Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • Nieuw - CAMPUS (D)
  • Nieuw - BECKER (D)
  • Aangepast - DOMKRONE (D)
  • Aangepast - RITA SPORT (B)
  • Aangepast - LA MOUETTE (B)
  • Nieuw - SUCCES (?)
  • Nieuw - OPTIMA (B)
  • Nieuw - FAVORIT (B)
  • Nieuw - MURREX (?)
  • Nieuw - DBS (Noorwegen)
  • Aangepast - LA RAFALE (Fr)
  • Nieuw - CONCORDE (NL)
  • Aangepast - CAPO (Oostenrijk)
  • Aangepast - CONFIANCE (F)
  • Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)
  • Aangepast -- CAZENAVE (F)
  • Aangepast - L. BOBET
  • Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)
  • Aangepast - LITÉRAL (?)
  • Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)
  • Nieuw - BINESSE PIRE (?)
  • Aangepast - SPECIAL (B)
  • Aangepast -- RECTO (B)
  • Aangepast - THE CURON (B)
  • Aangepast - DE GROENE STER (B)
  • Aangepast -- BRANDENBURG (D)
  • Aangepast -- PATRIA (D)
  • Aangepast - GÖRICKE (D)
  • Aangepast - RIXE (D)
  • Nieuw - ILTIS (D)
  • Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)
  • Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Aangepast - NEW HUDSON (GB)
  • Nieuw - THE DACMA (GB)
  • Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)
  • Nieuw - FRANCIA (Fr)
  • Nieuw - JAUNATRE (Fr)
  • Nieuw - LE GREVÈS (Fr)
  • Nieuw -INTER (Fr)
  • Nieuw - KATINETT (Fr)
  • Nieuw - GM (Fr)
  • Nieuw -- SELECT MG (Fr)
  • Nieuw - ROANEZ (Fr)
  • Nieuw - RHONSON (Fr)
  • Nieuw - TURA - CSEPEL (Hongarije)
  • Nieuw - SKAUT (Polen)
  • Nieuw - COLONIA (D)
  • Nieuw - ARTOS (D)
  • Nieuw - ARISTA (D)
  • Nieuw -- ACHILLES (D)
  • Nieuw - PHÖNIX (D)
  • nieuw - ELSTER (D)
  • Nieuw - METINA (D)
  • Nieuw -- ROLAND (D)
  • Nieuw - RAVENSBURG (D)
  • Nieuw - SUNDERMANN (D)
  • Nieuw - TIGER (D)
  • Nieuw- TRUXA (D)
  • Nieuw- WACHSENBURG (D)
  • Nieuw --- WELT RAD (D)
  • Nieuw - RÊVE D'OR (Fr)
  • Nieuw - YVONNE (B)
  • Nieuw - WELLY (B)
  • Nieuw - SAPHIR V (B)
  • Nieuw - PERFECTA (B)
  • Aangepast - BONTE M (B)
  • Nieuw - UNION (?)
  • Nieuw - SUPER ORIENTAL (?)
  • Nieuw - RADIOLA (?)
  • Nieuw - PLAGE (?)
  • Nieuw - ORYX (?)
  • Nieuw - GN (?)
  • Nieuw - ENILA ROYAL (?)
  • Nieuw - BIRNA (?)
  • Nieuw - BERRY'S (?)
  • Nieuw - TAS – COPENHAGEN (Denemarken)
  • Aangepast -- WARRIOR (Fr)
  • Nieuw - ROLS (Fr)
  • Nieuw - ROCHETEAU (Fr)
  • Nieuw - PHENIX (Fr)
  • Nieuw -- O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - NABOT (Fr)
  • Nieuw - MONDIUS (Fr)
  • Nieuw - INNOVATION (Fr)
  • Nieuw - GUEDON (Fr)
  • Nieuw- BRETAGNE (Fr)
  • Nieuw - ATMOS (Fr)
  • Nieuw - SUNRADIO (Fr)
  • Nieuw - M.MORIN (Fr)
  • Nieuw - LE LIEVRE (Fr)
  • Nieuw - DOBRO (Fr)
  • Nieuw - CRUSSON (Fr)
  • Nieuw - BRESSON (Fr)
  • Nieuw - BEGON (FR)
  • Nieuw - ALL RIGHT (Fr)
  • Nieuw - BALLIS (Fr)
  • Nieuw - HISPANO (Argentinië)
  • Nieuw - BERNARDO (Nl)
  • Nieuw - G.R. (B)
  • Aangepast - FAVOR (B)
  • Nieuw - EVER-WELL (B)
  • Nieuw - C.B.D. (B)
  • Aangepast - BULL DOG (B)
  • Nieuw -- ALMA (B)
  • Aangepast - FAVOR (Fr)
  • Nieuw - TOUSSAINT (Fr)
  • Nieuw - TH. POUILLY (Fr)
  • Nieuw - SPORT (Fr)
  • Nieuw - SINGER (Fr)
  • Nieuw - SCLEVELAND N°5 (Fr)
  • Nieuw -- REINE DE L’OUEST (Fr)
  • Nieuw - RADIANE (Fr)
  • Nieuw - RADIO PC (Fr)
