Ter gelegenheid van de Wereldkampioenschappen Wielrennen 2010 in Australië herhaal ik graag en met enige aanpassingen het bericht waarmee ik als blogschrijver begon .xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
THE MOST WONDERFUL MAN EVER
Nu dat onze 21ste eeuw al een tijdje loopt kunnen wij even terugblikken op die bonte wereld van de wielersport, op de generaties wielerkampioenen, op de verschillende disciplines en op de diverse krachtmetingen die er in de loop der tijden zijn geweest. Armstrong die in het geheugen van de hedendaagse wielerfans bekend is als de kampioen van de voorbije jaren is een naam op een lijst waar natuurlijk onze Eddy Merckx staat onderlijnd. Maar wielerkoersen begonnen reeds in de periode van koning Leopold II. Vandaag in het tijdperk van Contador, Cavendish en Gilbert worden via televisie en internet de wielerliefhebbers echt verwend, terwijl ook de goedbetaalde renners niet zouden mogen klagen omdat er te strenge regels en te zware ritten zijn.
Vanaf 1869 waren er steeds echte mannen, potige kerels, cracks, topatleten, die op hun koersfiets de wereld overbluften met hun kracht en persoonlijkheid. België is voor de coureurs een thuishaven, een tweede vaderland, en zeker voor de wielercracks uit Australië, een continent gelegen aan de andere kant van onze wereldbol. Geen mens van bij ons zou het woord allochtoon voor hen gebruiken. De Australiërs vochten tijdens de Grote Oorlog met ons in de loopgrachten van 1914-1918. Zij rijden in 2010 met en tegen onze fietsende kampioenen.
Omdat de grote kampioen waarover we het zullen hebben, van zo ver kwam in een tijd dat deze wereld nog niet globaal was zoals vandaag, wordt hij in de galerij van de grootste kampioenen aller tijden vergeten. Dat zou nooit mogen gebeuren. Evenmin zouden er sportliefhebbers mogen zijn die menen dat Australiërs hier komen om nog te leren fietsen. Robbie McEwen, Cadel Evans, Richie Porte, Leigh Howard, Stuart OGrady, Michael Rogers, Allan Davis, Michael Goss, e.a. vertegenwoordigen een groot sportland, waar het wielrennen een oude en rijke traditie bezit. Het is een eer en een genoegen om met Australiërs team te vormen. Het is goed dat er weldra een grote wielerploeg uit Australië aan de start van de Europese grote koersen zal staan.
Sir Hubert Ferdinand Opperman .
Het gebeurde op 18 april 1996. Te Wantirna in the City of Knox nabij Melbourne, viel een oude en rijke man van zijn fiets terwijl hij nog op de rollen trainde. Een hartaanval velde plots deze negentig- plusser. Zijn lichaam werd discreet gecremeerd. Pas toen zijn as door de wind was weggeblazen vernam de wereld dat hij niet meer tot de levenden behoorde. Daarna pas volgde een nationale rouw. Opperman was de familienaam van deze man. Het is belangrijk dat de jeugd van alle landen weet dat deze unieke sportman heeft bestaan.
De wielersport is een harde school. Van een knaap die kleiner of armer is dan zijn kameraden kan zij echter een mens maken die door inzet en wilskracht de top van de samenleving kan bereiken. Moge het leven van Opperman nog velen inspireren tot werkkracht, grootse daden en resultaten.
Hubert Opperman was van nederige afkomst uit een familie van Duitse emigranten. In plaats van te blijven knabbelen op kauwgom, peukjes te paffen en meisjes te versieren, gebruikte hij zijn tijd en zijn spaarcenten om een fiets te kopen. Daarmee werd hij zo groot als de Kilimanjaro in het midden van Afrika. Vele prestaties van de kleine Hubert Opperman zijn gewoon niet te vergelijken met wat andere wielerkampioenen voor hem of na hem vermochten. Wie aandacht heeft voor zijn palmares van wielrenner zal daarmee akkoord gaan. Wie daarna zich buigt over de volgende levensjaren van deze man zal ongetwijfeld verstomd staan.
