Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-06-2010
Haegemanneke met muur
Met het golvend ritme in deze muur heb je zeker een fraaie herhaling van patronen gezien. Maar ik wil je laten zien dat je niet alles gezien hebt wat mogelijk van belang kan zijn op de weg naar een schitterende foto. Ik weet niet of je regelmatig het histogram bekijkt van je fotos. Dat kan je helpen te komen tot een optimale belichting. Hier laat het histogram zien dat je wat overbelichte plekjes hebt bij de witte bloemen in het midden en de witte plek bovenaan. Gelukkig zijn correcties achteraf binnen bepaalde marges wel mogelijk, maar een goed begin is ook hier het halve werk. Het tweede wat je niet gezien hebt, is dat eerder een muur hebt gefotografeerd dan een golvend patroon. Daarom heb je de muur er ook helemaal op gezet aan de linker- en bovenkant. Maar een kleinere uitsnede verlegt het accent meer naar het golvende patroon. Dat is immers het hoofdthema van deze serie lessen. Tenslotte, maar wellicht was daar niets aan te doen, doorbreken de witte bloemen in het midden het golfpatroon, al horen de bloemen natuurlijk bij dit type muur. Maar misschien was een foto vanaf de grond schuin omhoog gericht nog sterker geweest. Probeer je gekozen onderwerp altijd van meerdere, ook onverwachte, kanten te bekijken. Het kan heel verrassende fotos opleveren. Zoek voor de volgende keer maar eens iets in de bebouwde kom van dorp of stad. Dushi
Welkom bij de reeks ritme en struktuur. In deze reeks gaat de aandacht vooral uit naar herhalingen van patronen die in een fraaie struktuur in beeld gebracht worden. Om het leerproces te bevorderen vraag ik van de cursisten bij iedere inzending kort toe te lichten welke keuzes er gemaakt zijn, ook technisch. Zo geef je zelf aan dat je zowel de tandwielen als de omheining aantrekkelijk vond. Dat zijn al twee zaken tegelijk. Hoe meer dingen je tegelijk wilt, hoe meer de aandacht verspreid wordt. Probeer voor jezelf maar eens een foto te maken met alleen de tandwielen in beeld en zoek dan net zo lang tot je een aantrekkelijk standpunt gevonden hebt. In deze foto speelt ook de achtergrond een stevige rol, terwijl dat niet nodig is voor het hoofdonderwerp. Over de technische keuzes vermeld je helemaal niets. Waarom gewerkt met een sluitertijd van ¼ seconde en ISO 100? Is er een statief bij gebruikt? Waren er op dit punt alternatieve mogelijkheden? In de keuze van het onderwerp voor de volgende keer laat ik je helemaal vrij, maar probeer je wel meer te concentreren op één hoofdonderwerp dat je liefst van alle kanten bekeken hebt voor je de uiteindelijke foto maakt. Dushi
Met de foto die je nu instuurt, ga je niet
slechts een stap, maar een grote sprong vooruit. Alle lof voor deze zeer fraaie
opname. In je eigen uitleg geef je al aan hoe bewust je bezig bent geweest.
Niet zomaar een flesje, maar vooral de interessante bovenkant met de ribbels.
Niet slechts een enkel flesje, maar een mooie halfronde herhaling. En dan ook
nog eens een extra weerspiegeling ingebracht.Het spel van het licht maakt het allemaal nog mooier. Kortom: ik ben
zeer aangenaam verrast.De lezer zal wel
denken: waarom heeft deze foto als titel4 flesjes glitter , want ik zie er toch vijf? Maar het is inderdaad je
vierde inzending. Mag ik voor de volgende keereen even goede opname die je in buitenshuis in de stad gemaakt hebt?
Dushi
Je komt een een fruitschaal die zelf al een
mooie struktuur laat zien. Maar je hebt het daar niet bij gelaten en gezocht
naar de kers op de taart, in dit geval een tweetal bolletjes met een eigen
struktuur en in een harmoniërende kleur. Dat is een uitstekend begin van een
geslaagde inzending voor deze reeks. Slechts het kleedje eronder kon mij iets
minder bekoren. De rechte horizontale lijnen lopen aan de onderkant redelijk
parallel met de foto, maar aan de bovenkant is het beduidend schever.
Gewoonlijk zet ik die lijnen dan recht, maar in dit geval heb ik gekozen voor
het vervagen van de lijnen rond de schaal om alle aandacht bij de schaal zelf te
houden.
Voor een volgende keer een even goede aandacht voor de beperking tot het
hoofdonderwerp. Nu dit keer graag een foto die je buiten hebt gemaakt.
