoeten

    29-01-2008 om 18:53 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bezoeking

    bezoeking

     

     

    vader,

    je woelt weer door mijn aarde,

    maakt de wormen wakker -

    de regen zingt zijn dronkemanslied,

    waggelt over het raam

     

    je hand staat als een spade

    op mijn nek -

    het was een vrouw zopas

    die mijn vlees kneedde,

    zoete broodjes bakte

    van mijn adem

     

    het is de brand in mijn keel

    die jou terugroept

    ik rook te veel en jij

    hangt weer in mijn kleren

     

    jij graaft  in mijn grond

    en ik damp als een dorp

    na een bommenregen

    mijn woorden lopen als gek

    geworden weduwen

    om mijn gespleten schedel

     

    dan lach je,  waggelt

    naar de rand van het blad

    en ik ben je kwijt,

    adem je verschijning in

    je verdwijning uit

    28-01-2008 om 11:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stilte

    het geheugen van de stilte

    - voor Marcus -

     

     

    er zijn kwalen die zouden genezen

    door ‘het geheugen van het water’

    wie de schappen vult van het weten

    beweer:

    dit zijn werken van geloof

     

    er zijn gelovigen die het zwijgen eren

    het innerlijk verstommen

    zij vergeten hoeveel stemmen

    het geheugen van de stilte bewaart:

     

    het schreien, smeken

    bedreigen en bezweren

    wanneer je ingetogen

    voor het water zit

    en de sporen volgt

    van licht en schaduw

    op de golfslag

    op de afwezigheid van golven

     

    er zijn wijzen die je leren:

    staar voor je uit of sluit je ogen

    tot je de stilte hoort

    als stilte

     

    geloof me, mijn vriend,

    alleen in een lege schedel

    wordt het ooit stil

     

    en dan nog wellicht

    is er een wind

    die zijn vingers op de gaten plaatst

    en zijn deuntje blaast

    veelstemmig

    zonder notenschrift

    gewoon uit het geheugen

    van de grote stilte

    27-01-2008 om 09:49 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kippenkweker
    kippenkweker
     
    In de weekendeditie van De Morgen krijgt kippenkweker Koen van Mechelen een interview van 2 volle bladzijden. Samen met Jan Fabre, Wim Delvoye en Jan de Cock is hij de voorbije jaren de meest gemediatiseerde kunstenaar van Vlaanderen.
    Waaraan heeft hij dit verdiend? Hij heeft het lumineuze idee gehad een 'universele kip' te gaan kweken die symbool moet staan voor de broederschap tussen alle rassen en volkeren. Als dit kunst is dan is de fruitteler die de jonagold heeft ontwikkeld, ook een kunstenaar.
     
    Intussen werken in Vlaanderen tientallen kunstenaars die nog met eigen handen iets subliems kunnen maken, noem ze 'ambachtelijke' kunstenaars zoals Roel D'haese en Rik Poot dat waren. Zij mogen al blij zijn als een kleine galerij hun werk wil tentoonstellen.
    Op zich kan men daar relativerend over doen en zeggen dat het om een zoveelste vervolg gaat op 'De lof der Zotheid' van Erasmus. Maar aan plastische kunst hangt ook een prijskaartje, in de eerste plaats voor de makers: of zij zich al dan niet economisch kunnen handhaven heeft met hun inkomen te maken en dit inkomen wordt sterk bepaald door naambekendheid. De media beslissen dus in grote mate over de leefbaarheid van de plastische kunstenaar en in feite van elke kunstenaar die van zijn kunst probeert te leven.
     
    Mag men dan niet verwachten dat media die zich beroemen op een kwaliteitsniveau, een onderscheid maken tussen de oppervlakkige sensatie en de spektakelwaarde van een aantal 'charlatans' en intrinsiek hoogstaande kunstvormen gekenmerkt door authenticiteit, vakmanschap en diepgang?
    Na de 'kakmachine' een 'superkip': wat we zelf doen, doen we beter.
     
