MARA CICLI (Italië)
Mara Cicli is een beroemd in Italië gemaakt fietsenmerk. Het familiebedrijf, ontstond uit de successen van de wielrenners Michele Mara en Enrico Mara, het merk is al sinds de jaren 30 actief.
Michele Mara ( geboren op 2 oktober 1903 in BUSTO ARSIZIO – overleden in MILAAN op 18 november 1986) was een Italiaanse professioneel wielrenner. Michele MARA was een uitstekende amateur, zoals bleek uit zijn talloze overwinningen en tweede plaats op het WK van 1928. Eind 1928 maakte hij de overstap naar de hogere categorie en maakte hij, rijdend voor Bianchi, tegen het einde van het seizoen naam met een derde plaats in de Giro dell'Emilia en een zesde plaats in de Giro di Romagna. Michele zou acht seizoenen lang als prof koersen (steeds voor Bianchi), zijn kwaliteiten bevestigend. Hij onderscheidde zich dankzij zijn snelle acceleratie waardoor hij vaak de sprint aantrok vóór de grote kampioenen van die tijd, met name Binda en Guerra. In zijn gloriejaar, 1930, wist hij zowel Milaan-San Remo als de Giro di Lombardia te winnen (na de degradatie van Piemontesi vanwege onregelmatigheden, maar Binda en Guerra eindigden achter hem), evenals vijf etappes van de Giro d'Italia (hij won er zeven in totaal) en Rome-Napels-Rome. Hij nam deel aan zeven Giro d'Italia's met als beste resultaat een zesde plaats in 1932, en hij was tweemaal het leider in het algemeen klassement.
Enrico Mara (geboren in Busto Arsizio op 7 augustus 1912 – overleden in Busto Arsizio op 7 juni 1979) Enrico de broer van Michele en was onafhankelijk- en beroepswielrenner van 1931 tot 1946. De jongere broer van Michele behaalde niet dezelfde resultaten als zijn broer. Nadat hij in 1931 onafhankelijk wielrenner was geworden, reed hij voornamelijk individueel of als lid van clubs in Milaan (US Azzini, SS Genova, SC Cesare Battisti) en Busto Arsizio (SC Michele Mara). Eind jaren dertig wist hij echter een contract te bemachtigen bij de Milanese Bianchi-ploeg en reed hij zelfs de Giro d'Italia van 1938 in de wit-hemelsblauwe trui. Hoewel hij geen enkele wedstrijd won, behaalde hij verschillende goede resultaten, waaronder enkele topdrieplaatsen in etappes van de Giro d'Italia (Ronde van Italië). Na de Tweede Wereldoorlog keerde hij terug naar de racesport als individu, maar behaalde geen verdere resultaten. In 1946 beëindigde hij zijn racecarrière.




|