Bonn 1770 –Wenen 1827 Duits componist, behoort tot de meest bewonderde componisten uit de westerse muziekgeschiedenis.Uitgaande van de Weense klassieke traditie ontwikkelde hij geleidelijk een individuele stijl, waarmee hij de voorbode werd van de romantiek. Hij heeft in de 19de eeuw een zeer grote invloed uitgeoefend.
____________________________
Mozart
Salzburg 1756 – Wenen 1791
Oostenrijks componist, geldt als een van de grootste fenomenen uit de muziekgeschiedenis. Zoon van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl (1720–1778), toonde al zeer vroeg een grote muzikale aanleg, die vanaf 1760 door zijn vader werd ontwikkeld.
____________________________
Chopin
Frédéric François (Pools: Fryderyk Franciszek) Zelazowa Wola, bij Warschau, 1810 – Parijs 1849
Pools componist en pianist Chopin was de zoon van een Franse vader en een Poolse moeder.
Schreef vrijwel uitsluitend pianomuziek, waarin elegante, expressieve melodieën. Experimentele harmonieën en vrije vormen worden gecombineerd met een briljante pianotechniek. Zijn werk vormt het hoogtepunt van de romantische pianomuziek en is excellent voor het instrument geschreven. Het vormt een persoonlijke synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen. Aanvankelijk trad hij op als concertpianist. Later echter trok hij zich steeds meer uit de openbaarheid terug en concentreerde hij zich op het lesgeven.
____________________________
Mensen kun je vergelijken met muzieknoten . Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd , vormen ze een prachtig orkest. Deze mooie tekst schreef Amouretje in mijn gastenboek.
Jaja...weersta maar eens aan de verleiding als je een warme bakker voorbijkomt die juist gebakken heeft!
Geuren verleiden vrouwen
Lekkere geuren doen verkopen. Je koopt niet alleen meer, maar ook sneller. Dat vooral vrouwen te beïnvloeden zijn door middel van geuren is voor sluwe marketeers alleen maar mooi meegenomen nu vrouwen 80 procent van alle aankopen bepalen.
"Een vrouw ruikt eerst ergens aan, een man steekt het meteen in zijn mond." Een overblijfsel van de prehistorie wellicht, toen vrouwen nog bessen gingen plukken en 'iets' moesten doen om te bepalen wat eetbaar was.
De Nederlandse supermarkthouder Wim Jaegers experimenteerde rond Pasen met chocoladegeur, en prompt schoot zijn verkoop de hoogte in. Jaegers heeft er ondertussen drie: een zoete bloemengeur bij de bloemenafdeling, bij het fruit overheerst de geur van frisse limoen en bij de koffieautomaat moet een koffiebonenlucht de klant verleiden.
De geurmarketing lijkt daarmee definitief aan de vooravond van de doorbraak te staan, al blijft het aantal supermarkten dat er effectief gebruik van maakt (voorlopig?) nog eerder klein. (edp)
De één zegt 'zus', de ander zegt 'zo'...dus maakt niet zoveel uit wat je draagt, als je je er maar goed bij voelt!
De zomerkleuren gaan fluo
Collectie Mango
Collectie Mango
Deze zomer zie je geen pastelkleuren, voor de modekleuren geldt: hoe schreeuweriger, hoe beter. We gaan terug naar de eighties dus met tomaatrood, elektrisch blauw en fel groen, oranje, geel en roze.
Explosie van kleuren Naast Stella McCartney en Balenciaga waagt zelfs Ralph Lauren, die zich al jaren aan brave kleuren houdt, zich dit seizoen aan een explosie van kleuren. En contrast mag: je kan een felle gele skinny jeans combineren met een groene lakleren riem, een frivool roze bloesje en rode sleehakken.