     

    26-01-2008 om 09:20 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel van de Woestijne

    Karel van de Woestijne in De Standaard der Letteren

    karel 3.gif.1

     

    Aan je jonge jaren hou je een aantal favorieten of idolen over van wie je zegt: hier moeten ze afblijven.

    In de sport is dat voor mij Rik van Looy; in de poëzie onder meer Karel van de Woestijne.

    Vandaag verschijnt in De Standaard een interview met Hans Vandevoorde die over mijn 'leermeester' een doctoraat heeft gemaakt en nu meent dat hij het licht of alleszins een nieuw licht heeft gezien.

    Hij bestaat het om een toonbeeld van decadent symbolisme
    'een vitalist'  te noemen.
    Vitalisme staat voor levenskracht, optimisme, energie. Om die reden wordt de term gebruikt voor Hendrik Marsman en Wies Moens.
    Van de Woestijne was een zinnelijke, aardse mens dat zeker maar getuigt zijn werk van hoger genoemde eigenschappen?
    Het zeer terecht om zijn veelzeggende eenvoud door Vandevoorde geprezen gedicht 'Gij draagt een schoone vlechte haar' uit 'De gulden schaduw' van 1910 bevat in het midden regels als:
     
    ' Het is een trage dag voor-waar
    van weiflen en van weenen.
    Het is een lengende avond van
     mis-troosten en mis-prijzen.'  
     
    In de bundel 'Het berg-meer' uit 1928 - dus helemaal aan het einde van zijn leven - staan 2 uitgesproken erotische gedichten:
    'Zouden we geen glaasken mogen drinken' en 'De meiskens uit de taveernen'.
    Maar de kernregels luiden: '
    Wij hebben walg om ons te troosten'  
    en '
     We ontwaken  aan hare zijde
    met den houten mond van de spijt'.
    Is dit vitalisme?
    Vandevoorde noemt de dichter 'overbewust', maar waarin verschilt de inhoud van deze term van het decadentisme en fin de siècle-levensgevoel die Karel van de Woestijne traditioneel worden toegeschreven? 
    'Overbewust' betekent in de psychologie dat men gebukt gaat onder het gewicht van de reflectie, onder zwaarmoedige tobberij - in het geval van KvdW zonder twijfel een erfenis van zijn vader die liever pater was geworden en zich vaak dagenlang opsloot.
    Toen hij in Sint-Martens-Latem verbleef met zijn broer Gustave, de beroemde schilder, en andere kunstenaars zoals Valerius de Saedeleer, trok hun gezelschap geregeld naar café 'bij Maebe's' - dat nog altijd bestaat geloof ik, alleszins het gebouw - en op een van hun nachtelijke terugtochten viel Karel in een gracht en bleef daar liggen. Zijn broer kreeg te horen: 'Laat me liggen, ik heb geen zin meer.' Ook al zijn het de woorden van een zatterik, de grondtoon van levensmoeheid spreekt uit tal van zijn verzen. Nu zijn er wel meer 'vitalisten' die zich van kant hebben gemaakt - denk aan Hemingway en andere die  'kort en hartstochtelijk' wensten te leven.
    De doodsdrift en de levensdrift zijn sterker verwant dan men meestal aanneemt en het ene kan plots omslaan in het andere.
    Maar bij Van de Woestijne gaat het om een constante somberheid, een zwaar op de hand zijn, een soort gebrek aan talent voor het dagelijks leven en vooral voor lichtvoetigheid en vrolijkheid.
     
    Nieuw onderzoek behoort nieuwe accenten te leggen, ongetwijfeld, maar als men de essentie gaat vervalsen en een door en door zwaarmoedige, voor uitbundigheid ongeschikte dichter 'vitalistisch' gaat noemen, dan zet men de lezers op het verkeerde been. Trouwens, waarom zou decadentisme opeens niet meer modern en actueel zijn? Als Kurt Cobain, Amy Whitehouse en andere decadente sterren/sterretjes de geesten van oud en jong blijven beroeren,  waarom dan niet een dichter van Europees niveau?

