Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
02-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met jaagpad

In deze winterse omstandigheden kan ik er goed inkomen dat je niet helemaal de vrije natuur bent ingetrokken, maar het toch een beetje meer op de begaanbare wegen hebt gehouden. Je keuze voor de ritmische struktuur van de pijlers van het jaagpad is zonder meer een goede keuze. Ook de technische instellingen zijn dik in orde. Maar in de uitwerking heb je je laten verleiden tot een totaalplaatje in plaats van je te concentreren op die pijlers. “Minder is meer “ is ook hier van toepassing. De foto was nog sterker geweest als je gekozen had voor wat meer tele, en indien mogelijk eventueel gecombineerd met een standpunt dat wat meer naar links ligt. Dan concentreer je je meer op wat je hebt willen uitdrukken. In je vorige inzending was dat juist een heel sterk punt. Ik heb meet een andere uitsnede de richting van mijn denken willen aangeven.
Ik zou je willen vragen nog een allerlaatste keer met een (verrassende) inzending te komen, rekening houdend met wat eerder gezegd werd. De keuze is aan jou.
Dushi





02-02-2010 om 00:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met afdak op dijk

Welkom Anneke bij de tweede serie “lessen”. Ook voor jou geldt, dat ik graag de volgende keer een toelichting kreeg waarom je deze foto mooi en geschikt vindt voor deze serie en waarom je gekozen hebt voor bepaalde instellingen op je camera. Niet zozeer als hulp voor mij, maar omdat zelfreflectie een goed middel is om tot nog betere foto’s te komen.

Opvallend is dat bij jouw inzending nu eens niet het terugkerend ritme, maar allereerst de uitgerwogen struktuur in het oog valt. Je hebt een aantal strakke lijnen in een uitstekende compositie tot een letterlijk hoogtepunt laten komen in het (oneerbiedig gezegd) afdakje op de dijk. Door de sneeuw wordt het contrast tussen wit en donkere palen, hekken en treden alleen maar mooier.
Slechts een kleine technische opmerking: de lichte blauwzeem in je foto. De witte sneeuw reflecteert heel gemakkelijk de blauwe lucht en is dan opeens niet wit meer. In mijn aanpassing kun je zien dat dit vrij gemakkelijk te corrigeren is. Als je je hiervan eenmaal bewust bent, overkomt je het niet zo snel een volgende keer.
Na dit prima begin zie ik verwachtingvol uit naar een volgende inzending. Probeer dan eens wat meer te zoeken naar een ritmische herhaling in het beeld.
Dushi






02-02-2010 om 00:05 geschreven door Marsje


31-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met speelkaarten

Dag Drumtje,
Het is voor mij prettig als ik al bij de eerste inzending merk, dat begrepen wordt waar het bij deze serie lessen om gaat. Ik zie namelijk een goed ritme in de neergelegde kaarten. Ook aan de plaatsing van de kaarten in het geheel kan ik merken dat u de vorige serie met vruchtbaar gevolg doorlopen hebt. Vanuit dit uitstekend begint veroorloof ik me nog een kleine aanwijzing.
Ondanks het gebruik van de flits vertoont de foto een kleurzweem.  Ik weet niet wat de kleur van de ondergrond is, maar speelkaarten hebben gewoonlijke een witte achtergrond. Met Photoshop heb ik op de gebruikelijke wijze een kleurcorrectie toegepast.
 Als laatste een tip voor de volgende inzending. Deze foto is heel  tweedimensionaal. Probeer het goede van het ritme te behouden en combineer dat met meer diepte, waardoor er een derde dimensie bij komt.
Dushi





