Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
06-06-2010
zonder titel
Van harte welkom bij deze tweede serie lessen.Ik ben blij dat je al een kleine uitleg geeft
over wat je hebt gezien. De technische toelichting ontbreekt nog. Voor een
foto als deze is een sluitertijd van 1/2000ste seconde niet nodig,
maar had je wel het diafragma wat dichter kunnen zetten dan de nu gebruikte
f/4.3.Maar dat is slechts een opmerking
in de marge, want heel veel verschil zou het niet uitgemaakt hebben.
Probeer voor R&S markante herhalingen en lijnen te vinden, liefst in een
mooie compositie. Het ritme van de palen is goed zichtbaar. Bij de bomen is dat
beduidend minder, omdat ze bijna in elkaar overvloeien. R&S zit er zeker ook
in het terras, maar je hebt teveel tegelijk willen doen. Fotos met R&S
worden vaak veel krachtiger als je de moed hebt je te beperken tot het meest
opvallende. Trouwens, niet alleen voor R&S geldt het bekende less is
more.
Je eerste stap is een voorzichtige, maar ik denk dat zeker tot meer in staat
bent als je wederom goed om je heen kijkt. Probeer de volgende keer eens als
oefening te komen met een opname die je binnenshuis gemaakt hebt. En je mag
daarbij van alles gebruiken en neerzetten zoals je het zelf wil.
Dushi (= Lieve in het Papiamento)
Opnieuw een heel goede inzending (en opnieuw een gevel) voor
deze serie.Daar valt binnen de reeks
R&S weinig op af te dingen. Hoogstens wat minder DOF (scherptediepte) en
dus wat vervaging naar de rechterkant, alhoewel je met een diafragma-opening
van f/5.6 mogelijk al vrij open gewerkt hebt. Ik kan niet beoordelen of de
gebruikte lens in dit opzicht meer mogelijkheden heeft.
Voor een volgende keer, en hopelijk een heel goede afsluiter, wil ik je vragen
te komen met een opname uit de vrije natuur zonder dat ik het werk zie van
mensenhanden. Je weet inmiddels heel goed waar het in deze serie om gaat, dus ik
ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Dushi
Welkom bij de serie R&S, Jacques. Het wordt een korte
bespreking, want je hebt kennelijk nog niet op de site gekeken. Zo mis ik niet
alleen een titel, maar ook iedere vorm van uitleg over de gemaakte keuze van
het beeld en de technische instellingen. Ik wil graag zien waar je zelf over nagedacht
hebt.
Wat de opname betreft, zie ik een grote hoeveelheid bloemen zonder duidelijke
struktuur. Mooi van kleur, maar hier gaat het om ritmsiche herhalingen van
patronen. Kijk eens goed wat er van je verlangd wordt. Mocht het niet duidelijk
zijn, dan mag je me ook een privé mailtje sturen en probeer ik je wat op weg te
helpen. Dus: een goede uitleg en een goede ritmische herhaling van partonen in
de foto.
Dushi
Zonder meer goed gezien Rik. Deze gevel zit vol met
ritmische herhalingen en mooie strukturen. Omdat je er schuin tegenaan kijkt,
zal het je nooit lukken om alle lijnen netjes recht te krijgen. Dat kun je
beter achteraf doen met bijv. Photoshop of een ander programma. Ik zag
linksboven nog net een klein storend lijntje, maar dat verdween uit beeld toen
ik je foto ietsje rechter zette. Ook heb ik de foto wat minder grijs gemaakt.
Het waren gemakkelijke aanpassingen bij een heel goed uitgangspunt. Je bent nu
echt op weg om R&S te ontdekken. Laat met een volgende opname nog maar eens
zien wat je in huis hebt.
Dushi
Er is geen enkele noodzaak tot haast bij deze lessen, zeker
niet als je nog geen deel uitmaakt van het volk der senioren. Neem gerust alle
tijd die nodig is. Dat je werkt met automatische standen is bij moderne
cameras volstrekt geen probleem. Op een gegeven moment ga je heet vanzelf leuk
vinden om creatiever en actiever met de instellingen om te gaan. Overigens
stond de camera nog ingesteld op aktie en dan gaat de camera vermoedelijk naar
een snellere sluitertijd en meer open diafragma, iets wat hier niet nodig was.
Het is hier geen cursus Photoshop (daarvoor zijn er bij Sennet ook
mogelijkheden), maar als de vogel je stoort, heb ik deze even voor je
weggehaald. Net als trouwens wat lichte plekjes aan de rnaden weggecropt.