Dushi
Laat ik beginnen met opnieuw te vragen zo goed
mogelijk te vertellen waarom je dit onderwerp gekozen hebt, waarom met dit
standpunt en waarom de gebruikte technische instellingen op je camera. Je zult
merken dat binnen afzienbare tijd je meer bewust fotos gaat nemen.
Bij de ingezonden foto ben ik allereerst begonnen met het verschuiven van het
storende meubilair. Het was natuurlijk nog handiger geweest als je daar bij het
maken van de foto op gelet had. Als je een lamp wilt fotograferen, fotografeer
dan inderdaad een lamp en niet ook zaken die de aandacht slechts afleiden van
het hoofdonderwerp. In dit geval was het gemakkelijk geweest, want de lamp valt
eenvoudig te verplaatsen naar een gunstiger plek.
De lamp, een populair eigentijds model, heeft het je ook niet gemakkelijk
gemaakt. Herhaling van lijnen en patronen zit er zeker in, maar dermate
onregelmatig dat het eerder in de richting van een (bewuste) warboel gaat.Vergeleken echter met de vorige keer is dit
desondanks beslist een stap in de goede richting. Kom nog maar eens met iets
binnenshuis, bijvoorbeeld een aantal (gelijkvormige) voorwerpen die je zelf in
een bepaald patroon legt.
Dushi
Toen jouw computer weer werkte, moest bij die
van mij weer helemaal opnieuw beginnen met de herinstallatie van Windows en
vervolgens alle programmas opnieuw op de schijf. Dat kost even tijd, reden
waarom je langer dan gebruikelijk hebt moeten wachten op een bespreking.
Van gras en omgeving zie je wel niet veel, schrijf je. Juist daarom is het
een krachtige foto geworden die uitstekend past in deze reeks lessen.Je oog is echt gevallen op een markant
detail. Wat R&S betreft vind ik het een heel geslaagde opname. Omdat de zon
scheen, krijg je wat minder mooielichtvlekken op de kanos, maar daar is binnen die omstandigheden weinig
aan te doen.
Voor de volgende keer wederom graag een buitenopname, liefst een combinatie van
meerdere (verschillende) elementen, dus bijvoorbeeld niet slechts de gevel van
een gebouw. Ik heb er alle vertrouwen in dat je opnieuw met iets goeds voor de
dag komt.
Dushi
Van harte welkom bij deze tweede serie lessen.Ik ben blij dat je al een kleine uitleg geeft
over wat je hebt gezien. De technische toelichting ontbreekt nog. Voor een
foto als deze is een sluitertijd van 1/2000ste seconde niet nodig,
maar had je wel het diafragma wat dichter kunnen zetten dan de nu gebruikte
f/4.3.Maar dat is slechts een opmerking
in de marge, want heel veel verschil zou het niet uitgemaakt hebben.
Probeer voor R&S markante herhalingen en lijnen te vinden, liefst in een
mooie compositie. Het ritme van de palen is goed zichtbaar. Bij de bomen is dat
beduidend minder, omdat ze bijna in elkaar overvloeien. R&S zit er zeker ook
in het terras, maar je hebt teveel tegelijk willen doen. Fotos met R&S
worden vaak veel krachtiger als je de moed hebt je te beperken tot het meest
opvallende. Trouwens, niet alleen voor R&S geldt het bekende less is
more.
Je eerste stap is een voorzichtige, maar ik denk dat zeker tot meer in staat
bent als je wederom goed om je heen kijkt. Probeer de volgende keer eens als
oefening te komen met een opname die je binnenshuis gemaakt hebt. En je mag
daarbij van alles gebruiken en neerzetten zoals je het zelf wil.
Dushi (= Lieve in het Papiamento)
Opnieuw een heel goede inzending (en opnieuw een gevel) voor
deze serie.Daar valt binnen de reeks
R&S weinig op af te dingen. Hoogstens wat minder DOF (scherptediepte) en
dus wat vervaging naar de rechterkant, alhoewel je met een diafragma-opening
van f/5.6 mogelijk al vrij open gewerkt hebt. Ik kan niet beoordelen of de
gebruikte lens in dit opzicht meer mogelijkheden heeft.
Voor een volgende keer, en hopelijk een heel goede afsluiter, wil ik je vragen
te komen met een opname uit de vrije natuur zonder dat ik het werk zie van
mensenhanden. Je weet inmiddels heel goed waar het in deze serie om gaat, dus ik
ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Dushi
Welkom bij de serie R&S, Jacques. Het wordt een korte
bespreking, want je hebt kennelijk nog niet op de site gekeken. Zo mis ik niet
alleen een titel, maar ook iedere vorm van uitleg over de gemaakte keuze van
het beeld en de technische instellingen. Ik wil graag zien waar je zelf over nagedacht
hebt.
