ROYAL ENFIELD (GB)
ROYAL ENFIELD ----- Birmingham ---- Groot-Brittannië
ENFIELD MANUFACTURING CO LTD
De fietsenindustrie was in de tweede helft van de 19e eeuw een van de hightechsectoren. Het was dan ook geen toeval dat veel fietsenbedrijven later ook auto's en motorfietsen gingen produceren. Het bedrijf Enfield Cycle produceerde een reeks fietsen van goede kwaliteit en maakte daarnaast ook onderdelen voor andere fabrikanten onder de merknaam Eadie.
Directeuren Albert Eadie en Robert Walker Smith startten de onderneming in 1891 en stelden op de Stanley Show van 1892 tien rijwielen tentoon. Smith was een voormalig ontwerper bij Rudge en verantwoordelijk voor Perry-onderdelen en -fittingen, terwijl Eadie de fabrikant van Perry-onderdelen en -fittingen was. In 1892 kreeg Eadie een contract voor de levering van geweeronderdelen aan de Royal Small Arms-fabriek in Enfield. Om dit te vieren, werd vanaf oktober van dat jaar een nieuw fietsontwerp 'Enfield' genoemd. In 1893 werd 'Royal' toegevoegd (van de naam Royal Small Arms), waardoor het model 'Royal Enfield' werd genoemd. Op de Stanley Show van 1893 toonde het bedrijf een met voorwiel aangedreven fiets en een tandem, hoewel de laatste enige kritiek kreeg.
Enfield Manufacturing Co. Ltd werd geregistreerd op 24 februari 1893 (nr. 170.951).
Een kantoor met showroom werd geopend op Edmund Street 166 in Birmingham, Warwickshire, en later, vanaf november 1893, op Snow Hill 94 in Birmingham. Het embleem was een schild met een kleiner schild met een veldkanon naar links gericht. Het lijkt erop dat het bedrijf aanvankelijk machines verkocht die door Eadie Manufacturing Co waren gemaakt en in 1896 verhuisde naar de voormalige fabriek van George Townsend & Co. in Givry Works, Hunt End, Redditch. Er was een showroom in Londen op Sloane Street 6c en een showroom in Dublin op Grafton Street 73. Gedurende deze tijd veranderde de bedrijfsnaam verschillende keren, omdat er verschillende bedrijven werden opgericht voor de verschillende onderdelen van het bedrijf.
Enfield Manufacturing Co. Ltd werd op 8 januari 1897 geliquideerd.
New Enfield Cycle Co Ltd werd op 1 juli 1896 opgericht om de fietsenafdeling van zowel Enfield Mfg Co als Eadie Mfg Co over te nemen. Enfield Cycle Co Ltd werd opgericht in 1897.
Eadie Mfg Co verhuisde in 1897 naar een nieuw pand aan Lodge Road in Redditch. Enfield Co Ltd bleef gevestigd in de fabriek in Hunt End in Redditch.
Onder de naam Enfield Cycle Co ontwikkelde het bedrijf niet alleen een nieuwe reeks fietsen, waaronder de Girder, maar ging het ook over op de productie van motorfietsen, driewielers en vierwielers. De zelfde expertise op het gebied van de constructie van fietsframes werd ook gebruikt om de eerste gemotoriseerde voertuigen van het bedrijf te bouwen: de vierwielers en driewielers van 1898. Deze hadden DeDion-motoren achter de achteras. Het verband werd nog duidelijker toen in 1901 de eerste motorfiets werd geproduceerd. Het was een stevige fiets met een kleine motor, gemonteerd vóór de stuurpen.
Naarmate motorfietsen zich ontwikkelden, begonnen ze zich van fietsen te onderscheiden. Er waren zwaardere frames en onderdelen nodig om de zware omstandigheden van gemotoriseerd verkeer te kunnen weerstaan. Toch bleef de productie van fietsen een belangrijk onderdeel van de productie van het bedrijf, en wel gedurende dezelfde periode als de productie van motorfietsen in Redditch.
Fietsen vormden een belangrijk onderdeel van de oorlogsinspanningen van het bedrijf, zowel tijdens de Eerste als de Tweede Wereldoorlog.
Na de Tweede Wereldoorlog waren ze koploper met volledig gelaste frames en de naam Bullet, die in het motorfietsassortiment werd gebruikt, verscheen ook op sportfietsen. Zelfs na de sluiting van de fabriek in Redditch werd de naam voortgezet op fietsen die in Birmingham onder de merknaam Royal Enfield werden gemaakt.
In de jaren 1970 werden de Royal Enfield fietsen in Japan gemaakt, later in de jaren 80 in Taiwan. Desondanks heeft degene die deze Royal Enfield-fietsen van 1970 tot begin jaren 80 bleef maken en updaten, het behoorlijk goed gedaan. Of er nog fietsen na het begin van de jaren 80 zijn gemaakt is niet duidelijk.
Balhoofdemblemen Royal Enfield fietsen
Tot ongeveer 1910 waren de meeste Royal Enfield fietsen voorzien van balhoofdhoofdemblemen, hoewel sommige modellen transfers gebruikten. Vanaf 1910 hadden alleen de Modele Riche cycles hoofdemblemen. Begin jaren dertig werden balhoofdhoofdemblemen opnieuw geïntroduceerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog keerden de rijwielen van de War Grade terug naar transfers om materiaal te besparen. Na de oorlog werd het vooroorlogse hoofdembleem korte tijd nieuw leven ingeblazen, alvorens het werd gemoderniseerd.
Vanaf 1893, toen het Royal Enfield-veldkanonlogo werd gebruikt, was het kanon naar links gericht, vanaf 1904 was het kanon naar rechts gericht.
https://onlinebicyclemuseum.co.uk/tour/royal-enfield-cycle-co/
https://reocarchive.byethost31.com/misc/proud.pdf?i=2








|