Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
01-04-2010
Dava met kinderbox
Eerst dat ik dat deze foto geflitst was, maar uit je
toelichting en exif-gegevens begrijp ik dat dit niet het geval is. Met zowel de
ritmische herhaling als de struktuur is het prima in orde. Als je er eenmaal oog voor hebt gekregen, zijn
er op veel plaatsen herhalingen van lijnen en patronen te vinden, zowel
binnens- als buitenshuis.Naast de goede
eigenschappen van deze foto heeft het me wel een beetje verbaasd, dat je de
elementaire regels van de vorige serie lessen totaal vergeten bent: de regel
van derden. Dat is een heel simpele regel. Je kunt ook kiezen voor andere
bekende regels als de triangle, de golden spiral of de golden ratio (ga maar
eens googlelen als je meer wilt weten), maar in geen van de gevallen is de
compositie aantrekkelijk. Ik heb een fragment van je foto genomen om wat
dichter te komen bij een compositie die beter oogt. Kun je met een volgende
inzending komen waar je de goede elementen meeneemt en niet vergeet wat je
eerder geleerd hebt?
Dushi
Een heerlijke foto om naar te kijken. Uit je beschrijving
begrijp ik dat het een bekken is, anders had ik het niet direct geweten, maar
die herkenbaarheid vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om struktuur, licht en
sterke punten. Deze foto voldoet daar alleszins aan. Door de zekere
onderbelichting is niet alleen het gevaar van overbelichting vermeden, maar
krijgt de foto ook iets mysterieus. Technisch helemaal in orde en dat legde een
basis voor een mooi geheel. Voor mij geen enkele twijfel dat je meer dan
voldoende hebt laten zien, dat je toe bent aan de volgende reeks: dieptewerking
o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd met deze uitstekende afsluiting en veel
succes bij het vervolg.
Dushi
Een dergelijke lamp is een heel lastige opgave, maar met
name door het licht is het toch een boeiend geheel geworden. Niet zozeer door
ritmische herhalingen, want daarvoor is het totaalplaatje te warrig,maar door het licht en de diepte die daardoor
ontstaan is, krijgt het wel een opvallende struktuur. In die zin is het goed
gedaan. Maar bekijk de foto eens van grote afstand. Zie je wat ik bedoel? Ik zou ik voor deze serie graag een duidelijker herhaling van een
bepaald patroon willen zien. De vorige inzending vond ik op dat punt sterker.
Kun je nog eens met zo een goede opname komen?
Dushi
Welkom aan boord van onze vlucht naar het land van R&S.
Ritme heeft te maken met een patroon van herhalingen. Dat vind je het
duidelijkste bij terugkerende lijnen en/of vlakken.Vaak ontstaat er dan ook een aantrekkelijke
struktuur, maar probeer de aandacht vooral te richten op dat ritme. Verder wil
ik de cursisten meer bewust maken van hun handelen. Daarom vraag om ook een
korte uiutleg van het waarom: waarom deze foto, waarom dit standpunt, waarom
deze instellingen op de camera, enz. Die reflektie helpt echt bij de gang
naar mooiere fotoÂ’s.
En dan nu de foto zelf. Voor deze fontein heb je een goede sluitertijd gekozen.
Het grootste deel is “bevroren” in de beweging, maar een ander deel toont nog
wat aktie (bewegingsonscherpte). Heel goed gedaan. De foto laat ook enige
struktuur zien door middel van het water, maar dat is feitelijk een toevallig
moment als de knop ngedrukt wordt. Voor de volgende keer graag de aandacht
vooral richten op elementen die een terugkerende herhaling van partonen laten
zien.
Dushi
Oei, heb ik je helemaal in de war gebracht met mijn laatste
commentaar? Ik vond het gewoon een heel goede foto. En van deze inzending kan
ik evenzeer zeggen dat ik het een prima opname vind voor deze reeks. Je
verhouding tussen scherp en onscherp vind ik heel aantrekkelijk gedaan. Ook de
mooie lijn schuin door het beeld met het scherpste deel van de stengel keurig
op eensterk punt gelegd. Zowel in de blaadjes als in de delen van de stengel
zie ik een aantrekkelijke herhaling. Ik heb nog even gedacht aan een horizontale spiegeling, maar vond het bij nader inzien niet noodzakelijk. Goed werk. Wat me ook kan bekoren, zijn de
lichte randen van de blaadjeswaardoor
er net even wat meer struktuur in de foto komt. Wellicht zit je helemaal met
gemengde gevoelens zit als ik je vertel dat je meerdere prima fotoÂ’s hebt laten
zien in deze reeks en ik de indruk heb dat je heel goed om weet te gaan met
R&S. Tijd dus om door te gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat!
