Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
01-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met kinderbox

Eerst dat ik dat deze foto geflitst was, maar uit je toelichting en exif-gegevens begrijp ik dat dit niet het geval is. Met zowel de ritmische herhaling als de struktuur is het prima in orde.  Als je er eenmaal oog voor hebt gekregen, zijn er op veel plaatsen herhalingen van lijnen en patronen te vinden, zowel binnens- als buitenshuis.  Naast de goede eigenschappen van deze foto heeft het me wel een beetje verbaasd, dat je de elementaire regels van de vorige serie lessen totaal vergeten bent: de regel van derden. Dat is een heel simpele regel. Je kunt ook kiezen voor andere bekende regels als de triangle, de golden spiral of de golden ratio (ga maar eens googlelen als je meer wilt weten), maar in geen van de gevallen is de compositie aantrekkelijk. Ik heb een fragment van je foto genomen om wat dichter te komen bij een compositie die beter oogt. Kun je met een volgende inzending komen waar je de goede elementen meeneemt en niet vergeet wat je eerder geleerd hebt?
Dushi





01-04-2010 om 21:10 geschreven door Marsje


30-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met bekken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heerlijke foto om naar te kijken. Uit je beschrijving begrijp ik dat het een bekken is, anders had ik het niet direct geweten, maar die herkenbaarheid vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om struktuur, licht en sterke punten. Deze foto voldoet daar alleszins aan. Door de zekere onderbelichting is niet alleen het gevaar van overbelichting vermeden, maar krijgt de foto ook iets mysterieus. Technisch helemaal in orde en dat legde een basis voor een mooi geheel. Voor mij geen enkele twijfel dat je meer dan voldoende hebt laten zien, dat je toe bent aan de volgende reeks: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd met deze uitstekende afsluiting en veel succes bij het vervolg.
Dushi

30-03-2010 om 22:16 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met lamp
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een dergelijke lamp is een heel lastige opgave, maar met name door het licht is het toch een boeiend geheel geworden. Niet zozeer door ritmische herhalingen, want daarvoor is het totaalplaatje te warrig,  maar door het licht en de diepte die daardoor ontstaan is, krijgt het wel een opvallende struktuur. In die zin is het goed gedaan. Maar bekijk de foto eens van grote afstand. Zie je wat ik bedoel? Ik zou ik voor deze serie graag een duidelijker herhaling van een bepaald patroon willen zien. De vorige inzending vond ik op dat punt sterker. Kun je nog eens met zo een goede opname komen?
Dushi

30-03-2010 om 22:13 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met fontein
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom aan boord van onze vlucht naar het land van R&S. Ritme heeft te maken met een patroon van herhalingen. Dat vind je het duidelijkste bij terugkerende lijnen en/of vlakken.  Vaak ontstaat er dan ook een aantrekkelijke struktuur, maar probeer de aandacht vooral te richten op dat ritme. Verder wil ik de cursisten meer bewust maken van hun handelen. Daarom vraag om ook een korte uiutleg van het waarom: waarom deze foto, waarom dit standpunt, waarom deze instellingen op de camera, enz. Die reflektie helpt echt bij de gang naar mooiere fotoÂ’s.
En dan nu de foto zelf. Voor deze fontein heb je een goede sluitertijd gekozen. Het grootste deel is “bevroren” in de beweging, maar een ander deel toont nog wat aktie (bewegingsonscherpte). Heel goed gedaan. De foto laat ook enige struktuur zien door middel van het water, maar dat is feitelijk een toevallig moment als de knop ngedrukt wordt. Voor de volgende keer graag de aandacht vooral richten op elementen die een terugkerende herhaling van partonen laten zien.
Dushi

