Inhoud blog
  • taalbad voor di Rupo
  • twee publieke opinies
  • verontwaardiging
  • verkiezingsshows
  • taalbewustzijn
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    boek onder lava
    verzwegen berichten
    28-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etienne Vermeersch
    Etienne Vermeersch en het hoofddoekenverbod
     
    Van alle argumenten pro hoofddoekenverbod slaat dat van emeritus professor Etienne Vermeersch in De Standaard van vandaag werkelijk alles: goed geholpen worden door een moslima met hoofddoek betekent reclame voor haar godsdienst.
    Ik ben als overtuigd atheïst reeds meermaals 'goed geholpen' door een eerwaarde moeder in een ziekenhuis: dit heeft bij mij nog geen bekering veroorzaakt. Wel kijk ik dan met respect naar deze religieuze vrouw en oordeel ik met meer mildheid over geloof en godsdienstigheid.
    En precies deze mildheid lijkt me het grote struikelblok bij sommige vrijzinnigen. Zij argumenteren vanuit een bedreigde minderheidspositie en gedragen zich op de duur als een alternatieve sekte.
    Laten we nogmaals herhalen: een verbod op godsdienstige en andere 'zichtbare' symbolen is niet in theorie maar wel in de feiten discriminerend. Het is in de praktijk immers alleen van toepassing op vrouwen met hoofddoek, chassidische joden met keppeltjes vinden werk in eigen milieu en niet bij de overheid.
    Mag ik  opmerken dat de tranen van Anne Maertens, die naar eigen zeggen tegen haar persoonlijke overtuiging in voor het verbod heeft gestemd, voor mij krokodillentranen zijn: als je jouw persoonlijk geweten het zwijgen oplegt voor de kadaverdiscipline van een partij dan ben je bezig met 'Befehl ist Befehl'. Morele vooruitgang is juist alleen mogelijk wanneer mensen hun eigen verantwoordelijkheid opnemen in heel concrete situaties.
    Ten gronde: als men uiterlijke kenmerken van personen problematiseert, dan moet men niet verwonderd te zijn dat allerlei heethoofden deze afwijzing overnemen of zich in hun al dan niet racistische afwijzing gesterkt voelen. En dan krijg je bijvoorbeeld moslimpubers die met stenen gooien naar joodse scholieren met keppeltje of skinheads die een anders gekleurde medemens in elkaar slaan.

    Aanvulling:
    Sommige vrijzinnigen zullen toch eens moeten leren aanvaarden dat ongeveer 90% van de wereldbevolking een of ander geloof of godsdienst aanhangt. Men kan dit vanuit rationele overwegingen betreuren, maar in deze eeuw gaat men dit niet meer veranderen en tot een mutatie van de menselijke soort evenmin. Iets anders is de scheiding tussen godsdiensten en staat inzake wetgeving: vermits wetten op iedereen van toepassing zijn moeten ze respect betonen voor ieders overtuiging en mogen ze nooit de uitdrukking zijn van één welbepaalde levensvisie die dan aan anderen met juridische dwang wordt opgelegd. En met 'levensvisie' is dan bedoeld een stelsel van waarheden en gedragsregels gebaseerd op metafysica. Een grondwet of universele conventie zoals die over de mensenrechten draagt ook een 'levensvisie' uit maar die is dan gebaseerd op controleerbare feiten.
     

    28-11-2007 om 08:24 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiscus
    fiscus en staatshervorming
    De nieuwe SP.a-ondervoorzitter Dirk Vandermaelen is aan de weet gekomen dat vorig jaar bijna 34 000 bedrijven niet eens een belastingaangifte hebben ingediend.
    Loontrekkenden en kleine zelfstandigen vallen hiervan toch achterover? Sommige vrije beroepen worden tot op de laatste eurocent gecontroleerd, grote bedrijven vaak slechts om de zoveel jaar terwijl precies bij hen de fraudebestrijding voor de schatkist veel zou kunnen opleveren.
    Je hoort de fiscus dan voortdurend klagen over een tekort aan mensen en middelen, maar is dit geen politieke keuze: bewijst deze klacht niet, voor zover ze terecht is, dat fiscale fraude niet echt een topprioriteit kan worden genoemd?
    Dit leidt tot de dubbelzinnige situatie dat België in Europa mee op kop staat inzake belastingtarieven en net zo goed inzake belastingontduiking. De vraag is: wat komt eerst, de aanslagvoeten of de ontduiking?
    Laten we het erop houden dat beide factoren elkaar versterken. Als we een efficiënte en betaalbare dienstverlening van de overheid eisen (onderwijs, gezondheidszorg, ordehandhaving, wegennet etc) dan moet de overheid over voldoende middelen kunnen beschikken.
    Wie de Belgische werkelijkheid niet door donkerblauwe contactlenzen bekijkt, kan niet anders dan vaststellen dat de huidige minister van financiën, Didier Reynders, hier een potje van gemaakt heeft.
    Zijn triomfantelijke uitspraak: 'Een regering zonder socialisten is al een staatshervorming op zich' klinkt in het licht van deze vaststelling nogal vals.
    De Waalse socialisten hebben de rekening betaald voor hun gesjoemel in Charleroi, maar een minister die weigert zijn opdracht te vervullen is niet minder corrupt. Een vertoon van onverantwoordelijkheid  zoals het wanbeleid van Reynders  wordt genoemd: 'schuldig verzuim'.
    De glans op zijn gezicht is zeker niet de stralenkrans van  politieke heiligheid.
     