Wat de opname betreft, zie ik een grote hoeveelheid bloemen zonder duidelijke
struktuur. Mooi van kleur, maar hier gaat het om ritmsiche herhalingen van
patronen. Kijk eens goed wat er van je verlangd wordt. Mocht het niet duidelijk
zijn, dan mag je me ook een privé mailtje sturen en probeer ik je wat op weg te
helpen. Dus: een goede uitleg en een goede ritmische herhaling van partonen in
de foto.
Dushi
Zonder meer goed gezien Rik. Deze gevel zit vol met
ritmische herhalingen en mooie strukturen. Omdat je er schuin tegenaan kijkt,
zal het je nooit lukken om alle lijnen netjes recht te krijgen. Dat kun je
beter achteraf doen met bijv. Photoshop of een ander programma. Ik zag
linksboven nog net een klein storend lijntje, maar dat verdween uit beeld toen
ik je foto ietsje rechter zette. Ook heb ik de foto wat minder grijs gemaakt.
Het waren gemakkelijke aanpassingen bij een heel goed uitgangspunt. Je bent nu
echt op weg om R&S te ontdekken. Laat met een volgende opname nog maar eens
zien wat je in huis hebt.
Dushi
Er is geen enkele noodzaak tot haast bij deze lessen, zeker
niet als je nog geen deel uitmaakt van het volk der senioren. Neem gerust alle
tijd die nodig is. Dat je werkt met automatische standen is bij moderne
cameras volstrekt geen probleem. Op een gegeven moment ga je heet vanzelf leuk
vinden om creatiever en actiever met de instellingen om te gaan. Overigens
stond de camera nog ingesteld op aktie en dan gaat de camera vermoedelijk naar
een snellere sluitertijd en meer open diafragma, iets wat hier niet nodig was.
Het is hier geen cursus Photoshop (daarvoor zijn er bij Sennet ook
mogelijkheden), maar als de vogel je stoort, heb ik deze even voor je
weggehaald. Net als trouwens wat lichte plekjes aan de rnaden weggecropt.
Uit je beschrijving maak ik op dat de foto vanaf een terras is genomen. Het is
vaak de moeite waard meerdere standpunten uit te proberen. Het is ook heel
leerzaam voor jezelf. In dit geval zou ik zeker geprobeerd hebben flink door de
knieën te gaan en een zo laag mogelijk standpunt te kiezen.
Komen we bij R&S dan zie ik een overduidelijke herhaling van lampen op
paaltjes (wat staan die dingen schots en scheef!) die in een aantrekkelijke
lijn schuin door het beeld lopen. Dat heb je zonder meer goed gezien. Ik zie
daarmee een stijgende lijn in de fotos die je instuurt. Dat geeft vertrouwen
voor de volgende opname. Het maakt niet uit hoe lang het duurt voor je weer
iets instuurt, maar probeer wel echt even tijd te besteden aan het maken van de
foto, met name het uitproberen van meerdere standpunten,als je iets gevonden hebt.In de keuze van het onderwerp laat ik je
opnieuw vrij.
Dushi
Je hebt een goede keuze gemaakt door je aandacht te richten
op de stekels van de afwasborstel. Kijkend naar de foto, zie ik echter een zee
van ruimte rond deze stekels. Je idee was uitstekend, maar probeer het dan ook
volgens je eigen idee uit te voeren. Ik heb een heel sterke crop gemaakt om je
te laten zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Je schrijft dat je gewerkt met vanaf statief. Dat is heel verstandig bij een
sluitertijd van 1/20ste seconde. Het gebruik van ISO 400 was echter
in dit geval niet echt nodig geweest. Hoe lager de ISO, hoe minder kans op
ruis. Je vermeldt wel dat je gekozen hebt voor manuele belichting, maar niet
waarom je dit gedaan hebt. Je hebt gebruik gemaakt van mooi zacht licht. Het is
dus na enig inzoomen een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen in de
stekels. Daarmee ben je geslaagd en klaar om door te gaan met de volgende reeks
lessen (dieptewerking o.l.v. Cijbra). Gefeliciteerd!