A Cycling Sensation Called Oppy
Een kleine stevige jongen reed op een gewone fiets mee in de open wegwedstrijd De 80 Mijlen van de Fietsindustrie xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />1921. Hij is zeventien jaar oud . Als telegrammenbesteller per fiets werd hij als beroepsrijder toegelaten. Glimlachende inrichters gaven ook aan hem een rugnummer om meer deelnemers te zien in hun koers. Zoals voorzien in deze handicapkoers achterhalen de beste amateurs en de beroepsrenners weldra iedereen die voorsprong kreeg : jongeren, dames, veteranen, cyclosportieven en gehandicapten. Nog wat later kunnen velen vooraan het tempo niet meer volgen, behalve dan die ene jongen, bekend als Oppy, die veel fietst om telegrammen af te leveren. Deze Oppy volgt alle versnellingen van de favorieten en de beroepsrenners. De Cycle Traders 80 Handicaprace eindigt met een sprint tussen de zes sterkste koplopers. Ondanks enige vuile streken van zijn concurrenten eindigt de zeventienjarige op een prachtige derde plaats. Na zijn eerste wegkoers staat hij al op het podium !
In zijn befaamde biografie schreef Hubert Opperman later zelf dat de kleine stap die hij toen maakte om na deze 80 mijlen op dat podium te klimmen zijn hele verdere leven heeft bepaald. Hij won toen immers een sportfiets Malvern Star. Deze werd hem geschonken door Bruce Small, een 26-jarige die op de velodrooms had gereden met fiets en motorfiets , en die met zijn broers Frank en Ralph zopas een fabriekje had overgenomen. Die broers uit de wijk Malvern maakten sedert juni 1920 vijf fietsen per week. Maar Hubert wou geen andere fiets dan de zijne waarop hij goed gewoon was. Uit deze assertieve houding blijkt reeds dat de 17-jarige een kopje heeft en kan onderhandelen, want Bruce Small brengt Oppys fiets wat in orde en betaalt de prijs van de gewonnen fiets aan de jongen. Dit wordt de start van een levenslange vriendschap, want voortaan zullen deze beide mannen altijd en overal samenwerken in sport, travel, business en politiek.
Vanaf 1922 is Hubert Opperman de eerste bediende bij Malvern Star. Hij staat in de winkels met de klanten, geeft instructies aan het personeel, of hij demonstreert tijdens wielerproeven de kwaliteit van de producten. Wanneer hij niet traint, rust, reist of koerst, is Hubert Opperman ook bezig met marketing, promotie, public relations, dienstbetoon, verkoop, boekhouding of schrijft hij stukjes voor de kranten. In al wat hij doet is hij onverzadigbaar, een slim mannetje dat lang kan aanklampen en steeds verder vooruit blijft gaan.
Bruce Small uit Sydney.
Entrepreneur en verkoper, was Bruce Small een kerel die voor de jonge Oppy een tapijt uitrolde naar een leven dat een bijzonder avontuur werd. Bruce was zelf een sportman die het Australisch snelheidsrecord op een motorfiets verbeterde en in de atletiek 100 yards in 10 seconden liep. Hij reed wat mee in wielerkoersen tot wanneer hij in zaken ging. Zijn ouders ijverden ondertussen voor het Leger des Heils en zo kwam het dat hij ook een goede muzikant was. Deze man met ontembare werklust stond 100% achter Hubert Opperman, nadien ook achter Patterson, Morettini en tandemkampioenen. Hij was begeleider, sponsor, en businessman.
In de twenties wilden alle Australiërs een Malvern Star van Bruce Small hebben, zo een fiets waarop Oppy records reed. Hij die startte met een klein atelier te Malvern groeide tot eigenaar van een industriel imperium en distributienetwerk dat na de fifties overgenomen werd door de multinationals Philips en Raleigh. In het begin van de oorlog was hij gepast met zijn productie in zijn ateliers veranderd. Niet langer fietskaders maakte hij, doch dag en nacht werden er toen bij Bruce Small buizen gemaakt voor tenten en voor radiomasten, om het Australische leger uit te rusten. Door het wegvallen van de invoer uit de USA en Europa proberen de Bruce Small Industries in die tijd ook van zelf alle metalen voorwerpen te maken die in er Australië nodig waren. In 1945 produceerde zijn Company opnieuwr 50.000 fietsen per jaar. Maar zij hadden ondertussen vooral een netwerk uitgebouwd met duizend verkooppunten. De zeshoekige ster van de Malvern fiets betekende immers topkwaliteit aan een fatsoenlijke prijs. Via hun prima organisatie, door naambekendheid en vertrouwen, verkochten zij in al hun winkels ook andere fietsmerken voor ouderen, kinderen en vrouwen. Tijdens de naoorlogse heropleving en de vraag naar motorfietsen, stofzuigers, koelkasten, radios, elektrische toestellen, metalen voorwerpen, groeiden de verkoopcijfers explosief . De klanten mochten ook al betalen op maandelijkse afbetaling, hetgeen eerder weinig gebeurde.
