Ik ben Bompapatje
Ik ben een man en woon in Wilrijk/Antwerpen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd bediende.
Ik ben geboren op 02/10/1953 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Bier, amateurtoneel en schrijfselen.
Ik heb mezelf voorgenomen om gezond en volledig bij mijn verstand 120 jaar te worden
Hier se, hier se een bezoeker se.....
Welkom in mijn nederige blog...
Iets drinken?... Als je een biertje wenst, klik dan even op de foto onder de datum en kies maar... keuze genoeg. Gezondheid!
17-02-2010
Eigenwijze kabouter
De brouwerij La Chouffe vierde in 2007 haar 25-jarig jubileum. Met veel vallen en opstaan hadden de twee schoonbroers (toevallig een Waal en een Vlaming) van de kabouter een sterk merk gemaakt. En ze gingen samenwerken met Heineken, maar dat heeft niet te lang geduurd... Het was een pure zakelijke overeenkomst met de nodige arrogantie en zonder gevoel of emotie, wat zo typisch is voor grote brouwerijen.
Toen de schoonbroers het contract opzegden, hadden zij een terugval verwacht van 10% op de Nederlandse markt... maar dat viel al bij al nogal mee en ze gingen in zee met de brouwerij Moortgat... Sindsdien staat de kabouter sterk naast Duvel
De trappistenbrouwerij van Chimay doet haar uiterste best om de meest groene brouwerij van België te zijn
Voor dit jaar hebben ze alvast 300 vierkante meter zonnepanelen besteld.
Inmiddels hebben ze ook al één miljoen euro geïnvesteerd. Over de hele brouwerij werd nagekeken waar men zo rationeel mogelijk kon besparen op energie door bijvoorbeeld snelheidsregelaars aan de pompen en motoren, kleine compressors en een speciale spoelmachine voor nieuwe flessen. Zo ook spaarlampen en lichtkoepels in de magazijnen. Bovendien werd er een nieuwe energiebesparende brouwketel geplaatst. Deze brouwketel bevat een warmtewisselaar, die de warmteoverschotten recupereert om de volledige abdij te verwarmen. Het rijdend personeel werd zelfs opgeleid tot ecorijden om zo minder te verbruiken met de vrachtwagens en autos
Al deze maatregelen hebben er voor gezorgd dat de brouwerij de helft minder CO2 uitstoot dan in 2001.
Maar op personeel wordt niet bespaard, want werk is in deze armste streek van België o zo belangrijk
Goed bezig daar in de Walen! Reden te meer om nog eens zon lekker blauwe Chimay Grande Réserve te openen.
Met carnaval liggen de besmettingsgevaren op de loer. Tilburger en reclamehater Henk Kuiper gaf een paar waarschuwingen:
-Kijk uit met het zogenaamde haandeschudde. Die haande zijn gevaarlijke infectiebronnen.
-Mijd cafés en kroegen of zet dan een masker op. En drink in zon café vooral geen bier. De ontsmetting van de bierglazen is belabberd.
-Helemaal uitkijken moet je met carnavalsvereniging De Spiersmènnekes. Om te voorkomen dat een ander hun glas leegdrinkt, spugen ze erin! Maar ze vergissen zich wel eens! Net als de Vattebieren. Die vatten het bier van een ander, waardoor je even later ook zelf een glas hebt met andermans toegevoegd bierschuim.
SABMiller heeft in vijftien verschillende Europese landen een onderzoek gedaan naar de drinkgewoontes. Hieruit blijkt dat in Denemarken het borreluurtje begint omstreeks 16.41 uur. In Engeland is dat maar om 18.14 uur en de Fransen beginnen er pas aan om20.33 uur, terwijl men in Duitsland met drinken stopt omstreek 22.59 uur
Bij de lunch combineert slechts één op de tien van de Britten een biertje; een kwart van de Denen doet dat wel maar het zijn de Italianen die het meeste bier drinken op restaurant
In veel landen blijft bier een belangrijke sociale rol spelen. De Tsjechen zijn het meest loyaal aan hun eigen biermerken, maar bier maakt er wel 64% uit van de alcoholconsumptie
Op de grote markt van Brussel vestigde de Vlaamse brouwersgilde zich in de zestiende eeuw in het huis De Gulden Boom. Het barokke brouwershuis dateert van circa 1700 In de kelders bevindt zich sinds 1952 het prachtige brouwmuseum. Aan de hand van een gereconstrueerde brouwerij uit Hoegaarden leert men er hoe bier vroeger gemaakt werd en hoe geavanceerd en technologisch het er vandaag aan toe gaat
Het ruiterstandbeeld (een kopie uit 1901) op het gebouw is van een weldoener van de gilde: de Oostenrijkse gouverneur-generaal Karel van Lotharingen.