  • Nieuw - PETITE-REINE (Fr)
  • Nieuw - PETIT-PIERROT (Fr)
  • Nieuw - PASC (Fr)
  • Nieuw - PANNETTON (Fr)
  • Nieuw - P.G. (Fr)
  • Nieuw - OVONA (Fr)
  • Nieuw - ORIENT (Fr)
  • Nieuw - LE GLOBE (Fr)
  • Nieuw - INVENCIBLE (Fr)
  • Nieuw - O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - METROPOLE (Fr)
  • Nieuw - ELKA (Fr)
  • Nieuw - COTTEREAU (Fr)
  • Nieuw - BOSTON (Fr)
  • Nieuw - BERGEY (Fr)
  • Nieuw - ATANIA (Fr)
  • Nieuw - ABERAL (Fr)
  • Nieuw - LIBERATOR (Fr)
  • Nieuw - DELANGLE (FR)
  • Nieuw - KIROUL (Fr)
  • Nieuw - MOON (Fr)
  • Nieuw -- ATLANTIDE (Fr)
  • GODBER (Fr)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • OMA (D)
  • KIRSCH (D)
  • TEHA (D)
  • BERGSTEIGER (D)
  • EMINENT (D)
  • PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • WELZIN (D)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • PFEIL (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • FRANZ DEDERICK (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • MILORD (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • ZINGER (FR)
  • PAUL DOUCET (F)
  • BOREAL (F)
  • CRESLER (Fr)
  • RIQUITA (Fr)
  • DANY (Fr)
  • POPULUS (Fr)
  • JOCKER (Fr)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • JEZO ROGER (Fr)
  • ARROW (Fr)
  • BARRÉ (FR)
  • SAISON A. (FR)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • LATOUR (F)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • BOULARD (F)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • FEMINA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Nieuw - CAMPUS (D)
  • Nieuw - BECKER (D)
  • Aangepast - DOMKRONE (D)
  • Aangepast - RITA SPORT (B)
  • Aangepast - LA MOUETTE (B)
  • Nieuw - SUCCES (?)
  • Nieuw - OPTIMA (B)
  • Nieuw - FAVORIT (B)
  • Nieuw - MURREX (?)
  • Nieuw - DBS (Noorwegen)
  • Aangepast - LA RAFALE (Fr)
  • Nieuw - CONCORDE (NL)
  • Aangepast - CAPO (Oostenrijk)
  • Aangepast - CONFIANCE (F)
  • Aangepast - RAPHAËL GÉMINIANI (Fr)
  • Aangepast -- CAZENAVE (F)
  • Aangepast - L. BOBET
  • Aangepast - ANDRÉ LEDUCQ (Fr)
  • Aangepast - LITÉRAL (?)
  • Aangepast -- PHILIPS CYCLES (GB)
  • Nieuw - BINESSE PIRE (?)
  • Aangepast - SPECIAL (B)
  • Aangepast -- RECTO (B)
  • Aangepast - THE CURON (B)
  • Aangepast - DE GROENE STER (B)
  • Aangepast -- BRANDENBURG (D)
  • Aangepast -- PATRIA (D)
  • Aangepast - GÖRICKE (D)
  • Aangepast - RIXE (D)
  • Nieuw - ILTIS (D)
  • Nieuw - J.B. LOUVET (Fr)
  • Aangepast - TRIPAD / TRIEPAD (D)
  • Aangepast - NEW HUDSON (GB)
  • Nieuw - THE DACMA (GB)
  • Nieuw - ROYAL ASPORT (Fr)
  • Nieuw - FRANCIA (Fr)
  • Nieuw - JAUNATRE (Fr)
  • Nieuw - LE GREVÈS (Fr)
  • Nieuw -INTER (Fr)
  • Nieuw - KATINETT (Fr)
  • Nieuw - GM (Fr)
  • Nieuw -- SELECT MG (Fr)
  • Nieuw - ROANEZ (Fr)
  • Nieuw - RHONSON (Fr)
  • Nieuw - TURA - CSEPEL (Hongarije)
  • Nieuw - SKAUT (Polen)
  • Nieuw - COLONIA (D)
  • Nieuw - ARTOS (D)
  • Nieuw - ARISTA (D)
  • Nieuw -- ACHILLES (D)
  • Nieuw - PHÖNIX (D)
  • nieuw - ELSTER (D)
  • Nieuw - METINA (D)
  • Nieuw -- ROLAND (D)
  • Nieuw - RAVENSBURG (D)
  • Nieuw - SUNDERMANN (D)
  • Nieuw - TIGER (D)
  • Nieuw- TRUXA (D)
  • Nieuw- WACHSENBURG (D)
  • Nieuw --- WELT RAD (D)
  • Nieuw - RÊVE D'OR (Fr)
  • Nieuw - YVONNE (B)