     

    27-11-2007 om 13:11 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.losers

    losers

     

     

    strepen van een kille regen

    zoveel glas en nog veroordeeld

    tot gespleten kijken

     

    een kale tak, zwarte vogel

    een treurnis van gebladerte

    aan een beukenhaag

     

    een witte vlek

    die langs schuift

    geluidloos

    de bestuurder blijft

    onzichtbaar

     

    een tuintafel, vetplant

    in metalen vaas

    ze heeft een naam gehad

    de vermetelheid

    van zaden

     

    de regen ontleedt

    in onwezenlijke delen

    verkilt het gebeente

    schudt beenderen uit een zak

     

    hij breekt het licht

    zoals laarzen botten breken

    en hakken een tak

     

    een bosduif zet een hoge

    borst op alsof ze zegt:

    doodgaan is voor losers

    27-11-2007 om 10:34 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hilde Crevits
    interview met minister Crevits
     
    In het maandaginterview met Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits in De Morgen staat dit opmerkelijk dialoogje:
    'DM: Die neerbuigendheid merk je ook als het over de Vlaamse regering gaat.
    H.C: We zijn verdorie bevoegd voor alles wat écht belangrijk is voor de mensen.'
     
    Genadelozer kan je de communautaire hondsdolheid niet afschieten.
    Ook het interview met de immer bevlogen Karel Van Miert in De Zevende Dag maakte weinig meer duidelijk dan zijn onbegrip voor de al maanden gevoerde strategie.
    De term 'staatshervorming'  - al dan niet voorafgegaan door het epiteton 'grote'  - is een mantra geworden waarmee sommige omhooggevallen politieke tenoren zich in een trance chanten. Deze trance zou een vorm van boeddhistische onthechting kunnen zijn, mochten er minder persoonlijke en partijpolitieke belangen door versterkt worden.
     
    De Vlaamse publieke opinie wordt door dit mantra gehypnotiseerd al weet de overgrote meerderheid niet wat ermee bedoeld wordt. Is het niet stilaan tijd dat de dames en heren uit hun extase weer afdalen naar de aarde, naar de dagelijkse werkelijkheid van 'de mensen' die zich door hun volksvertegenwoordigers steeds meer in de steek gelaten voelen?
    De emopolitiek lijkt in deze tijd egopolitiek geworden te zijn. De prik van Hilde Crevits bewijst dat zelfs binnen het kartel aangevoeld wordt dat de opgeblazen ego's vooral veel wind bevatten.
     
     

    26-11-2007 om 11:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.debutante

    debutante van 60

    - voor Lisette W. –

     

    onzeker schermt ze haar

    woorden af: betaamt het

    wel, dit spreken met verhakkelde

    stem, spiegelscherven na

    het gooien van een steen

    in een moedwillig verduisterde

    kamer, een boudoir van

    een dame zonder lamé

    en zijde, een dertiende

    uit een dozijn

     

    verzamel haar wereld

    scherf na scherf: lees hoe

    veelvoudig je wordt weerkaatst

    hoeveel handen grijpen

    naar één brood: wie deelt

    zal verdelen, maakt onderscheid,

    zet de ene tegen de andere op

    en alle behoren tot haar wezen

     

    betaamt het dat haar naam

    staat in een lijst van meesters

    die net als zij beginnen

    elke dag, elk blanco blad

    een leeg venster waarin

    ze een dag verzinnen

    met verhaal en leven

     

    onzekere leerlingen

    van hun eigen school:

    een vissenschool van

    onderzeese tover, een ekster-

    school van dieven, een vlucht

    ganzen die voorspellen

     

    betaamt het dat ze een

    naam hanteren als een zwaard

    doen alsof de duizend koppen

    van de leegte rollen over hun blad?

    26-11-2007 om 10:04 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Khnopf - bis

    Khnopff

     

     

     

    men zegt het is zijn zuster

    die de deur gesloten houdt

    maar het is geen bloed

    dat hen verbindt

     

    het was een tasten

    naar de huid en klieren

    van de ziel

    de damp die om de aarde hing

    toen ze ontwaakte

    aanving met ademhalen

     

    niet het vlees

    dat mannen scheidt van vrouwen

    ze doet briesen van ongeduld

    om in elkaar te schuiven

    zoals een hand schuift

    in een handschoen

    en dan de deurkruk

    en het openen

     

    ze moeten gesloten blijven

    deur en jongedame

    het hout gelakt in melkblauw

    gebiesd in goud

    de starende zuster in corsage

    een hoge kraag

    wit als een schim

     

    zij moet verschijnen

    één ogenblik daar zijn

    en dan voorgoed voorbij

    de afstand van het tasten

     

    zijn verf: een vingerafdruk

    van het eerste heimwee

    dat op goed geluk

    naar de aarde kwam

    om even  adem te halen

    daarna op te staan

    en voort te gaan

    25-11-2007 om 17:22 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boedapest 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    in nomine patris et

     

    namens wie kan je spreken

    kind van spinner en huisvrouw

    bloedverwant van behoedzame doden

    niemand zo roekeloos toch

    als wie overleeft?