Dushi
Het ziet ernaar uit dat je gevoel hebt voor R&S, want
met deze wasspelden leg je een mooie basis.Helaas geef je weinig uitleg over de keuze voor de gebruikte
instellingen. Na de mooie inzending van de vorige keer, wil ik dit keer iets
kritischer zijn. Als ik spreek van een basis, wil dat enerzijds zeggen dat er
voldoende sprake is van een ritmische herhaling, maar tevens dat er nog ruimte
is voor verdere vervolmaking.De
onderlijn van de wasspelden bijvoorbeeld staat net niet helemaal recht. De foto
is niet puntscherp (heb je statief gebruikt?). Door het lage standpunt is er
vrijwel niets te zien van de bovenkant van de wasspelden waar toch ook een
ritmische herhaling in zit. De foto heeft de schijn van symmetrie, maar niet volledig
doorgevoerd. Ik denk dat als je bij een volgende opname de puntjes op de i
probeert te zetten, het weer een heel goede opname kan worden. Dat verreist
goed nadenken (en leg het a.u.b. meteen uit voor ons), goed kijken en fotos
maken van meerdere standpunten en belichtingen. Kun je dit keer komen met een
foto (buiten) uit de bebouwde kom?
Dushi
Dat je een hele reeks fotos hebt genomen van deze trap, was
zeker lonend. Waar ik gevraagd had om een topper, heb je me met deze opname
zeker niet teleurgesteld, want ik vind het een zeer geslaagde foto geworden. Een
prachtig spel van lichte en donkere gaatjes in combinatie met een waaier van
rechte lijnen.
Net als jij heb ik nog even gezocht naar een andere compositie, maar de paal is
niet goed uit beeld te verwijderen zonder het mooie ritme aan te tasten. Je
keuze voor een onscherpe paal is in dat geval zeer terecht. Kennelijk fotografeer
je niet in RAW, want dan is achteraf de witbalans vrij eenvoudig te corrigeren
als dat nodig zou zijn. Spotmeting leek me hier niet echt nodig, maar ook ik
gebruik dat heel veel en merk dat het meestal ook geen kwaad kan.
Terugkomend op R&S: een felicitatie is zonder meer op zijn plaats en omdat
uit eerdere inzendingen al gebleken is dat deze uitstekende foto geen
toevalstreffer is, laat ik je met een gerust hart doorgaan naar de reeks
Dieptewerking van Cijbra. Proficiat!
Dushi
Je komt met een uitermate aangename verrassing. Iedere
docent heeft zijn eigen werk;wijze en ik laat je graag zwoegen door zelf op
zoek te gaan zonder precieze aanwijzingen. Ik vind dat je mijn vertrouwen in je
eigen kunnen volledig hebt waar gemaakt. Gebruik van natuurlijk licht: heel
goed. Keuze voor een wat kleinere diafragma-opening: helemaal mee eens. Het oogt zwart-wit en is
toch full-colour: van mij mag het. Je
hebteen bijzonder geslaagde opname
laten zien. Ik kom niet meer terug op je vorige inzending, maar dit is een heel
grote stap voorwaarts als het gaat om R&S.
Slechts een heel klein aandachtspuntje: de lijnen links staan niet helemaal
vertikaal recht. Gemakkelijk te verhelpen met Photoshop (je hebt me nog niet
verteld met welk programma je werkt), maar als je dat niet hebt, werkt in vele
gevallen het gratis ShiftN, dat ik reeds eerder besproken heb, ook uitstekend.
Het maakt je goede inzending nog net even ietsje mooier. Ik ben benieuwd wat de
volgende inzending wordt.
Dushi
Dat je heel veel fotos hebt gemaakt en over zeer weinig
teveden was, doet me deugd. Ik zou willen dat meer mensen zo kritisch waren op
hun eigen fotos. Zelfbewustzijn is een heel goede basis voor betere
fotografie. De fotograaf die van elke opname een topper weet te maken, moet ik
nog tegenkomen.
Met deze foto laat je zonder meer een goed ritmische herhaling zien. Toch heb
ik, juist bij een goed begin als dit, altijd de neiging nog wat te stoeien met
de compo om het net even aantrekkelijker te maken. Ik hoop dat je dit niet erg
vindt. Estetische fotografie is niet het vastleggen van de werkelijkheid, maar hoe jij
die werkelijkheid beleeft. Wat het voorstelt is dan niet zo interessant
meer. Wel of het boeiend is voor het
oog, al blijft dat laatste een persoonlijke mening.
Kun je de reeks afsluiten met een topfoto? (en vraag gerust je vriendin opnieuw om
advies)
Dushi
Je raakt een heel tere snaar, Lutty. Een veertigtal jaren
geleden moest ik voor een vergadering naar Kipdorp (toch niet ver van de Meir?)
en toen ik op een kruispunt in de verboden richting linksaf moest, liet de flik
mij toch rustig de straat inrijden. Sindsdien heb ik een warm hart voor
Antwerpen en de Vlamingen.