Dushi
Het gebeurt niet elke dag dat een cursist in hoog tempo
doorstoomt naar een volgende reeks lessen. Opnieuw heb je goed werk geleverd.
Goede keuze van diafragma, goed scherpstelpunt, correcte uitsnede. Wat ga ik
daar nog meer over zeggen? Voor R&S wederom een geslaagde opname. Je mag
met vlag en wimpel door naar de reeks Dieptewerking van Cijbra. Ik ben ervan
overtuigd dat je ook in het vervolg het nodige van je fotografische kwaliteiten
zal laten zien. Masha pabien zoals we hier zeggen, oftwel van harte
gefeliciteerd.
Dushi
Dat je de instellingen van je camera niet meer weet, is heel
normaal als je ingespannen bezig bent met het maken van fotoÂ’s. Gelukkig hebben
we de exif-gegevens waar een heleboel geregistreerd staat. Het diafragma stond
helemaal open op f/2.8, maar met de Ixus 110 is het helemaal geen probleem om
toch een goed scherptebereik te krijgen over het hele beeld. Ritmische
herhalingen zie ik beslist in deze foto en daarmee ook een zekere struktuur. Je
wijst zelf al op de potten en als tweede de dakconstruktie. Twee heel
verschillende ritme combineren levert overigens vaak een wat minder fraai
resultaat op. Ik ken niet zo goed de fotografische mogelijkheden van je camera,
maar ik zou gezocht hebben naar details. Bijvoorbeeld een of twee rijen potten.
Daar zitten al voldoende herhalingen in. Ik merk vaak dat men teveel tegelijk
wil fotograferen. Je beperken tot details kan heel verrassende resultaten
opleveren. Probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd of je met deze bescheiden
aanwijzingen tot een laatste mooie inzending kunt komen waar ik heerlijk van
kan genieten.
Dushi
Bij R&S gaat het op duidelijk zichtbare herhalingen van
lijnen en/of vlakken. Zoiets vind je niet zo gemakkelijk in de vrije natuur.
Natuurlijk is het een prachtig gezicht om zoveel mossoorten bij elkaar te zien,
maar dat genieten ook proberen te vangen in een mooi beeld voor de
buitenstaander, is beslist niet eenvoudig. Ik zie wel een zekere, wat grillige,
struktuur van lichte en meer donkere delen in je foto. Maar een regelmatige
herhaling van patronen kan ik niet goed ontdekken. Geen slechte foto, maar wel
een foto die minder geschikt is voor deze serie. Wil je nog eens goed rondkijken? Zoek naar
goed herkenbare ritmes.
Dushi
Geen storende zaken, een haag die de de eentonigheid
doorbreekt, een betonnen muur met een markante struktuur... het is er allemaal.
En toch net iets minder mooi als de vorige inzending. Dat komt door de wat
saaiere compositie. Qua R&S is de foto goed geslaagd. De muur heeft een
aantrekkelijke struktuur en de haag vormt een mooi tegenwicht voor al het
grijs. Ik heb dit keer maar eens niet alle lijnen rechtgezet, al was het voor
de afwisseling wel weer mogelijk
geweest.
Technische opmerkingen heb ik niet. Dat is netjes in orde. Voor een volgende
keer graag een combinatie van meerdere losse elementen, liefst iets wat je
ergens buiten tegen bent gekomen.
Dushi
Als je zegt, dat je steeds meer dingen ziet voor R&S,
dan zijn we zonder meer op de goede weg. Net zoals letten op achtergrond,
lichtval, de gulden regel en nog wat dingen meer.
Deze foto is verrassend en, ik heb het al meer gezegd, verrassend is voor mij
positief. Niet zomaar wat dakpannen, maar een goede verhouding tussen dakpanenn
en een muur, heel fraai in een schuine compositie bijeen gebracht. De keuze
voor een sluitertijd van1/40 seconde en een voorkeur voor een diafragma
van maar liefst f/18 ligt wat minder voor de hand. Aangezien je het niet
uitlegt, is het verder gissen.
Ik heb in de foto wat finetuning aangebracht. Kijk maar eens of je dat een
verbetering vindt of niet. De compo heb ik ongewijzigd gelaten, omdat ik die
heel aantrekkelijk vond.
Al met al heb jeeen goede inzending
gekozen als afsluiting. Daarmee heb je meer dan genoeg basisgetoond om verder te gaan met de
Dieptewerking van Cijbra. Proficiat! En heel veel succes met
het vervolg.