  • Nieuw - WELLY (B)
  • Nieuw - SAPHIR V (B)
  • Nieuw - PERFECTA (B)
  • Aangepast - BONTE M (B)
  • Nieuw - UNION (?)
  • Nieuw - SUPER ORIENTAL (?)
  • Nieuw - RADIOLA (?)
  • Nieuw - PLAGE (?)
  • Nieuw - ORYX (?)
  • Nieuw - GN (?)
  • Nieuw - ENILA ROYAL (?)
  • Nieuw - BIRNA (?)
  • Nieuw - BERRY'S (?)
  • Nieuw - TAS – COPENHAGEN (Denemarken)
  • Aangepast -- WARRIOR (Fr)
  • Nieuw - ROLS (Fr)
  • Nieuw - ROCHETEAU (Fr)
  • Nieuw - PHENIX (Fr)
  • Nieuw -- O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - NABOT (Fr)
  • Nieuw - MONDIUS (Fr)
  • Nieuw - INNOVATION (Fr)
  • Nieuw - GUEDON (Fr)
  • Nieuw- BRETAGNE (Fr)
  • Nieuw - ATMOS (Fr)
  • Nieuw - SUNRADIO (Fr)
  • Nieuw - M.MORIN (Fr)
  • Nieuw - LE LIEVRE (Fr)
  • Nieuw - DOBRO (Fr)
  • Nieuw - CRUSSON (Fr)
  • Nieuw - BRESSON (Fr)
  • Nieuw - BEGON (FR)
  • Nieuw - ALL RIGHT (Fr)
  • Nieuw - BALLIS (Fr)
  • Nieuw - HISPANO (Argentinië)
  • Nieuw - BERNARDO (Nl)
  • Nieuw - G.R. (B)
  • Aangepast - FAVOR (B)
  • Nieuw - EVER-WELL (B)
  • Nieuw - C.B.D. (B)
  • Aangepast - BULL DOG (B)
  • Nieuw -- ALMA (B)
  • Aangepast - FAVOR (Fr)
  • Nieuw - TOUSSAINT (Fr)
  • Nieuw - TH. POUILLY (Fr)
  • Nieuw - SPORT (Fr)
  • Nieuw - SINGER (Fr)
  • Nieuw - SCLEVELAND N°5 (Fr)
  • Nieuw -- REINE DE L’OUEST (Fr)
  • Nieuw - RADIANE (Fr)
  • Nieuw - RADIO PC (Fr)
  • Nieuw - PETITE-REINE (Fr)
  • Nieuw - PETIT-PIERROT (Fr)
  • Nieuw - PASC (Fr)
  • Nieuw - PANNETTON (Fr)
  • Nieuw - P.G. (Fr)
  • Nieuw - OVONA (Fr)
  • Nieuw - ORIENT (Fr)
  • Nieuw - LE GLOBE (Fr)
  • Nieuw - INVENCIBLE (Fr)
  • Nieuw - O.M.C. (Fr)
  • Nieuw - METROPOLE (Fr)
  • Nieuw - ELKA (Fr)
  • Nieuw - COTTEREAU (Fr)
  • Nieuw - BOSTON (Fr)
  • Nieuw - BERGEY (Fr)
  • Nieuw - ATANIA (Fr)
  • Nieuw - ABERAL (Fr)
  • Nieuw - LIBERATOR (Fr)
  • Nieuw - DELANGLE (FR)
  • Nieuw - KIROUL (Fr)
  • Nieuw - MOON (Fr)
  • Nieuw -- ATLANTIDE (Fr)
  • GODBER (Fr)
  • Nieuw - REKORD (D)
  • Nieuw - SK (D)
  • OMA (D)
  • KIRSCH (D)
  • TEHA (D)
  • BERGSTEIGER (D)
  • EMINENT (D)
  • PHÄNOMEN (D)
  • Nieuw - MUFAG (D)
  • WELZIN (D)
  • IDEAL (D)
  • UNION (D)
  • STARKENBURG (D)
  • GRITZNER (D)
  • KAYSER (D)
  • VATERLAND (D)
  • PFEIL (D)
  • FANAL (D)
  • GEIER-WERKE (D)
  • PATRIA - WKC (D)
  • EICHE (D)
  • HWM (D)
  • FRANZ DEDERICK (D)
  • DOMKRONE (D)
  • FAHRRADKÖNIG VICTOR MEESS (D)
  • PENNING 'CYCLISME MILITAIRE', 1913 (FRANKRIJK)
  • MILORD (Fr)
  • Nieuw - WINSTER (Fr)
  • ZINGER (FR)
  • PAUL DOUCET (F)
  • BOREAL (F)
  • CRESLER (Fr)
  • RIQUITA (Fr)
  • DANY (Fr)
  • POPULUS (Fr)
  • JOCKER (Fr)
  • GALIBIER (Fr)
  • J. LEPLU (Fr)
  • RIVA- SPORT (F)
  • URAGO (Fr)
  • MAGNAT DEBON (Fr)
  • TERROT (F)
  • PANDORE (Fr)
  • LA PETITE BRETONNE (FR)
  • JEZO ROGER (Fr)
  • ARROW (Fr)
  • BARRÉ (FR)
  • SAISON A. (FR)
  • GÉNIAL (Fr)
  • REINOR (Fr.)
  • OMEGA (Fr)
  • KOEHLER-ESCOFFIER (Fr)
  • LA FILEUSE (Fr)
  • LATOUR (F)
  • SYPHAX (Fr)
  • PHÉBUS (Fr)
  • PRESTIGE (F)
  • STELLA (Fr)
  • NIAGARA (Fr)
  • BOULARD (F)
  • GERMINAL (FR)
  • SYLLA (Fr)
  • FEMINA (Fr)
  • GERGOVIA (FR)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    14-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRANS MASSAPRODUCTIEPLAATJE

