BIANCHI (Italië)
Bianchi --- Edoardo Bianchi ---- Milaan ----- Italië
Bianchi (S.p.A. Edoardo Bianchi, later Officine Metallurgiche Edoardo Bianchi, Velo S.p.A, Milano, 1897-1967) is een historisch Italiaans merk van motorfietsen, auto's en fietsen.
Bianchi is een van de oudste en meest iconische fietsmerken ter wereld. Het werd opgericht in 1885 in Milaan door Edoardo Bianchi (1865–1946). Daarmee is het een van de oudste nog bestaande fietsfabrikanten. De geschiedenis van Bianchi loopt parallel met die van Italië, waar de onmiskenbare celeste fietsen werden gefietst. Het merk is onlosmakelijk verbonden met de kleur celeste (lichtblauw/groenig), die hét handelsmerk van Bianchi is geworden. Bianchi-fietsen werden legendarisch door grote wielerhelden zoals Fausto Coppi, Marco Pantani en meer recent ook renners van WorldTour-teams met renners als de Belg Wout van Aert.
De Milanees Edoardo Bianchi (geboren in 1865 te Milaan) startte met een fietsenwinkel in de binnenstad van Milaan in 1885. Het pand dat hij huurde aan de Via Nirone lag op een steenworp afstand van het centrum van Milaan. Hij verkocht er onder het uithangbord "Reparatiewerkplaats" (een werkplaats voor fietsen) niet alleen dure"penny-farthings” maar ook chirurgische instrumenten, want fietsen waren slechts enkele van de objecten die erin stonden. Hij was een pionier in de fietstechniek: hij verkleinde bijvoorbeeld de wielen (van de hoge "penny-farthings") en introduceerde de kettingaandrijving op het achterwiel – een belangrijke stap in de richting van de moderne fiets.
Aan het einde van de eeuw begonnen de eerste vélocipèdewedstrijden, en Bianchi was al een hoofdrolspeler . In 1899 behaalde Bianchi zijn eerste internationale overwinning tijdens de Grand Prix van Parijs met Gian Fernando Tommaselli. Hij werd de eerste CEO van Bianchi , wat al aantoonde hoe nauw de koerswereld met het bedrijf verbonden was.
De producten waren zo goed dat na drie jaar Bianchi moest uitwijken naar een groter pand. Hij paste als een van de eersten pneumatische banden toe en experimenteerde met lichtgewicht materialen. Hij was de eerste Italiaanse fabrikant die rubberen banden gebruikte. Voor sommigen was het noodzakelijk om zich op andere sporten te gaan wagen, maar voor Edoardo Bianchi trokken de passie en een nieuwsgierigheid naar mechanica hem naar de wielersport. In 1897 bracht die combinatie hem ertoe te experimenteren met de verbrandingsmotor. Een succesvolle en vooruitstrevende keuze, aangezien er tot in de jaren 60 motorvoertuigen onder de merknaam Bianchi zouden geproduceerd worden.
De passie verspreidde zich en Bianchi werd een bekende naam, ook in de sociale kringen. Zelfs de koning en koningin van Italië waren geïntrigeerd door dit trapvoertuig dat je zonder al te veel moeite zo ver kon brengen. Hun interesse groeide snel en Edoardo Bianchi zette hen in het zadel en volgde hen persoonlijk tijdens hun eerste ritten. Zijn inspanning werd ruimschoots beloond, want Bianchi werd de 'officiële leverancier van de koninklijke familie'.
Het merk groeide, ongestoord door de economische crisis, en in 1907 werd de naamloze vennootschap Società Anonima Edoardo Bianchi opgericht, met 400 werknemers. Bianchi had de fiets getransformeerd en ontwikkeld. Bianchi was dus niet zomaar een fietsmerk, maar een symbool van Italiaanse fietscultuur en innovatie.
In de duistere stilte van de Eerste Wereldoorlog werd Bianchi synoniem voor mechanische efficiëntie en snelheid. De naam, die al sterk was, werd een vrijwel unieke leverancier voor de Bersaglieri-soldaten. De Bersaglieri waren een speciaal Italiaans infanteriekorps, opgericht in 1836 door generaal Alessandro La Marmora. Hun naam betekent letterlijk “scherpschutters” of “precisieschutters”. Hun oorspronkelijk doel: snelle, flexibele troepen die zich te voet of op fiets (later motorfiets) konden verplaatsen om de vijand te verrassen. Futuristische concepten werden verwerkt in de fietsen die in 1915 voor het leger werden gemaakt. Bianchi vond de fiets met volledige vering uit, een branche waar hij enkele jaren later de leiding over zou nemen. Ze zochten slechts een beetje comfort om de enorme lasten te ondersteunen die soldaten moesten dragen. Maar het systeem was, ondanks de zware materialen, zeer innovatief.