Vanaf 1958 ging de miljonair B.Small aan de Australische kust rentenieren, maar kon hij uiteraard niet stilzitten. Hij veranderde die Gold Coast in een paradijs voor surfers en toeristen.
In 1967 tenslotte piekte hij in de politiek met de slogan : Think Big
Vote Small . Zo werd Bruce Small in Queensland nog burgemeester en parlementair tot op de leeftijd van 72.
HUBERT OPPERMAN & BRUCE SMALL
Altijd samen in glorie of in pijn, zo bestond er een geweldig duo dat veel van de wereld zag , een winning team. Bruce Small ging als soigneur zo ver dat hij zelfs in het midden van de straat op een gasvuur verse vis bakte, het lievelingsgerecht van zijn aanstormende renner. Hij kon precies op tijd deze versgebakken vis opdienen toen Hubert Opperman even stopte zonder echter het zadel van zijn wereldberoemde Malvern Star te verlaten.
Oppy schreef aan zijn vriend bovennatuurlijke gaven toe, zoals zijn kennis voor wat zou gaan gebeuren. Hij was een engelbewaarder, een body-guard, iemand die de gave had van te kunnen anticiperen, te denken en te innoveren. Minstens viermaal ontsnapte Bruce Small op haast miraculeuze wijze aan de dood. Zoals in de Tour 1931 toen hij met een fantastische acrobatische jump nog uit een open wagen kon springen net voor deze in een ravijn dook, met dodelijke afloop voor de andere inzittenden.
Wat betekende Small voor Opperman ?
Zo schreef Sir Hubert : Ik zag hem meer op mijn wegen dan alle mogelijke verkeersborden. Hij was de man die me tot het maximum duwde wanneer mijn spieren en mijn wil het niet meer deden. Zijn zakenflair zorgde dat financiële return volgde op mijn atletische prestaties en dat mijn reconversie zo bijzonder was. Toen ik liever mijn hoge post van minister had geruild voor een fietstocht doorheen Frankrijk was hij er nog steeds aan mijn zijde zodat ik me niet alleen voelde.
Opperman, die onklopbaar was geworden in de Australische wielersport , nam samen met zijn coach-manager de grote oceaanboot naar Europa. Hij trainde dagelijks op de rollen met zicht over de oceaan. Perry Osborne, Ernest Bainbridge, en Hary Watson waren de ploegmakkers die deze lange boottocht ook hebben meegemaakt. Nog maar pas aan land na 5 weken op zee startten zij op 17 mei 1928 in Parijs-Rennes (346 km) tegen ervaren kampioenen zoals Nicolas Frantz (winnaar) en Gaston Rebry (derde). Deze kangoeroes reden allen samen mooi de koers uit. In Parijs-Brussel (375 km) op 27 mei 1928, kwam Hubert Opperman reeds tot een derde plaats. Georges Ronsse en Nicolas Frantz moesten alles doen om hem bij te houden. Oppy was echter een locomotief maar geen sprinter. Zo verdienden de Australiërs hun selectie voor de Tour 1928 voor het wielermerk RAVAT en de banden DUNLOP. Bainbridge sneuvelde in de 15de rit, maar Opperman (18de), Watson (28ste), en Osborne (38ste) schreven wielergeschiedenis. Alle insiders stelden vast dat de sterke Hubert Opperman tot veel meer in staat was. Voor hem waren al de ritten veel te kort en niet op zijn maat. Hubert Opperman verfoeide het te lange verblijf en het nietsdoen op de muffe hotelkamers tijdens een Tour de France. Hij kon in de Tour op de Franse wegen niet genoeg genieten van La Vie au Grand Air
Dat was zijn leven tijdens lange continentale fietstochten dwars door Australië. Hij vond de afdalingen van cols en de massa toeschouwers langs de weg gevaarlijk. Maar, helaas, in plaats van langere ritten te maken zal Henri Desgrange het aantal ritten vermeerderen en hun afstand verminderen. Die Tour is dus niets meer voor Opperman die liever wegritten van minstens 1000 km had. Drie jaar later zal hij slechts tegen hoge betaling nog meerijden om te trainen voor de komende Parijs-Brest-Parijs.
Na de 5376 km tegen de wegrenners van de Tour in juli reed Oppy tussen 13 en 19 augustus 1928 op de Parijse 500 m wielerbaan Buffalo de zesdaagse in open lucht tegen de baanspecialisten. Hij vertrok met Paul Broccardo als ploegmaat doch eindigde met François Urago. Na 3386,5 km in 6 dagen reed hij als derde de ereronde. Hij klopte toch zeer sterke mannen uit die periode zoals Gerard DeBaets, Giovanni Brunero en Piet Van Kempen.