Uit je beschrijving maak ik op dat de foto vanaf een terras is genomen. Het is
vaak de moeite waard meerdere standpunten uit te proberen. Het is ook heel
leerzaam voor jezelf. In dit geval zou ik zeker geprobeerd hebben flink door de
knieën te gaan en een zo laag mogelijk standpunt te kiezen.
Komen we bij R&S dan zie ik een overduidelijke herhaling van lampen op
paaltjes (wat staan die dingen schots en scheef!) die in een aantrekkelijke
lijn schuin door het beeld lopen. Dat heb je zonder meer goed gezien. Ik zie
daarmee een stijgende lijn in de fotos die je instuurt. Dat geeft vertrouwen
voor de volgende opname. Het maakt niet uit hoe lang het duurt voor je weer
iets instuurt, maar probeer wel echt even tijd te besteden aan het maken van de
foto, met name het uitproberen van meerdere standpunten,als je iets gevonden hebt.In de keuze van het onderwerp laat ik je
opnieuw vrij.
Dushi
Je hebt een goede keuze gemaakt door je aandacht te richten
op de stekels van de afwasborstel. Kijkend naar de foto, zie ik echter een zee
van ruimte rond deze stekels. Je idee was uitstekend, maar probeer het dan ook
volgens je eigen idee uit te voeren. Ik heb een heel sterke crop gemaakt om je
te laten zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Je schrijft dat je gewerkt met vanaf statief. Dat is heel verstandig bij een
sluitertijd van 1/20ste seconde. Het gebruik van ISO 400 was echter
in dit geval niet echt nodig geweest. Hoe lager de ISO, hoe minder kans op
ruis. Je vermeldt wel dat je gekozen hebt voor manuele belichting, maar niet
waarom je dit gedaan hebt. Je hebt gebruik gemaakt van mooi zacht licht. Het is
dus na enig inzoomen een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen in de
stekels. Daarmee ben je geslaagd en klaar om door te gaan met de volgende reeks
lessen (dieptewerking o.l.v. Cijbra). Gefeliciteerd!
Dushi
Het ziet ernaar uit dat je gevoel hebt voor R&S, want
met deze wasspelden leg je een mooie basis.Helaas geef je weinig uitleg over de keuze voor de gebruikte
instellingen. Na de mooie inzending van de vorige keer, wil ik dit keer iets
kritischer zijn. Als ik spreek van een basis, wil dat enerzijds zeggen dat er
voldoende sprake is van een ritmische herhaling, maar tevens dat er nog ruimte
is voor verdere vervolmaking.De
onderlijn van de wasspelden bijvoorbeeld staat net niet helemaal recht. De foto
is niet puntscherp (heb je statief gebruikt?). Door het lage standpunt is er
vrijwel niets te zien van de bovenkant van de wasspelden waar toch ook een
ritmische herhaling in zit. De foto heeft de schijn van symmetrie, maar niet volledig
doorgevoerd. Ik denk dat als je bij een volgende opname de puntjes op de i
probeert te zetten, het weer een heel goede opname kan worden. Dat verreist
goed nadenken (en leg het a.u.b. meteen uit voor ons), goed kijken en fotos
maken van meerdere standpunten en belichtingen. Kun je dit keer komen met een
foto (buiten) uit de bebouwde kom?
Dushi
Dat je een hele reeks fotos hebt genomen van deze trap, was
zeker lonend. Waar ik gevraagd had om een topper, heb je me met deze opname
zeker niet teleurgesteld, want ik vind het een zeer geslaagde foto geworden. Een
prachtig spel van lichte en donkere gaatjes in combinatie met een waaier van
rechte lijnen.
Net als jij heb ik nog even gezocht naar een andere compositie, maar de paal is
niet goed uit beeld te verwijderen zonder het mooie ritme aan te tasten. Je
keuze voor een onscherpe paal is in dat geval zeer terecht. Kennelijk fotografeer
je niet in RAW, want dan is achteraf de witbalans vrij eenvoudig te corrigeren
als dat nodig zou zijn. Spotmeting leek me hier niet echt nodig, maar ook ik
gebruik dat heel veel en merk dat het meestal ook geen kwaad kan.
Terugkomend op R&S: een felicitatie is zonder meer op zijn plaats en omdat
uit eerdere inzendingen al gebleken is dat deze uitstekende foto geen
toevalstreffer is, laat ik je met een gerust hart doorgaan naar de reeks
Dieptewerking van Cijbra. Proficiat!