    FRANS MASSAPRODUCTIEPLAATJE

    FRANS MASSAPRODUCTIEPLAATJE –  Legion d’honneur

    Op het merkplaatje zien we een niet 100% juiste afbeelding van het Franse ereteken het Legion d’honneur.

    De Nationale Orde van het Legioen van Eer ( Frans : Ordre national de la Légion voorheen de Keizerlijke Orde van het Legioen van Eer ( Ordre impérial de la Légion d'honneur ), is de hoogste en meest prestigieuze Franse nationale orde van verdienste, zo wel militair als  civiel. Bestaande uit vijf klassen, werd deze oorspronkelijk in 1802 ingesteld doorNapoleon Bonaparte en is (met incidentele kleine wijzigingen) behouden door alle daaropvolgende Franse regeringen en regimes.

    Het motto van de Orde is Honneur et Patrie ("Eer en Vaderland").







    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    MASSAPRODUCTIEPLAATJES







    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. LE GAULOIS (Fr)

    LE GAULOIS (Fr)

    Le Gaulois  cycles - Het merk Le Gaulois was een fictief merk dat door onderaannemers aan fietsendistributeurs werd aangeboden. De fabrikant van Cycles LE GLOBE verkocht in zijn catalogus uit 1909 naast de frames ook LE GAULOIS-badges (en vele andere). De koper kon zijn klanten dus producten onder dit niet-geregistreerde merk aanbieden.

    Het Gaulois balhoofdplaatje is in feite ook een massaproductieplaatje.

    De Franse uitdrukking “Le Gaulois” betekent letterlijk “De Galliër” in het Nederlands.

    Historisch: “Le Gaulois” verwijst naar een inwoner van Gallië, het gebied dat ruwweg overeenkomt met het huidige Frankrijk, België en delen van Zwitserland en Italië vóór de Romeinse overheersing.









    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    MASSAPRODUCTIEPLAATJES









    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FABRICATION GARANTIE (?)

    FABRICATION GARANTIE







    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MODEL DE LUXE CONSTRUCTION GARANTIE

    MODEL DE LUXE CONSTRUCTION GARANTIE







    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSTRUCTION GARANTIE (?)

    CONSTRUCTION GARANTIE ?







    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES

    CYCLES ?







    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES

    CYCLES

    Cycles—dit is een regelmatig voorkomend massaproductie balhoofdplaatje. Plaatje komt vaak voor in België, maar ook in Nederland. Komt ook voor zonder kroon.









    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    13-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLE GARANTI (?)

    CYCLE GARANTI (?)







    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSAPRODUCTIEPLAATJES - onafgewerkte

    Massaproductieplaatjes - onafgewerkte







    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    MASSAPRODUCTIEPLAATJES

    Met balhoofdplaatjes is het altijd uitkijken geblazen! Vanaf ongeveer 1895 toen de massaproductie van tweewielers op gang kwam werden de balhoofdplaatjes vervaardigd door naamplaatfabrikanten. Daardoor waren de kopplaatjes vaak eenvoudiger en werd de tekst er soms in geslagen met slagletters. Uiteraard waren er nog andere en luxueuzere plaatje te verkrijgen.

    Fietsenmakers konden heel lang frames en alle ander toebehoren van een fiets bij de groothandel bestellen, de fiets samenstellen en er dan vervolgens een eigen balhoofdplaatje op bevestigen. De catalogus uit 1925 van Arthur Hérold, uit Villemomble bij Parijs, toont ons diverse modellen.  Zo staat er ook een balhoofdplaatje  bij met het merk "Great-Event" uit Chicago. Dat de fiets uiteindelijk in Parijs (om zo maar een Franse plaats te noemen) in elkaar werd gezet en absoluut geen Amerikaanse fiets was deed er niet toe, maar het maakt het er nu voor de verzamelaar van oude fietsen of balhoofdplaatjes niet gemakkelijker op. Een Engels of Amerikaans klinkende naam stond toen vaak garant voor klasse en deugdelijkheid en het was ook modieuzer.

















    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    12-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE GESCHIEDENIS VAN BALHOOFDPLAATJES

    DE GESCHIEDENIS VAN BALHOOFDPLAATJES

     Hier is een overzicht van de geschiedenis van balhoofdplaatjes (headbadges) van fietsmerken, met aandacht voor stijl, techniek en betekenis.

    WAT IS EEN BALHOOFDPLAATJE?

    Een balhoofdplaatje is het merkembleem op de balhoofdbuis (de voorkant van het frame). Het diende niet alleen als logo, maar ook als kwaliteitskenmerk en statussymbool.

    BEGINPERIODE (CA. 1880–1910)

    Kenmerken:

    Handgemaakte of gegoten plaatjes

    Materialen: messing, koper, soms zilverkleurige legeringen

    Bevestiging met kleine spijkertjes (niet gelast)

    Stijl:

    Zeer decoratief: art nouveau, florale motieven, wapenschilden

    Veel tekst en details

    Voorbeelden:

    Rudge, Humber, Gazelle (vroeg)

    Britse en Franse fietsmerken liepen voorop! In deze periode was het balhoofdplaatje vaak net zo belangrijk als het frame zelf.