     

    ruik aan je vingers:

    niet eens een restje inkt

    of zweet, fouilleer je poriën,

    zoek een gelijkenis, een teken

    van vloek of zegen

     

    lever, longen doen haast geluidloos

    hun dagelijks werk, alleen een koord

    rondom de hartspier trekt strakker

    aan alsof een zak wordt dicht gesnoerd

    waarin men een dier zal verdrinken:

    het spartelt, klauwt naar de benauwenis

     

    spreek namens benauwden opgetekend

    in een verregend schrift: al wie brood

    heeft gesneden, het mes gericht

    op de buik; al wie hakte, schilde

    de vrucht van eigen of gehuurde tuin

     

    monden waar geen ronkend woord

    in aardde, een sussende toon dat wel:

    toen de slaap uitbleef als een bezopen

    koetsier en koorts een tekening

    toverde in de nerven van een linnenkast

     

    namens gelijken kan je spreken

    vanachter je gevel van burgerman:

    spreek, vervreemde, over bewoners

    van een rijtjeshuis, ze stonden

    bij een kruidenier in het krijt

    en bij de grote slager daarboven

     

    het dier klauwt naar zijn benauwenis,

    voelt een koord zich spannen, weerom

    neerliggen in een streep

    25-11-2007 om 11:40 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.depressies en zo
    over walg en depressies

    Een greep uit de kranten van vandaag zaterdag 24 november. In Brazilië werd een 15-jarige straatdievegge opgesloten bij 20 mannelijke criminelen; men kan zich inbeelden wat zich daar heeft afgespeeld.
    In het vroegere Oost-Duitsland werd een 17-jarige tiener overvallen door 4 skinheads die een hakenkruis in haar heup tatoeëerden. In Burundi worden wekelijks 26 verkrachtingen gemeld, heel wat meer worden niet eens aangegeven uit schrik of omdat het toch niets uithaalt.
    Wie schreef alweer: 'Ich kann nie so viel fressen wie ich kotzen möchte'?

    Het doet me denken aan al de jaren dat ik als leraar Nederlands mijn leerlingen van de derde graag aanspoorde, soms verplichtte, om het nieuws te volgen. Steeds met een ondertoon van zelfverwijt en schuldgevoelens: had ik wel het recht om deze 16-18-jarigen te confronteren met alle gruwel en smerigheden van deze wereld?

    Deze ambivalentie is gebleven: enerzijds lijkt het me noodzakelijk om de actualiteit te volgen en zich te informeren om zo correcter te kunnen oordelen en bij de volgende stembusgang een meer verantwoorde keuze te maken. Anderzijds heb je geregeld een 'time out' nodig. Je moet af en toe op een 'geestelijk eiland' gaan zitten, in de natuur, tussen de kaft van een heerlijk boek, in de armen van een geliefde. Anders riskeer je compleet gek, cynisch of depressief te worden.

    Dat wordt blijkbaar bewezen door de cijfers van gisteren: ongeveer 17% van onze volwassenen lijdt aan depressies.
    Een psychiater stemde in met mijn vermoeden dat dit te maken heeft met de dagelijkse lawine aan negatieve sensaties: ongevallen, rampen, criminaliteit, aanslagen en oorlogsbeelden. Dit overbeklemtoonde negativisme moet onvermijdelijk een weerslag hebben op de psyche van onze bevolking.
    Ten tweede is er de toenemende druk op de werkvloer, een gevolg van de moderne leuzes 'flexibiliteit' en 'verhoogde productiviteit'.  Het is al vaker gezegd, onder meer door Frank Vandenbroucke en Mieke Vogels: 'je kan de mensen niet blijven uitpersen als citroenen.'
    Mensen zijn geen machines die je bij panne kan vervangen door een even goeie of nog betere.

    Ten derde vrees ik dat het ritme van de arbeidsmarkt is overgeslagen op dat van de vrijetijdsbesteding: bijna iedereen heeft het druk, druk, druk. Bij elkaar binnen lopen zonder aankondiging kan niet vanwege een overvolle agenda. Toch weet deze hyperindividualistische dichter dat de mens wezenlijk een sociaal dier is: je hebt niet enkel behoefte aan samenzijn, maar aan kwalitatief samenzijn met mensen die je vertrouwt, tegenover wie je echt kan zeggen wat je denkt en voelt.

    Kortom, ik vrees dat we in een zieke en ziekmakende tijd leven. De overvloed van onze consumptiemaatschappij - althans voor wie er aan mag  deelnemen - kan deze aanslagen op het welzijn niet compenseren.
    De depressieven onder ons vervullen de functie van de kanaries in de vroegere steenkoolmijnen: zij signaleren ontploffingsgevaar. Niet alleen zij moeten worden behandeld, maar in de eerste plaats deze zichzelf beschadigende maatschappij.

    24-11-2007 om 11:59 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anne Frankboom

    Anne Frankboom

     

    stamelt de kastanje:

    raak me niet aan?

    is niet het kruidje-roer-

    me-niet steeds de eeuwige

    stem die moppert om een

    likdoorn, voorbij loopt

    aan verbrijzelde schedels?