    Kan men van om het even welk gevoel ooit zeggen dat het uit de mode is: of de emotie nu rozig dan wel zwart uitvalt, het blijft des mensen.

    25-01-2008 om 16:41 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    zeegezichten

     

    dag na dag is ze een ander,

    zichzelf getrouw – Pessoa schreef het:

    dit is je droom, boven je lichaam

    zweven en tinteling zijn

    in eigen bloed en vezels

     

    likken aan de kust van een vreemde

    en vertrouwde mond, een land

    omarmen, loslaten, omgeven

    zoals bomen een weide,

    een weide een boom

     

    dag na dag grenzen verleggen

    en een grenspaal slaan: tot hier

    en verder, nooit ver genoeg,

    nooit zo nabij dat je meetrilt

    met kern en wezen

     

    gezichten vertonen volgens

    de gril van het licht, glanzen

    in het duister wanneer alle

    vuren zijn gedoofd

     

    dagelijks zal ze veranderen,

    spreken met splijtende tong

    en niemand zo hopeloos in eigen

    wieren en walging verward als

    wie een zee niet gelooft

    24-01-2008 om 19:12 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.examen

    weer dat proefwerk

     

    weer moest je weg uit

    de herhaling van beelden:

    je ontwaakte in een sprong

     

    de stad was een dorp, het dorp

    verstedelijkt, de zon maakte

    houtsneden van straat en kade

     

    meisjes hadden bruine, halfblote

    borsten, deden hautain alsof

    ze meisjes waren – de mooiste

    hinkelde over keien en duivendrek

     

    de professor kwam mee naar

    het terras in de binnenhaven, zwierde

    een wierookvat: zij geloofden

    hem niet – hij verdween,

    een zwarte spin met alpino,

    keerde terug, bracht een boekentas

    mee van gebarsten leder

     

    jij had gespiekt, een vondst

    van eigen vinding stond

    op een pakje Gauloises

    al rookte je nog niet

     

    je ging roeien in een wasteil,

    beide voeten een speer in het water

    de steiger bij de monding was leeg,

    obers droegen witte doeken

    over de prothese van een arm

     

    terug op het terras hingen

    blonde haren voor een gezicht

    een theatergordijn schoof open

    voor een minzame spotlach

    22-01-2008 om 15:54 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lama sabachtani

    lama

     

    dit is geen winter

    regen en wind

    lauw in januari

     

    drassig de aarde, het bos

    slaat ons met takken

    van zijn paden, het huis

    blijft donker, een hol

    boven de grond

     

    we roepen de plagen

    over ons af, geselen

    onze grauwe huid met

    windstoot en regen

     

    leg stapels aan, brand

    offerdieren, bid de goden

    van het licht:

    lama sabachtani

     

    het veld is een vijver

    een delta van sloten

    maar geen paling,

    geen stekelbaars

    waar straks de wortels

    van het koren zuigen

    duizenden monden

    aan één lege borst

     

    alleen een sniffende rat,

    ook de wormen verlieten

    hun gaten – we hebben

    hemel en aarde uitgerookt

    als een roversnest, lopen

    de seizoenen uit als

    onveilige huizen

     

    dit is geen winter meer,

    regen en wind in lauw

    januari, de woning

    in duisternis alsof

    het einde begint

     

    we roepen de plagen

    over ons af

    22-01-2008 om 14:14 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dikhuid

    dikhuid

    - voor Erik, Norbert en de jongedames -

     

    olifanten, noem ze geen

    dikhuid: ze rouwen als wezen,

    geven de schedel van een vader

    door als een erfdeel, een ark

    des verbonds

     