Edoardo Bianchi zelf geldt als een soort “vader van de moderne fiets”. In die beginjaren van de nieuwe eeuw werd de kleur geboren die later de fietsen van Bianchi zou kenmerken. De Celeste Bianchi veranderde in de loop der tijd licht van kleur, werd helderder en meer groen, maar verloor niet zijn sterke band met het merk. Over de oorsprong van de kleur doen verschillende verhalen de ronde!
VAN WAAR KOMT DE BLAUWGROENE KLEUR, OOK WEL BIANCHI CELESTE GENOEMD, DIE ZO TYPISCH IS VOOR DE BIANCHI FIETSEN?
Er doen verschillende verhalen de ronde, de ene romantisch, de andere realistischer.
De kleur van de lucht rondom Milaan: De eerste theorie is dat Edoardo Bianchi op een ochtend buiten stond voor de ingang van zijn fabriek in Milaan en keek naar de blauwgroene lucht. De meeste fietsen waren toen zwart of hadden een donkere kleur en de lucht inspireerde hem om een unieke kleur te geven aan zijn fietsen.
De kleur van de ogen van koningin Margherita van Savoye: Een tweede theorie, in alle geval veel romantischer is dat Edoardo Bianchi uitgenodigd werd door koningin Margherita van Savoye om haar en de rest van de koninklijke familie met de fiets te leren rijden. Hij zou betoverd geweest zijn door de lichtblauwe kleur van haar ogen en dit kleur vervolgens gebruikt hebben om een kleur aan zijn frames te geven. Bianchi zou haar ook een fiets als geschenk hebben gegeven. De koningin zou daarbij zo onder de indruk zijn geweest dat ze hem de toelating gaf om het koninklijke embleem te gebruiken dat sindsdien op elke Bianchi frame te zien is.
Kleur ontstaan uit overschot aan verf: De derde theorie is misschien nog de meest geloofwaardige. Edoardo Bianchi zou uit een mengsel van blauwe en grijze verf, die een overschot was van een militaire voorraad uit de oorlogsperiode, de typische blauwgroene kleur hebben gemaakt.
En waar komt de naam “Celeste” vandaan die aan deze kleur wordt gelinkt? Celeste verwijst naar het Latijnse woord “Caelestis”, wat hemels betekent.
Interessant genoeg is Bianchi Celeste in de loop der jaren meerdere keren veranderd, soms meer richting groen en soms meer richting blauw. In de jaren 80 overwoog Bianchi zelfs om de kleur niet meer te gebruiken, omdat ze hem "lelijk" noemden. Maar nadat uit peilingen bleek dat renners hem geweldig vonden en wilden behouden, lieten ze het idee varen. De echte waarheid zou kunnen zijn dat Bianchi zich gewoon wilde onderscheiden van de rest. De meeste fietsen waren destijds zwart geverfd, waardoor het peloton er saai en eenvormig uitzag. Als dat klopt, is dat zeker gelukt. We zullen misschien nooit het echte verhaal achter Bianchi Celeste kennen, maar de kleur zal zeker blijven inspireren en mythes oproepen. Bovendien zal de kleur de meest herkenbare kleur in het peloton en de wielerindustrie blijven.
1940 en later
Bianchi wist de moeilijkheden van de Tweede Wereldoorlog en de dood van Gian Fernando Tommaselli in 1944 te overwinnen. Twee jaar later, toen Edoardo Bianchi overleed, nam zijn zoon Giuseppe de leiding van het bedrijf over. En net als wielrenners zelf, weet Bianchi het beste uit zichzelf te halen in de moeilijkste momenten.
De legende van Fausto Coppi, al bekend als een uitstekende wielrenner, ging van start in Bianchi's wit-celeste trui. De verhalen achter de overwinning in de Giro d'Italia van 1947 en de Tour de France-titel van 1949 behoren tot de mooiste en meest herkenbare in Italië.
Samen met Coppi transformeerde en veranderde Bianchi het wielrennen én Italië. Teamsponsoring kwam en het Celeste merk werd zo sterk in de wielersport dat Bianchi de teruggang van de motorfietsproductie kon opvangen. Tegen de jaren 70, tijdens de oliecrisis, opende Bianchi een fabriek in Treviglio, vlakbij Bergamo, met een oppervlakte van 75.000 vierkante meter.
De Bianchi-industrie evolueerde en kende een handvol eigendomswisselingen. In 1972 namen Angelo Trapletti en zijn broers het bedrijf over. In 1973 nam het enorme productiepotentieel een vlucht en groeide Felice Gimondi's wereldtrui uit tot een icoon van Italië , dat (niet alleen in de wielersport) nooit opgeeft en met kracht en toewijding de overwinning behaalt.
In 1991 nam Piaggio alle aandelen over en voegde Bianchi toe aan andere merken in zijn bezit.
De 20e eeuw zag een nieuwe explosie in het fietsen met mountainbikes. Bianchi volgde met overwinningen en won in 1991 samen met Bruno Zanchi de wereldtitel Downhill.