Sandalen van Christian Louboutin
Accessoires Wil je het liever wat bescheidener houden? Dan moet je het verschil maken met gekleurde schoenen: kies dan voor denim gecombineerd met een flashy pump en een kleurrijke handtas. Aan felgekleurde accessoires heb je keuze genoeg. Het roze haar van Lily Allen is er dan wel weer net over. (ep) (nina)
Tussen alles dat nieuw is, vindt ook dat wat 'oud' is weer genade in de ogen van fashionista's. Wie helemaal echt met de trends mee wil doen, koopt ze vintage. Tweedehandswinkeltjes uitpluizen naar kleren met een ouderwetse look of een gedateerde snit. Leuk, maar je kan niet zomaar om het even wat kopen. Niet álles is immers aanvaardbaar. Wij geven je vijf tips om het goed te doen. 1) Research Koop vintagekleren die de catwalktrends reflecteren. Felle kleuren en drukke bloemenprints zijn deze zomer alvast in, liefst bedrukt op een echte, getailleerde zomerjurk. Ook de lange zomerjurk is aan een opmars bezig, maar deze is moeilijker te dragen. Zet zeker op je to buy-lijstje: schoenen met plateauzolen, liefst uit hout en met een seventies-look. Crazy onder die lange zomerjurk en de jeans met olifantenpijpen. 2) Kies klassiek Niet alle vintagekleren zijn klassiekers, en niet alle klassiekers zijn vintage. Het moeilijke evenwicht tussen die twee vinden is niet gemakkelijk. Jurken en rokken zijn het veiligst, maar ook t-shirts doorstaan gemakkelijk de tand des tijds. Wil je helemaal op veilig spelen, kies dan voor kleren met zo weinig mogelijk prints of weinig opvallende kleuren. Zo kan je ze bijna altijd dragen. 3) Investeer in accessoires Het juiste accessoire kan een outfit afmaken, maar het aanbod is groot en de keuze bijgevolg moeilijk. Voordeel van accessoires is dat ze meestal relatief goedkoop zijn, en je er dus meerdere kan kopen om af te wisselen. Zeker voor de vintage-stijl helpt het om je er niet ouderwets, maar net hip te doen uitzien. Denk aan zonnebrillen, handtassen en armbanden. 4) Kwaliteit Kwaliteit betaal je, maar het is het ook waard. Verschillende stoffen vallen anders rond je lichaam en draag je ook gewoon anders. Ga voor echt, bespaar niet. 5) Kledingmaten Zeker in tweedehandswinkels hoef je niet te letten op de maten die in de kledij staan. Ze zijn oud, de maten waren toen anders. Pas ook zeker de kleding voor je het koopt. Sommige dingen zijn alleen leuk in theorie. Stap uit het pashokje, zodat je zeker bent dat het licht de kledij niet anders maakt. (edp)
Vrijdag de 13de is uiteraard alleen bijzonder omdat het de combinatie is van een "nefast" getal en een "nefaste" dag in de week.
Iedereen weet dat 13 een ongeluksgetal is. Waarvan dat komt, is niet zeker. Het is een oneven getal, een priemgetal zelf, maar oneven getallen werden in de oudheid eerder als positief ervaren. Het komt achter twaalf, dat als een heel harmonisch getal bekendstaat. De toevoeging van één bij twaalf lijkt die harmonie te verstoren. Meestal wordt voor de afkomst verwezen naar het Laatste Avondmaal, waar men met dertien aan een tafel zat, maar de reputatie van dertien is ouder, want zelfs Homeros wantrouwde het. In de Noordse mythologie wordt verteld hoe de geliefde god Balder, met elf kompanen in het Walhalla zit te tafelen, totdat Loki, de god van het kwade, zich als dertiende erbij voegt. Als men hem wil verjagen, ontstaat een handgemeen waarbij Balder door Loki gedood wordt. Er zijn hier opvallende gelijkenissen met het Laatste Avondmaal. Er is ook het verhaal dat Philippus van Macedonië zijn standbeeld liet oprichten naast de standbeelden van de twaalf voornaamste goden. Kort daarop werd hij vermoord. Voor de stemming er wat meer in te brengen: de Kaballa vermeldt dertien geesten van het kwade en het verhaal van het Beest staat in het dertiende hoofdstuk van de Apocalyps.
Toch even opmerken dat 13 niet universeel negatief is. Zeus troonde vaak temidden van twaalf andere goden. Voor de Maya's was het een heilig getal. Ze kenden 13 kosmische punten: het centrum van de wereld, vier windrichtingen op aarde, vier in de hemel en vier in de onderwereld. Hun dagen werden genummerd van 1 tot 13 en hun ingewikkelde kalenderberekeningen zijn gebaseerd op combinaties van dat getal.