    GOUDEN TIJD (CA. 1910–1930)

    Kenmerken:

    Professioneel geëmailleerde plaatjes

    Heldere kleuren, vaak meerdere lagen email

    Sterke merkidentiteit

    Stijl:

    Art nouveau → art deco

    Schildvormen, kronen, dieren (leeuw, adelaar)

    Voorbeelden:

    Gazelle (iconische gazelle in schild),Batavus, BSA, Raleigh

     Dit wordt door verzamelaars vaak gezien als de mooiste periode.

    INDUSTRIALISERINGSFASE (CA. 1930–1950)

    Kenmerken:

    Meer standaardisatie

    Dunner metaal

    Minder handwerk door economische crisis en oorlog

    Stijl:

    Strakker, minder ornamenten

    Meer nadruk op leesbaarheid

    Bijzonder:

    Tijdens WOII soms helemaal géén balhoofdplaatjes (materiaaltekort)

     NAOORLOGSE PERIODE (CA. 1950–1970)

    Kenmerken:

    Overgang naar stickers en transfers

    Plaatjes vaak alleen op luxere modellen

    Stijl;

    Modernistisch

    Minder diepte, eenvoudiger vormen

    Voorbeelden:

    Peugeot (leeuw, soms als plaatje, soms als sticker),Hercules, Union

    Marketing werd belangrijker dan ambacht.

    TERUGLOOP EN NICHEGEBRUIK (CA. 1970–2000)

    Kenmerken:

    Bijna volledig vervangen door decals

    Kostenbesparing en massaproductie

    Uitzonderingen:

    High-end raceframes

    Ambachtelijke framebouwers

    REVIVAL & HEDENDAAGS GEBRUIK (2000–NU)

    Kenmerken:

    Retro-esthetiek

    CNC-gefreesd of lasergegraveerd

    Soms weer geëmailleerd

    Gebruikers:

    Custom framebouwers

    Merken als Rivendell, Cinelli (special editions)

    Restauraties van vintage fietsen

     

    Hier is een overzicht van de geschiedenis van Belgische balhoofdplaatjes (head badges), met focus op fietsen — want daar wordt de term meestal voor gebruikt in België en Nederland.

    ONTSTAAN (EIND 19E – BEGIN 20E EEUW)

    In België begon de fietsindustrie sterk te groeien rond 1890–1910.

    Fietsmerken gebruikten balhoofdplaatjes om zich te onderscheiden in een snel groeiende markt.

    Vroege plaatjes waren:

    Gemaakt van messing of koper

    Vaak geëmailleerd

    Met art-nouveau-invloeden (vloeiende lijnen, wapens, kronen)

    Bekende vroege Belgische fietsregio’s:

    Luik (Liège)

    Brussel

    Vlaanderen (o.a. West- en Oost-Vlaanderen)

    GOUDEN PERIODE (1920–1950)

    Dit is de bloeitijd van Belgische balhoofdplaatjes.

    Kenmerken:

    Rijke detaillering

    Nationale symboliek (bv. Belgische leeuw)

    Meertaligheid (Frans / Nederlands)

    Merknamen in sierletters

    Bekende Belgische merken met iconische plaatjes

    FN (Fabrique Nationale – Herstal)

    La Française (Belgisch-Frans georiënteerd)

    Saroléa

    Flandria

    Veel merken lieten hun plaatjes maken door gespecialiseerde emailleer-ateliers, soms dezelfde die ook juwelen of militaire insignes produceerden.

    NA DE TWEEDE WERELDOORLOG (1950–1970)

    Productie moest goedkoper en sneller

    Overgang naar:

    Geperst aluminium

    Minder emaille

    Strakkere, functionele ontwerpen

    Sommige merken stapten over op stickers of decals, maar het plaatje bleef een kwaliteitskenmerk bij sport- en koersfietsen.

    NEERGANG EN VERDWIJNEN (JAREN 70–90)

    Massaproductie en globalisering

    Lastechnieken maakten bevestigingsgaatjes minder wenselijk

    Balhoofdplaatjes verdwenen bij:

    Goedkopere fietsen

    Industriële frames

    Ze bleven nog wel bestaan bij:

    Racefietsen

    Ambachtelijke framebouwers

    Luxe- en exportmodellen

    HEDENDAAGSE BETEKENIS

    Vandaag zijn Belgische balhoofdplaatjes:

    Verzamelobjecten

    Populair bij restaurateurs van vintage fietsen

    Bronnen voor:

    Datering van frames

    Identificatie van obscure merken

    Regionale fietsgeschiedenis

    Originele geëmailleerde Belgische plaatjes kunnen waardevol zijn, zeker als ze zeldzaam of intact zijn.

    Overzicht van productietechnieken voor balhoofdplaatjes (head badges), zoals gebruikt op fietsen en soms motorfietsen. Ik splits het op naar materiaal, techniek en afwerking, zodat je makkelijk kunt vergelijken.

