Kiezenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Onze brievenbus wordt overladen met kiespropaganda. Ik denk nog nooit zoveel folders te hebben gekregen, allemaal met zo lieve mensen er op. In het begin dacht ik te kiezen voor de mooiste, vriendelijkste, aantrekkelijkste kandidaat. Of zou het een kandidate geweest zijn ? Met de nieuwe kieswetgeving is er daar nu ruime keuze voor.
Kiezen is zo moeilijk; ze zijn alle zo lief voor mij. Zij beloven allen dat het zoveel beter zal worden. Zij propageren bijna allen hetzelfde. Moet ik dan in het stemhokje mijn potlood van uit de hoogte zo lukraak naar beneden laten zakken en eender welk rondje rood maken?
Reclamespecialisten zullen zeggen dat ik het geschikte medium ben om overtroefd te worden met reclame omdat ik tot de groep twijfelaars behoor. Maar juist het grote aanbod van publiciteit doet mij twijfelen. Zou de verborgen verleider die de reclame is mij er kunnen toe bewegen toch voor een ander te stemmen dan op die partij of op die kandidaat van mijn eerste gedacht ?
Ik denk dat ik het zal vragen aan het potlood in het stemhoekje: Piet potlood, wie is de mooiste, de vriendelijkste, de beste kandidaat van mijn stad voor mij ?
|