Dushi
Je komt met een uitermate aangename verrassing. Iedere
docent heeft zijn eigen werk;wijze en ik laat je graag zwoegen door zelf op
zoek te gaan zonder precieze aanwijzingen. Ik vind dat je mijn vertrouwen in je
eigen kunnen volledig hebt waar gemaakt. Gebruik van natuurlijk licht: heel
goed. Keuze voor een wat kleinere diafragma-opening: helemaal mee eens. Het oogt zwart-wit en is
toch full-colour: van mij mag het. Je
hebteen bijzonder geslaagde opname
laten zien. Ik kom niet meer terug op je vorige inzending, maar dit is een heel
grote stap voorwaarts als het gaat om R&S.
Slechts een heel klein aandachtspuntje: de lijnen links staan niet helemaal
vertikaal recht. Gemakkelijk te verhelpen met Photoshop (je hebt me nog niet
verteld met welk programma je werkt), maar als je dat niet hebt, werkt in vele
gevallen het gratis ShiftN, dat ik reeds eerder besproken heb, ook uitstekend.
Het maakt je goede inzending nog net even ietsje mooier. Ik ben benieuwd wat de
volgende inzending wordt.
Dushi
Dat je heel veel fotos hebt gemaakt en over zeer weinig
teveden was, doet me deugd. Ik zou willen dat meer mensen zo kritisch waren op
hun eigen fotos. Zelfbewustzijn is een heel goede basis voor betere
fotografie. De fotograaf die van elke opname een topper weet te maken, moet ik
nog tegenkomen.
Met deze foto laat je zonder meer een goed ritmische herhaling zien. Toch heb
ik, juist bij een goed begin als dit, altijd de neiging nog wat te stoeien met
de compo om het net even aantrekkelijker te maken. Ik hoop dat je dit niet erg
vindt. Estetische fotografie is niet het vastleggen van de werkelijkheid, maar hoe jij
die werkelijkheid beleeft. Wat het voorstelt is dan niet zo interessant
meer. Wel of het boeiend is voor het
oog, al blijft dat laatste een persoonlijke mening.
Kun je de reeks afsluiten met een topfoto? (en vraag gerust je vriendin opnieuw om
advies)
Dushi
Je raakt een heel tere snaar, Lutty. Een veertigtal jaren
geleden moest ik voor een vergadering naar Kipdorp (toch niet ver van de Meir?)
en toen ik op een kruispunt in de verboden richting linksaf moest, liet de flik
mij toch rustig de straat inrijden. Sindsdien heb ik een warm hart voor
Antwerpen en de Vlamingen.
Maar het gaat hier natuurlijk over fotografie. Allereeerst vind ik de foto een
heel warme kleur hebben. Dat komt door de toon en het licht. In een mooie boog
zie ik een aantal onlangs geplaatste blokken in beeld verschijnen.Voor mij had de foto best meer een
gebruikelijke verhouding van 2 op 3 mogen hebben in tegenstelling tot het meer
vierkante formaat dat je nu gebruikt. De gekuiste kauwgum heb je zo goed gedaan
dat ik het niet kan ontdekken. Uitstekende aandacht voor de afwerking tot in de
finesses. Ook de technische instellingen die je hebt gebruikt. Al met al een
zeer geslaagde foto. Op basis hiervan wil ik je vragen de reeks af te sluiten
met een knaller!
Dushi
Welkom in de klas van ritme en struktuur. In deze serie is
het de bedoeling dat je vooral zoekt naar ritmische herhalingen in een foto. De
struktuur dient zich dan vaak bijna vanzelf aan. Het is bij mij de bedoeling
dat de cursist zelf aktief aan het werk
gaat. Een beetje op de manier waarop je het afgelopen weekend bent bezig
geweest. Maar je moet wel weten wát je wil fotograferen. Ik wil graag weten waarom je iets
gefotografeerd hebt en waarom je gekozen hebt voor bepaalde technische
instellingen van je camera. Dat mag je
me iedere keer vertellen in een korte toelichting.
Bij het beeld dat ik nu voor me zie, vraag ik me af wat je hebt willen
uitdrukken. Zijn het de palen? Zijn het de eenden (je weet dat ik graag vogels
fotografeer), of waren die er min of meer toevallig? Je begrijpt dat ik niet zo
heel veel vooruit kan met deze foto. Daarom enkele praktische, meer technische
tips.