    1. VEELGEBRUIKTE MATERIALEN

    Aluminium – licht, corrosiebestendig, goed te stansen en frezen

    Messing – klassiek uiterlijk, goed voor emailleren

    RVS (roestvast staal) – duurzaam, modern uiterlijk

    Staal – sterk, vaak gelakt of verchroomd

    Zink (Zamak) – geschikt voor giettechnieken

    Kunststof – goedkoop, flexibel in vorm (vooral bij massaproductie)

    2. PRODUCTIETECHNIEKEN

    2.1 Stansen / persen

    Proces

    Plaatmateriaal wordt met een matrijs in vorm geperst

    Reliëf (logo/tekst) kan meteen worden mee gedrukt

    Voordelen

    Geschikt voor grote aantallen

    Lage kostprijs per stuk

    Klassieke uitstraling (veel vintage badges)

    Nadelen

    Hoge opstartkosten (matrijs)

    Minder geschikt voor kleine series

    2.2 Gieten (bijv. zinkgieten / spuitgieten)

    Proces

    Gesmolten metaal (vaak Zamak) wordt in een mal gegoten

    Voordelen

    Complexe vormen mogelijk

    Dikker en robuuster uiterlijk

    Geschikt voor 3D-logo’s

    Nadelen

    Minder scherpe details dan frezen

    Zwaarder dan plaatmateriaal

    2.3 CNC-frezen

    Proces

    Badge wordt uit massief metaal gefreesd

    Voordelen

    Zeer hoge detailnauwkeurigheid

    Ideaal voor kleine series of maatwerk

    Strakke, moderne look

    Nadelen

    Duurder per stuk

    Meer materiaalverlies

    2.4 etsen (chemisch of laser)

    Proces

    Oppervlak wordt plaatselijk weg geëtst om tekst of patronen te maken

    Voordelen

    Fijne details mogelijk

    Dunne plaatjes

    Relatief lage tooling kosten

    Nadelen

    Geen diepe reliëfs

    Meer grafisch dan sculpturaal effect

    2.5 3D-printen (voor prototypes)

    Proces

    Printen in kunststof of metaal (SLS, DMLS)

    Voordelen

    Perfect voor prototypes

    Geen matrijs nodig

    Snelle iteraties

    Nadelen

    Minder geschikt voor eindproduct (afwerking)

    Metaalprinten is duur

    3. AFWERKINGSTECHNIEKEN

    Emaille (hard of zacht) – klassieke fietsbadges

    Lak / poedercoating – kleur en bescherming

    Anodiseren (aluminium) – slijtvast, moderne kleuren

    Polijsten / borstelen – visuele uitstraling

    Verchromen / vernikkelen – glanzend, vintage look

    Lasergraveren – voor serienummers of details

    4. BEVESTIGING OP HET BALHOOFD

    Popnagels (klassiek, zichtbaar)

    Dubbelzijdige industriële tape (modern, onzichtbaar)

    Schroefjes

    Lijmen (epoxy)

    Geïntegreerde pinnen aan de achterkant

    5. KEUZEHULP (KORT)

    Vintage / klassiek → gestanst messing + emaille

    Premium / modern → CNC-gefreesd aluminium of RVS

    Grote oplage → stansen of gieten

    Kleine serie / custom → CNC of etsen



    12-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    11-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het balhoofdplaatje komt terug!

    Het balhoofdplaatje komt terug!

    Vóór 1896 waren fietsen zelden voorzien van emblemen, waardoor liefhebbers en verzamelaars tegenwoordig moeite hebben het merk te bepalen. Er werden vaak stickers op het balhoofd of het onderframe aangebracht. Metalen kopplaten kwamen in Europa pas rond 1896 in de mode met de industriële massaproductie van fietsen. In reliëf gemaakte of geëtste metalen emblemen vervingen de emblemen al snel bijna volledig, en hoogwaardige fietsen werden later uitgerust met gekleurde emaillen emblemen. Tijdens de crisis in de fietsenbranche in de jaren zestig verdween het reliëffietsembleem en werd vervangen door goedkope stickers. Met het nieuwe momentum en het succes van de afgelopen jaren maakt het metalen balhoofdschild nu een comeback.

    Das Steuerkopfschild kehrt zurück!

    Fahrräder wurden vor 1896 nur selten mit Emblemen ausgestattet, wodurch sich heute Enthusiasten und Sammler bei der Markenbestimmung schwertun. Oft wurden Abziehbilder am Steuerkopf oder am unteren Rahmen angebracht. Steuerkopfschilder aus Metall kamen in Europa erst ab etwa 1896 mit der industriellen Massenproduktion von Fahrrädern in Mode. Geprägte oder geätzte Metallembleme lösten die Abziehbilder dann schnell fast vollständig ab und hochwertige Fahrräder wurden später auch mit farbig emaillierten Emblemen ausgestattet. In der Krise der Fahrradindustrie in den 60er Jahren des vorigen Jahrhunderts verschwand dann das geprägte Fahrrademblem und wurde wieder durch preiswerte Aufkleber ersetzt. Mit dem neuen Schwung und Erfolg der vergangenen Jahre kehrt das Steuerkopfschild aus Metall jetzt wieder zurück.

     

     



    11-04-2024, 12:54 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balhoofdplaatjes/Bicycle Headbadges

    Balhoofdplaatjes (merkplaatjes van fietsen)  / Plaques de cadre bicyclette / Bicycle Headbadges / Steuerkopfschilder

    Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.

    A head badge is a manufacturer's or brand logo affixed to the head tube of a bicycle.Head badges may be made of metal or plastic, and they may be held in place with adhesive, screws, or rivets. Some are simply stickers, apparel, decals, or painted logos.Head badges for a single brand may change from year to year or from model to model.







