• Dag 2 in Turijn: een koninklijk jachtslot
  • di, 30-09-2014: dag 1 in Turijn, wat een stad!
  • ma 29-09-2014, Milaan: museum van 'de Scala', museum Poldi Pezoli
  • zo, 28-09-2o14, dag 2, in Milaan: brocante markt, Villa Neschi, Marc Chagall
  • Milaan, 27 september 2014: een wandeling op het dak van de Dom. Done!
  • 8 september 2014: op logies bij een 'wereldberoemd' CouchSurfkoppel
  • Te voet naar zee
  • 12 0ktober 2013: laatste dag in Praag
  • vrijdag 11 okt. 2013: dag 4, Praag, de toren van Copernicus
  • 10 oktober, dag 3, Praag, nieuw en oud
  • woensdag, 9 oktober, alle onderdelen afgewerkt!
  • 8 oktober 2013, eerste avond in Praag
  • 5 augustus 2013: shit happens!
  • 29-30-31 juli 2013: het nichtje van mijn nicht
  • 28-29-30 juni: Le dormeur du Val
  • 7-9 juni 2013: Keulen, Ludwig en Richard
  • 11-14 mei: Wuppertal.
  • 11-14 mei: Wuppertal
  • dodo in Dolembreux
  • 28 maart 2013: bij onze Waalse Medeburger
  • 7 tot 10 maart 2013: Smek-en-Smak
  • woensdag 30 januari: met de voeten in het zeewater!
  • dinsdag 29 januari: ruta modernista
  • Maandag 28 januari: Art Nouveau in Reus
  • 27 januari: voetbal en Tarragona
  • 1ste dag Reus (Spanje): de 2 Joseffen
  • vrijdag 14 december: the guy with the machete
  • donderdag 14 december: zou ik 'accidenten' aantrekken?
  • woensdag 12 december: zwaar accident, another lazy day
  • dinsdag 11 december: Getty museum in LA
  • maandag 10 december: etentje bij James
  • zondag 9 december: Griet verjaart
  • zaterdag 8 december: lazy day
  • vrijdag 7 december: golfing in the mist
  • woensdag 5 december: San diego zoo
  • donderdag 6 december 2012: birdshit!!!
  • dinsdag 4 december 2012: Roy Lichtenstein in het echt!
  • maandag 3 december: Torrey Pines
  • zondag 2 december: Julian and Ramona
    Op reis in het 'echt' én door het leven

30-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag, 30 augustus, Bernkastel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik sta om 9u op en neem een ontbijt. Ben om 9u30 al op weg te voet langs de Moesel, naar Bernkastel. Ik wil dit dorp, waar ik gisterenavond gegeten heb, vandaag nog eens in volle daglicht bekijken.  Trouwens een vrouw, moet, althans zo ben ik van mening,  op memorabele plaatsen iets speciaals kopen (wat dat dan ook moge zijn!), zodanig dat ze nog memorabeler worden! ;-) Ik heb gisteren al dingen gezien! En ik koop die vandaag.
    Bernkastel is absoluut middeleeuws en schilderachtig, het  ligt tegen een zonnige helling van de Moesel aan.
    Het bestaat uit 'fachwerkhäuser', gelegen in smalle, middeleeuws aandoende straatjes.  En aan het einde van de stijgende straatjes (nauwelijks 500m omhoog) (dus aan het einde van de dorpskern) beginnen de wijngaarden al.
    Ik neem me de moeite om een van deze wijngaarden te 'beklimmen'! Super stijle trappen en paadjes en rotsen! Ja wadde! Hier wijnboer zijn is ook geen sinecure! De wijndruiven zelf zijn veel kleiner dan dat we van onze 'eetdruiven' gewoon zijn, maar dat weet iedereen!
    Nu nog een Eiswein proeven. Dat is een zeer dure wijn, waarvan de druiven aan de ranken blijven hangen tot het vriest! Zo zijn die druiven bijna 'verozijnd' en super zoet! Hij smaakt heerlijk.