1. Een horizon in beeld dient recht (horizontaal)te staan. Als je niet weet hoe je dit moet
doen, hoor ik wel met welk programma je werkt.
2. De draden door de lucht verstoren het beeld in sterke mate. Dus niet in
beeld brengen of eventueel achteraf weghalen. Zie de kleine bewerking van je
foto.
Voor de volgende inzending derhalve een foto waarin je accent probeert te
leggen op een ritmische herhaling én een toelichting op het waarom van je
keuzes.
Dushi
Je hebt mijn nieuwsgierigheid helemaal bevredigd met deze
aantrekkelijke foto. De keuze was aan jou en je komt met een pittige keuze;
iets uit de natuur. Daarin ben je goed geslaagd. Ik zie een heel aantrekkelijke
ritmische herhaling van de blaadjes die zich inderdaad als een soort slang
doorhet beeld beweegt. Kennelijk heb je
met een zo open mogelijke lensopening gewerkt, waardoor de tak voldoende
afsteekt tegen de redelijk vage achtergrond. Bij een lens met een nog grotere
opening zou het effect nog duidelijker zijn zoals je kunt zien in bijgevoegd
voorbeeldje.
Als ik zo nog eens terugkijk op de hele serie, merk ik dat je stap voor stap
vooruit gaat zonder grote missers. Dat geeft me genoeg vertrouwen om je nu al
door te laten gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Ik wens je daar
alle succes bij. Een welgemeend proficiat is hier zonder meer op
zijn plaats.
Dushi
Of je teveel gesneden hebt, kan ik niet goed beoordelen,
want ik zie niet wat je weggelaten hebt. Ik zie alleen dit beeld en vind de
uitsnede prima. Als er al met de hogedrukspuit gewerkt is, dan is het zeker
niet goed gebeurd, want de plekken waar de regen niet goed bijkomt, zijn vuil.
Aan de foto geeft dit echter juist extra charme, want er ontstaat een
aantrekkelijke spanning tussen de lichtere en donkere delen.
Struktuur is er in overvloed met alle sierlijke pijlers en diezelfde pijlers
geven tevens een fraai ritmische herhaling. De donkere randen boven en onder
trekken de aandacht goed naar de lichtere pijlers. Eventueel zou je alle
pijlers netjes recht kunnen zetten, maar iets dergelijks heb ik de vorige keer
ook al gesuggereerd.
Al met al vind ik dit een heel geslaagdeafsluiting van deze serie lessen. Van harte gefeliciteerd met het
behaalde resultaat en heel veel succes met het vervolg: de Dieptewerking o.l.v.
Cijbra.
Dushi
Het was geen probleem, dat je me een gecorrigeerde versie
toestuurde. Na de lovende opmerkingen van de vorige keren, geef je me nu de
gelegenheid met wat meer kritische kanttekeningen te komen.Wat de
compositie betreft, vind ik de ruimte aan de bovenkant erg krap. Minder mooi is
ook het donkere takje dat achter het groen erg nadrukkelijk in beeld
verschijnt. En als je goed kijkt, zie je ook onder in het rechter deel een
vlekje in de lucht. En tenslotte, maar het kan zijn dat ik hier de plank mis
sla, lijkt de foto nogal gecropt en/of verscherpt.
Is het daarmee eenmislukte foto? Nee
hoor, want de vage achtergrond (goede diafragmavoorkeuze) geeft rust aan de
foto. Een 200mm met 1/80ste seconde kan alleen als je een heel vaste
hand hebt, en die heb je kennelijk. Dankzij de spotmeting was een
belichtingscorrectie zo te zien niet nodig.
En dan komen we eindelijk bij R&S. Dat is niet toevallig, want struktuur is
wel voldoende aanwezig. De blaadjes geven ook wel enig ritme, maar de natuur
laat zich niet zo gemakkelijk dwingen in een strak repeterend keurslijf. Je
maakte het jezelf beslist niet gemakkelijk met deze opname. Ik geef geen enkele
opdracht voor de volgende keer en wacht rustig vol vertrouwen de volgende
inzending af.
