tot slot nog een paar foto's waar mensen op staan waarvan we de naam niet direct kunnen achterhalen, wie denkt deze onbekenden te kunnen identificeren, laat het me weten.
maar toch nog eerst een paar foto's waar wel een aantal bekenden op staan
op de foto hieronder herkennen we, vlnr Julien Vanborm met het programma blaadje in zijn hand, Mevr. Guido Verhoegstraete, Guido met een frisse Stella, Marcel Haegebaert (Snaaskerke) en Felicien Vanborm.
Felicien en Julien waren neefjes van Guido, Felicien heb ik nog weten werken bij Guido tijdens de vakanties en s'avonds reed hij dan met zijn Itom richting Oostende waar hij woonde, als ik hem hoorde afkomen dan ging ik buiten kijken en volgde ik hem tot hij uit het zicht was verdwenen. later werden Filicien en ook Julien de gangmakers achter de snelheidsraces van OMS Oostende, de zoon van Julien, Kurt heeft het vaandel nu overgenomen.
de piloot links zou Vervroegen zijn, dan invoerder Vandeborre en Guido, hier bestaat er enige twijfel, dus laat horen als er foutieve namen staan
wie is de piloot met het nummer 128 op zijn Mobylette naast Guido en Marcel Strubbe ??
wie is de piloot met de Mobylette nr 13
foto's en info: Gino, Didier en mevr. Verhoegstraete
laatst vielen er nog een paar foto's in de bus die genomen waren in 2007 op het circuit van Croix en Ternois in Frankrijk.
de goede ouwe trouwe Triumph 3HW deed zijn uiterste best en zonder één verkeerde toon reden we 5 mooie reeksen, de close ratio versnellingsbak schakelde als geen ander door een aangebrachte verbetering en de voorvork werkte perfect door een betere afstelling.
ik was van plan om in Juni 2008 de 3HW mee te nemen naar het circuit van Zolder,( waar hij, jaar op jaar, meer dan 25 jaar geleden menig rondje aflegde), voor de Classic Trophy, maar 90 voor een halve donderdag circuit rijden (3 maal 15 minuten) leek voor mij toch een beetje overdreven, ik dacht met de uitgave van 2007 dat het de goede richting uit zou gaan (50 voor een zaterdag en een zondag leek me best OK en was zeer zeker voor herhaling vatbaar)
afwachten wat de editie 2009 ons brengt, ik weet het kritiek geven is makkelijker dan zelf iets doen, toch denk ik niet alleen te staan met deze mening.
deze foto komt van de website van fotograaf JP Demolin en staat zoals je ziet onder "copyright", ik heb hem even geleend tot ik de echte foto in min bezit heb.
voor de liefhebbers van eerder zeldzame motoren heeft Jan Snoeijs uit Nederland een mooie site samengesteld over het merk New Map, even op de link klikken en de wondere wereld van New Map gaat voor je open, de site kun je ook altijd terugvinden aan de linkerkant van de blog in het rubriekje " klik ook eens op deze blogs en website's"
krantenknipsels worden gemaakt om uitgeknipt te worden en in de kast te worden gelegd om dan om de 5 a 10 jaar te worden herontdekt en om dan uiteindelijk in de papiercontainer te belanden, met de komst van het digitale tijdperk kan daar verandering in komen, we scannen ze in en plaatsen ze op een CD of op een "stick" of we plaatsen ze direct op het net.
ik heb de mijne eens bij elkaar gelegd, het zijn er niet veel en groot zijn ze ook al niet, maar hoe klein ze ook zijn, ze betekenen voor de persoon in kwestie toch iets, want ijdel zijn we toch allemaal een beetje.
met krantenartikels en intervieuws moet men soms het zoutvaatje hanteren, want niet alles dat geschreven staat is "100 % de waarheid en niets dan de waarheid " ik had midden de jaren 80 twee maal een intervieuw voor een krant en in elk van die intervieuws stonden er dingen die verkeerd waren of die ik zeker niet zo bedoeld had. (een intervieuw nalezen is zeker geen overbodige zaak zeker als het over serieuzere dingen gaat)
bij de krantenknipsels zal ik een woordje uitleg geven en corrigeren waar het moet , ik heb ze gerangschikt van recent naar oud
dit is een stukje uit de Motor Gazet van begin Juni 2009 en geschreven door Jef De Cnodder de ook al even "legendarische" verslaggever en PR man van MC lille: http://www.mc-lille.be/ zie ook de site van Jef De Cnodder die met een grap en een grol verslag uitbrengt over alle crossen die door MC Lille op de Breugelheide worden georganiseerd: http://blog.seniorennet.be/crossertje/
de volledige titel: MC Lille Motorcross Een Massa Toeschouwers Op een Zonovergoten Heide
hier een kort verslagje uit het Franse maandblad "Motos d'hier" door Marie-Claude Douniax. een woordje uitleg: na de demorace op het circuit van Croix en Ternois 2005 komt een journaliste naar me toe om foto's te maken van de Triumph T100 en een intervieuw af te nemen, voor het intervieuw brengt ze haar vader mee Claude Douniaux, ex zijspanrijder en nu nog vaak te zien bij demoraces, ze neemt een intervieuw van een half uur af, wij leggen met handen en voeten alles piekfijn uit en wachten de komende maanden vol ongeduld het resultaat af, niet dus, het jaar daarop in Croix vraag ik haar wat er is misgelopen en ze valt zo een beetje uit de lucht, en dan in een kort moment van helderheid kan ze me nog in de verte herinneren en belooft ze me het artikel zeker binnen de kortste keren te laten verschijnen. enkele maanden later ontvang ik een enveloppe met een vriendelijk briefje erbij en het december nr 104 van "Motos d'hier" met daarin onderstaand tekstje en een close-up foto van mijn Triumph T100 , dat is wat mager voor een babbel van een half uur maar een mens moet kontent zijn met wat er geschreven wordt ware het niet dat het korte tekstje eigenlijk niets dan algemeenheden bevat waar een lezer niets aan heeft.