    jaar na jaar ruist de savanne

    alsof uit de hoogste baobab

    een muezzin ze riep

     

    noem ze geen dikhuid,

    ze rouwen als een moeder

    na de maaltijd van gieren,

    termieten naderen zij

    als genodigd aan een tafel

    van afwezigheid

     

    jaar na jaar alsof een priester

    ze samen riep en boven het gras

    staan de hoofden

    in bedaarde levitatie

     

    uit de zindering van zand,

    bloedrode zon steekt

    de tromp, loeit gebeden

    naar de damp van een bron,

    een einder verdwenen

    in  heiigheid

     

    een toren van smeken

    een teken van verwijt

     

    noem ze geen dikhuid

    geen blinde weemoed

    kan zo rouwen

    20-01-2008 om 12:49 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hybris

    hybris

    - de mens is een god in zijn dromen, een bedelaar wanneer hij denkt. Hölderlin -

     

     

    bij wijle moet je wel

    genoegen nemen met deze woorden

    deze gunst

    uit de gaarkeuken van de goden

    de broodkorf van een schone

    een zedig geklede

    die doet aan goede werken

    en wie let er op het trekje

    om haar wipneus

    het merkteken van de walg?

     

    je hebt een balg

    en die wil vreten

    je bent een naamloze

    die genoemd wil zijn

     

    dit is het kwaad

    dat aan ons door onszelf geschiedt

    deze schrei en schreeuw om geschiedenis

    wie van ons houdt

    moet ons onthouden

    bewaren in een vitrinekast

    op het sterk water van de rouw

    of sterker nog onder het keldergewelf

    waar vorsten rusten met gevouwen handen

    en honden en globes aan hun laars

     

    met minder dan een kaars

    van getrouwen die devoot prevelen

    ten eeuwigen dage

    nemen we geen genoegen

    minder dan een naam

    van een hemellichaam of maanzee

    is voor ons missen en ontberen niet genoeg

    19-01-2008 om 13:33 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schattenjacht
    treasures in the dirt, dirty treasures?

    Bij De Standaard van donderdag 17 januari zit een luxueuze folder met als ondertitel 'De jacht op de truffel'. Het is reclame  van Landrover.
    We zien mooie foto's van een  jeep die zoeft langs een moerassig landschap, door een bos gehuld in ochtendnevel: de natuur moet je exploreren in een Landrover.
    De associatie is duidelijk: truffels zijn net als kaviaar delicatessen weggelegd voor de succesrijken onder ons.
    Geen probleem: we gunnen de happy few hun culinaire exclusiviteiten. Lastiger om te aanvaarden is het oneigenlijk gebruik van terreinwagens als statussymbool.
    Waarom dulden we SUV's en 4x4's in onze agglomeraties?
    Als roken gebrandmerkt wordt als anti-sociaal gedrag en meer en meer geweerd wordt uit het openbaar leven, moet dit dan niet ook gelden voor sterk vervuilende wagens?
    Een recent bericht leert ons dat steeds meer longkankers optreden bij niet-rokers en patiënten zonder een voorgeschiedenis van passief roken: de oorzaken moeten in het milieu worden gezocht.
    Is in het verkeer de vrijheid en luxe van de enkeling dan geen aanslag op de vrijheid en gezondheid van een meerderheid?
    De verkopers en bezitters van Landrover (de prijs gaat van  31 500 euro tot  99 500 euro) zullen deze vragen wegwuiven als uitingen van afgunst.
    Dat is de gemakkelijkste taktiek: lage motieven toeschrijven aan een tegenstander. Er zijn de objectieve feiten: de keuze voor een vervuilende wagen die niet aan een noodzaak beantwoordt, is een daad van agressie.
    (En dan heb ik het nog niet over de rijstijl van de meeste chauffeurs - niet allemaal - van een 4x4.)
    Als de sigaret mag verboden worden in de horeca, dan mag de terreinwagen verboden worden in onze binnensteden en dorpskernen.
    Lucht is lucht en longen zijn longen, om het even in welke ruimte men zich bevindt.
    Of moeten we alweer vaststellen dat de commercie voorrang heeft op de 'schone' principes?