30-03-2010 om 16:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met klimoptak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Oei, heb ik je helemaal in de war gebracht met mijn laatste commentaar? Ik vond het gewoon een heel goede foto. En van deze inzending kan ik evenzeer zeggen dat ik het een prima opname vind voor deze reeks. Je verhouding tussen scherp en onscherp vind ik heel aantrekkelijk gedaan. Ook de mooie lijn schuin door het beeld met het scherpste deel van de stengel keurig op eensterk punt gelegd. Zowel in de blaadjes als in de delen van de stengel zie ik een aantrekkelijke herhaling. Ik heb nog even gedacht aan een horizontale spiegeling, maar vond het bij nader inzien niet noodzakelijk. Goed werk. Wat me ook kan bekoren, zijn de lichte randen van de blaadjes  waardoor er net even wat meer struktuur in de foto komt. Wellicht zit je helemaal met gemengde gevoelens zit als ik je vertel dat je meerdere prima fotoÂ’s hebt laten zien in deze reeks en ik de indruk heb dat je heel goed om weet te gaan met R&S. Tijd dus om door te gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra.  Proficiat!
Dushi

30-03-2010 om 16:45 geschreven door Marsje


29-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovanlem met cd's
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het gebeurt niet elke dag dat een cursist in hoog tempo doorstoomt naar een volgende reeks lessen. Opnieuw heb je goed werk geleverd. Goede keuze van diafragma, goed scherpstelpunt, correcte uitsnede. Wat ga ik daar nog meer over zeggen? Voor R&S wederom een geslaagde opname. Je mag met vlag en wimpel door naar de reeks Dieptewerking van Cijbra. Ik ben ervan overtuigd dat je ook in het vervolg het nodige van je fotografische kwaliteiten zal laten zien. Masha pabien zoals we hier zeggen, oftwel van harte gefeliciteerd.
Dushi

29-03-2010 om 01:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met potten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat je de instellingen van je camera niet meer weet, is heel normaal als je ingespannen bezig bent met het maken van fotoÂ’s. Gelukkig hebben we de exif-gegevens waar een heleboel geregistreerd staat. Het diafragma stond helemaal open op f/2.8, maar met de Ixus 110 is het helemaal geen probleem om toch een goed scherptebereik te krijgen over het hele beeld. Ritmische herhalingen zie ik beslist in deze foto en daarmee ook een zekere struktuur. Je wijst zelf al op de potten en als tweede de dakconstruktie. Twee heel verschillende ritme combineren levert overigens vaak een wat minder fraai resultaat op. Ik ken niet zo goed de fotografische mogelijkheden van je camera, maar ik zou gezocht hebben naar details. Bijvoorbeeld een of twee rijen potten. Daar zitten al voldoende herhalingen in. Ik merk vaak dat men teveel tegelijk wil fotograferen. Je beperken tot details kan heel verrassende resultaten opleveren. Probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd of je met deze bescheiden aanwijzingen tot een laatste mooie inzending kunt komen waar ik heerlijk van kan genieten.
Dushi

29-03-2010 om 01:19 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met mos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij R&S gaat het op duidelijk zichtbare herhalingen van lijnen en/of vlakken. Zoiets vind je niet zo gemakkelijk in de vrije natuur. Natuurlijk is het een prachtig gezicht om zoveel mossoorten bij elkaar te zien, maar dat genieten ook proberen te vangen in een mooi beeld voor de buitenstaander, is beslist niet eenvoudig. Ik zie wel een zekere, wat grillige, struktuur van lichte en meer donkere delen in je foto. Maar een regelmatige herhaling van patronen kan ik niet goed ontdekken. Geen slechte foto, maar wel een foto die minder geschikt is voor deze serie.  Wil je nog eens goed rondkijken? Zoek naar goed herkenbare ritmes.
Dushi

29-03-2010 om 01:15 geschreven door Marsje


26-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met muur sporthal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geen storende zaken, een haag die de de eentonigheid doorbreekt, een betonnen muur met een markante struktuur... het is er allemaal. En toch net iets minder mooi als de vorige inzending. Dat komt door de wat saaiere compositie. Qua R&S is de foto goed geslaagd. De muur heeft een aantrekkelijke struktuur en de haag vormt een mooi tegenwicht voor al het grijs. Ik heb dit keer maar eens niet alle lijnen rechtgezet, al was het voor de afwisseling  wel weer mogelijk geweest.
Technische opmerkingen heb ik niet. Dat is netjes in orde. Voor een volgende keer graag een combinatie van meerdere losse elementen, liefst iets wat je ergens buiten tegen bent gekomen.
Dushi

