een schip remt niet
"Al youtubend (wat een woord!) kwam ik op de laatste Parkinson talkshow voor de BBC met als gasten Michael Caine en Billy Connolly. Michael Caine is niet alleen een geweldig acteur maar ook een zeer boeiende verteller die bovendien gekend is voor zijn grote liefde voor nutteloze informatie die hij graag mededeelt aan wie het wil horen. Zo is er in Nieuw-Zeeland geen enkele plek die verder dan 52 mijl van de zee is, omdat hij zich verwonderde dat er op een bepaald moment een tekort aan zout was. Maar ooit was hij op zo'n enorm containerschip aan het filmen en hij vroeg aan een van de bemanningsleden hoelang het zou duren om dat schip te doen stoppen in geval van nood. Die man zei : 22 mijl!!! ik neem aan dat een zeemijl ongeveer 1800 meter is." JdB
Een zeemijl is achttien tweeënvijftig. 1852 m. Voor LM en mij is dat gemakkelijk onthouden, wij zijn allebei geboren in tweeënvijftig. 1952. De luchtvaart werkt ook met zeemijl ofte nautical miles. Luchtvaarders varen ook globaal hé. Dus geen gedoe met de soorten landmijlen die ooit verschilden per land.
1 zeemijl = 1,852km 22 zeemijl = 22 x 1,852km = 40,744km
Wat was de actuele vaart van dat schip? Stromingen en wind zijn ook factoren die moeten verrekend worden. En natuurlijk ook de densiteit van het water.
40km lijkt me veel als ik het zo zie staan, maar het kan. Eigenlijk remt een schip niet. Enfin, een vrachtvaarder toch niet. Vaart minderen kan wel. En 'stop engine' ook. Maar dat is gelijk gas minderen of voet van de pedaal halen bij een wagen. Dat is niet actief remmen.
Afbeeldingen van full astern
Zo’n emergency stop is niet plezant. Een schip is geen trotinette, zei ooit een 2de en ik voelde daarbij zijn hartepijn als machinist.
m - EZW-10/2011, herwerkt - http://wiki.answers.com/Q/In_maritime_vocabulary_what_is_meant_by_full_astern
|