    11-04-2024, 12:47 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzamelen is vaak een speurtocht naar de herkomst van het plaatje

    Het verzamelen van balhoofdplaatjes is  vaak een speurtocht naar de herkomst van het plaatje.

     

    Hoewel het ontstaan van  het balhoofdplaatje een beetje duister is, is het toch duidelijk  dat de hoogtijdagen ervan samen vielen met de toenemende  fietspopulariteit   van aan het einde van de 19e eeuw, toen er in de zogenaamde ontwikkelde wereld honderden nieuwe fietsbedrijven in de opdoken om aan de vraag naar de nieuwe veiligheidsfiets te voldoen. Rond het einde van de 19e  en het begin van de 20e  eeuw hadden in Europa en de Verenigde Staten zelfs kleine steden hun eigen fietsenfabrikanten. Op Franse en Belgische badges stond vaak de naam van hun stad, maar overal verspreid waren er kleine fietsenwinkeltjes. Naarmate de concurrentie toenam, werden balhoofdplaatjes gebruikt om merken een unieke identiteit te geven en om zo mede de loyaliteit van hun klanten met hun merk op te bouwen. Balhoofplaatjes waren soms net kleine kunstwerkjes.

    Als gevolg van de problemen met het overaanbod en de concurrerende prijzen  van de Amerikaanse fietsenmarkt verenigden tientallen fabrikanten zich, in 1898, om een ​​gigantische trust te vormen, de American Bicycle Company (ABC). Hoewel ABC een paar jaar later faalde, volgden andere succesvolle bedrijven zoals Pope, Schwinn en Raleigh het voorbeeld en kochten honderden kleine fietsmerken op. Er vond in de 20e eeuw een enorme conservering plaats, vergelijkbaar met de auto-industrie.

    Naarmate de grote fietsenwinkels opgingen in grotere conglomeraten, werd het merkplaatje nog belangrijker,  hierdoor ontplooiden de fabrikanten een manier om hun eigen fietsen van elkaar te onderscheiden en ook om de unieke modellen binnen hun eigen productlijnen te brandmerken. Bijvoorbeeld:  Raleigh had in de jaren vijftig het grootste deel van de Britse fietsenindustrie overgenomen en bijna alle anderen opgekocht. Maar ze bleven de balhoofdplaatjes gebruiken van bedrijven die ze hadden gekocht – Rudge, Phillips, enzovoort. Raleigh verkocht die fietsen nog steeds met hun originele merkplaatjes, terwijl de fietsen van het Raleigh-merk bijna allemaal een versie van het klassieke reigerbadge gebruikten.

    Op veel balhoofdplaatjes waren afbeeldingen te zien die verband hielden met kracht, snelheid en technologie, waaronder wilde dieren, mooie vergezichten en futuristische machines. De Franse en Belgische plaatjes waren vaak het meest sierlijk en artistiek, met veel mythologische karakters en gedetailleerde beelden, terwijl de Scandinavische en Amerikaanse merkplaatjes meer grafische en strakkere ontwerpen gebruikten. Thema’s als vliegtuigen, raketschepen en treinen werden overal gebruikt.

    Balhoofdplaatjes, variërend van een centimeter tot bijna 15 cm lang, werden meestal gemaakt van geperste of met zuur geëtste metalen zoals messing, koper, aluminium, zink of roestvrij staal. Messing en koper waren in de beginjaren heel gebruikelijk, evenals het verchromen of vernikkelen van messing. Ze waren vaak beschilderd of geëmailleerd met cloisonné. In de jaren vijftig begonnen bedrijven over te stappen op aluminium omdat dat goedkoper was, maar veel plaatjes werden nog steeds geverfd.

    De traditionele metalen merkplaatjes begonnen in de jaren zeventig te verdwijnen, dat door de komst van plastieken merkplaatjes. Nu gebruiken de meeste fabrikanten een sticker of transfer hoewel veel fietsenbouwers in de Verenigde Staten weer prachtige metalen badges beginnen te maken. Rivendell is zo  een vrij gerenommeerd voorbeeld. Ze maken toerfietsen voor lange afstanden van staal en hebben voor elk model verschillende balhoofdplaatje met veel details.

    De nieuwsgierigheid naar de geschiedenis van de fietsfabrikanten of handelaars achter deze merkplaatjes kan  heel boeiend zijn, maar vaak is het onmogelijk om te weten te komen wat er met hen is gebeurd. Een deel van het probleem is dat als  men alleen maar een merknaam heeft en dat deze soms door meerdere fabrikanten werden gebruikt, soms in  het zelfde land maar ook in andere landen, een typisch voorbeeld zou de merknaam VICTORIA kunnen zijn. Soms gebruikte men een andere taal dan de eigen landstaal, dat klonk chiquer! België is daar een goed voorbeeld van, veel Vlaamse fietshandelaren  gebruikten Franse benamingen, soms gebruikten ze de twee talen  zoals een fietsen- fabrikant uit Kortrijk, hij verkocht fietsen waarop een baalhoofdje was aangebracht van: Roode Leeuw (Vlaamse versie), hij verkocht ook fietsen (vaak dezelfde) met een baalhoofdje met daarop: Lion Rouge (Franstalige versie).Soms is het zelfs moeilijk om te weten te komen uit welk land sommigen van hen komen, dan hebben we het nog niet over export en import modellen die soms voorzien werden van speciale merkplaatjes. Zelfs hoofdbadges met gedetailleerde informatie, die soms hun eigen mysterieuze aantrekkingskracht hebben, kunnen tot doodlopende wegen leiden.