26-03-2010 om 01:27 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met dakfragment

Als je zegt, dat je steeds meer dingen ziet voor R&S, dan zijn we zonder meer op de goede weg. Net zoals letten op achtergrond, lichtval, de gulden regel en nog wat dingen meer.
Deze foto is verrassend en, ik heb het al meer gezegd, verrassend is voor mij positief. Niet zomaar wat dakpannen, maar een goede verhouding tussen dakpanenn en een muur, heel fraai in een schuine compositie bijeen gebracht. De keuze voor een sluitertijd  van  1/40 seconde en een voorkeur voor een diafragma van maar liefst f/18 ligt wat minder voor de hand. Aangezien je het niet uitlegt, is het verder gissen.
Ik heb in de foto wat finetuning aangebracht. Kijk maar eens of je dat een verbetering vindt of niet. De compo heb ik ongewijzigd gelaten, omdat ik die heel aantrekkelijk vond.
Al met al heb je  een goede inzending gekozen als afsluiting. Daarmee heb je meer dan genoeg basis  getoond om verder te gaan met de Dieptewerking van Cijbra. Proficiat! En heel veel succes met het vervolg.
Dushi





26-03-2010 om 01:25 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met dennenappel

Geen poging, maar een geslaagde foto voor deze serie. De struktuur springt er bijna uit en ritmische herhalingen zijn ook volop aanwezig. In die zin een bijzonder goede keuze. Je had zelfs kunnen  volstaan met één enkele dennenappel, maar twee is ook OK.
Naast het goede nieuws probeer ik ook enkele aanwijzingen te geven. Want dat is de bedoeling van deze lessen. Met je sluitertijd (1/100 seconde) en diafragma (f/8.0) is weinig mis. Gewoon een goede keuze, ofschoon de voorkeur voor de sluitersnelheid minder logisch lijkt.  Waarom niet een iets langzamere sluiteertijd en een tikje lagere ISO waarde?
Minder enthousiast ben ik over de bewerking in Paintshop Pro, toch echt een heel goed programma. Naar mijn smaak heb je de foto wat te warm willen maken, teveel geel in de foto. Ik heb een kleine correctie toegevoegd om je te laten zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Al met al meer dan voldoende basis om een stapje verder te gaan. Zou je het aandurven om echt meerdere elementen te verenigen tot een ritmisch geheel? En zoek liever het niet in de natuur, want dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.
Dushi





26-03-2010 om 01:23 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met mand
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is heel fijn dat je enige uitleg geeft. Probeer een volgende keer ook iets te zeggen over de technische instellingen. Met een sluitertijd van 1/8 seconde en een ISO van 200, vermoed ik dat je (terecht) gewerkt hebt vanaf statief. (Terwijl ik dit schrijf valt alle stroom uit, vermoedelijk het hele eiland, maar de accu van de laptop houdt het nog wel even vol). Waarom je wat overbelicht heb, begrijp ik niet zo goed. De foto mag best een tikje donkerder, en ook achteraf had je dat nog kunnen corrigeren. Genoeg over de techniek, nu de andere aspekten.
Ritmische herhalingen zijn er volop en struktuur evenzeer. Dat je het symmettrisch hebt gehouden, vind ik een goede keuze. De gulden regel is een uitstekend hulpmiddel, maar uitzonderingen bevestigen de regel en dit is er eentje van. Het is dus een zeer geslaagde foto voor deze reeks. De rechterzijde wat donkerder dan de linkerzijde maakt het alleen maar boeiender. Probeer voor de volgende keer iets te vinden in de stad, liefst meerdere losse componenten verenigd tot een mooi ritmisch geheel.
Dushi