     

    kom eens kijken, al wie meent

    de last van de wereld te dragen

    op weerloze schouders, allen

    geschandvlekt door de geschiedenis

     

    kom naar de kade van Pest

    An die Schöne Blaue Donau

    een lint van rode zijde

    toen in dat uitzinnige jaar

     

    zie, de laarsjes van dames,

    de molières van een meisje,

    de plompe bottines van

    een vader, een zoon

     

    in brons, egaal in brons,

    metaal langs het water

     

    brons moppert niet, het ruist

    niet eens, het glanst in regen

    en zonlicht, het treurt niet

    om een zieke boom, alleen

    van zieke geesten wil het

    getuigen, van 600 000

    omgehakt in één jaar

     

    zo stamelt de kastanje,

    zo rekent het meisje dat

    vandaag een dame zou zijn:

     

    indien, indien men op tijd

    opkeek van eigen likdoorn,

    schreeuwde om bijl en schedel,

    indien men op de juiste dag

    de geur opsnoof van een vlag


     

    23-11-2007 om 17:34 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hongerstaking
    over hongerstaking en chantage

    Vandaag lezen we in Visie, het weekblad van het ACW, een interview met ene Pol van Camp, gepensioneerd vakbondsman en vredesactivist.
    Hij is pas terug uit Afghanistan en spreekt over de Afghaanse hongerstakers in Brussel:
    'De hongerstakers hebben nu via een ongeoorloofd middel gekregen waar ze recht op hebben. Wat onrechtvaardig is, is dat ze daarvoor hun leven moesten riskeren.' De kop boven het artikel luidt: 'Hongerstaking is een wanhoopsdaad'.
    Het mededogen van deze man staat in schril contrast met de verklaringen van de blauwe excellentie van binnenlandse zaken, Patrick Dewael, en de Dienst Vreemdelingenzaken die bij herhaling de hongerstaking 'chantage' hebben genoemd en : 'Op chantage gaan wij niet in, we laten ons niet chanteren.' De woorden 'chantage, chanteren' worden dan uitgesproken met een diep misprijzen door ongetwijfeld zeer eerzame burgers en democraten.
    Terecht: volgens het wetboek is chantage, in de betekenis van afpersing, een misdrijf.
    Maar een terugblik op de geschiedenis kan ons wat anders leren. Was niet de beroemdste aller hongerstakers in de voorbije eeuw Mahatma Gandhi?
    Voelt iemand zich geroepen om Gandhi een crimineel te noemen? Verkiest men een verzetsleider (tegen de toenmalige Britse overheersing in India) die terreuraanslagen organiseert of een burgeroorlog  op touw zet?
    Als er iets crimineel is aan de hongerstaking, dan wel de situatie van uitzichtloosheid die iemand naar dit wapen van de machteloze doet grijpen.
    Er zijn toch rare dingen aan de hand met de morele  verontwaardiging: aan de ene kant stuurt men soldaten naar Afghanistan en aan de andere kant vindt men dat de slachtoffers van Taliban en 'war lords' maar in eigen land moeten blijven - Afghanistan  is veilig genoeg volgens de experten van Vreemdelingenzaken. Idem dito voor Iran:  telkens weer schreeuwen Westerse politici hun verontwaardiging uit over dit theocratische dictatoriale regime, maar opnieuw mogen Iraanse vluchtelingen door dit regime vervolgd hier niet binnen. Vluchtelingen moeten kunnen bewijzen dat zij persoonlijk het slachtoffer geweest zijn van vervolging: hoe doe je zoiets? De sporen tonen van foltering, wat impliceert dat je in de dictatuur moet blijven leven tot je inderdaad gefolterd wordt? Moet een vrouw de littekens van een verkrachting kunnen tonen? Hoe leg je de eigendomsbewijzen voor van een huis dat is onteigend of weg gebombardeerd? Hoe kom je aan documenten als je halsoverkop bent weggevlucht of halfnaakt uit een bootje of vrachtwagen wordt gehaald?
    Kortom, eens te meer staan we voor het gezegde van Léo Ferré: 'La morale c'est la morale des autres.' Wij mogen ons wentelen in de luxe,  dat is ons onvervreemdbare geboorterecht, de schooiers die hier aanspoelen moeten terug naar hun mesthoop en/of gevangenis met martelkamer.
    Uit Hertoginnedal  noch uit de Wetstraat hebben we al een signaal opgevangen dat de onderhandelaars erg in hun maag zitten met dit probleem, zeker de communautaire scherpslijpers niet. We leven in een land met een  toenemend egocentrisme en groepsegoïsme, in de vele varianten op de kreet: 'Eigen Volk Eerst'. Wat gewoon een uitbreiding is van: 'ik eerst'.
    Gandhi  was niet gelukkig met de splitsing van India na de oprichting van de islamitische staat Pakistan - later heeft ook Bangladesh zich afgesplitst. En in India zelf bleven de gewelddadige conflicten tussen moslims, hindoes en sikhs voort duren. Het is niet met opruiende taal dat je mensen tot bedaren brengt en coëxistentie mogelijk maakt.
    Vluchtelingen zouden moeten gezien worden als getuigen: hun ellende is een getuigenis van wat fanatisme aanricht, om het even over welk fanatisme het gaat. 