Dushi
Het is heel fijn dat je enige uitleg geeft. Probeer een
volgende keer ook iets te zeggen over de technische instellingen. Met een
sluitertijd van 1/8 seconde en een ISO van 200, vermoed ik dat je (terecht)
gewerkt hebt vanaf statief. (Terwijl ik
dit schrijf valt alle stroom uit, vermoedelijk het hele eiland, maar de accu
van de laptop houdt het nog wel even vol). Waarom je wat overbelicht heb,
begrijp ik niet zo goed. De foto mag best een tikje donkerder, en ook achteraf
had je dat nog kunnen corrigeren. Genoeg over de techniek, nu de andere
aspekten.
Ritmische herhalingen zijn er volop en struktuur evenzeer. Dat je het
symmettrisch hebt gehouden, vind ik een goede keuze. De gulden regel is een
uitstekend hulpmiddel, maar uitzonderingen bevestigen de regel en dit is er
eentje van. Het is dus een zeer geslaagde foto voor deze reeks. De rechterzijde
wat donkerder dan de linkerzijde maakt het alleen maar boeiender. Probeer voor
de volgende keer iets te vinden in de stad, liefst meerdere losse componenten
verenigd tot een mooi ritmisch geheel.
Dushi
Deze houder voor cdÂ’s is fraai in beeld gebracht. Goed
belicht, een mooie eenheid van toon en een overduidelijke struktuur met
terugkerend ritme. Zonder meer een prima inzending waarbij de lichtval heel
goed gekozen is..Ik ga er niets aan
veranderen, alhoewel ik wel even gedacht heb aan mogelijk andere compoÂ’s. Maar
het is goed zo. Een kleine tip: je ziet nog net rechts achter de houder een
donkere streep van vermoedelijk de achterwand. Probeer een dergelijk storende
kleinigheid te vermijden, bijv. door meer afstand van de achterwand te nemen.
De exifs zijn wat merkwaardig. Ofwel je hebt een statief gebruikt en in dat
geval was een ISO waarde van 400 niet nodig geweest. Ofwel je hebt uit de hand
gewerkt en dan zit je met 1/10 seconde wel erg op het randje. Jammer dat je
daar niets over uitlegt. Probeer voor de volgende keer wat meer inzicht te geven
in de keuzes die je gemaakt hebt, zowel technisch als artistiek.
Dushi
De opdracht was om meerdere losse elementen met elkaar te
verenigen tot een ritmisch geheel. Die opdracht is zonder meer goed uitgevoerd.
Een rij paaltjes met in het bovenste deel een zeer markant aangebrachte
rood-witte streep zorgt voor een goed ritme in de foto. Ik hebme wel de
vrijheid veroorloofd om een en ander nog wat meer recht te zetten en mat kleine
accenten aan te brengen, onder meer door de eerste paal op een sterk punt te
zetten.Dat rechtzeTten doe ik met
Photoshop, maar er is ook een gratis programma dat dit goed kan uitvoeren:
ShiftN. Zie: http://shiftn.softonic.de
Je zegt zelf dat je misschien een beetje meer naar rechts had kunnen staan. Dat
denk ik juist niet, want dan komen de paaltjes nog dichter bij elkaar te
staan.Als je de eerste paal op een
sterk punt had willen zetten, had je een stap schuin links naar voren moeten
zetten en de camera daarna een beetje naar rechts draaien. Wel had je mogelijk
een veel lager standpunt kunnen kiezen. Probeer maar eens een keer voor jezelf
uit wat dat voor verschillen geeft. Ik hoop dat je nu toe bent aan je
slotopdracht, waarin ik je opnieuw helemaal vrij laat. Probeer als afsluiting met
een zo mooi mogelijke opname te komen voor R&S.
Dushi
Er zijn van die momenten dat ik mezelf afvraag wat ik hier
zit te doen. “Leerlingen” die zulke mooie foto’s inbrengen, dat ik mijn vingers
er bij aflik. Prachtig gewoon! Dat er 20 opnames voor nodig waren, siert je
alleen maar, want al bij de eerste keer een heel fraaie opname maken, zou
teveel geluk zijn. Zoeken, proberen, verschuiven, licht erbij, lichtje eraf, en
zo zoeken we naar de mooiste foto. Het is een uitstekende werkwijze. De vorige
keer zei ik iets over een achtergrond die teveel aandacht trok. Je hebt het
commentaar uitstekend gelezen, want hier is echt gewerkt naar het andere
uiterste. Voortrefffelijk gedaan.
Het mooiste deel zit in de rechterhelft, waar ook goed gebruik is gemaakt van
een sterk punt in de gulden regel. De foto is ook bijzonder door zorgvuldig
gebruik te maken van (spaarzaam) licht. Een vrij open diafragma zorgt voor een
aantrekkelijke afwisseling van zachte en scherpe lijnen. Kom je nog een keer met zo een kanjer?
Dushi
Je komt met een grote verrassing, want deze stoeprand is
bijzonder goed opgemerkt en vanuit een weloverwogen standpunt gefotografeerd.