26-03-2010 om 01:20 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met CD-houder
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze houder voor cdÂ’s is fraai in beeld gebracht. Goed belicht, een mooie eenheid van toon en een overduidelijke struktuur met terugkerend ritme. Zonder meer een prima inzending waarbij de lichtval heel goed gekozen is..  Ik ga er niets aan veranderen, alhoewel ik wel even gedacht heb aan mogelijk andere compoÂ’s. Maar het is goed zo. Een kleine tip: je ziet nog net rechts achter de houder een donkere streep van vermoedelijk de achterwand. Probeer een dergelijk storende kleinigheid te vermijden, bijv. door meer afstand van de achterwand te nemen. De exifs zijn wat merkwaardig. Ofwel je hebt een statief gebruikt en in dat geval was een ISO waarde van 400 niet nodig geweest. Ofwel je hebt uit de hand gewerkt en dan zit je met 1/10 seconde wel erg op het randje. Jammer dat je daar niets over uitlegt. Probeer voor de volgende keer wat meer inzicht te geven in de keuzes die je gemaakt hebt, zowel technisch als artistiek.
Dushi

26-03-2010 om 01:19 geschreven door Marsje


25-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met paaltjes

De opdracht was om meerdere losse elementen met elkaar te verenigen tot een ritmisch geheel. Die opdracht is zonder meer goed uitgevoerd. Een rij paaltjes met in het bovenste deel een zeer markant aangebrachte rood-witte streep zorgt voor een goed ritme in de foto. Ik hebme wel de vrijheid veroorloofd om een en ander nog wat meer recht te zetten en mat kleine accenten aan te brengen, onder meer door de eerste paal op een sterk punt te zetten.  Dat rechtzeTten doe ik met Photoshop, maar er is ook een gratis programma dat dit goed kan uitvoeren: ShiftN. Zie: http://shiftn.softonic.de
Je zegt zelf dat je misschien een beetje meer naar rechts had kunnen staan. Dat denk ik juist niet, want dan komen de paaltjes nog dichter bij elkaar te staan.  Als je de eerste paal op een sterk punt had willen zetten, had je een stap schuin links naar voren moeten zetten en de camera daarna een beetje naar rechts draaien. Wel had je mogelijk een veel lager standpunt kunnen kiezen. Probeer maar eens een keer voor jezelf uit wat dat voor verschillen geeft. Ik hoop dat je nu toe bent aan je slotopdracht, waarin ik je opnieuw helemaal vrij laat. Probeer als afsluiting met een zo mooi mogelijke opname te komen voor R&S.
Dushi





25-03-2010 om 18:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met stofzuigerslang
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er zijn van die momenten dat ik mezelf afvraag wat ik hier zit te doen. “Leerlingen” die zulke mooie foto’s inbrengen, dat ik mijn vingers er bij aflik. Prachtig gewoon! Dat er 20 opnames voor nodig waren, siert je alleen maar, want al bij de eerste keer een heel fraaie opname maken, zou teveel geluk zijn. Zoeken, proberen, verschuiven, licht erbij, lichtje eraf, en zo zoeken we naar de mooiste foto. Het is een uitstekende werkwijze. De vorige keer zei ik iets over een achtergrond die teveel aandacht trok. Je hebt het commentaar uitstekend gelezen, want hier is echt gewerkt naar het andere uiterste. Voortrefffelijk gedaan.
Het mooiste deel zit in de rechterhelft, waar ook goed gebruik is gemaakt van een sterk punt in de gulden regel. De foto is ook bijzonder door zorgvuldig gebruik te maken van (spaarzaam) licht. Een vrij open diafragma zorgt voor een aantrekkelijke afwisseling van zachte en scherpe lijnen.  Kom je nog een keer met zo een kanjer?
Dushi

25-03-2010 om 14:48 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met stoep markering

Je komt met een grote verrassing, want deze stoeprand is bijzonder goed opgemerkt en vanuit een weloverwogen standpunt gefotografeerd. Iedereen loopt er 100 keer aan voorbij en jij hebt het gezien en heel goed in beeld gebracht. Prachtige lijnen die door het beeld lopen, een zeer fraaie afwisseling van lichte en donkere tegels. Dit is zonder meer een heel mooie foto die uitstekend past in deze serie. De schaduw van jezelf kan ik op mijn scherm niet ontdekken. Is er dan helemaal niets te “zeuren”? Ach, een klein takje dat je even weg had kunnen halen. En de achtergrond rechtsboven die ik een tikje donkerder had gemaakt om alle aandacht  te houden op de stoeprand. Maar niet getreurd, want je hebt heel goed werk verricht. Vol vertrouwen op naar de volgende inzending.
Dushi