31-01-2010 om 03:30 geschreven door Marsje


30-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met studentenflat

Dag Miara,
Je begint met een heel interessante opname.  Ik wil altijd graag weten waarom mensen een bepaalde foto gekozen hebben en waarom juist met deze instellingen gefotografeerd. Het hoofddoel van deze serie, ritme en struktuur, heb je uitstekend in beeld gebracht. Je hebt niet alleen een goed gebouw uitgekozen, maar ook het standpunt kan me bekoren met de fraaie schuin weglopende lijnen in de foto. De weerspiegeling is een klein extraatje.  Dat je aan de onderkant wat storende elementen hebt weggehaald, kan ik alleen maar waarderen. Het zou de foto slechts ontsieren. Je schrijft ook dat je hete histogram uitgebreid hebt. Omdat ik niet goed weet wat je hiermee bedoelt, moet je me dat een andere keer maar eens uitleggen.
Het zou natuurlijk al te mooi zijn als je de eerste keer al een perfecte foto had afgeleverd. Dat hoeft ook niet. Bij deze foto heb ik een tweetal aandachtspunten voor je.
Allereerst heb ik de vertikale lijnen beter recht gezet waardoor het gebouw minder gevaar heeft om achterover te vallen.
Meer moeite had ik met het tweede aandachtspunt: de overbelichte delen in je foto. Ik laat je even zien wat het histogram daarvan zegt: alle rode plekken zijn overbelicht. Het is me zelfs niet gelukt dit voldoende te corrigeren. Je hebt de belichting met de hand ingesteld. Mogelijk dat daar iets fout is gegaan. Probeer dus te zorgen voor een zo goed mogelijke belichting.
Na deze heel goede eerste keuze ben ik benieuwd wat je me als tweede inzending zal laten zien.
(wel man, geen meneer) Dushi







30-01-2010 om 15:49 geschreven door Marsje


25-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met balletjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zelf schrijf je over de struktuur van het hout en die is zeker ook te zien. Veel boeiender vind ik echter de struktuur die je zelf hebt aangebracht met de balletjes die ook in kleur fraai afsteken tegen de bruine ondergrond. Dat je gebruikt hebt gemaakt van zacht licht maakt de foto alleen nog maar aantrekkelijker. 
Slechts over de technische kant heb ik een vraagje. Je hebt gewerkt met een sluitertijd van 1/10 seconde en een diafragma van 5.6. Ik heb niet de indruk dat je vanaf statief gewerkt hebt. Zou je dat wel gedaan hebben, dan had je rustig een nog langere sluitertijd kunnen gebruiken met een betere ISO waarde en een dichter diafragma. Het had een scherper foto opgeleverd.
Dit gezegd hebbende, keer ik terug naar de beginopmerkingen. Je hebt een prima foto ingeleverd en bent daarmee volledig geslaagd voor de de reeks Ritme & Struktuur. Proficiat! Ik geef je graag in handen van de deskundige Cijbra die je zal helpen met de lessen Diepte.

25-01-2010 om 16:14 geschreven door Marsje


03-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met nieuw centrum
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is wat ik van je verwachtte, Sluiter. Een uitstekende foto die zeer doordacht is.  Je hebt allerlei elementen met ritmische herhalingen gecombineerd en weloverwogen je meest aantrekkelijke standpunt gekozen. Zo zie ik het graag. Het zal duidelijk zijn dat je met vlag en wimpel door mag gaan naar de volgende serie. En ik weet zeker dat je ook daar met goede inzendingen zult komen, want het oog, de visie  van de fotograaf is zeer bepalend. Het indrukken van de knop kan daarna is een fluitje van een cent. Gefeliciteerd!
Dushi

03-01-2010 om 14:50 geschreven door Marsje


27-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met winkelstraat

Om heel eerlijk te zijn, Sluiter, is dit niet de knaller die ik verwacht of minstens gehoopt had.  Technisch heb ik er weinig op aan te merken, maar de foto als geheel kan me maar matig boeien. Dat komt vooral omdat het wellicht te druk is geworden.  De feestverlichting boven de straat is deels goed zichtbaar tegen de lucht, maar verdwijnt links uit beeld, wordt rechts heel rommelig tegen de drukke achtergrond en zelfs de krul in het midden laat niet een mooie lijn zien, maar verspringt  naar links en rechts. Het is dat je de lantaarnpalen noemt, want in de foto vallen ze nauwelijks op en kunnen dus ook niet een goede bijdrage leveren aan een ritmische herhaling. De rode uitbouw aan de huizen springen wel scherper naar voren. Dat is daarom een goed element in je foto. Helaas wordt dit niet doorgezet in de totale rij van de huizen. Links vind ik het beeld een wirwar van van alles en nog wat. Dat is eerder chaos dan struktuur. Ik heb een iets anders uitsnede gemaakt om iets meer R&S in de foto te brengen, maar een mooi voorbeeld kan ik er helaas ook niet van maken. Aangezien ik echt veel en veel betere inzendingen van je gezien heb, zou ik je willen vragen nogmaals een beeld uit de stad te nemen, maar nu wel met een veel scherper oog voor lijnen en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi





27-12-2009 om 04:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met silo's
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik maar achteraan beginnen: dit is een heel goede afsluiting van je serie R&S. Een fraaie diagonale lijn die het beeld verdeelt in mooie vlakken en een hele serie ritmische herhalingen laat zien. Je hebt denk ik een goede keuze gemaakt door slechts het bovendeel te fotograferen. Met een welverdiende felicitatie laat ik je doorgaan naar de reeks onder leiding van de deskundige Cijbra.
Nog een heel kleine technische opmerking: ik heb weinig problemen met ISO 800, maar als ik dan zie dat je ook een sluitertijd van 1/800 seconde hebt gebruikt, dan lijkt me een veel lagere ISO toch ook mogelijk, want ik veronderstel dat stilstaande silo’s ook nog wel te fotograferen zijn met 1/100ste seconde of zelfs nog minder.
Dushi

27-12-2009 om 04:13 geschreven door Marsje


24-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met stoelen

Uitstekend gezien om een rij stoelen te fotografen. De foto zit vol met ritmische elementen.Ook het laag gekozen standpunt kan me zeer bekoren.  Wel komt door nu de achtergrond en het bewust gekozen diafragma,het schilderij, hoe mooi dit op zich ook kan zijn, nu toch wat storend in beeld. Met een krappere uitsnede was dit te voorkomen geweest. Het is niet mijn gewoonte om andere foto’s te betrekken in de bespreking, maar een van de andere foto’s naar de mailgroep was in dit opzicht zelfs beter.
 Ik laat nog even zien dat soms een nabewerking geen kwaad kan: controleren van kleur, contrast en of alles netjes recht staat, kan toch geen kwaad. Probeer ook wat dat betreft de lat wat hoger te leggen. Maar de basis voor R&S is prima in deze foto en geeft me alle vertrouwen in een volgende inzending.  Gezien de winterse omstandigheden is het wellicht lastig om het te zoeken in de vrije natuur, maar als je de uitdaging aandurft, mag het wel.
Dushi





24-12-2009 om 03:08 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met bloemetje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een mooie opname van een bloemetje. Het is een foto die boordevol zit met ritme en struktuur. Of de kleuren helemaal correct zijn, kan ik niet beoordelen. Omdat de foto zo frontaal genomen is en heel centraal geplaatst, moet ik daarmee aannemen dat dit bewust is gebeurd, maar de toelichting vermeldt dit jammer genoeg niet. Maar al met al heb ik een aantal heel goede opnames gezien in deze serie. Dat is een felicitatie waard. Daarmee geef ik je vol vertrouwen door aan Cijbra die je deskundig zal begeleiden met de serie Dieptewerking.

Dushi

24-12-2009 om 02:47 geschreven door Marsje


19-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met steigers

Een prima inzending met keurig vertikale en horizontale lijnen die samen een aantrekkelijk ritmische herhaling opleveren. Daar valt helemaal niets op af te dingen. Wel is het zo, dat met een dergelijke opname het niet altijd eenvoudig is om ook een oogstrelende compositie te bereiken.  De horizontale lijnen zijn niet zo boeiend en met name de lege plek rechts doet een beetje saai aan. Het hoeft niet altijd herkenbaar te zijn. Als voorbeeld een fragment dat ik onder een schuine hoek gedraaid heb. Niet dat het zo moet, maar probeer creatief te spelen met de lijnen en vlakken die je tot je beschikking hebt. Als je dat vaker doet, ga je nog meer ritmiek zien in het leven van alledag.
Dushi