Algemeen werd aangenomen dat de Mayas (die leefden tussen 300 en 900 na Christus) als eersten een drankje maakten uit cacaobonen. Experts dateerden de ontdekking echter 500 jaar voor Christus. Volgens Amerikaans wetenschappers kan het zelfs nog vroeger geweest zijn. Archeologische vondsten in Honduras werden chemisch bestudeerd op hun inhoud en vooral op de stoffen die in het aardewerk waren getrokken. De conclusie was dat de indianen de pulp rond de cacaobonen fermenteerden tot een soort bier. Ook de vorm van de potten zouden hierop kunnen wijzen. Volgens de wetenschappers zouden de Mesoamericans bij toeval ontdekt hebben dat er een lekkerder drankje van te maken was
Wij vieren dit jaar met onze toneelgroep ons 25 jarig jubileum en bovendien heb ik een belangrijke rol aanvaard in onze volgende productie. Vandaar dat er voorlopig nog weinig tijd zal zijn om te chillen of om uitgebreid op blogbezoek te gaan. Wat niet wil zeggen dar er niets meer zal verschijnen, t zal alleen maar ergens tussen de plooien door zijn en bezoekjes zullen slechts sporadisch kunnen gebeuren
Lees ondertussen het hieronder laatstverschenen chilletje maar (als get al niet gelezen hebt)
:
Tot de volgende chill
Meer weten over het Bananentejater? Klik dan op de foto
In de trappistenabdij van Westvleteren is de cd Triduum Paschale, Pasen in polyfonie en abdijzang voorgesteld. Op de cd zingen vijf van de drieëntwintig broeders Gregoriaanse paasliederen, met steun van het Ensemble Psallentes en het mannenkoor Capilla Flamenca. Voor de cd werden vijf trappisten aangesproken die voorzingen in de abdij, evenals de organist van Westvleteren.
De trappisten vonden hun inspiratie bij buitenlandse voorbeelden zoals de moniken van Silos of Heiligenkreuz. De opbrengsten van de cd moeten de renovatie van het klooster bekostigen.
De beste remedie tegen levensgevaarlijke kwalen is een biertje in combinatie met lichaamsbeweging aldus de verrassende uitslag van een groot medisch Deens onderzoek dat 20 jaar duurde en waaraan 20.000 personen hebben deelgenomen.
Door deze combinatie neemt het risico op hartkwalen met ongeveer 50% af Maar naarmate de deelnemers steviger gingen drinken, werd het effect uiteraard minder alhoewel het resultaat nog altijd beter is dan wanneer men alleen maar beweegt en het biertje laat.
De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in The European Heart Journal.
Een Roemeense man werd in het ziekenhuis opgenomen nadat hij een dode muis in zijn bierflesje had gevonden. De 32-jarige Mihai Stanescu uit Bacau had al een paar slokken van het bier gedronken, toen hij de muis in zn flesje ontdekte. De ongelukkige man werd meteen naar het ziekenhuis gevoerd met een voedselvergiftiging
Er werd onmiddellijk een onderzoek ingesteld of er nog flesjes besmet waren, maar om welk biermerk het ging, werd niet bekend gemaakt:
Duizenden voetbalfans trokken naar de Zwitserse hoofdstad voor een groot voetbalfeest. Bern was er klaar voor braadworsten, bier en televisieschermen op straat. Vooral op de Bärenplatz met een hele serie cafeetjes op rij. Dankzij de dure euro, was het prijsniveau te vergelijken met dat bij ons. De gemeente had met de café-uitbaters afspraken gemaakt, want Bern mocht niet bekend worden als de stad waar de horeca woekerprijzen rekent. In de fanzones betaalde je 5 Zwitserse francs voor een glas bier van 0,4 liter. Omgerekend is dat 3,10 euro voor zon flinke jongen Niet slecht!
Volgens experts werkt de Bobcampagne juist drankmisbruik in de hand. Vrienden van Bob zouden door de campagne aangezet worden tot overmatig drinken. ... In de campagne wordt een Bob getoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te brengen, terwijl het net de bedoeling is om duidelijk te maken dat bovenmatig drinken altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt...