    Ik koop me in een patiserie nog iets voor deze middag.
    Het enige wat ik nu nog ga doen, is zwemmen in een 'Freibad', dat is een openluchtzwembad. a la 'Wetteren' dus, maar dan tegen de Moesel en de berghellingen.
    En weet je wat? Ik arriveer daar om 12u15 en ik ben de 3de gast!
    50 meter zwembad voor mij alleen!
    Ik blijf er tot 15u15 (tegen dat uur, moeten er zowat 20 gasten zijn, terwijl er zeker plaats is voor 700!), hoop dat ik wat kleur krijg op mijn witte boezem, en dan naar huis!
    Het is precies 289 km naar huis, met wat vertraagd verkeer in Spa, wegens de wedkamp van Francorchans, en (natuurlijk) ook vertraagd verkeer aan de Ring (zelfs op zondag!).
    Ben om 19u thuis.
    Morgen begint mijn 'professioneel leven' weer, met een algemene vergadering om 18u30.
    Het zal wennen zijn!
    dada
    Jelle

30-08-2009 om 00:00 geschreven door jelle van de velde

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 29 augustus: Bernkastel en Traben-Trarbach

Bernkastel
    Normaal, in een hotel waar je een telefoon op je kamer hebt, zoals in Clervaux, wekt het personeel je op, op het, door jou, gewenst uur. Op mijn vraag, gisteren, of ik  telefonisch kon gewekt worden (ik heb immers geen wekker bij), antwoordde de dame/verantwoordelijke nogal cru: 'nee dat doen we niet!' (ik ontdek, 's anderendaags, dat dat is, omdat het 'vroeg-aanwezig personeel', Russisch is , of Pools is, en nauwelijks een woord Duits, Frans, of Engels spreekt.... De barmannen en de 'verantwoordelijke ' zijn er dan nog niet, ...die komen, pas om 10 u!)
    Ok! Ik ben 'vanzelf'' wakker  om 8u, ...na een, kwasi, slapeloze nacht (wegens - remember- de 'wandelende mieren'),  neem een ontbijt om 8u40, en vertrek om 9u naar Bernkastel, dat in theorie, maar 105 km verwijderd is van de plek waar ik me bevind!
    Wegens allerlei omleidingen, hellingen en afdalingen, doe ik er zeker 3u over om in Bernkastel toe te komen. Maar la 'Grande Duché', waar ik doorheen moet, op weg naar Bernkastel,  is schilderachtig! Om de 3 km bevindt er zich wel een camping, op de meest schilderachtige plekken. En iedereen, wandelaars of fietsers, die je tegenkomt, groeten je uitbundig!
    Eindelijk ben ik dan in Bernkastel, waar mijn fiets naar Traben op me wacht!
    Ik heb een heel kleine hotelkamer, en, op de een of andere manier, vind ik dat best fijn. Het lijkt wel Oostenrijk, als ik 18 jaar oud was!
    En nu, per fiets,  naar Traben. De rit blijkt 27 km, langs de Moesel. Heel mooi!
    Op km 7 heb ik al verschrikkelijke honger. Dan maar even afgestapt in wat zich aandient als 'Bikershotel Schwiegerhof'  (een hotel/restaurant  voor fietsers).
    De garcon blijkt een 'schwuler' te zijn, duidelijke iemand met homofiele neigingen en gedrag. Hij staat er alleen voor, en het duurt eeuwen voor  ik wat te eten krijg!
    OK! Ik heb gegeten aan de 'saladbar', en daar heb ik geen spijt van. Maar wat ik besteld heb, buiten de 'saladbar', is gewoon, verschrikkelijk! Ik stel vast, dat de meeste Duitsers, alhoewel, bijlange geen 'boeren' meer, zich voeden alsof, ze nog alle 16 uur per dag op het 'land' werken: vet, Vet en nog eens VET!
