Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto van een palmblad dat zomaar uit mijn tuin had kunnen zijn.  Een goed gekozen compositie met het “hart”van het blad op een sterk punt. Zoals Lutty zelf al aangeeft, is er een fraai spel te zien van rond lopende lijnen. Kortom, een prima eerste inzending waar weinig op af te dingen valt. Slechts  het rechter deel met de vertikaal lopende schaduwen doorbreekt een beetje de strakke lijnen. Maar misschien was de situatie er niet naar om dat te vermijden. Deze opname maakt me heel benieuwd naar de volgende inzending.
Dushi

18-12-2009 om 14:47 geschreven door Marsje


16-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met motoren

Een heel verrassende opname waarvan helaas de uitleg van het waarom ontbreekt. Bijvoorbeeld waarom de camera ingesteld stond op cloudy weather.
Dit is een heel goed voorbeeld van meerdere elementen die door de fotograaf zelf verenigd worden tot een aantrekkelijk geheel. Een mooie herhaling van roosters, pijpen, motoren, tot zelfs hangsloten toe. Kennelijk is er wat gecropt, want het formaat is wat vierkanter dan gebruikelijk. Ik heb weinig aan deze oorspronkelijke opname hoeven veranderen; de horizontale lijnen ietsje meer recht gezet en de foto een tikje levendiger gemaakt.
Ik ben heel benieuwd naar je volgende inzending waarin je mag proberen alle sterke punten van je vorige inzendingen te verenigen in één beeld.
Dushi





16-12-2009 om 02:45 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met bomenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het geeft me een goed gevoel als er zorgvuldig nagedacht wordt over een foto. En niet alleen bij het maken, maar ook bij de nabewerking. Dat verdient zonder meer een pluim, Sluiter. Struktuur zit er zeker in deze opname. Ritmische herhalingen zijn bij bomen, ook als ze kaal zijn, niet zo eenvoudig. De horizontale spiegeling is ook voor mij geen must. Soms wordt  er heel veel nadruk gelegd op onze leesrichting bij het beeld: van links naar rechts. Maar laten we er geen wet van Meden en Perzen van maken. Ik accepteer dus volkomen je keuze.
Verras me volgende keer (nogmaals) maar eens met een knaller die je gevonden hebt in het straatbeeld van iedere dag.
Dushi

16-12-2009 om 02:32 geschreven door Marsje


15-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met trap
Dit is zonder meer een goede eerste inzending, Jef. Je hebt oog  het spel van de lijnen en ritmische herhalingen. Dat is de basis van deze serie lessen. Omdat je in de groothoekstand gewerkt hebt, kon je volstaan met 1/40ste seconde, maar ik weet niet of je ook een statief gebruikt hebt. Hoe dan ook, de foto is scherp.
Veel foto’s kunnen aan kracht winnen door overtollige delen weg te laten. Less is More zegt men wel. Zo dragen de bomen op de achtergrond niet bij aan het strakke ritme van de trap. Daarom wil ik je laten zien dat er soms heel andere uitsnedes mogelijk zijn. Ik zeg niet dat het zo moet, maar let dus op de krachtige lijnen en breng vooral die in beeld. De rest kan wegblijven. Ik zal je twee voorbeeldjes laten zien van alternatieve ideetjes.
Dushi





15-12-2009 om 00:51 geschreven door Marsje


09-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met piano

Omdat je een foto instuurt zonder enige uitleg, moet ik hier en daar gissen naar de bedoelingen.  Het is in ieder geval niet de gevraagde samenhang tussen diverse losse elementen. Misschien is de opdracht te lastig, misschien ook onduidelijk voor je. In het laatste geval mag je privé rustig om een verduidelijking vragen.
Wat ik wel zie, is een foto van een fragment van een piano met een strak ritme en bovendien nog de nodige diepte.  Dat is zeker positief. Dat je probeert de foto over een zo groot mogelijk bereik scherp te houden door een dichtgeknepen diafragma van f.36 kan ik me voorstellen, ofschoon dat weinig voordeel oplevert in de bovenste helft van de foto. Van de andere  gebruikte instellingen begrijp ik minder: een ISO van 400, een sluitertijd van 1/125 sec. en ook nog flitsen. Hoe dan ook: de foto heeft een stevige blauwzweem., hetgeen eenvoudig te zien is bij de min of meer witte toetsen van de piano. Samenvattend wel een foto die thuishoort bij deze lessenreeks, maar helaas ook wat mindere  puntjes kent. Voor de volgende inzending hoop ik op een “knaller”.
Dushi