Hoe dan ook, 13 is wellicht het meest bekende voorbeeld van bijgeloof in de moderne wereld. Als u een vliegreis maakt, zal u in het vliegtuig meestal geen plaats op rij 13 krijgen, want die rij bestaat gewoonlijk niet. Veel ziekenhuizen en hotels hebben geen kamer met nummer 13, in veel sporten - vooral gevaarlijke races - is er geen deelnemer met nummer 13 en in de Verenigde Staten vind je heel wat gebouwen waar de twaalfde verdieping meteen gevolgd wordt door de veertiende. Dat is geen bijgeloof van de bouwers: het is gewoon niet zo gemakkelijk, en dus niet zo interessant, om appartementen op een dertiende verdieping te verkopen of te verhuren. Er zouden zelfs hele steden bestaan zonder huizen met huisnummer 13 en er zijn gevallen bekend waarbij bewoners van huizen met nummer 13 bij de gemeente procedeerden om dat nummer te veranderen.
Vroeger gold de 13de van de maand als onheilsbrengend. Zeker om te trouwen en op reis te gaan. Op het einde van de 19de eeuw constateerde men die dag een duidelijk lager gebruik van het openbaar vervoer. Dit brengt ons op vrijdag de 13de.
Waarom vrijdag? In onze christelijke wereld wordt verwezen naar de dood van Jezus, maar ook hiervoor zijn er sporen in de Germaanse mythologie. Vrij-dag is Freya's dag, de dag van de godin van de liefde, de vrouw van Odin en de moeder van Balder (equivalent met Venus, vandaar Vendredi). Volgens een legende beschouwden de eerste christenen haar als een heks en werd zij verbannen naar een berg, waar ze elke vrijdag vergaderde met elf heksen en de duivel (samen dertien dus). Vaak werd dan ook gezegd dat de heksensabbat op een vrijdag valt. Alhoewel de vrijdag op zich geen funeste betekenis heeft in de christelijke liturgie, werden in de Middeleeuwen de meeste onaangename gebeurtenissen uit de gewijde geschiedenis op die dag gesitueerd: de verdrijving van Adam en Eva uit het Paradijs, de moord van Abel door Caïn, de plagen van Egypte, de moord op de Onnozele Kinderen enz.
In de Angelsaksische landen was het de gewoonte die dag veroordeelden op te hangen. Voor huwen en reizen was die dag ongeschikt (Churchill zou zich eraan gehouden hebben dan niet te reizen, net als Lord Byron, die overigens op een vrijdag stierf, kort nadat hij op vrijdag toch was afgevaren, zegt men). De zeer bijgelovige Catharina de Medici, die zoveel waarzeggers en astrologen begunstigde, deed helemaal niets op vrijdag, en Napoleon zou zijn staatsgreep één dag hebben uitgesteld, naar 18 Brumaire, omdat 17 Brumaire op een vrijdag viel (en dat terwijl de weekdagen toen officieel waren afgeschaft!). Het zou af te raden zijn om op vrijdag de première van een toneelstuk te houden, te verhuizen, een dokter te roepen, een proces te houden, de matras om te draaien of de lakens te verwisselen, de was te doen, de ruiten te wassen, van hemd te veranderen, een breiwerk te beginnen, een kledingstuk voor het eerst te dragen, de haren te knippen of zelfs te kammen. Zingen of lachen op vrijdag is ook uit den boze, maar een begrafenis op vrijdag houden is de beste manier om in de nabije toekomst nog meer begrafenissen in de familie te hebben. En of vergaderen op een vrijdag een goede zaak is, weet ik niet, maar de Sicilianen zeggen dat de Mafia dit in elk geval mijdt.
Vrijdag de dertiende is gewoon een combinatie van de beide vormen van bijgeloof, niet meer en niet minder. Eigenlijk ken ik weinig catastrofes die op een vrijdag de 13de plaatsvonden. Een treurige gebeurtenis in de muziekgeschiedenis: Rossini stierf op die dag, maar een ramp was dat niet, want hij schreef toen al lang geen muziek meer.