Een andere belangrijke mijlpaal stond op het punt te gebeuren. Salvatore Grimaldi en zijn bedrijf Cycleurope verschenen in 1997 op het toneel, namen het merk over en promootten het tot de 'topmerken' van Olympus, dat door de geschiedenis te combineren met het meest geavanceerde technologische onderzoek.
In 1998 won Marco Pantani, rijdend op een zeer lichte aluminium fiets, de Giro d'Italia en de Tour de France. Niet alleen in Italië was de kleine, kale klimmer, bekend als 'De Piraat', razend populair. Een paar jaar later keerde de legendarische wit-celeste Bianchi-trui terug in het peloton met de Duitser Jan Ullrich en zijn team . Ons bedrijf was de enige sponsor. Het liet de Coppi-generatie herdenken en de nieuwe generatie dromen. Julien Absalon deed dat ook en won de gouden medaille op de Olympische Spelen van Athene in 2004 op een Bianchi-mountainbike.
De Celeste Bianchi werd synoniem voor overwinningen en stijl. Het bedrijf, dat altijd streeft naar uitmuntendheid, zette grote stappen in de ontwikkeling van technologieën. In 2010 zette Bianchi een belangrijke stap in de wielerwereld, dat deden ze met een fiets die de aerodynamica verbeterde en de stijfheid en lichtheid van koolstofvezel benutte, het was de lancering van de eerste Oltre. (Het Italiaanse woord oltre wordt vaak gebruikt in de zin van iets overstijgen of buiten de grenzen gaan).
Bianchi's innovatie zette zich voort in het topsegment. De Infinito CV bracht in 2013 een revolutie teweeg in de wielersport met de introductie van de Countervail® - technologie , een gepatenteerde koolstofvezel ontwikkeld voor NASA-ruimtevaartoperaties, die tot 80% van de trillingen kan dempen. Dit betekende een ware vooruitgang, een exclusieve functie die ook werd toegepast op het ultralichte Specialissima-model dat in 2015 werd geïntroduceerd .
Ook in 2015 won Bianchi de wereldtitel crosscountry, onder de 23 jaar, in het mountainbiken. Bianchi investeerde steeds meer in deze sector, wat in 2016 leidde tot de oprichting van de Methanol CV , een mountainbike ontworpen met Countervail® . Bianchi ontwikkelde in de loop der jaren steeds nieuwe CV-modellen met dezelfde technologie voor zowel de weg- als de offroad-sector.
TIJDLIJN BIANCHI
1865 – Geboorte van Edoardo Bianchi in Milaan.
1885 – Edoardo opent zijn eerste werkplaats in Milaan (op 21-jarige leeftijd). Start van het merk Bianchi.
1888 – Bianchi introduceert de pneumatische band (net na de uitvinding door John Boyd Dunlop).
1895 – Bianchi bouwt een speciaal ontworpen damesfiets voor koningin Margherita van Savoye. Dit geeft het merk veel prestige.
1897 – Edoardo ontwikkelt vroege modellen van motorfietsen (Bianchi wordt later ook bekend als motorfabrikant).
1901 – Start van automobielproductie door Bianchi.
1913 – Introductie van de voorvork met vering voor meer comfort (een vroege voorloper van moderne dempers).
1915–1918 – Tijdens de Eerste Wereldoorlog levert Bianchi speciale fietsen aan het Italiaanse leger (met bijvoorbeeld bevestiging voor geweren).
1935 – Bianchi is inmiddels een grote speler in fietsen, motoren en auto’s.
1939–1945 – Tweede Wereldoorlog; fabrieken raken zwaar beschadigd door bombardementen, maar worden daarna heropgebouwd.
1940 – Op 20-jarige leeftijd wint Fausto Coppi de Giro d’Italia op een Bianchi – het begin van een gouden tijdperk.
1940–1950 – Het “Coppi-tijdperk”:
- Coppi wint meerdere Giro’s (1940, 1947, 1949, 1952).
-Tour de France 1949 & 1952 gewonnen door Coppi op Bianchi.
-Coppi maakt Bianchi wereldwijd beroemd.
1953 – Coppi wordt wereldkampioen op de weg in Lugano, uiteraard op een Bianchi.
1998 – Marco Pantani wint zowel de Giro d’Italia als de Tour de France op een Bianchi MegaPro XL Reparto Corse – een legendarische dubbel.
2000 – heden – Bianchi blijft actief op het hoogste niveau in de wielersport (sponsoring van o.a. Team Jumbo, Team GreenEdge, LottoNL-Jumbo, Arkéa-Samsic, Jayco-AlUla).
2020s – Bianchi ontwikkelt naast racefietsen ook high-end e-bikes en gravelbikes, maar de celeste-kleur blijft hét herkenningspunt van het merk.
https://www.bianchi.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Bianchi_(company)









|