    23-11-2007 om 11:29 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boedapest 5

    Magyaarse II: boswandeling door een stad

     

    een Magyaarse heeft een huid

    van berken, zij wandelt op de jonge

    berken van haar benen, kijkt je aan

     

    als een wezen uit de nacht verschenen

    gelijk een huivering elke nacht verschijnt

     

    zij heeft de blik die even snuffelt,

    glimlacht om het schaarse licht:

    het weten van een ouder wezen,

    het hoort de bons door dunne vliezen,

    herkent het verlangen aan zijn geur

     

    ze glimlacht om het schamel licht,

    de trilling waarop zij huivert

    gelijk gebladerte: een boom heeft

    dan een boom herkend, oog om oog,

    blad om blad – zij glimlacht

     

    zilverlicht over een zilveren pad

    23-11-2007 om 10:02 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boedapest 4

    Magyaarse I

     

    lees hun ogen: vrouwen

    van Boedapest, ze hebben

    de zekerheid van het vlees,

     

    vragen weinig, eisen je vel

    hun mannen staan gedwee

    voor een halte, een zebrapad

     

    zij komen langs, glijden

    met zingende klinkers

    door de metro van aders,

     

    verkruimelen musea, zuilen:

    gebouwen van eeuwen

    begeven voor het bouwsel

    van één nacht, één blik

    als voorbode van die nacht

    22-11-2007 om 16:42 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boedapest 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Schetsen uit Boedapest deel 3

    Museum voor Schone Kunsten

    aan het Heldenplein: een bronzen

    pissertje van Georges Minne,

    de Verloren Zoon van  Constantin Meunier

    in marmer – we zeggen  al iets luider:

    we are from Belgium

     

    ***

    étterem Koh-i-Noor

    a) conversation piece

     

    ‘then we were on the ground

    he said I was part of his phantasy

    went on till half past three

    people who work for him

    in Wall Street call him a monstre

    no emotions you know

    what could I add to his

    conversation?

     

    o dear, everybody in this restaurant

    is listening to my sex life’

     

    b)

    buiten omstrengelt een Pakistani

    een Hongaarse tiener (een levend

    bas-reliëf van een Hindoetempel)

    binnen schenkt men geen wijn

    inch’Allah

     

    ***

     

    monument Attila József

    a)

    bij Donau en parlement

    een man van brons, jas met grote

    knopen in het gras, hoed over knie,

    knokige hand als een vogelklauw

    grijpt niet meer, gebogen hoofd

    op pezige nek: hoort hij de trein,

    de trein, de laatste die voorbij

    gaat, over hem heen gaat?

    b)

    van glimmend brons twee versregels

    in zijn handschrift: kalligrafie

    van een stem die sprak

    namens de sprakelozen

     

    ***


    gedenkteken voor 600 000

     

    op de kade aan de kant

    van Pest: honderden schoenen

    in alle maten, lege voetsporen

    vóór de kogel en de plons

    de Donau, zegt de geschiedenis,

    waaierde uit als een lint

    van versleten rode zijde

     

    ***

    onze ober, een Roemeense

    Oscar Wilde, golvende haarlok, ronde

    kin, keurt twee flessen af: een geur

    van kurk die ons ontging – zijn fooi

    is volgens het boekje van Oscar Wilde

     

    ***

    zeven dagen flaneren in regen,

    sluiers van grauwte – Mehr Licht,

    riep Goethe op zijn sterfbed

    wij willen een ander licht desnoods

    gedaanten die opdoemen uit slierten

    van mist en liefst een zwarte tak

    of gekrulde reling afgebiesd met

    sneeuw; lange zwarte jassen op

    de Duna Corso, dames in rijglaarsjes

    en moffen, heren met wandelstok, ivoren

    knop maar niet die regen en

    regen die niet valt

    22-11-2007 om 09:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zin voor initiatief
    studeren schaadt zin voor initiatief
     
    Onder deze titel op de frontpagina van De Standaard van 21 november verklaart Koen Peeters, medewerker van Flanders DC - what's in a name? - :'Wanneer in de klas een probleem wordt besproken dan geeft de leraar maar één oplossing. Dat staat haaks op de creativiteit van de ondernemer.'
    Tot mijn grote verwondering wordt deze bewering kritiekloos herhaald in het opiniestuk van  hoofdredacteur Guy Tegenbos.
    Naar welke school zijn deze heren geweest? Zelfs in de autoritaire oertijd van de vroege jaren 1960 aanvaardde onze leraar wiskunde dat je langs meer dan één redenering tot eenzelfde oplossing kunt komen. Er zijn nu eenmaal vakken waarin de exactitude onvermijdelijk een doelstelling moet zijn; ook in een goed gedicht kan maar één woord op één specifieke plaats staan, maar zijn dichters daarom niet creatief?
    Trouwens, als ons onderwijs zo schadelijk is voor de creativiteit, waarom komen vrijwel alle creatieve Vlamingen dan uit datzelfde onderwijs? En sommige onder hen blijven er als leerkracht.
    Er zijn intussen allerlei leervormen bij gekomen die juist het persoonlijk initiatief van de leerling aanmoedigen: een bezoek aan om het even welke secundaire school zou je daarvan kunnen overtuigen.
    De meest waarschijnlijke reden waarom er in Vlaanderen te weinig ondernemers zouden bijkomen - wat op zich al een vreemde vaststelling is: gaat Vlaanderen er immers niet voortdurend prat op dat het zoveel ondernemender is dan Wallonië? - wordt in het editoriaal van Tegenbos aangegeven: het beroep van zelfstandige is uiterst precair en heeft diverse statutaire nadelen. Dit geldt niet enkel voor bedrijfsleiders, maar net zo goed voor de meeste vrije beroepen.
    Wil men meer jonge mensen laten kiezen voor het zelfstandig ondernemen dan zal men de huidige risico's moeten milderen en de statutaire bescherming verbeteren.
    Vergelijk maar even de wettelijk gewaarborgde pensioenen, het aantal werkuren en je weet al voldoende. Om nog te zwijgen over de moordende concurrentie: wie kan vandaag als beginnende bakker nog op tegen de grote ketens en warenhuizen?
    Het is natuurlijk heel modieus om het onderwijs van alles wat er mis loopt of zou lopen, de schuld te geven. Het hedendaagse onderwijs in Vlaanderen initiatiefdodend noemen is naar mijn mening - en ik spreek vanuit meer dan 30 jaar beroepservaring - een belediging voor alle leerkrachten die zich precies voor  zelfstandig initiatief, creativiteit en vindingrijkheid engageren.
     