een foto die verscheen in "La Vie De La Moto " van oktober 2006, ik heb daar niets aan toe te voegen, buiten dat "Quelle classe" een beoordeling kan zijn geweest van de verslaggever in een moment van nostalgische zwakte.
in een voorbeschouwing van de 15de Grote Prijs van de Noordzee (1987) in de krant werd er geschreven dat het spannend zou worden tussen Niessen en Willems, wie dat voorspelde weet ik niet maar hij kreeg wel gelijk, in diezelfde krant de maandag of dinsdag na de race stond de uitslag: Niessen op één en Willems op twee, beiden op Triumph 500 cc
wie dit schreef en in welk tijdschrift dit berichtje gepubliceerd werd weet ik niet meer, de berichtgeving is redelijk to de point, enkel wil ik nog vermelden dat het hier ging over een race in de plensende regen van begin tot einde, een "wetrace" zoals de Engelsen dat zeggen (van regenbanden was hier geen sprake) vandaar die gemiddelde snelheid van 87,604 km/uur, bij een droge race op het circuit van Zolder lagen de gemiddelden een beetje boven de 100 km uur
dit is een artikel geschreven door Rik van Eycken die nu nog regelmatig schrijft in het Nederlandse tijdschrift "Het Motorrijwiel" en ook medeauteur is van het laatste boek over "Belgische Motoren" een goede weergave van de werkelijkheid, toch een kleine rechtzetting, in de eerste reeks(op zaterdag) reed ik een tweede plaats met mijn Triumph 350 na Michel Degueldere op de Norton 500. de tweede reeks (op zondag) hadden ik en de Engelsman Richard Pelham van machine verwisseld, hij reed mijn Triumph 350 en ik zijn 500cc 2 cilinder T 100 Triumph waarmee ik Degueldere achter me wist te houden na meermalen stuivertje te hebben gewisseld, wat het publiek natuurlijk bekoorde, een stukje van de race werd uitgezonden op RTL TV en er werd een videofilm van gemaakt. Richard Pelham eindigde 3de met mijn Triumph 350
een krantenartikel uit 1986, de reporter blijkt een en ander af te weten van racen daar hij spreekt van een technisch circuit wat Oostende uiteindelijk ook is
een seizoen overzicht door Rik Van Eycken uit 1986, ik geloof dat dit artikel in het maandblad "Motorrijder" stond, alles in een paar regels samenvatten is niet mogelijk, het was de bedoeling een globaal overzicht te geven van het seizoen
in 1997 zette Erik Roels deze motoren op de gevoelige plaat op het legendarische circuit van Monthlery in Frankrijk. je kunt de foto's rustig bekijken op de blog, wil je er echter geluid bij klik dan op de volgende link
(Erik Roels zette zijn foto's op youtube in een diareeks en voegde er ook het geluid bij, gewoonweg prachtig om te zien en te horen)
wat denk je van deze vooroorlogse AJS watergekoelde 4 cilinder, zelden gezien op een circuit
zoals we ze in de boekjes kunnen vinden, een Matchless G 50 500 cc uit de jaren 60
een machtige Vincent in race trim
een NSU racer met de met de hand geslagen aluminium tank en achterspatbord, let op de vorm van de tank en de plaats van de benzinekranen
het warmdraaien van een Norton Manx uit 1962 is altijd een mooi moment voor de liefhebbers
voor de kenners wel van de echte te onderscheiden maar zeker even mooi en zelfs betrouwbaarder dan het echte spul, een 1962 replica Manx Norton
MV Augusta
een lichtgewicht 4 takt 50 cc van Honda
een Norton met de beroemde "Bathtub fairing" dit soort buitenbeentjes waren geen lang leven beschoren in de racerij en we zien ze dan ook bijna niet op de circuits hedentendage
goed nieuws voor beginners of mensen die af en toe eens aan trial willen doen zonder daarom direct aan een wedstrijd te moeten deelnemen, oud of jong, fiets of motor, nieuw of oud het speelt allemaal geen rol, lees meer op de site: http://www.trialsportclublichtervelde.be/
proficiat aan de mensen die dat voor elkaar hebben gekregen