|
DE WESTVLAAMSCHE & DE WESTVLAAMSE LEEUW (B)
De Westvlaamsche Leeuw & Westvlaamse Leeuw ------ Zedelgem ------- België
“De Westvlaamsche Leeuw” is de oorspronkelijke merknaam van een Belgische fietsproducent, opgericht door de familie Louis Claeys in West-Vlaanderen (Zedelgem). In de loop van de jaren veranderde de naam naar Flandria.
Rond 1896 lanceerde Louis Claeys zijn eerste fiets onder zijn bedrijf. Het merk “De Westvlaamsche Leeuw” was in gebruik in de vroege 20e eeuw. Na de Eerste Wereldoorlog nam de productie sterk toe. In 1940 werd de naam “De Westvlaamsche Leeuw” officieel veranderd naar “Flandria”. Het bedrijf had haar locatie in Zedelgem (West-Vlaanderen) en was in die regio economisch en industrieel relevant.
De merknaam “De Westvlaamsche Leeuw” verwijst naar West-Vlaanderen (“Westvlaamsche”) en “Leeuw” als symbool van kracht/identiteit.
GESCHIEDENIS :
In 1825 trouwde Alexander Claeys, van beroep smid, met een dochter van de familie Dombrecht. De familie Dombrecht bezat een smidse in Zedelgem en Alexanders bruidsschat was die smidse. Hij startte zijn eigen bedrijf. Zijn zoon Louis begon landbouwwerktuigen te maken en in 1896 werd de eerste fiets geproduceerd.
Louis Claeys had zeven kinderen waarvan er één, Aimé, de drijvende kracht zou worden achter het latere merk Flandria. Samen met zijn broers en zussen koos Aimé voor de naam DE WESTVLAAMSCHE LEEUW. Tegen 1910 hadden de Claeys 150 fietsen verkocht. De fiets werd het favoriete vervoermiddel voor de werkende man.
Na de Eerste Wereldoorlog, in 1924, richtten de vier gebroeders Claeys: Alidor, Aimé, Remi en Jerome de Werkhuizen Gebroeders Claeys op. Deze werkhuizen moeste dienen voor de productie van fietsen en andere producten. In 1927 had het nieuwe bedrijf meer dan 25.000 fietsen geproduceerd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog besloot Aimé om met behulp van nieuwe technologieën de fabriek en de productietechnieken te moderniseren. In 1940 veranderde hij de merknaam van de fietsen, i.p.v. DE WESTVLAAMSE LEEUW werd het nu FLANDRIA. Direct na de oorlog kocht Aimé moderne machines uit Amerika en Engeland en vanaf dat moment werd er jaarlijks nieuwe apparatuur aangevoerd, wat resulteerde in een toenemende efficiëntie en productie. De vraag naar fietsen nam toe en om aan de vraag te voldoen werd er in Zwevezele een tweede fabriek gebouwd. In 1952 verkocht het bedrijf jaarlijks meer dan 250.000 fietsen. Ook bromfietsen werden aan het Flandria-assortiment toegevoegd en in het eerste productiejaar werden er meer dan 25.000 verkocht.
DE WESTVLAAMSCHE & DE WESTVLAAMSE: Op 1 september 1934 voerde men de vernieuwde spelling van de Nederlandse taal in: De palato-alveolaire klank aan het eind van veel woorden op -s was sinds het Middelnederlands uit de gesproken taal verdwenen, en werd nu ook niet meer geschreven, bijvoorbeeld in visch en mensch. Hierdoor verdwenen sommige verschillen, zoals tussen as (spil) en asch (verbrandingsrest) en tussen wassen (groeien) en wasschen (schoonmaken), verschillen die in het Duits en Engels nog bestaan. oo en ee aan het einde van open lettergrepen (zoo, heeten) veranderde in o of e, behalve ee aan het einde van een woord (zee).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling
Op het grote bronzen plaatje is bovenaan de Vlaamse leeuw op een gele achtergrond afgebeeld, op het kleine plaatje zien we het West Vlaamse schild.




|