     

    21-11-2007 om 15:38 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boedapest 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Schetsen uit Boedapest - deel 2

    grapjes in het labyrint onder

    de Burchtheuvel:

    a)

    om 18 uur gaat

    het licht uit, je moet verder met

    een olielamp – doorsijpelend

    water wordt plots echter

    b)

    Romeins bekken, vier koperen

    Bacchuskoppen  gorgelen zure wijn

    je ruikt ze drie spelonken ver


     

    c)

    lesje uit het labyrint:

    graffiti was in het stenen

    tijdperk pure kunst, in onze

    eeuw louter vandalisme

     

    ***

     

    pas wanneer je een muntstuk

    overhandigt, voel je hoe warm

    de hand van een bedelaar

     

    ***

     

    memoriaal voor Joplin

    in Janis’ Pub: een jonge Hongaarse

    gaat uit de bol, stem genoeg,

    te weinig waanzin – kunst is

    een zaak van leven of dood

     

    ***

     

    erosie: na nauwelijks 100 jaar

    werd pompeus al poreus

    zuilen, ogieven, kariatiden

    verkruimeld door uitlaatgas

     

    ***

     

    façade: niet  een halfgod, de baarlijke

    duivel bracht het licht naar de mens

    een bronzen toorts in een gebalde vuist

    speelse vleugeltjes aan het achterhoofd

     

    ***

    Lisztmuseum

     

    vier wijdingen ontving Ferenc Liszt

    geen kon hem bevrijden van de pose:

    geheven kin, hand onder revers

    denk er een tastbaar licht bij

    twee horentjes op zijn voorhoofd

    aan weerszijden van die ene wrat

     

    ***

    21-11-2007 om 11:18 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boedapest 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Boeddha heeft er de Pest in

     

    1. Schetsen uit Boedapest

     

    Hotel Nemzeti

     

    donzige loper op marmer

    lotus in gebrandschilderd glas

    Ruby Tuesday uit de boxen

     

    ***

    Blaha Lujza Tér

     

    voor ons Art Nouveaupaleis

    een rij met kom en plastic beker

    gaarkeuken van Hare Krishna

     

    ***

    Stefaansdom

     

    Szent Istvan: roodgeaderd

    marmer, bladgoud – de eerste

    koepel plofte in het stof

    ego sum via veritas et vita

    het panorama beneemt de adem

     

    ***

     

    bar Montmartre

     

    a)

    naakten van Egon Schiele

    vingers aan het kruis

    in oudroze loopt ze haar slalom

    langs zwart gelakte tafels

    bloedrode spots op haar huid

    hoog voorhoofd, hoge borsten

    hand in de lucht alsof ze

    koord danst op jouw blik

    b)

    basgitaar, koortje

    vamos a bailar

    Spaanse crooner in joods Pest

     

    ***


     

    joods museum

     

    a)

    de gidsende dame in de grote

    synagoge noemt Israël

    ‘a lovely little country’

    het klinkt metalig uit haar mond

    b)

    niet van cupola, van kipla

    komen de woorden koepel en keppel

    zegt de gids, jouw keppeltje

    veroorzaakt alleen maar jeuk

     

    ***

    ’s avonds langs de Rakozci Ut

    (een snelweg door de stad)

    maken bedelaars hun bed op

    in hun vaste vensternis: ze lachen

    om hun dagelijkse mop

     

    ***

     

    leven in de leugen:

    we drinken een Chardonnay

    voor 13 euro, geven 20 cent

    aan een oud vrouwtje met

    gaten in een blauwe handschoen

     

    ***

     

    een dag Pest een dag Boeda

    geen spoor van György Konrad

    een binnenkoer doet denken aan een getto

    20-11-2007 om 20:00 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug thuis in Oud België
    Bestaansonzeker België
     