    Men serveert mij: flensjes van aardappelschrapsel, gefrituurd, met in het midden, van elk flensje, een kwarksaus met kruiden. De flensjes drijven in een heeeeeel dikke roomsaus met 'handgeplukte ' champignons! (allemaal verdacht identiek even groot!)
    Als je al ooit het vettigste van het vettigste hebt geproeft, dan ligt het hier voor je!
    Hier laat ik wel 2/3 van het bord liggen!
    Op dit moment lijkt Duitsland wel bevolkt door senioren, en dan nog, vooral door senioren van boven de 65! Steevast, voert, in zo een gezelschap, er wel altijd eentje (meestal een man) het hoge woord! Iedereen giert het uit! Zie ik hier mijn toekomst (zelfs in België) ? JeesasMaria...bewahre mich!
    En nu verder naar Trarbach.
    Trarbach is totaal toeristisch. Heel m:ooi, veel (oud) volk. Ik ga een kijkje nemen in Belle Vue, het Jugendsstil hotel/restaurant waar ik iets wou konsumeren.  Konsumeren kan ik (een the op het terras!), dineren en verblijven, helaas niet ! Alles  volzet!
    Maar het is prachtig! Een bereidwillige dienster leidt me door alle vertrekken, van vestibule, naar thesalon, naar restaurant, naar terras, naar toiletten
    Ik besluit met de boot terug te keren, zo kan ik tenminste de 2 oevers bekijken, want dat is met de fiets niet mogelijk! (Met de fiets, kijk je  uiteindelijk uitsluitend, richting andere oever, want die aan, je eigen kant, slaat gewoon stijl omhoog, met WIJNGAARDEN).
    De boottocht terug, naar Bernkastel is heeeeeel mooi!
    Ik leer dat aan de Moesel,  de stijlste hellingen van Europa, beplant zijn met wijngaarden, en dan nog op kompleet rotsachtige ondergronden! Niks, geen machines om te oogsten, hier omtrent, alles met de hand!
    De Moesel en zijn wijngaarden zijn best heel schilderachtig. Was ik vroeger een francofiel, landschapelijk dan, dan meen ik nu, beslist wel een germanofiel geworden te zijn ! Het landschap  is heel romantisch, heel groen, heuvelachtig, versneden met pastelkleurige dorpen...die elk wel een kasteel hebben...
    280 km van Aalst, en je bent in een totaal andere wereld!
    Uiteindelijk worden, ik en mijn fiets, gedropt in Bernkastel. Waar ik nog 2 km terug moet fietsen naar mijn hotel. Ik besluit niet te eten in mijn hotel, maar in Bernkastel zelf. Maar, pas op, gezien mijn ervaring van deze middag, moet het wel een chinees, een griek, een indier of een italiaan zijn .....
    Ik beland dan uiteindelijk in een chinees. Aan het tafeltje rechtover mij zitten Duitse mensen van ongeveer 35-40 jaar. De man is zo dik, dat hij ternauwernood in de ruimte tussen de rugleuning en de tafelrand past! En wat denk je dat deze Duitser aan heeft? Een polo! Eentje met horizontale strepen!!!!!!
    Ons moeder, die opgekweekt is in een klerenwinkel zou absoluut een beroerte krijgen!!! Zo neem je wel walrusachtige proporties aan!
    De Duitsers zijn trouwens over het algemeen genomen heel slecht gekleed. Dikke vrouwen in  t-shirts met hele grote bloemmotiven! Over kuitbroeken! De luttele magere vrouwen, dragen vertikaal strepen rokken, met daarover ruiten-bloeses! Dikke mannen met ruime shorts en spannende t-shirts, of polo's, lopen er bij bosjes! Het hele volkje, mannen en vrouwen, hebben absoluut een voorliefde voor horizontale strepen, en grote motiven!