Toch zijn er af en toe berichten dat er die dag meer ongevallen zouden gebeuren of meer mensen ziek zijn. Een studie uit 1993 sprak zelfs van een toename van meer dan de helft van hospitalisaties, hondebeten, vallen en dergelijke. Dat lijkt mij overdreven. Misschien is er een neiging om sneller ongevallen op die dag te rapporteren. Anderzijds zijn er die dag minder verkeersongevallen, omdat minder mensen zich op straat wagen. Het ware nadeel van vrijdag 13 is de nefaste invloed van het bijgeloof van miljoenen mensen op de op de economie. In de Verenigde Staten verzuimen die dag opvallend veel mensen hun werk, worden zakelijke transacties uitgesteld en is het opvallend minder druk in warenhuizen. Het lijkt bijna op een staking of een epidemie. Elke vrijdag 13 zou een nadeel van een kwart miljard dollar betekenen. Om het bijgeloof te bestrijden, bestaan er al sinds de negentiende eeuw Vrijdag 13-clubs, die op deze dag banketten houden, liefst met zijn dertienen, als het kan met dertien gangen, en om helemaal goed af te zijn betreden de leden het gebouw met openstaande paraplu's, gaan ze onder een ladder door en breken ze nog wat spiegels. Ook skeptici en andere vrijgevochten geesten houden die dag demonstraties van hun afkeer voor oud en modern bijgeloof.
Tim Trachet
Tim Trachet is wiskundige, filosoof, redacteur bij Histories (VRT) en oprichter van Skepp
Toen God de Vrouw schiep, was hij bezig aan de zesde dag van de schepping, en aan het overwerken.
Een engel verscheen en zei Hem: "Waarom besteedt je zoveel tijd hieraan?
En de Heer antwoordde: "Heb je mijn blad met vereisten voor haar gezien?"
Ze moet volledig wasbaar zijn, maar niet van plastic, meer dan 200 beweegbare onderdelen hebben, allemaal inwisselbaar, en in staat zijn te functioneren met wat voor dieet dan ook, een schoot hebben waar 4 kinderen tegelijkertijd kunnen plaatsnemen, een kus hebben die van een geschaafde knie tot een gebroken hart kan helen en ze zal alles doen met slechts 2 handen".
De engel verwonderde zich over de eisen.
"Met enkel 2 handen - onmogelijk! En dit is slechts het standaardmodel? Het is teveel werk voor één dag. Wacht tot morgen om haar af te maken".
"Dat zal ik niet doen", protesteerde de Heer,
Ik ben zo dicht bij het voltooien van deze creatie die mijn eigen favoriet is. Ze kan zichzelf al verzorgen als ze ziek is en meer dan 18 uur per dag werken".
De engel kwam naderbij en raakte de Vrouw aan.
"Maar je hebt haar zo zacht gemaakt, Heer".
"Ze is zacht, zei God, "maar ik heb haar ook sterk gemaakt. Je hebt geen idee wat ze allemaal kan verdragen en bereiken".
"Zal ze in staat zijn te denken?" vroeg de engel. God antwoordde: "Niet alleen zal ze in staat zijn te denken, maar ook te redeneren en te onderhandelen".
"De engel merkte toen iets op en met zijn hand raakte hij de wang van de vrouw aan .
"Heer, het lijkt erop dat dit model een lek heeft... Ik zei je toch dat je probeert te veel dingen in haar te stoppen.
Dit is geen lek ...het is een traan," corrigeerde de Heer hem.
Waarvoor dient de traan?" vroeg de engel.
En God zei: "De tranen zijn haar manier om haar geluk, haar lijden, haar teleurstelling, haar liefde, haar eenzaamheid, haar droefheid en haar trots uit te drukken".
Dit maakte veel indruk op de engel "Je bent een genie, Heer, je hebt aan alles gedacht. De vrouw is werkelijk wonderbaarlijk".
Dat is ze! De vrouw heeft krachten die de mannen verbazen. Ze verdraagt moeilijkheden, draagt grote lasten, maar kent geluk, liefde en tevredenheid. Ze lacht wanneer ze wil schreeuwen. Zingt wanneer ze wil huilen. Huilt wanneer ze gelukkig is en glimlacht als ze nerveus is.