Maar het gaat hier natuurlijk over fotografie. Allereeerst vind ik de foto een
heel warme kleur hebben. Dat komt door de toon en het licht. In een mooie boog
zie ik een aantal onlangs geplaatste blokken in beeld verschijnen.Voor mij had de foto best meer een
gebruikelijke verhouding van 2 op 3 mogen hebben in tegenstelling tot het meer
vierkante formaat dat je nu gebruikt. De gekuiste kauwgum heb je zo goed gedaan
dat ik het niet kan ontdekken. Uitstekende aandacht voor de afwerking tot in de
finesses. Ook de technische instellingen die je hebt gebruikt. Al met al een
zeer geslaagde foto. Op basis hiervan wil ik je vragen de reeks af te sluiten
met een knaller!
Dushi
Welkom in de klas van ritme en struktuur. In deze serie is
het de bedoeling dat je vooral zoekt naar ritmische herhalingen in een foto. De
struktuur dient zich dan vaak bijna vanzelf aan. Het is bij mij de bedoeling
dat de cursist zelf aktief aan het werk
gaat. Een beetje op de manier waarop je het afgelopen weekend bent bezig
geweest. Maar je moet wel weten wát je wil fotograferen. Ik wil graag weten waarom je iets
gefotografeerd hebt en waarom je gekozen hebt voor bepaalde technische
instellingen van je camera. Dat mag je
me iedere keer vertellen in een korte toelichting.
Bij het beeld dat ik nu voor me zie, vraag ik me af wat je hebt willen
uitdrukken. Zijn het de palen? Zijn het de eenden (je weet dat ik graag vogels
fotografeer), of waren die er min of meer toevallig? Je begrijpt dat ik niet zo
heel veel vooruit kan met deze foto. Daarom enkele praktische, meer technische
tips.
1. Een horizon in beeld dient recht (horizontaal)te staan. Als je niet weet hoe je dit moet
doen, hoor ik wel met welk programma je werkt.
2. De draden door de lucht verstoren het beeld in sterke mate. Dus niet in
beeld brengen of eventueel achteraf weghalen. Zie de kleine bewerking van je
foto.
Voor de volgende inzending derhalve een foto waarin je accent probeert te
leggen op een ritmische herhaling én een toelichting op het waarom van je
keuzes.
Dushi
Je hebt mijn nieuwsgierigheid helemaal bevredigd met deze
aantrekkelijke foto. De keuze was aan jou en je komt met een pittige keuze;
iets uit de natuur. Daarin ben je goed geslaagd. Ik zie een heel aantrekkelijke
ritmische herhaling van de blaadjes die zich inderdaad als een soort slang
doorhet beeld beweegt. Kennelijk heb je
met een zo open mogelijke lensopening gewerkt, waardoor de tak voldoende
afsteekt tegen de redelijk vage achtergrond. Bij een lens met een nog grotere
opening zou het effect nog duidelijker zijn zoals je kunt zien in bijgevoegd
voorbeeldje.
Als ik zo nog eens terugkijk op de hele serie, merk ik dat je stap voor stap
vooruit gaat zonder grote missers. Dat geeft me genoeg vertrouwen om je nu al
door te laten gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Ik wens je daar
alle succes bij. Een welgemeend proficiat is hier zonder meer op
zijn plaats.
Dushi
Of je teveel gesneden hebt, kan ik niet goed beoordelen,
want ik zie niet wat je weggelaten hebt. Ik zie alleen dit beeld en vind de
uitsnede prima. Als er al met de hogedrukspuit gewerkt is, dan is het zeker
niet goed gebeurd, want de plekken waar de regen niet goed bijkomt, zijn vuil.
Aan de foto geeft dit echter juist extra charme, want er ontstaat een
aantrekkelijke spanning tussen de lichtere en donkere delen.
Struktuur is er in overvloed met alle sierlijke pijlers en diezelfde pijlers
geven tevens een fraai ritmische herhaling. De donkere randen boven en onder
trekken de aandacht goed naar de lichtere pijlers. Eventueel zou je alle
pijlers netjes recht kunnen zetten, maar iets dergelijks heb ik de vorige keer
ook al gesuggereerd.
Al met al vind ik dit een heel geslaagdeafsluiting van deze serie lessen. Van harte gefeliciteerd met het
behaalde resultaat en heel veel succes met het vervolg: de Dieptewerking o.l.v.
Cijbra.
Dushi