FAVORIT (CZ)
Favorit is een Tsjechisch fietsmerk dat geproduceerd wordt door het gelijknamige bedrijf in Rokycany.
De eerste poging om fietsen te produceren in Rokycany in het toenmalige Tsjecho-Slowakije was rond 1921, dat dankzij een plaatselijke inwoner en zakenman František Hering (1887-1961).
In 1922 richtte František Hering in Rokycany een fietsenfabriek op, dat deed hij samen met Heinrich Kastrup en Ambros Swetlik, de oprichters van Es-Ka (Swetlik-Kastrup), een fietsenfabrikant uit Cheb. De fabriek genaamd Tripol Hering produceerde fietsen van het merk Tripol tot 1934, toen werd het bedrijf in tweeën gesplitst en de Tripol-productie werd verplaatst naar een nieuw gebouwde fabriek. De oude fabriek bleef eigendom van Hering die zijn eigen merk Tudor oprichtte.
In 1948 werden beide fabrieken genationaliseerd en maakten vanaf dat moment deel uit van het staatsbedrijf ČZ Strakonice. Tijdens een volgende reorganisatie in 1950 gingen beide fabrieken in Rokycany op in het onafhankelijke staatsbedrijf Eska Cheb. De nieuwe bedrijfs- en merknaam van de twee fabrikanten werd Favorit. In 1953 werd Favorit Rokycany afgesplitst van Eska Cheb maar in 1958 opnieuw opgenomen in dat staatsbedrijf.
Wielersport werd na het einde van de Tweede Wereldoorlog steeds populairder in Tsjecho-Slowakije. Het enthousiasme ontwikkelde zich zo snel dat het logisch was om voorzieningen op te richten voor het produceren van eigen koersfietsen. De keuze viel op het bedrijf in Rokycany, dat vanwege de omvang en expertiseniveau de beste voorwaarden bood. In 1950 werd een speciale werkplaats opgericht waar door een nieuw samengesteld ontwikkelingsteam de eerste 15 exemplaren van de zogenaamde F1S-serie werden gebouwd, die waren bedoeld voor Tsjecho-Slowaakse wielrenners. De productie van de speciale F1S-racefiets voor het nationale team nam toe. Maar ook de productie voor andere Tsjecho-Slovaakse wielrenners groeide, ook representanten van Finland, de USSR en Bulgarije streden in 1956 op deze fiets. Ze werden gevolgd door teams uit India, Albanië, Cuba, Bulgarije, Hongarije, Roemenië en eenlingen uit andere landen. Het was zeker een enorme reclame voor het merk Favorit.
De vraag naar Favorit fietsen was geweldig en dus bleef de productie groeien. In het eerste jaar (1951) 5.148 stuks, terwijl dat er vier jaar later 13.531 waren en in 1961 waren het 31.175 fietsen.
Toen het merk Favorit medailles van de Olympische Spelen, Wereldkampioenschappen wielrennen en andere internationale wedstrijden mee naar huis bracht, werd het merk meer en meer gerespecteerd en erkend in professionele kringen.
Olympische medaillecollectie op Favorit fietsen:
-Melbourne 1956 – zilver
-Tokyo 1964 – goud
-Moscow 1980 – brons
Favorit was gespecialiseerd in sportfietsen maar werkte nauw samen met het zusterbedrijf Eska en gebruikte veel identieke componenten. Tijdens het socialistische tijdperk werd het productieprogramma deels gestandaardiseerd en produceerde Favorit ook toerfietsen voor heren en dames en werd het assortiment uitgebreid met vouwfietsen.
In 1978 werd de miljoenste Favorit-fiets in Rokycany geproduceerd. De productie groeide door en verviervoudigde tussen 1968 en 1981. Eind 1981 werden jaarlijks tot 65.328 fietsen geproduceerd.
De populariteit van Favorit groeide ook buiten Tsjecho-Slowakije, export werd steeds belangrijker. In 1981 werden er Favorit-fietsen geëxporteerd naar 38 landen. Niet zoals in die tijd gebruikelijk alleen naar Oostbloklanden, maar de fiets Favorit werd voornamelijk geleverd aan de Verenigde Staten, Canada en West-Duitsland.
Na de fluwelen revolutie werd de fabriek geprivatiseerd en geregistreerd als Favorit Rokycany a.s.. Het bedrijf miste echter de mountainbike-golf. De productiefaciliteiten en handelsmerken van Favorit wisselden verschillende keren van eigenaar.
In 2011 werden de rechten op de handelsmerken van de oorspronkelijke Favorit-groep gekocht door de ondernemer Richard Galovič. In Tsjechië werden er in samenwerking met experts en Favorit-medewerkers tussen 2012 en 2014 nieuwe Favorit- modellen ontwikkeld, deze sloten aan bij de oorspronkelijke traditie van handgemaakte topfietsen. Deze worden nog steeds gemaakt in Rokycany, waar het begon in 1922.
https://www.favorit.cz/history



|