Ze vecht voor waar ze in gelooft. Ze biedt het hoofd aan onrecht. Ze accepteert geen ' nee ' als antwoord als ze denkt dat er een betere oplossing is. Ze ontzegt zich zaken zodat haar familie ze kan hebben en gaat naar de dokter met een vriendin die bang is om te gaan.
Ze heeft onvoorwaardelijk lief. Ze huilt wanneer haar kinderen succes hebben en ze verblijdt zich als hun vrienden prijzen winnen. Ze is gelukkig bij het horen over een geboorte of bruiloft. Haar hart breekt als een vriendin sterft en ze lijdt bij het verlies van een geliefde, maar ze is sterk wanneer ze denkt dat ze reeds geen kracht meer heeft. Ze weet dat een kus en een omhelzing een gebroken hart kunnen helpen helen.
Toch wel merkwaardig om het echte begin te zien...
Belg zet eisprong op foto
De eisprong, toch de start van elk menselijk leven, is voor het eerst duidelijk gefotografeerd. En het is dan nog de Belgische professor Jacques Donnez die erin is geslaagd.
De professor, verbonden aan de Franstalige katholieke universiteit van Louvain-la-Neuve, erkent dat het eigenlijk om een toevalstreffer gaat. Hij maakte het beeld terwijl hij een gedeeltelijke hysterectomie (verwijdering van de baarmoeder) voorbereidde bij een 45-jarige vrouw. Tot nog toe werd de sprong van een eitje gezien als een plotseling, explosief gebeuren. Maar de beelden bewijzen dat een eisprong of ovulatie vijftien minuten aansleept.
'Deze foto's zijn van groot belang om het mechanisme van de eisprong beter te begrijpen', zegt professor Donnez in het blad wetenschappelijk blad The New Scientist . In het verleden zijn nog wel pogingen gedaan om de zaak te fotograferen, maar dat leverde alleen maar wazige beelden op. Ook bij dieren werd al gepoogd het mechanisme in beeld te brengen. 'Zelfs als we dan de hormonenspiegel controleren, wat ons toelaat het tijdstip van de ovulatie te voorspellen, lukt het fotograferen zelden', zegt Darryll Russel van de universiteit in het Australische Adelaide, die veel belang hecht aan de Belgische primeur. (pdb)
Placido Domingo geeft concert op oude Maya-site in Mexico
Placido Domingo.
Placido Domingo geeft op 4 oktober een concert op de oude Mayasite Chichen-Itza in Mexico. De Spaanse tenor concerteert op de archeologische site om de twintigste verjaardag van de erkenning als wereldwijd patrimonium door Unesco te vieren.
Domingo zingt op 4 oktober in een tempel in de oude Mayastad waar Luciona Pavarotti in april 1997 een concert gaf. De tempel bevindt zich vlakbij de Kukulkan-piramide.
De organisatoren van het concert verwachten ongeveer 20.000 muziekliefhebbers. De 67-jarige Domingo gaf in 1957 al eens een concert op het schiereiland van Yucatan. (afp/ka)
QUIEREME MUCHO
Plácido Domingo (Madrid, 21 januari 1941) is een operazanger en dirigent. Hij is bekend om zijn veelzijdigheid als tenor; zijn repertoire omvat rollen in het Frans (Faust, Werther), Duits (Lohengrin, Parsifal) en het Italiaans (Il Trovatore, Don Carlo, Otello).
Hij werd geboren in Madrid, Spanje, maar verhuisde als kind met zijn familie naar Mexico. In Mexico-stad studeerde hij aan het conservatorium. Hij leerde piano spelen en dirigeren, maar maakte zijn podiumdebuut als tenor in 1959 als Alfredo in La Traviata. In 1962 sloot hij zich aan bij de Israëlische Nationale Opera, en trad daarmee voor het eerst op in New York in 1965. Hij maakte zijn debuut bij La Scala in 1969 en bij Covent Garden in 1971.
In 1981 bereikte hij aanzienlijke bekendheid buiten de operawereld toen hij het lied Perhaps Love als duet met de jongere Amerikaanse volks-/popmuziekzanger John Denver registreerde. Domingo werd wereldberoemd als lid van de Drie Tenoren samen met Luciano Pavarotti en José Carreras.