STAP (Stichting Alcohol Preventie)verwijt de brouwers dat ze het drinken van bier op straat stimuleren. Volgens STAP bieden zij meer en meer bier aan voor direct gebruik, zoals goedgekoelde meeneemverpakkingen. Draaidoppen op bierflesjes maken de directe consumptie nog gemakkelijker
De brouwers beweren echter dat dit een service is naar de gebruiker, die steeds minder een koel plekje vind in zn koelkast
Brouwerij Caulier bracht een blond bier van hoge gisting voor diabetici op de markt: Bon Secours Bien-être. Het etiket geeft aan dat het bier minder dan 0,02 g koolhydraten/100 ml bevat. Dat is minder dan een Jupiler, dat 3,5 g koolhydraten/100 ml bevat. De smaak is niet goed, niet slecht. Suikerrijke dranken zijn niet verboden voor diabetici, maar ze nuttigen die producten beter bij een maaltijd. Zo blijft de invloed op de bloedsuikerspiegel beperkt. Bien-être suggereert dat diabetici zich met dit bier beter en gezonder zouden voelen. Het bier heeft echter weinig nut, kost dubbel zoveel als gewoon pils en biedt geen enkele meerwaarde. Het kan zelfs schadelijk zijn voor diabetici.
Volgens de Stichting Alcoholperventie (STAP) werden er in 2007 op de Nederlandse tv-zenders 14.500 alcoholspotjes uitgezonden. Eén op de drie jongeren tot zestien jaar zagen minstens één alcoholreclame per week. Driekwart van de reclames ging over bier, met Heineken als koploper. Bijna de helft werd overdag en s avonds voor negen uur uitgezonden. Het kabinet wil een reclameverbod tot negen uur s avonds, maar STAP wil op langere termijn een verbod tot elf uur s avonds. De alcoholbranche (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) vindt dat onzin, omdat onvoldoende is aangetoond dat een reclameverbod bijdraagt aan de bestrijding van alcoholmisbruik. Ruim 80% van de reclames was te zien op de commerciële zenders. Jongerenzenders als TMF, MTV, Jetix en Nickelodeon zonden geen alcoholreclames uit.
Uit een rapport over de Europese drinkcultuur van SABMiller blijkt dat de Belgen voor het meest aantal mensen (gemiddeld 7,1) een rondje wil betalen. Daarop volgen Nederland(6,6) en Roemenië (6,5). Liefst 81% van de Belgen wil betalen voor het hele rondje, tegenover 70% in Nederland en 75% in Frankrijk. Enkel de Britten en de Zweden (elk 82%) zijn nog vrijgeviger dan de Belgen. De Belgische vrouwen horen bij de meest geëmancipeerde in Europa, als het gaat om wie de drankjes moet betalen bij het eerste afspraakje. 72% deelt de kosten met de man. In een vaste relatie laten Belgische vrouwen de man meer betalen (46%), terwijl de Belgische man dan juist minder wil betalen (72%)
Aan boord van alle KLM-vluchten en het grootste deel van Air France wordt alleen maar bier van Brouwerij Heineken geschonken. Ook in de meeste lounges van Air France kan je alleen maar bier van Heineken krijgen...
De bierbrouwer verzorgd trouwens al meer dan 88 jaar de biervoorziening bij KLM, wat dus al voor veel exposure heeft gezorgd, want 73,5 miljoen reizigers krijgen zo jaarlijks het logo van Heineken te zien...
Als Belgen zullen we het niet graag horen, maar het Nederlandse Heineken is de meest internationale brouwerij van de wereld. Er zijn maar weinig landen waar het biermerk niet te krijgen is
De expansie begon na de Eerste Wereldoorlog. Vlak nadat de drooglegging werd opgeheven in het begin van de jaren dertig, kwam het eerste schip met Heineken aan in Amerika. Sindsdien is het merk daar het meest succesvolle importbier
Singapore, waar het bier verkocht werd onder de naam Tiger, was echter de eerste buitenlandse vestiging; later volgden Indonesië, Belgisch Kongo en Egypte
Bijna niemand in Vlaanderen lust het Nederlandse Heineken :Heineken, dat is suikerwater!
Nochtans is ooit bij een blinde smaakproef van Test-Aankoop met verschillende bieren Heineken wel als lekkerste uit de bus gekomen!... en dat voor een pisbier!...
Maar of dat de Vlamingen van gedacht zal doen veranderen is nog maar de vraag