Dushi
Je hebt een goede keuze gemaakt door de trap niet van
onderaf te nemen. Links komen de paaltjes mooi in beeld, rechts vloeien ze meer
in elkaar over. Je verdere toelichting over de lange en korte stukken, alsmede
de stootbalken, is zeker een goede hulo, want zonder je toelichting had ik het
niet goed gezien. Dit betekent dat je op de goede weg bent met het kijken naar
herhalingen van patronen, maar nog enige moeite hebt om dat goed zichtbaar in
beeld te brengen. Ik probeer wat overdreven in beeld te brengen waarvan ik denk
dat je wilde uitdrukken. Het is echter de kunst dit zo direct mogelijk in beeld
te brengen zonder allerlei kunstgrepen achteraf. Daarmee zijn we weer terug
naar het kijken. Je moet oog krijgen voor een herhaling van patronen. Het gaat
de goede kant op. Probeer als tussenstap eens te komen met iets dat je
binnenshuis kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan kinderspeelgoed. Maar het mag
ook iets anders zijn.
Dushi
Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd, namelijk een
foto maken in de stad. Het tweede deel van de opdracht heb ik kennelijk niet
voldoende uitgelegd. Ik kom er straks op terug.
Opvallend zijn de kleuren van het hek. Dat is hier heel wenselijk, want de
achtergond is met een diafragma van f/13 behoorlijk nadrukkelijk in beeld. Ik
neem aan dat je dit diafragma gekozen hebt om het hele hek zoveel mogelijk
scherp te krijgen, maar ieder voordeel hep zijn nadeel placht een beroemd
voetballer te zeggen.
Alhoewel een hek gewoonlijk bestaat uit meerdere onderdelen, is het toch gewoon
één hek. Ik bedoelde de vorige keer, dat
je op zoek gaat naar los van elkaar staande elementen, die je middels het gekozen
standpunt samenbrengt tot een aantrekkelijke foto. Dat is beslist niet
gemakkelijk. Eerst goed rondkijken dus en als je denkt iets gevonden te hebben,
met de camera het van alle kanten en hoogtes bekijken tot je een mooie
ritmische herhalng of een bijzondere struktuur in beeld krijgt.
Dushi
Vermoedelijk heb je niet de beschikking over een statief,
want anders zou een ISO van 400 niet nodig gweest zijn. Dat je de keuze hebt
gemaakt om niet te flitsen, kan ik waarderen, want op natuurlijke wijze flitsen
is een kunst op zich. Het is een foto geworden vol kleur en de blokjes met de
hoofdjes erin laten een goede herhaling zien. Dat heb je goed gedaan. Ook
staan de elementen dit keer beter in het vlak. Het wordt dit tijd om een stapje
verder te gaan en eens een opname uit de vrije natuur te proberen, bij voorkeur
zonder menselijke bouwsels.
Dushi
Opnieuw kom je met een verrassende foto. Er is niet goed te
zien wat er gefotografeerd is, maar voor mij is dat niet belangrijk. Wat ik wel
zie, is een mooi spel van lijnen en kleuren.Dat je achteraf nog wat gespeeld hebt met de compositie, is geen enkel
probleem.Dat zijn de voordelen van de
digidoka, net zoals we dankbaar gebruik maken van meerdere fotos per seconden,
in een poging juist het goede moment te pakken van een snel bewegend onderwerp.
Ik heb weinig neiging aan deze foto iets te veranderen. Voor mij is het goed.
Je hebt nu twee prima inzendingen achtereen laten zien. Probeer voor de
volgende keer eens te komen met iets uit de levende natuur. Dat is een wat
lastiger uitdaging.
Dushi
Je komt met een verrassend en toch ook heel terzake beeld
voor de paasdagen. Keurig op een rij en als heel sterk element een open ei op
een bewust gekozen plek. Een foto die iets van een visie laat zien, heeft een
uitstekend uitgangspunt. En qua R&S een goede inzending. Herhalingen genoeg
met daarbinnen toch een lichte variatie waardoor het niet echt saai wordt. Waar
je enige uitleg geeft aan je foto, is het terecht, maar je vertelt niet alles;
met name zwijg je over het gekozen standpunt en de technische instellingen. Dat
geeft ruimte voor een aanvullende reactie.
De uitvoering laat enige ruimte voor verbetering . Het is jammer dat je de
flits hebt gebruikt. Alle natuurlijke schaduwen die juist bij ronde vormen zo
mooi kunnen zijn, worden hierdoor teniet gedaan. De dozen waar de eieren in liggen staan helaas
bijna recht in beeld. Schuin is niet erg in veel gevallen, maar nét niet recht
kun je beter vermijden.Ik zie de
volgende keer graag weer zo een prima inzending, maar wel met aandacht voor de
finishing touch.
Dushi