25-03-2010 om 14:40 geschreven door Marsje


23-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met paardenstaart
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Overdrijven is een schone kunst. Ik heb graag dat mensen uitleggen waarom ze op een bepaalde manier een foto hebben gemaakt, maar het hoeft ook weer niet een heel essay te worden. maar ik kan je inzet wel waarderen. Dat je na de opname kijkt naar de info die te vinden is in het histogram, is een prima zaak. Opnieuw toon je dat je heel bewust bezig bent. Dat geeft je een ladder om steeds hogerop te komen.
Ik neem nu verder de tweede opname die je ingestuurd hebt. Het enige nadeel van de stand P is, dat je het diafragma of de sluitertijd wat minder in de hand hebt. Maar laat de belichting rustig aan de camera over, want de moderne techniek is schitterend. De snelle sluitertijd vind ik hier minder belangrijk. Wel het vrij open diafragma, dat vooral scherpte geeft aan de lichtere gevlochten staart. Het accent op de staart komt ook door de kleur. En fraai uitgebalanceerd op de sterke punten.  Echt een heel mooie foto. Waarmee ga je me de volgende keer verrassen?
Dushi

23-03-2010 om 20:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met prikkeldraad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geen enkel probleem Miara dat er wat meer tijd tussen de inzendingen zit. Soms moeten dingen rijpen en haastige spoed is zelden goed. In de foto die je nu laat zien, zit wel een zekere struktuur die te vinden is in de paal met de rol prikkeldraad (pinnekensdraad?). Ritme weer wat minder, want daar heb je herhalende lijnen of vlakken voor nodig. Je hebt een prachtige camera met een enorme zoommogelijkheid. Trek erop uit en zoek naar een herhaling van vlakken. Dat lijkt een pittige opdracht, maar vlakken zijn overal te vinden. Laat de natuur maar even rusten. Zoek bij gebouwen, liefst moderne met strakke lijnen.  Laat maar eens zien waar je mee komt.
Dushi

23-03-2010 om 20:53 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met hijskraan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is zeker een bijzondere buitenkans geweest om rond te mogen lopen op een verlaten werf.  Heerlijk lijkt me dat. Dat je soms niet weet waar het voor gediend heeft, is helemaal niet erg, want het laat je mogelijk scherper kijken naar vormen en vlakken. Dat het weer niet meezit, heb je als fotograaf nu eenmaal niet in de hand. Het werken op de stand P geeft wat minder mogelijkheden tot eigen keuzes, maar is zeker niet verkeerd en levert vaak uitstekende resultaten op inzake met name belichting.
Struktuur zie ik in de foto met een grote ronde vorm en daarbinnen een kruis. Ritmische herhalingen laten zich veel minder duidelijk zien. De vertikale spijlen die je noemt worden doorkruist door allerlei andere lijnen, waardoor het eerder rommelig wordt. In de schroeven van de cirkel zit zeker een ritme, maar dat blijft binnen het totaal  van de foto erg op de achtergrond. Als je dat had willen uitdrukken was een detailopname meer op zijn plaats geweest. Probeer voor de volgende keer je te beperken tot enkele goede ritmische herhalingen in de foto.  Dat betekent dat bij een schermvullende foto op een kijkafstand van minstens vijf meter nog goed het ritme te zien moet zijn.
Dushi

23-03-2010 om 20:49 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met speeltuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een foto met een zeer opvallend ritme van balken en touwen. De foto toont ook een veel rustiger beeld dan de vorige inzending. Dat is uitstekend gedaan. De zon zorgt voor een mooie afwisseling van lichte en donkere zijde van de balken. Bij een opname als deze zit je in het spanningsveld tussen een meer open diafragma dat de achtergrond rustiger maakt, maar ook de achterste balken vager, of juist niet. Helaas wordt daar in de zeer beknopte toelichting niets over vermeld. Ik zou een volgende keer graag wat meer willen horen over de gemaakte keuzes. En die opname mag voor de afwisseling bij voorkeur ergens binnenshuis  gemaakt worden.
Dushi

23-03-2010 om 20:43 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!