04/09/13 Tot mijn grote geluk blijft het mooie
weer aanhouden. Als je dan graag met een motor rijdt, en als je dan ook nog
eens een motor in de garage hebt staan, dan kan de pret niet op natuurlijk. Ik
heb al en paar jaar het plan om naar de Vogezen rijden met name Bussang al waar
de bron van de Moezel ligt. Volgens mij moet het en mooie route zijn om de
Moezel af te rijden tot Koblenz waar de Moezel in de Rijn komt. Van de bron tot
de Rijn is het ongeveer 560 km. Door omstandigheden is dit verschillende keren
uitgesteld. Nu met dit late zomerweer en de gezondheid die redelijk is kon ik
natuurlijk niet thuis blijven. Ik kon ook het gehuil en gestamp van de Tri niet
meer aanhoren, hij moest naar buiten. Vandaag dus, om half acht gestart met een
frisse 13 graden. Het verwarmde Gerbing vest heeft met deze temperatuur geen
probleem, aan het knopje draaien en het lichaam wordt heerlijk verwarmd. Het
landschap is nog in mistflarden gehuld, dit samen met de zon die er redelijk
aan het doorkomen is geeft mooie beelden. Het is dan ook weer vanaf de eerste
kilometers genieten. Niet zo rond Antwerpen en Brussel waar je natuurlijk in de
onvermijdelijke files terecht komt. Met de glimlach nemen we dit er bij.
Na 500 saaie
autosnelweg kilometers, wat heet saai, ben blij dat ik op een motor zit, komen
we in de Vogezen aan. Prachtig weer, heldere strakke blauwe lucht en een
graadje of achtentwintig. Al redelijk snel is er een beklimming van het eerste
colletje. Col De La Croixdes Moinats.
891 m hoog. Eindelijk kan ik eens bochten rijden met de Tri. Op de reis naar de
Baltische Staten is daar weinig van gekomen wegens kaarsrechte wegen. Het is
toch wel wennen met de Tri. Vooral de snelheid tegen over de Guzzi is niet te
onderschatten. Ik ga echter nog niet vol uit wegens te mooie vergezichten. Na
de afdaling rijden we door het mooie La Bresse, Cornimont, Ventron, Kruth en
Oderen waar col dOderen ligt te wachten ook niet hoger dan een 850 m.
Aangezien de weg over dit colletje omzoomd is door bossen kan ik me hier wel
concentreren op het motor rijden. We gaan hier dan ook volle bak om eens echt
te voelen hoe de Tri zich in de bochten gedraagt. En, bochten waren er hier. Zelfs
van die schroeven die redelijk verrassend op je af komen zodat ik ook het
remsysteem moest/kon testen. De conclusie is dat de Tri geen krimp geeft,
volgens mij moet ik ver over mijn limiet gaan om de Tri in moeilijkheden te
brengen. Elke bocht wordt keurig strak gereden, ik kan doen wat ik wil Tri
wijkt geen millimeter van zijn lijn. Heerlijk rijden is het.
Om14u45 uur
staan we aan de bron van de Moezel in Bussang. Er staat een bordje dat dit de
bron is dus het zal wel waar zijn. Er komt echter minder water uit dan de
waterval van Coo, daar komt tenminste nog een emmertje per minuut naar beneden.
Hier geen druppel, de bron staat zo droog als een
..zelf in te vullen. Er
loopt van af de bron een mooi weggetje, dat uit komt in het centrum van
Bussang. Ik vind het nog te vroeg om in een hotel te gaan zitten dus wordt de
toer van de Moezel op Garmien gezet. We rijden nog een uurtje over goede wegen
en door mooie landschappen om rond 16 uur in Rupt-Sur-Mosel aan te komen. Een grote kerk en dertig huisjes. Hier
vinden we onderdak in het Hotel du Centre. Het terras is er klein maar de pint
groot en fris meer moet dat niet zijn. We hebben vandaag precies 590 km op de
teller gezet. Als alles volgens plan verloopt krijg ik morgen heel de dag het
gezelschap van de Moezel.
|