    'Trinny and Sussanah' zouden hier wel werk de winkel hebben!!!!
    De mannen zijn graag besnord (horizonale streep in een dik gezicht! Beikes!) en de vrouwen zijn graag 'progressief' kapselgewijs gekleurd. Dat is ...paars of oranje of geel, maar in elk geval niets, dat op een natuurlijk haarkleur lijkt!...brrrr
    Het eten is behoorlijk!
    En nu naar bed, in mijn klein kamertje.
    Het bed is heerlijk. De ramen zijn helaas, enkel glas, en het hotel bevindt zich aan een drukke weg!
    Ik lig tot 24u wakker en neem dan gewoon een slaappil. Een tweede nacht op rij, zonder slaap, kan ik mij gewoonweg niet permiteren!
    Slukes en tot morgen
    Jelle

30-08-2009 om 00:00 geschreven door jelle van de velde

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 28 augustus: nog even naar de Moesel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hey there!
    Bij wijze van afscheid van mijn vakantie wou ik nog es even couchsurfen, einde augustus, in de Eifel en vandaar naar de Moesel, naar Traben-Trarbach. Dit stadje heeft een aantal Art-Nouveau villa's , en ook een heel charmant hotel, dat Belle Vue heet, helemaal in Jugendstil, of als je wil Art Nouveau, want dat is hetzelfde. In Belle Vue logeren is niet mogelijk, dat was namelijk van juli tot eind september volledig volgeboekt. Maar ik hoop er met wat chance te kunnen lunchen of dineren. I get my kicks on Jugendstil!!! (cfr. 'I get my kicks on Route 66!')
    Het plan was van bij een zeker Andreas uit Düren (dat ligt kwasi in de Eifel) te couchsurfen en vandaar naar Traben. De man, een kunstenaar (met vriendin, die 2 pubers heeft), schrijft dat ik maar moet afkomen. Alles goed en wel, maar hij vergeet er wel zijn coordinaten bij te zetten. Welke straat, wat is zijn telefoon, zijn gsm? Ik schrijf 2x dat hij dringend zijn coordinaten moet overmaken, maar krijg niks terug. Tja,... dat is allicht het negatief aspect aan couchsurfen: je bent voorzeker meer aantrekkelijk als gast, indien je een langbenige exoot bent uit Argentinie, die zich in gebrekkig Engels, voorzien van spaanse tongval moet uitdrukken, in de trant van: 'weir is ze lavatorie?'
    Ok, dus, wij schakelen over naar Plan B. Eifel afgeschaft! Ik zal in Clervaux, dat ligt in het groot Hertogdom Luxemburg, gaan golfen (220 km van Aalst), en daar in het golfhotel overnachten. Zaterdag rij ik dan door naar Bernkastel (100 km), waar ik een goedkoop hotelletje heb gevonden (via het internet) en een fiets heb gehuurd, waarmee ik naar Traben zal fietsen (27 km) langs de Moesel.
    Ik vertrek vrijdag om 12 u 's middags en ben om 15u10 in Clervaux. Ik check in, in het hotel, en begin om 15u40 direct aan mijn 18 holes! Djeezes! Was dat even moeilijk! Een 'op en neer parcours' dat heeeeel lang is en waar ik ruim 4 uur heb over gedaan. Moe, dat ik ben!: van het golfkarretje te slepen, van  op dat magische balletje te slaan, en van te stijgen en te zakken. Ik moet toch zowat 12 km hebben gelopen...en heb op het einde een onbeschrijflijke goesting in een pint.
     Ben om 19u40 pas binnen! De dame van het restaurant-hotel-golfclub, wijst er mij,, een beetje 'mal a droite'  op, bij mijn welverdiende pint,  dat ik zeker om 20 u moet eten, want de 'kok moet naar huis om 22h'.