    Na 7 dagen in een Midden-Europese hoofdstad stellen we vast dat de loopgravenoorlog tussen onze volksstammen nog steeds aan de gang is.
    We zagen daklozen overnachten in hun vaste vensternis, een oud vrouwtje krom gebogen over een stok, een plastic bekertje in haar vrije hand. Wat uit haar mond kwam, kan een gebed geweest zijn maar net zo goed een vervloeking van mens en wereld, alle goden inbegrepen.
    Taferelen die zich ook in ons land, met name in het Brusselse afspelen. Staan de blokletters BHV dan voor Buiten slapen-Homeless-Verpauperd?
    Weinig waarschijnlijk dat de sabelslijpers  van NVA en FDF het hierover al ooit hebben gehad: aan de poorten van hun vergaderpaleizen wordt immers gebedeld om brokken sensatie niet om levensonderhoud. Als je door een chauffeur ter plaatse wordt gebracht, heb je geen last van een opgehouden hand.
    Nochtans zitten met oranje-blauw christenen en humanisten bij elkaar. Oranje is een vrolijke, warme kleur en daar is in het huidige politieke klimaat weinig van te merken, zacht gezegd.
    Het blauw daarentegen is Berlijns blauw, bijna zwart. België is inderdaad een surrealistisch land: de meerderheid baadt in weelde, de vertegenwoordigers van het volk bekvechten om 'een morzel gronds' en vrijwel iedereen gaat onverschillig voorbij aan de dingen die er echt toe doen: hoe overwinter je met een gering of helemaal geen inkomen?
    Misschien is de federale staat zelf een bestaansonzekere bejaarde, maar toch geen die de straat op  moet met een plastic bekertje?
    Geldt Orwells gezegde dat ondanks de gelijkheid van alle zwijnen, de vette  gelijker zijn dan magere ook in onze verzorgingsstaat?
     
     
     

    20-11-2007 om 15:37 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schaatsers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    de schaatsers







     

    in ouderwetse winters vroren de vijvers dicht

    van de zomerverblijven

    mochten de poorten en traliehekken open

     

    we schaatsten,  ontdekten

    een wereld als een Verboden Stad:

    paviljoentjes op hoge poten

     

    houten bruggen gebogen

    als een opgetrokken wenkbrauw,

    een balustrade waar je een gele

    of roze parasol bij dacht en sarongs,

    kimono’s als klaver en klaprozen van zijde

     

    we zagen de vissen onder het ijs die naar ons

    opkeken traagjes happend,  bellen

    blazend als misnoegde morsetekens

     

    langs de oevers van brekend kreupelhout en bramen

    leek de bodem  betastbaar en grijpbaar kropen

    bleekbruine en rozige kreeftjes

    over de wirwar aan wortels

    van plomp,  polderkaars en waterlelie

     

    we waren een paar weken rijk: werkvolk

    uitgelaten binnen gemogen op een buitengoed –

    in de stilte van de winter galmden de gilletjes

    kinderen die zochten naar evenwicht

    en de ouderen gleden statig en trots

     

    het ijs kraakte,  knarste gelijk de tanden

    van een jaloerse god: we schreven haakse

    heilige namen en achten, de tekenen

    van een eindige liefde bij de wijdere

    van de oneindigheid

     

    12-11-2007 om 11:40 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het peil van peilingen

    peil trekken op een peiling

     

    Wie kan nog een peil trekken op een opiniepeiling? Volgens een nieuwe  enquête van VRT-De Standaard (is het toeval dat die twee samenwerken?) zou 70% van de Vlamingen de aanslepende onderhandelingen schadelijk vinden en tegelijk zouden de partijen aan de onderhandelingstafel nog aan stemmen winnen.

    Hoe verklaren onze politieke handenlezers deze contradictie? Bewijst de individuele populariteitspoll niet dat veel zoniet alles bepaald wordt door de manier waarop politici in de media komen?

    Links haalt met SP.a, Groen en de ACW-vleugel binnen CD&V ongeveer 33%, dus twee derden van Vlaanderen is rechts tot extreem-rechts. Welk beeld zagen we van links de voorbije maanden: weinig meer dan interne verdeeldheid, zeker geen wervende boodschap.

    In Terzake van vrijdagavond 9 november kon je Bart De Wever horen foeteren op de Waalse pers die volgens deze verlichte geest een hetze zou voeren tegen de Vlaamse partijen.

    Maar wat valt er dan te zeggen over de Vlaamse media? Is er in Vlaanderen een dag- of weekblad, een tv-zender die erop aandringt om het communautaire gehakketak even te nuanceren en voorrang te geven aan essentiële uitdagingen, zijnde de vergrijzing, de stijgende kosten in de gezondheidszorg, de strijd tegen de armoede?

    Heeft iemand al één bevredigende verklaring gehoord of gelezen waarom bijvoorbeeld de armoedebestrijding in Vlaanderen zou afgeremd worden door een  gebrekkige Belgisch-federale structuur?

    Is het niet eerder zo dat de armoede ook voor onze eigen Vlaamse regering niet direct een topprioriteit kan worden genoemd?

    Maar goed, ik spreek namens maximum één derde van de Vlaamse bevolking: de rest droomt van meer gevangeniscellen, lagere belastingen etc En  van 'een grote staatshervorming' al kan bij straatinterviews geen enkele ondervraagde zeggen wat daarmee bedoeld wordt.

    Zou je geloven dat ik meer en meer de neiging krijg om net zoals Jacques Brel te antwoorden op de vraag waar ik vandaan kom: 'Moi, je suis du Luxembourg'?

    En Luxemburg staat in deze zin voor Patagonië of om het even welk gebied dat maar ver genoeg van hier verwijderd ligt.

    'Ik ben een Vlaming en daar ben ik fier op': wie kan deze sticker nog op zijn auto of venster kleven, tenzij   gehypnotiseerden - mensen die al hun reële of ingebeelde problemen aan een communautaire oorzaak toeschrijven waardoor deze problemen als bij toverslag zouden verdwijnen na de hocuspocus van een volgende staatshervorming.