19-12-2009 om 02:32 geschreven door Marsje


18-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto van een palmblad dat zomaar uit mijn tuin had kunnen zijn.  Een goed gekozen compositie met het “hart”van het blad op een sterk punt. Zoals Lutty zelf al aangeeft, is er een fraai spel te zien van rond lopende lijnen. Kortom, een prima eerste inzending waar weinig op af te dingen valt. Slechts  het rechter deel met de vertikaal lopende schaduwen doorbreekt een beetje de strakke lijnen. Maar misschien was de situatie er niet naar om dat te vermijden. Deze opname maakt me heel benieuwd naar de volgende inzending.
Dushi

18-12-2009 om 14:47 geschreven door Marsje


16-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met motoren

Een heel verrassende opname waarvan helaas de uitleg van het waarom ontbreekt. Bijvoorbeeld waarom de camera ingesteld stond op cloudy weather.
Dit is een heel goed voorbeeld van meerdere elementen die door de fotograaf zelf verenigd worden tot een aantrekkelijk geheel. Een mooie herhaling van roosters, pijpen, motoren, tot zelfs hangsloten toe. Kennelijk is er wat gecropt, want het formaat is wat vierkanter dan gebruikelijk. Ik heb weinig aan deze oorspronkelijke opname hoeven veranderen; de horizontale lijnen ietsje meer recht gezet en de foto een tikje levendiger gemaakt.
Ik ben heel benieuwd naar je volgende inzending waarin je mag proberen alle sterke punten van je vorige inzendingen te verenigen in één beeld.
Dushi





16-12-2009 om 02:45 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met bomenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het geeft me een goed gevoel als er zorgvuldig nagedacht wordt over een foto. En niet alleen bij het maken, maar ook bij de nabewerking. Dat verdient zonder meer een pluim, Sluiter. Struktuur zit er zeker in deze opname. Ritmische herhalingen zijn bij bomen, ook als ze kaal zijn, niet zo eenvoudig. De horizontale spiegeling is ook voor mij geen must. Soms wordt  er heel veel nadruk gelegd op onze leesrichting bij het beeld: van links naar rechts. Maar laten we er geen wet van Meden en Perzen van maken. Ik accepteer dus volkomen je keuze.
Verras me volgende keer (nogmaals) maar eens met een knaller die je gevonden hebt in het straatbeeld van iedere dag.
Dushi

16-12-2009 om 02:32 geschreven door Marsje


15-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met trap
Dit is zonder meer een goede eerste inzending, Jef. Je hebt oog  het spel van de lijnen en ritmische herhalingen. Dat is de basis van deze serie lessen. Omdat je in de groothoekstand gewerkt hebt, kon je volstaan met 1/40ste seconde, maar ik weet niet of je ook een statief gebruikt hebt. Hoe dan ook, de foto is scherp.
Veel foto’s kunnen aan kracht winnen door overtollige delen weg te laten. Less is More zegt men wel. Zo dragen de bomen op de achtergrond niet bij aan het strakke ritme van de trap. Daarom wil ik je laten zien dat er soms heel andere uitsnedes mogelijk zijn. Ik zeg niet dat het zo moet, maar let dus op de krachtige lijnen en breng vooral die in beeld. De rest kan wegblijven. Ik zal je twee voorbeeldjes laten zien van alternatieve ideetjes.
Dushi





15-12-2009 om 00:51 geschreven door Marsje


09-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met piano

Omdat je een foto instuurt zonder enige uitleg, moet ik hier en daar gissen naar de bedoelingen.  Het is in ieder geval niet de gevraagde samenhang tussen diverse losse elementen. Misschien is de opdracht te lastig, misschien ook onduidelijk voor je. In het laatste geval mag je privé rustig om een verduidelijking vragen.
Wat ik wel zie, is een foto van een fragment van een piano met een strak ritme en bovendien nog de nodige diepte.  Dat is zeker positief. Dat je probeert de foto over een zo groot mogelijk bereik scherp te houden door een dichtgeknepen diafragma van f.36 kan ik me voorstellen, ofschoon dat weinig voordeel oplevert in de bovenste helft van de foto. Van de andere  gebruikte instellingen begrijp ik minder: een ISO van 400, een sluitertijd van 1/125 sec. en ook nog flitsen. Hoe dan ook: de foto heeft een stevige blauwzweem., hetgeen eenvoudig te zien is bij de min of meer witte toetsen van de piano. Samenvattend wel een foto die thuishoort bij deze lessenreeks, maar helaas ook wat mindere  puntjes kent. Voor de volgende inzending hoop ik op een “knaller”.
Dushi