09-12-2009 om 02:09 geschreven door Marsje


03-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met kunstwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit kunstwerk zit zo vol met prachtige lijnen en vlakken, dat het bijna model kan staan voor deze rubriek, alhoewel de strukturele elementen meer in het oog vallen dan de ritmiek. Ook de afwerking middels Photoshop is puik; lijnen netjes rechtgetrokken en oneffenheden weggekloond. Ik kan er niets meer aan toevoegen.
Voor een volgende inzending graag nog een stapje verder door zelf meerdere losstaande elementen samen in beeld te brengen tot een aantrekkelijk geheel. In dit gebouw was dat al gebeurd door de kunstenaar. Nu is het uw beurt en na de eerdere inzendingen heb ik er het volste vertrouwen in dat dit moet kunnen lukken.
Dushi

03-12-2009 om 23:03 geschreven door Marsje


29-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met bol

Struktuur zie ik zeker in deze opvallende bal. Door de warrigheid is er veel minder sprake van ritmische elementen. Desondanks is het een geslaagde inzending voor deze rubriek. Toch wil ik je nog even mee op pad nemen voor wat mogelijke aandachtspunten.
Allereerst je keuze om zonder statief deze opname te maken. Uit de losse hand kon je waarschijnlijk weinig anders doen en zijn de gebruikte instellingen goed te noemen, maar heb je er niet aan gedacht om de camera op de grond te leggen en dan met de zelfontspanner een foto te maken? Soms zijn er alternatieven voor het gebruik van een statief.
Als tweede lijkt het of je de vorige lessenreeks een beetje vergeten bent. De bal zit erg krap in het kader en de achtergrond rechtsboven is nogal storend. Juist met het fotograferen van een enkelvoudig object verdient het aanbeveling om daar goed op te letten.
Voor een volgende inzending zie ik graag een combinatie van meerdere elementen die niet in één vlak staan, dus geen gevels van gebouwen of iets dergelijks.
Dushi





29-11-2009 om 16:10 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat het glaswerk je fascineert, kan ik me voorstellen, maar dan zou je toch beter van binnenuit een foto kunnen maken. Nu zie ik behalve de lijnen van de loodrandjes ook de weerspiegeling van buiten die dit verstoort. Natuurlijk geven drie ramen naast elkaar een zekere herhaling, maar net zo min als de muur (die op het randje zit van overbelichting) kan ik het erg boeiend vinden. Dit komt onder meer omdat het erg vlak is, zonder echte dieptewerking. Dat was bij de vorige inzending ook al het geval.
Graag een volgende inzending met een een compositie van meerdere losse elementen (driedimensionaal), die je door een goed standpunt te kiezen, verenigt tot een mooi totaalbeeld.
Dushi

29-11-2009 om 16:01 geschreven door Marsje


22-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met sinaasappel

Dit is een knap stukje werk. Een fragment van een sinaasappel op een glasplaat en van onderen belicht. Het is niet iets wat je verwacht bij een tweede serie lessen voor “beginners”. Ik vind dit gewoon een prachtige foto die vol zit met ritmische en strukturele elementen en met een compo helemaal volgens de regels. Juist vanwege die elementen heb ik de foto wat krachtiger gemaakt zodat de lijnen en vlakken er beter uitkomen. Voor de volgende inzending geef ik je geen enkele opdracht mee, maar wacht vol spanning af met welke creativiteit je opnieuw een dergelijk hoogstandje inlevert.
Dushi





22-11-2009 om 19:32 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met hek

Het is zeker niet zo gemakkelijk om een gedegen foto te maken, Kijkhut. Maar juist door heel bewust te gaan kijken, help je jezelf. Wat de eigen uitleg betreft, mag het zelfs nog een stapje verder gaan, want je vermeldt niet waarom je gekozen hebt voor een diafragma van f.18. Was het geen optie om met een meer open diafragma te proberen (een deel van) het hek meer scherp te krijgen in tegenstelling tot een meer vage achtergrond? Met een gebruikte lens van 18mm is dat wellicht ook wel heel moeilijk. Ik probeer een beetje na te bootsen in welke richting mijn gedachten gingen.
Hoe dan ook, je hebt de foto zorgvuldig gecomponeerd.  Dat zie ik bijvoorbeeld aan de keurige plaatsing van het tweede hek, juist onder de middelste spijlen van het voorste hek. Het enige dat nog wat aandacht zou kunnen vragen is het feit dat je hek niet eindigt op een sterk punt. Alles bijeen echter een inzending die me kan bekoren en vol vertrouwen doet uitzien naar de volgende foto.
Dushi