    17-01-2008 om 10:56 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.boomgedicht

     

    sta op je strepen, een boomgedicht

     

    leg je twijfel af, trek strepen

    in het zand: tot hier, bekende,

    kom niet verder, vreemdeling

     

    een mens is een mens, een boom

    een stamboom met wortels en spillen

    van duizenden eeuwen: ja, wij

    mensen vertonen dierlijke streken,

    niet zo sierlijk als de dieren

     

    laten we ons gedragen

    bij de beesten af: voortaan

    vlooien we elkaar, braken voedsel

    in een krijsende keel

     

    we sluiten de rangen, openen

    de kring: zo lopen onze strepen,

    stippellijnen in het zand,

    geen ‘rabbit proof fence’

     

    we heffen de hand

    om uit te delen, slaan harde noten

    op hardere stenen stuk en paren,

    bespelen onze lieve lust

    als een betoverend instrument

     

    trek hier je strepen: kom niet

    verder, bekende, dan grommend

    van genot; treed in de kring, vreemdeling,

    we likken je wonden schoon

     

    zie ons bij vallende avond, gezeten

    als donkere vruchten in één boom,

    als dotten van vogels die niet hoeven

    te vliegen: geen enkele vlucht

    overtreft onze droom

     

    we delen onze strepen

    met vreemde en bekende

    in een boom die ons even

    van de aarde verheft

    16-01-2008 om 11:32 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bulgaarse kinderen

    Abandoned Children

     

    Vaak wordt de pers de vierde macht genoemd in een democratie. Wat dit in concreto kan betekenen, werd maandag even voor middernacht gedemonstreerd door de Britse documentaire over de kinderen van  een opvangtehuis in het Bulgaarse Mogilino.

    Volgens  de aankondiging  op de tv-bladzijden van De Standaard werden de directrice en haar assistent achteraf geschorst door de Bulgaarse regering.

    We zagen beelden die ongewild deden denken aan de Naziconcentratiekampen, de resultaten van de 'behandeling' waren in elk geval dezelfde: kinderen stierven door ontbering, de overlevenden zien er uit als skeletten.

    Een cynische bevlieging zei in mijn hoofd: dan waren die gaskamers met hun vrijwel onmiddellijke dood nog heel humaan.

    Mochten het ganzen zijn geweest dan stond Gaia nu al op straat om luidkeels te protesteren tegen de manier waarop deze kinderen werden gevoed.

    Waren deze directrice en haar personeel monsters te vergelijken met de kampbeulen?

    Het monsterlijke in heel dit schandaal is de onverschilligheid: het maakte deze vrouwen (op 1 uitzondering na) en hun superieuren geen ene moer uit wat het lijden van hun slachtoffertjes inhield.

    De documentaire bevestigt mijn overtuiging dat het kwade meestal niet gebeurt omdat er zoveel kwaadaardige mensen rondlopen. De verdorvenheid kan haar slag slaan omdat zoveel meer mensen wegkijken of onbewogen toeschouwers  blijven.

    Dit was zo met Hitler en Stalin, begin de jaren 1990 in Bosnië, in 1994 in Rwanda, dit is al meer dan 10 jaren zo in Oost-Congo. Het geldt voor Darfour en vul zelf maar de namen aan.

    Kon Dutroux uitgroeien tot het monster dat hij geworden is zonder dit wegkijken, deze onverschilligheid van  onze engelbewaarders van gerecht en politie en hun controlerende politici?

    En wat is onze houding?