09-12-2009 om 02:09 geschreven door Marsje


03-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met kunstwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit kunstwerk zit zo vol met prachtige lijnen en vlakken, dat het bijna model kan staan voor deze rubriek, alhoewel de strukturele elementen meer in het oog vallen dan de ritmiek. Ook de afwerking middels Photoshop is puik; lijnen netjes rechtgetrokken en oneffenheden weggekloond. Ik kan er niets meer aan toevoegen.
Voor een volgende inzending graag nog een stapje verder door zelf meerdere losstaande elementen samen in beeld te brengen tot een aantrekkelijk geheel. In dit gebouw was dat al gebeurd door de kunstenaar. Nu is het uw beurt en na de eerdere inzendingen heb ik er het volste vertrouwen in dat dit moet kunnen lukken.
Dushi

03-12-2009 om 23:03 geschreven door Marsje


29-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met bol

Struktuur zie ik zeker in deze opvallende bal. Door de warrigheid is er veel minder sprake van ritmische elementen. Desondanks is het een geslaagde inzending voor deze rubriek. Toch wil ik je nog even mee op pad nemen voor wat mogelijke aandachtspunten.
Allereerst je keuze om zonder statief deze opname te maken. Uit de losse hand kon je waarschijnlijk weinig anders doen en zijn de gebruikte instellingen goed te noemen, maar heb je er niet aan gedacht om de camera op de grond te leggen en dan met de zelfontspanner een foto te maken? Soms zijn er alternatieven voor het gebruik van een statief.
Als tweede lijkt het of je de vorige lessenreeks een beetje vergeten bent. De bal zit erg krap in het kader en de achtergrond rechtsboven is nogal storend. Juist met het fotograferen van een enkelvoudig object verdient het aanbeveling om daar goed op te letten.
Voor een volgende inzending zie ik graag een combinatie van meerdere elementen die niet in één vlak staan, dus geen gevels van gebouwen of iets dergelijks.
Dushi





29-11-2009 om 16:10 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat het glaswerk je fascineert, kan ik me voorstellen, maar dan zou je toch beter van binnenuit een foto kunnen maken. Nu zie ik behalve de lijnen van de loodrandjes ook de weerspiegeling van buiten die dit verstoort. Natuurlijk geven drie ramen naast elkaar een zekere herhaling, maar net zo min als de muur (die op het randje zit van overbelichting) kan ik het erg boeiend vinden. Dit komt onder meer omdat het erg vlak is, zonder echte dieptewerking. Dat was bij de vorige inzending ook al het geval.
Graag een volgende inzending met een een compositie van meerdere losse elementen (driedimensionaal), die je door een goed standpunt te kiezen, verenigt tot een mooi totaalbeeld.
Dushi

29-11-2009 om 16:01 geschreven door Marsje


22-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met sinaasappel

Dit is een knap stukje werk. Een fragment van een sinaasappel op een glasplaat en van onderen belicht. Het is niet iets wat je verwacht bij een tweede serie lessen voor “beginners”. Ik vind dit gewoon een prachtige foto die vol zit met ritmische en strukturele elementen en met een compo helemaal volgens de regels. Juist vanwege die elementen heb ik de foto wat krachtiger gemaakt zodat de lijnen en vlakken er beter uitkomen. Voor de volgende inzending geef ik je geen enkele opdracht mee, maar wacht vol spanning af met welke creativiteit je opnieuw een dergelijk hoogstandje inlevert.
Dushi





22-11-2009 om 19:32 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!