22-11-2009 om 19:30 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met weerspiegeling

Weerspiegelingen zijn fotografisch vaak heel interessant. Vandaar dat je schrijft dat het een foto geworden is “waar je lang naar kunt kijken en blijft boeien”. Ik zie mooie gebogen lijnen door het beeld lopen en een vreemde en desondanks aantrekkelijke ritmische opeenstapeling van woonelementen. Dat is zeker boeiend te noemen.
Toch wil ik dat je nog even met me meekijkt naar wat kleine aanpassingen. Allereerst staan de vertikale lijnen links mooi rechtop, maar rechts niet meer. Het leek me aardiger om dat even recht te zetten. Als tweede valt het opnieuw op dat je foto nogal flets is.  De struktuur komt beter tot zijn recht bij een betere verdeling tussen lichte en donkere delen. Kijk maar eens naar het histogram. Als volgende punt vond ik de bladeren nogal storen. Helemaal weghalen ging een beetje moeilijk, maar ik heb wel een andere uitsnede gemaakt met meer accent op het hoofdonderwerp van de foto. Je hebt gelijk: het is een foto die blijft boeien. Goed gezien dus.
Voor een volgende keer graag iets uit de vrije natuur.
Dushi





22-11-2009 om 19:28 geschreven door Marsje


20-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met voorgevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je toelichting is duidelijk. Het ritme van de ramen is nog het beste zichtbaar. Het hekwerk is nauwelijks een element in deze foto en de takken vertonen, dat is met takken heel snel, een rommelig beeld. Verder vertoont de foto aan alle kanten toch wat storende details: stukje raam, stukje andere dakpannen, stukje onderetage, stukje van reklamebord. Probeer je echt eens te concentreren op een ritme, een herhaling in vormen, op straat, het liefste een ritme dat versterkt wordt door het standpunt dat je gekozen hebt. Je hebt hier teveel tegelijk willen doen en dat maakt het juist minder boeiend.
Dushi

20-11-2009 om 22:45 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bazielke met boomstam
Voor de volgende keren, Bazielke, zou ik graag van je horen waarom je dit uitgekozen hebt, waarom vanuit dit standpunt en eventueel ook waarom jouw keuze voor sluitertijd, diafragma enz. Dit om je meer bewust te maken van de manier waarop je een foto maakt, want het is meer dan het indrukken van een cameraknop.
Hoewel het niet de bedoeling is, heeft iemand al een opmerking gemaakt over de mogelijke kleurzweem. In Photoshop was dat niet zo evident, maar Lightroom zag toch liever een versie die ietsje minder blauw is. Soms is kleurzweem heel lastig te bepalen en het valt feitelijk ook buiten het kader van deze lessenreeks, tenzij het overduidelijk verkeerd is gegaan.
De boomstam zit vol struktuur. Dat heb je heel goed gezien. Van een zeker ritme is ook wel enigermate sprake, ofschoon dat gewoonlijk beter tot uiting komt bij een strak ritme, en dat vind je niet zo snel in de natuur. Alles bij elkaar een heel verdienstelijk begin. Zoek voor een volgende inzending iets dat gemaakt is door mensen. Liefst NIET vanuit een frontaal standpunt, maar met een eigen inbreng in de gekozen invalthoek.
Dushi





20-11-2009 om 22:36 geschreven door Marsje


17-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met woning
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Sluiter met woning

Door de frontale opname zijn de linker- en rechterhelften mooi met elkaar in evenwicht gebleven. De witte kozijnen tekenen duidelijk af naast de donkere ramen en deuropening. Gelukkig zijn de bomen kaal, waardoor er redelijk voldoende zicht overblijft. Ook in de bomenrij zelf zit trouwens een fraaie ritmiek. De dakpartij blijft bij dit alles niet achter met een simpele herhaling links en rechts. De struktuur van het geheel zou zeker nog meer tot zijn recht gekomen zijn bij een betere detaillering, maar dan moet het weer een beetje meewerken. Alles bij elkaar een goed begin.
Kleine tip: rechts verschijnt nog net een klein raampje in beeld. Dat had weg gemogen (afsnijden of wegklonen). Graag voor een volgende keer een heel andersoortige opname.
Dushi