Iedereen loopt er 100 keer aan voorbij en jij hebt het gezien en heel goed in
beeld gebracht. Prachtige lijnen die door het beeld lopen, een zeer fraaie
afwisseling van lichte en donkere tegels. Dit is zonder meer een heel mooie
foto die uitstekend past in deze serie. De schaduw van jezelf kan ik op mijn
scherm niet ontdekken. Is er dan helemaal niets te “zeuren”? Ach, een klein
takje dat je even weg had kunnen halen. En de achtergrond rechtsboven die ik
een tikje donkerder had gemaakt om alle aandachtte houden op de stoeprand. Maar niet
getreurd, want je hebt heel goed werk verricht. Vol vertrouwen op naar de
volgende inzending.
Dushi
Overdrijven is een schone kunst. Ik heb graag dat mensen
uitleggen waarom ze op een bepaalde manier een foto hebben gemaakt, maar het
hoeft ook weer niet een heel essay te worden. maar ik kan je inzet wel waarderen. Dat je na de opname kijkt naar de
info die te vinden is in het histogram, is een prima zaak. Opnieuw toon je dat
je heel bewust bezig bent. Dat geeft je een ladder om steeds hogerop te komen.
Ik neem nu verder de tweede opname die je ingestuurd hebt. Het enige nadeel van
de stand P is, dat je het diafragma of de sluitertijd wat minder in de hand hebt. Maar
laat de belichting rustig aan de camera over, want de moderne techniek is
schitterend. De snelle sluitertijd vind ik hier minder belangrijk. Wel het vrij
open diafragma, dat vooral scherpte geeft aan de lichtere gevlochten staart.
Het accent op de staart komt ook door de kleur. En fraai uitgebalanceerd op de
sterke punten. Echt een heel mooie foto.
Waarmee ga je me de volgende keer verrassen?
Dushi
Geen enkel probleem Miara dat er wat meer tijd tussen de
inzendingen zit. Soms moeten dingen rijpen en haastige spoed is zelden goed. In
de foto die je nu laat zien, zit wel een zekere struktuur die te vinden is in
de paal met de rol prikkeldraad (pinnekensdraad?). Ritme weer wat minder, want
daar heb je herhalende lijnen of vlakken voor nodig. Je hebt een prachtige
camera met een enorme zoommogelijkheid. Trek erop uit en zoek naar een
herhaling van vlakken. Dat lijkt een pittige opdracht, maar vlakken zijn overal
te vinden. Laat de natuur maar even rusten. Zoek bij gebouwen, liefst moderne
met strakke lijnen.Laat maar eens zien
waar je mee komt.
Dushi
Het is zeker een bijzondere buitenkans geweest om rond te
mogen lopen op een verlaten werf.Heerlijk
lijkt me dat. Dat je soms niet weet waar het voor gediend heeft, is helemaal
niet erg, want het laat je mogelijk scherper kijken naar vormen en vlakken. Dat
het weer niet meezit, heb je als fotograaf nu eenmaal niet in de hand. Het
werken op de stand P geeft wat minder mogelijkheden tot eigen keuzes, maar is
zeker niet verkeerd en levert vaak uitstekende resultaten op inzake met name
belichting.
Struktuur zie ik in de foto met een grote ronde vorm en daarbinnen een kruis.
Ritmische herhalingen laten zich veel minder duidelijk zien. De vertikale
spijlen die je noemt worden doorkruist door allerlei andere lijnen, waardoor
het eerder rommelig wordt. In de schroeven van de cirkel zit zeker een ritme,
maar dat blijft binnen het totaalvan de
foto erg op de achtergrond. Als je dat had willen uitdrukken was een
detailopname meer op zijn plaats geweest. Probeer voor de volgende keer je te beperken
tot enkele goede ritmische herhalingen in de foto.Dat betekent dat bij een schermvullende foto
op een kijkafstand van minstens vijf meter nog goed het ritme te zien moet
zijn.
Dushi
Dit is een foto met een zeer opvallend ritme van balken en
touwen. De foto toont ook een veel rustiger beeld dan de vorige inzending. Dat
is uitstekend gedaan. De zon zorgt voor een mooie afwisseling van lichte en
donkere zijde van de balken. Bij een opname als deze zit je in het
spanningsveld tussen een meer open diafragma dat de achtergrond rustiger maakt,
maar ook de achterste balken vager, of juist niet. Helaas wordt daar in de zeer
beknopte toelichting niets over vermeld. Ik zou een volgende keer graag wat
meer willen horen over de gemaakte keuzes. En die opname mag voor de
afwisseling bij voorkeur ergens binnenshuisgemaakt worden.
Dushi