*** 1-2 september 1928 Bol dOr sur la piste de Buffalo à Paris ***
Toen de wielerkampioenen vooral op de velodrooms goed verdienden, omwille van de massale aanwezigheid van toeschouwers die inkom betaalden, was de Bol dOr te Parijs een zeer grote klassieker. Deze baankoers werd in 1928 in open lucht op een piste van 500 meter omtrek betwist. Er werd van de deelnemers het uiterste gevraagd : 24 uren lang zo snel en zo veel mogelijk afstand rijden, geholpen door gangmakers op tandems en tripletten. Wat een geweldig wielerspektakel was dat toen ieder jaar !
Manager Bruce Small had voor marathonrenner Hubert Opperman een mooi contract afgesloten om aan Parijs zijn Malvern Star te laten zien .
Andere deelnemers aan de start :
De Italianen Gaetano Belloni en Alfredo Dinale, de Belgen Felix Sellier en Zander Maes, en de Fransen Honoré Barthélemy, Romain Bellenger, Marcel Huot, François Urago, André Mouton en Achille Souchard. Voorzeker een affiche met sterren om een talrijk publiek te trekken.
Small, de man die de beste fietsen in Australië maakt en verkoopt, en die zelfs lonkt naar heel het Commonwealth moet het ongelooflijke aanzien. Op korte tijd rijdt kameraad Oppy zijn beide fietsen kapot en dit telkens door kettingbreuk. Sabotage ! Er werd een metaalzaagje gebruikt om de onherstelbare pech te veroorzaken. Gedurende één uur moet de pechvogel uit Melbourne eenzaam en alleen te Parijs wachten . De vertaler-tolk die het Australische team bijstaat, is samen met Small naar huis gelopen. Zwetend komt eindelijk de onverwoestbare coach weer opdagen met een gewone sportfiets geëquipeerd met zware wielen, spatborden en een bizar stuur. Gedurende elf uren achtervolgt met deze fiets de woedende Oppy de mannen die aan de leiding rijden. Daarna pas heeft hij na zijn stilstand een voldoende aantal ronden afgelegd om echt terug in de koers te zijn. Zijn gangmakers op tandem kunnen nog amper het hoge tempo aan. Coach Small verwisselt deze gangmakers van plaats op hun rijtuigen zodat de man met de breedste rug meer beschutting biedt aan zijn renner. Deze innovatie zorgt er voor dat Opperman aan een nog hoger gemiddelde rond de Buffalo velodroom blijft toeren. Andere Bol dOr rijders imiteren dit weldra. Nadat hij zeventien uren op zijn zadel heeft gezeten stopt Oppy voor een natuurlijke behoefte en om wat verzorging. Terug op de baan verdappert hij nog, rijdt hij met buitenaardse klasse, terwijl anderen beschaamd, geklopt en vermoeid de wielerbaan verlaten. Zon Bol dOr met menselijke gangmaking was keihard voor de mannen en de machines. Het jaar voordien (1927), haalden grote kampioenen als Egg, Alavoine, Binda, en Girardengo niet eens de eindmeet. Tijdens de laatste ronden van deze marathonkoers staan de 50.000 toeschouwers recht en vele kenners zijn van oordeel dat de beste renner aller tijden op dat moment rond de piste van Buffalo aan het rijden is. Terwijl zij lachen, applaudisseren en scanderen, weerklinkt uit alle kelen nog enkel Allez Oppy
! .
Deze enorme prestatie ontroerde Parijs geweldig. De schande van de sabotage deed dit ook.
Opperman die op het thuisfront als journalist ondertussen ook een graag gelezen columnist was geworden, wordt door een zeer grote menigte supporters gevierd ter gelegenheid van zijn thuiskomst met de boot in Australië. In Frankrijk, op het einde van 1928 kozen de 500.000 lezers van de krant lAuto , anders allemaal zo fanatiek voor eigen sportievelingen, Hubert Ferdinand Opperman als populairste sportman van Europa. Hij was toen liever gezien dan de legendarische Franse tenniskampioen Henri COCHET . Opperman werd beschouwd als een Franse kampioen en kreeg als bijnaam Le Petit Parisien .
Gedurende 21 jaar was Oppy, zoals hij altijd werd genoemd, het bijkomend menselijk deel van zijn eigen Malvern Star puchbike. Zijn palmares is samengesteld uit exploten van een andere tijd, uit een ander werelddeel, in het kader van die Engelse wielercultuur die van de onze afweek. Opperman leverde vele prestaties ook op onverharde wegen in het Australische binnenland. Tijdens zijn transcontinentale recordritten stonden duizenden mensen s nachts op om die ene fondrenner te zien voorbij komen, de man waarvan de naam op ieders lippen lag : Oppy de Australiër met het grootste stamina (uithoudingsvermogen) die fietsend alle records van de wereld kon verslaan op zijn Malvern Star.