17-11-2009 om 18:57 geschreven door Marsje


14-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met bomenrij

Een mooie foto die wederom laat zien dat je oog hebt voor ritme en struktuur. En om met het goede nieuws te beginnen: hiermee ben je zonder meer geslaagd voor deze lessenreeks en geef ik je vol vertrouwen over in de handen van Cijbra die je verder zal helpen met de kneepjes van dieptewerking. En laat ik maar even mijn mond voorbij praten: in deze foto zit zeker ook diepte.
Toch wil ik je nog een laatste tip meegeven. Het overkomt mij soms ook, maar ik vind de tak rechtboven een beetje storend. Verder heb ik ondermeer vanwege de diepte de foto wat “krachtiger”gemaakt.  Ik wens je alle succes met de volgende reeks!
Dushi





14-11-2009 om 23:06 geschreven door Marsje


12-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met roosjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt mijn vorige reactie goed gelezen, want je hebt niet het hele kruis gefotografeerd, maar slechts een deel ervan. Dat is zonder meer een stap in de goede richting. De roosjes die je in beeld brengt, zitten vol met strukturele en ritmische elementen. Ook dat is heel goed gezien. Toch heb ik een beetje gemengde gevoelens bij deze foto. Dat komt door de compositie die niet erg boeiend is. Zou je een foto als deze ook ingestuurd hebben bij de eerste lessenreeks? Probeer vast te houden wat je daar geleerd hebt en dat langzamerhand uit te breiden met nieuwe uitdagingen.
Zoek voor een volgende inzending iets uit de architectuur, maar wel met een combinatie van meerdere elementen. Dus niet één ding, maar met een compositie die je zelf hebt samengesteld uit meerdere verschillende elementen. Denk in de richting van je derde inzending, maar nu met meer “bouwelementen” tezamen.
Dushi

12-11-2009 om 19:20 geschreven door Marsje


11-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met biezen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Tuureke (Gerda),
Je maakt een goed begin door je bij je eerste inzending al te beperken tot een fragment. Overigens stel ik het zeer op prijs als je bij een gemaakte foto zelf wil aangeven waarom je dit onderwerp juist op deze manier gefotografeerd hebt. Niet om het mij gemakkelijker te maken, maar om de zelfreflectie te prikkelen.
De foto zit vol struktuur door de pregnant in beeld gebrachte biezen. Door het gebruik van de flits heb je dat beslist nog een accent gegeven, al zorgt een flits hier en daar voor glimmende plekken waar het licht weerkaatst wordt. Ook laat het beeld een ritmische herhaling zien. Wat kleur betreft is er een grote eenheid en de keerzijde daarvan is een zekere (letterlijke) eentonigheid in de kleur. Al met al een goede eerste inzending. Probeer als tweede iets te nemen dat je op straat tegenkomt. Dat is heel vaag, maar ik wil je graag de nodige ruimte laten voor eigen fantasie.
Dushi

11-11-2009 om 01:59 geschreven door Marsje


09-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met hoogspanning
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel ingetogen doch mooie herhaling valt hier te zien. Zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts zie ik vele elementen terugkomen.  In de palen zit bovendien, zoals je zelf goed aangegeven hebt, een heleboel struktuur.  De foto is aantrekkelijk in zijn eenvoud. Zou ik met een even goed oog voor R&S een opname uit de vrije natuur mogen zien?
Dushi

09-11-2009 om 18:13 geschreven door Marsje


03-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met lucifers

De gebruikte instellingen op je camera lijken me correct, alhoewel ik vermoed dat je de witbalans op Auto hebt staan en bij matig licht en mede onder invloed van lamplicht de foto hebt gemaakt. Ik vond de foto in ieder geval een beetje flets en heb een kleine correctie aangebracht. Hoe je recht gezet hebt, weet ik niet, maar in Photoshop kan het nog net even rechter. Recht is recht en niet een beetje recht graag. Flink scheef mag ook overigens.
Ritme zit er zeker in de foto, al is het erg onregelmatig. Aan struktuur weinig gebrek. In die zin voldoet de foto aan de opgave. Als totaalplaatje zou het best wat boeiender mogen, maar de trap naar perfectie heeft vele treden en haast hebben we niet als senioren.
Voor een volgende opname laat ik je helemaal vrij. Probeer wel een wat strakker ritme te vinden en liefst een compositie die nog meer uitnodigt om langer te kijken.
Dushi





03-11-2009 om 23:01 geschreven door Marsje


02-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met bruggetje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opvallend is het mooie lijnenspel dat door het beeld loopt.  De struktuur is dus zonder meer goed weergegeven, maar zowel de vele staande balkjes en in iets mindere mate de horizontale planken, tonen een aantrekkelijk ritme. Het groen van de bladeren stoort hier allerminst door de pregnante manier waarop het brugggetje in beeld is gebracht. Laat je fantasie maar eens los voor een even geslaagde volgende inzending.
Dushi

02-11-2009 om 18:04 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!