     



    11-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.

    HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.

    Balhoofdplaatjes werden oorspronkelijk gebruikt om gelijksoortige fietsen van elkaar te onderscheiden. In de begindagen van de productie en de verkoop van fietsen waren hoofdmerkplaatjes een uitgebreide kunstvorm die alle fietsen sierde, soms een reden om de ene fiets boven de andere te verkiezen. Tegenwoordig is een mooi balhoofdplaatje een curiositeit. Aan het begin van de 20e eeuw werd de eenvoudige fiets echt populair. Duizenden nieuwe fietsmerken profiteerden van de vraag. De fietsen zagen er  allemaal zo gelijk uit, want de constructie- en verftechnologieën waren destijds vrij eenvoudig en combineer dit  dan nog met een enorme toevloei van onbekende fietsfabrikanten. Dat is waar het merkplaatje  haar intrede deed. Aan het begin van de 20e eeuw werden balhoofdplaatjes simpelweg gebruikt om het ene fietsmerk van het andere te onderscheiden. De drang naar balhoofdplaatjes op fietsen werd uitgevoerd door zowel Schwinn als Pope Manufacturing, twee conglomeraatbedrijven die een verschilpunt nodig hadden tussen de meer dan duizend kleinere bedrijven die ze hadden overgenomen.

    In enkele jaren tijd had elk bedrijf onder deze twee merken met trots een merkplaatje op de voorkant van de fiets, dit zette een standaard voor de hele branche. Terwijl merken streden om de meest mogelijke interessante, uitgebreide en fantasierijke creaties, waren balhoofdplaatjes niet alleen meer een manier om onderscheid te maken tussen de merken, ze werden het middelpunt van de hele fiets en het hele merk. Ze waren het fietsequivalent van het ornament op de motorkap van de Rolls Royce.

    In het begin werden de merktekens vaak met zuur geëtst. Voor dit proces moest men een koper-, zink- of stalen plaat (of andere metalen) bedekken met was die bestand was tegen zuur. Kunstenaars gebruikten vervolgens etsnaalden om het ontwerp in het blanke metaal te krassen. De plaat werd vervolgens in een zuurbad gedompeld, waardoor alle blootliggende lijnsecties oplosten. De was werd van de plaat verwijderd en er werd overheen geïnkt. Alleen de inkt in de geëtste lijnen bleef achter nadat de plaat was afgeveegd.

    Populaire merktekenthema's waren onder meer vliegende vogels, oorlogsscènes, vliegtuigen, afbeeldingen van goden en afbeeldingen van macht. Gedurende de jaren twintig tot en met de jaren vijftig inspireerde de art Deco beweging wolkenkrabbers en andere symbolen uit het machinetijdperk die op de voorkant van fietsen moesten worden gestileerd. Strepen van wereldkampioenen en Olympische ringen staan ​​op veel merkplaatjes met een koers-stamboom. En ten slotte ging het in de jaren zestig minder over kleine details en meer over grote logo's en de merksymbolen die we vandaag de dag zien. Helaas stopten de hoogtijdagen van het hoofdembleem in de zeer prijsconcurrerende industrie van de jaren zeventig. Tegenwoordig vind je steeds minder zorgvuldig vormgegeven fietssieraden; de frames zijn in plaats daarvan versierd met eenvoudige metalen stickers of gewoon met een likje verf en een logo.

    Hoewel de hoofdbadge op de fiets nog niet helemaal van de markt is verdwenen, gebruiken sommige fabrikanten (voornamelijk op maat gemaakte bouwers en nichemerken) nog steeds hoofdbadges van hoge kwaliteit om de geschiedenis, het verhaal en de nauwgezetheid van hun merk te symboliseren. Hun prachtig gebeeldhouwde hoofdmerkplaatje herinneren ons eraan dat de framebouw nog steeds een kunst is.  Nu zoveel fietsen uit dezelfde fabrieken in Azië komen, ben ik er zeker van dat u het ermee eens zult zijn dat fietsen er weer behoorlijk homogeen uit beginnen te zien, dus laten we merken belonen die om kleine details geven. Vertel ze dat hun hoofdbadges, drop-outs en buisvormen er fantastisch uitzien. Vertel hen dat je houdt van de kleine details die hun merk onderscheiden van anderen.

    Voor de goede orde: het balhoofd is de staande buis tussen de voorvork en het stuur. Daar zitten aan beide zijden kogellagers waaraan het onderdeel de naam dankt.



    11-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (1)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 12-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Mijn Fietstochten
  • Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    janoan
    blog.seniorennet.be/janoan
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rinkelbel
    blog.seniorennet.be/rinkelb
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jeugd_versus_senior
    blog.seniorennet.be/jeugd_v
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lady488
    blog.seniorennet.be/lady488
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vmmj
    blog.seniorennet.be/vmmj
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fietseninlimburg
    blog.seniorennet.be/fietsen
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    hechtingsstoornis
    blog.seniorennet.be/hechtin
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vmmj
    blog.seniorennet.be/vmmj

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!