Op de top van de piramide gevormd door de opstapeling van zijn records, overwinningen en exploten, zullen wij ook nog als pronkstuk Brest-Parijs-Brest 1931 plaatsen, waardoor zijn populariteit opnieuw een hele tijd grenzeloos was te Parijs . Hij werd toen zelfs weer tot sportman van het jaar 1931 in Frankrijk benoemd.
__ __ __ __ __ __
Tussen de Australische sportlui die zich onsterfelijk maakten door hun prestaties bevindt zich zeker de onvergelijkbare wielerkampioen HUBERT OPPERMAN. Deze werd in 1991 nog speciaal te Parijs uitgenodigd door Jacques Chirac en beloond met de zeer zeldzame MEDAILLE DOR DE LA VILLE DE PARIS. Deze internationale erkenning was van onschatbare waarde voor het internationaal imago van het Australische volk en maakte van Sir Hubert een Heilige. Om te bedanken sprak hij deze eenvoudige woorden uit :
Ver van huis in het onbekende
is winnen mogelijk
maar waardevol is er vooral de lach en de vriendschap
Opnieuw veerde le Tout Paris recht om hem minutenlang een staande ovatie te brengen.
Volgens Sir Hubert in zijn biografie Pedals, Politics and People
was die prachtige 2 september 1928 op de Buffalo het grootste, het mooiste, het sterkste, dat hij als mens en als wielrenner ooit heeft gepresteerd.
1928- UITSLAG BOL DOR PARIS BUFFALO
1. Opperman 950,060 km / nieuw record - oud record 1924 Oscar Egg 936,325 km- Gemiddelde snelheid over 24U 39, 585 km .
2. André Mouton op 106 ronden
3. Marcel Huot op 155 ronden
4. Felix Sellier op 243 ronden
5. François Urago op 498 ronden .
Prestaties in Australië :
Nationaal kampioen op de weg 1924- 1926- 1927 1929
Overwinningen in de klassiekers Warnambool-Melbourne en Goulburn-Sydney .
DE MALVERN STAR KAMPIOEN WAS ECHTER VOORAL EEN INDIVIDUELE EENZAME FIETSER OVER LANGE EN ZEER LANGE AFSTANDEN TEGEN DE TIJD.
Hij realiseerde in deze voor ons niet zo vertrouwde wielerwereld 101 records .
We geven even een lijstje om te proeven :
WEGRECORDS ZONDER GANGMAKING
1929- Sydney-Melbourne 909 km in 37u 06
1936- Brisbane Sydney 1047 km in 47u 10
1937- Perth- Adelaïde 2724 km in 9 dagen 6uren 1 minuut
1937- Perth- Melbourne 3498 km in 11 dagen 4 uren 5 minuten
1937- Perth- Sydney 4625 km in 13 dagen 9 uren 22 minuten
1937- Freemantle- Sydney 4402 km in 13 dagen 10uren .
1938- 1000 mijlen in 63 uren 3730 -
1939- 506 mijlen 396 yards in 24 uren -
1939- Millicent (Lakes Entrance) 814,154 km in 24 u gem. 33,923 km .
RECORDS OP DE BAAN MET GANGMAKER
1926- 5 mijlen in 442
1932-Melbourne Motordrome - 1384,075 km in 24 Uren- gem. 57,669 km .
RECORDS OP DE BAAN ZONDER GANGMAKING.
1940 - 786,801 km in 24 uren .
RECORDS OP BRITS GRONDGEBIED
1934- 24 uren - 742,953 km - gem. 30,956 km.
1933- John OGroats- Lands End in 57 uren en 1 minuut gem. 24,448 km
RECORD OP TANDEM
1935- London-Bath-London in 8 u 5534
Hij klopte vele records zo dat niemand ze nadien nog durfde aanvallen. Daarom mogen wij zijn prestaties toch niet vergeten. Hij reed vooral om te bewijzen hoe goed de fiets wel was waarop hij reed : zijn MALVERN STAR .
In 1935 reed Hubert Opperman mee in het wereldkampioenschap voor beroepsrenners te Floreffe in de provincie Namen (B) . Met Gaston Rebry als zware blok aan zijn been reed hij lang in achtervolging op Jan Aerts die wereldkampioen werd.
<
|