    Ok, rap gedoucht, en 'gewapend met een leesboek' aan tafel. (Dat leesboek, is een 'truc', dat ik heb geleerd van vorige verblijven: als je iets 'ambeteert', doe dan gewoon, alsof je leest en niet gestoord wenst te worden...)
    Ik hoor de garcon achter mij aan een tafeltje van 4, grapjes maken in het Duits, in het Italiaans in het Frans... Ik hoor hem zeggen dat hij van Cubaanse afkomst is, en zoals hij zelf zegt (en niet gelogen, vind ik) 'doué pour les langues'.
    Vervolgens komt hij vragen wat ik moet drinken. Ik bestel een 'Rotwein'. Hij komt met 2 glazen en vraagt waar mijn 'mari ', 'ehemann' is. Ik zeg dat ik iets dergelijks niet heb. Tja, en dan begint het: 'une si belle femme comme vous, ce n' est pas possible...' Been there! Seen that!
    Heimelijk vind ik het een beetje leuk, al dat opgevrij...Ik vind de ijver, waarmee deze jongen, zich vol enthousiasme deze nacht al in 'Wippegem/Vrijemaal' ziet liggen, best aandoenlijk. Als hij het verbaal maar in stijl houdt! Het is altijd heeel ambetant, als je beledigend en cru moet zijn, om opdringerige mannen er op te wijzen dat je totaal geen interesse hebt....
    Hij houdt het in stijl!
    Evenwel, doet hij me (als revanche, denk ik zo) schrikken als een kind, als hij mijn dessert met 'boeh' achter mijn rug brengt (Is dit een 'normaal' hotel of ben ik bij Monty Pyton?). Dat dessert is een banana split, waar bij wijze van pistache-noten een naar pistache smakend, groen, additief is over gesprenkeld!  Beikes!  Al de voorgaande gerechten waren navenant: scampi a la facon du chef, agneau ' op de grill'. De scampi's zijn vermoedelijk, gediepvriesd gekocht , zonder pel, en smaken een beetje zurig en wat 'plastiek'. Ik ontdek dat, dat 'zurige' is, omdat ze,  in een roomsaus op basis van balsamico-azijn, zijn klaargemaakt.....Brrrr: hoe smaakloos kan je zijn, als chef-kok, om room te combineren met zuur? (dat lijkt toch gewoon een verzuurde roomsaus?) Toch eet ik alles netjes, maar niet met smaak, op, ik ben immers uitgehongerd!
    De garcon geeft me,  aangezien ik aan het lezen ben ( meer als verweer tegen Wippegem-mensen) nog een tip voor een boek van een Braziliaans auteur,  naar ik begrijp, nogal van het magisch, realistisch, genre a la 'Marques' . Ik zeg, om geen 'richting Wippegem' gesprek te moeten voeren, dat hij me die auteur graag even opschrijft...Hij zegt: 'ja.....' Op dat papiertje wacht ik nog!
    En nu naar bed! Ik heb een heel grote hotelkamer, dat had ik vanmiddag al vastgesteld...Niet dat ik me daar in verheug....Geef me maar iets kleins, met een zuivere lakens en een licht donsdek, genre ' vakantie in Oostenrijk met school', als je 16 jaar oud bent....
    Heb je al ooit eens op een 'bol' bed geslapen? Ik nooit! Of zijn het misschien mijn gewrichten: ik lijd namelijk aan een 'pre-vorm' van arthrose, waar ik soms,  'des nachts', last van heb: 'wandelende mieren' rond de gewrichten van enkels, knieen, ellebogen, polsen en nek.... In elk geval: ik heb de indruk dat ik door dat 'bol bed' ruggegraats-gewijs in 2 word gespleten, en vervolgens in elk, reeds voornoemd, gewricht, deskundig met naaldjes word gestekt ...Kortom, ik doe pas een oog dicht, om 4u  (na 12 keer plassen en  11 keer drinken..), om er 8u weer uit te moeten.. op naar de volgende stek... Bernkastel aan de Moesel.