|
Zondag 12 mei. Sinxen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ik had nog juist de tijd om me te wassen en een karig ontbijt te doen inpakken of reeds moesten wij verzamelen voor de wacht. Met het 3de peloton hadden we Post 2 Schelde te bezetten en we trokken die richting uit.
Doch daar komt Bastin de loper van het Bataljon II/44 ons tegenhouden.
Halt ! Parachutisten zijn gevallen !
Na een kwartier weifelen op het Bataljon , waarbij het weer een loos alerte bleek te zijn , konden we terug naar onze post optrekken.
Wacht op Post 2 , Heusdense Steenweg, Schelde , bij MELLE
Drievoudige taak : 1) lage vliegers
2) parachutisten
3) mobiele reserve tegen alle verassingen
Wij zagen de Franse colonnes naar Gent optrekken. Wij voelden ons sterk achter hen.
DCA stond opgesteld nabij onze post. Hij schoot raak.
Van 20u tot 21 u deed ik baancontrole op de Brusselse steenweg, van burgers en soldaten op de vlucht. Lastige karwei. Die wacht werd zeer ernstig opgevat. Wellicht meer dan nodig, want de moraal van de 2de reserve was toen zeer goed. Vooral om 4 u s morgens was iedereen paraat . Wij hadden zelfs 4 eventuele stellingen met tafels voorbereid, en een velo stond langs ieder FM en bij de schildwacht.
Tot 10 uur duurde dit. Daarna rust in Gentbrugge.
Maandag 13 mei .
Rust vanaf 10 u.
Herverdeling der patronen.
Vervollediging van de uitrusting.
Bier, radio en wat theorie over vliegers.
Dinsdag 14 mei.
Rust tot 20 u. Theorie : wachtervaring.
Piket vanaf 20 u . Verzameling om 21 u . Na lang wachten trekken we op ter bewaking der spoorlijn Gentbrugge tegen parachutisten .
Slapeloze nacht zonder parachutisten.
Woensdag 15 mei.
Piket tot 20 u. Veelvuldige wacht en patrouilles. Theorie over parachutisten. Wacht op Post 2 Schelde vanaf 20u .
Wij zagen de stille aftocht der Fransen, zonder te begrijpen.
Onze soldaten trokken in wanorde achteruit en verhaalden gruwelen over de Slag aan het Albert kanaal, over de lafheid van officieren en de toetrek der Duitsers. Ook verhaalden zij van schone uitzonderingen, zoals van een officier die de aftocht van zijn peloton had gedekt met de FM en tenslotte als bij wonder nog zijn mannen had kunnen vervoegen.
De burgerlijke vluchtelingen versperden hoe langer hoe meer het verkeer. De Franse DCA was vertrokken.
Donderdag 16 mei.
s Morgens kwam de keuken pas om 9 u30, met één camionette voor het ganse peleton.
Kalme wacht. Incident met de baas van Chalet Congolais die twee kruiken essence ging halen. Waarschijnlijk een verdachte. Hij werd aan de gendarmerie gesignaleerd. Om 17 u bevel door commandant Scharres te verzamelen en naar Gentbrugge weer te keren ( 4km).
Nauwelijks een uur aangekomen of we moesten verzamelen voor het vertrek naar De Pinte .
Het 3de peloton verzamelde traag en ik trachtte door geforceerde mars de rest der Cie te hervoegen. Dat lukte. Nachtmars naar DE PINTE (xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />14 km). Aankomst om 2 u op die vrijdagochtend. Kantonnement in een verlaten villa.
|