    Dostojefski schreef: 'We zijn schuldig aan alles jegens allen.' Dit schuldbesef is een variant op het christelijke zondebesef dat de overgevoelige schrijver heeft gecultiveerd, en het is zonder meer verpletterend en dus onleefbaar.

    Beter leefbaar en werkbaar is het concept van medeverantwoordelijkheid: we dragen niet alle verantwoordelijkheid op onze schouders maar toch ons deeltje - de ene keer al wat groter dan een andere keer.

    In het geval van dit Bulgaarse opvangtehuis gaat het om feiten binnen de EU, kortom binnen ons eigen democratisch systeem.

    Onze eigen politici hebben hier direct of indirect iets over te zeggen en wij als vrije burgers kunnen hen aansporen om iets te ondernemen.

    De journaliste en haar collega's van het zo vaak imponerende Channel 4 hebben hun plicht gedaan en meer dan hun plicht: we zagen een engagement, een nauwelijks onder controle gehouden woede en droefheid zoals je die enkel van heiligen verwacht.

    Blijkbaar kan deze wereld niet zonder dit soort pioniers: individuen die met enige helfdhaftigheid vooroplopen, niet met de bajonet, maar met de kracht van het woord of het beeld.

    En dat beeld ontploft dan even voor middernacht als een handgranaat in je huiskamer.

    Je hebt een inslaapmiddel nodig om de nacht in te glijden, een warm lichaam aan je zijde.

    Warmte, daar gaat het om: onverschilligheid is de ijstijd van de ziel.

    Nogmaals verwijs ik naar het korte dialoogje uit een schoolagenda van het katholiek onderwijs:

    'Oosterse leerling: Meester, hoe komt het dat het kwade altijd wint in deze wereld?

    Oosterse wijze: Omdat de goeden zo weinig doen.'

    Men hoeft geen Atlascomplex te hebben of navolger van  Christus te zijn om 'iets' te doen: alleen de onverschillige kijkt onbewogen toe en onderneemt helemaal niets, wat alleszins minder is dan het geringste gebaar van medeleven.

    'Wat gij aan de minsten van de mijnen hebt gedaan, hebt gij aan mijzelf gedaan,' zei een groot profeet. Hij schreef in het zand. Hebben wind en water zijn woorden uitgewist?

    15-01-2008 om 10:51 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tobback versus D'hondt
    Bruno Tobback versus Greta D'hondt
     
    Wie in het gekissebis in De Morgen tussen Greta D'hondt en Bruno Tobback de waarheid weergeeft is niet te achterhalen: er bestaat geen notule die bewijst dat Tobback zou gezegd hebben dat iedereen tot zijn 70ste zal moeten werken.
    Wat daarentegen wel controleerbaar  op papier staat, is deze uitspraak van Tobback in het ledenblad van het ACOD, de bevriende vakbond:
    'De meeste gepensioneerden beschikken nog over te veel energie om de hele dag in hun zetel te blijven zitten.'
    Hieruit kon je niet anders dan twee conclusies trekken.
    Volgens de krasse veertiger heeft men pas recht op een pensioen als men tot niets anders meer in staat is dan de hele dag in een zetel zitten.
    Ten tweede heeft de zoon van de Leuvense keizer geen weet van het vrijwilligerswerk dat door zovele gepensioneerden wordt verricht: in de mantelzorg, in sport- en cultuurverenigingen, in sociale organisaties etc
    De jonge Tobback lijkt me een typische vertegenwoordiger van een generatie die een Blitzcarrière heeft gemaakt en er dan maar vanuit gaat dat iedereen even veel kansen krijgt en van de natuur even veel heeft mee gekregen.
    Hij hanteert een LSP (Leading Success People)-beeld van de medemens, vergelijkbaar met 'de hardwerkende Vlaming' van Bart Somers.
    Hoe dit concept te verzoenen is met de socialistische solidariteit, daar is om met Karel de Gucht te spreken mijn verstand te klein voor.
     
     

    15-01-2008 om 09:37 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!