    In De Standaard van zaterdag 10 november beweerde een opstelschrijver met het epiteton 'filosoof' achter zijn naam dat de Belgische democratie met haar mythische consensusmodel over en uit is en eindelijk de baan moet ruimen voor een Vlaamse democratie. Als die consensusmythe zo rampzalig was, hoe is Vlaanderen dan kunnen uitgroeien tot een van de rijkste regio's ter wereld? En waarin zou de Vlaamse democratie superieur zijn: in die 20% stemmen voor racisten, in onze roemruchte wachtlijsten?

    Vlaanderen lijkt  sedert bijna een jaar te leven onder hypnose van de drie D's, De Wever,  Dewinter  en Dedecker:  volksophitsers  gezegend door het lauwe wijwater van Jo van Deurzen en gehuldigd op de open tribunes van onze media.

     
     
     
     

    12-11-2007 om 11:30 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schoonheid en troost

    van de schoonheid en de troost

    Ter gelegenheid van de Klara Top 75 hoor je zeggen (en kan je lezen) dat schoonheid troost, ook als die schoonheid zelf droevig klinkt.

    Waarom is dit zo en is dit geen zeer eenzijdige benadering van de schoonheid?

    Om te beginnen is de behoefte aan troost niet zo verwonderlijk. We leven in een wereld die steeds meer als onzeker en bedreigend wordt ervaren, als emotioneel koud - een ervaring die in grote mate wordt versterkt door onze media die de feiten heel selectief en negativistisch presenteren.

    De behoefte aan het tegendeel, aan zekerheden en emotionele warmte is dus een vanzelfsprekendheid, ook los van de huidige omstandigheden: de mythe van de verdrijving uit het Aards Paradijs symboliseert de uitdrijving uit de moederschoot, het 'in de wereld geworpen zijn' (volgens de existentialisten) en al wat we nastreven is een herstel van deze oertijd, een volkomen geborgen zijn.

    Onze samenleving is in toenemende mate geatomiseerd: we leven als eilandjes naast elkaar. Veel vrienden en familieleden hebben een agenda, je moet eerst een afspraak maken om ze te zien te krijgen.

    Voorbij is de tijd dat je onaangekondigd ergens kon binnenvallen, buren die bij elkaar in een uit liepen. Vereenzaming is de prijs die steeds meer mensen hiervoor moeten betalen.

    En dan kan de geborgenheid van de schoonheid inderdaad een troost bieden, een ersatzwarmte die meer is dan een ersatz: muziek heeft geen handen om je aan te raken en te strelen, maar ze streelt je onderhuids.

    Toch lijkt deze troostende functie mij een belediging van de schoonheidservaring. Waarom beklemtoont men niet even zeer dat er zoiets bestaat als esthetisch genot: we hoeven niet droevig te zijn om van schoonheid te genieten. We zijn zinnelijke wezens en kunst spreekt de zintuigen aan, en de diepere sensoren van de ziel. Je kan dus smoorverliefd en intens gelukkig samen van kunst en andere schoonheden genieten.

    Wat me stoort aan de frase 'de schoonheid heeft een troostende kracht' is dus niet haar onwaarheid maar haar eenzijdige waarheid.

    Misschien omdat vreugde en genot moeilijker onder woorden te brengen zijn of minder mediatiek: hoe vaak zie je immers dolgelukkige mensen op tv of in de krant, tenzij 'artisten' die net een gouden plaat hebben ontvangen?

    Ooit al een vrolijke Afrikaanse boer op tv gezien? Of een dansende Afghaan?

    We moeten het niet zo ver zoeken: als we elkaar ontmoeten spreken we heel wat gemakkelijker over allerlei lichamelijke kwaaltjes, over prijsstijgingen dan over de schoonheden die ons hebben ontroerd.

    Wie zegt tegen zijn bezoekers: o we hebben gisteren zo lekker gevrijd?

    Of: we hebben hier in het donker een uur zitten luisteren naar Bach en we waren helemaal weg van de wereld?

    Weg van de wereld en weg van elkaar: raar hoe hetzelfde woord zo'n totaal tegengestelde betekenis kan hebben. In het eerste zinsdeel slaat het op een vlucht, een ontsnapping; in het tweede gaat het om 'vervoering', opgaan in elkaar.

    Schoonheid heeft beide te bieden: het kan inderdaad een asiel zijn, een toevluchtsoord; in andere gevallen ga je  genietend op in de aanwezigheid van het genie, in de zintuiglijke manifestatie van een hoger bestaan, het sublieme waartoe slechts enkelen productief in staat zijn maar waar  in principe iedereen receptief  binnen kan.

    In principe, haast en verharding plegen een slijtage op de gevoeligheid of ontvankelijkheid: opgaan in het schone vooronderstelt een vertoeven, stilstaan, luisteren, kijken met aandacht.

    Dit laatste is de belangrijkste pedagogische waarde van de schoonheidservaring: ze leert ons aandachtig te leven in beide betekenissen van dit woord. Aandacht in de zin van intensiteit, en in de zin van wijding, vroomheid - het schone ervaren is een religieuze, soms zelfs mystieke belevenis.

    11-11-2007 om 14:53 geschreven door staf de wilde

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!