In 1987 nam Plácido in Salzburg Oostenrijk een Kerstspecial op met Julie Andrews en John Denver.
In 2007 kreeg Plácido Domingo de eer om vereeuwigd te worden in een aflevering van het 19e seizoen van de populaire Amerikaanse animatiereeks The Simpsons, namelijk "The Homer of Seville". In deze aflevering, waarin Homer Simpson over een uitzonderlijk opera-talent blijkt te beschikken, zingt Plácido kort wanneer hij aan Homer een nieuwe klank laat horen. Homer geeft hem tips en Domingo hoopt dat hij ook ooit zo kan zingen als Homer. Spanish Eyes
In de bibliotheek van de universiteit van Leipzig is bij het catalogiseren van de collectie een manuscript van de componist Franz Liszt (1811-1886) ontdekt.
Volgens muziekwetenschapster Annegret Rosenmüller, die de ontdekking deed, gaat het om een aanvulling van verschillende pagina's op een opera van Johann Vesque von Püttlingen (1803-1883). Na schriftvergelijkend onderzoek kon Rosenmüller het manuscript met volledige zekerheid aan Liszt toeschrijven.
Het manuscript, dat in mei 1852 in Weimar werd geschreven en naar Wenen werd verstuurd, bestaat uit vier dubbele pagina's muziekpapier die met zwarte inkt beschreven zijn. Liszt bespreekt muzikale voorbeelden uit de opera 'Der lustige Rath' en vult dat aan met commentaar in het Frans.
De make-up trends van dit zomerseizoen staan in teken van 'less is more'. Dus laat je opmaaktafel voor wat hij is en vertoon je op straat zonder make-up.
Britse actrice Tilda Swinton geeft het goede voorbeeld en verscheen dit jaar op de Oscars zonder make-up. Zelfs een vleugje subtiele eyeliner, 'onzichtbare' lichtroze blush of transparante lipgloss kwam niet er niet aan te pas.
Reclamespotjes doen geloven dat elke vrouw van make-up moet houden. Het zou ons er jonger, mooier en frisser moeten doen uitzien. Het verbergt katers, ziektes en slechte dagen. Toch zijn er redenen waarom je beter geen make-up draagt, naast het feit dat het gewoon veel makkelijker is.
1 Tijd Hoeveel tijd zou bijvoorbeeld Eva Longoria voor de spiegel spenderen? Hoe groot is haar make-up tas en hoeveel heeft ze gekost? Hoeveel ontschminkingsdoekjes gebruikt ze per dag? Je op maken neemt ontzettend veel tijd in beslag. Tijd die een doorsneevrouw niet heeft. Als je de keuze moet maken tussen langer in bed blijven liggen of je wimpers krullen, dan is die toch snel gemaakt, niet?
2 Het doet nooit wat het belooft Als je tien lagen mascara opsmeert, zul je er dan echt als Penelope Cruz uitzien? Make-up kan niet hetzelfde als plastische chirurgie bereiken. Het kan ook geen wonderen verrichten.
3 Je lijkt jonger zonder Make-up kan je er ouder doen uitzien. Neem nu Victoria Beckhams look op het Costume Institute Gala in New York: tonnen foundation en felle rode lippen lieten haar er 10 jaar ouder uit zien.
Victoria Beckham
4 Mannen vinden het vaak niet mooi Veel mannen vinden make-up niet mooi. Ze verkiezen vaak natuurlijke schoonheden boven geplamuurde exemplaren.
5 Schadelijk Make-up is schadelijk voor de huid, zo verstopt het bijvoorbeeld je poriën. Hierover kan journaalanker Sigrid Spruyt getuigen. Zij moest haar job moest opgeven vanwege haar make-up allergie, die ontstond door het te frequent gebruik van make-up.
Sigrid Spruyt
6 Uniek Er zijn andere manieren om uit te drukken dat je uniek en hip bent. Besteed bijvoorbeeld extra aandacht aan je kledij en accessoires. Wil je echt er voor gaan om je unieke zelf uit te drukken, kies dan bijvoorbeeld voor een tattoo.
7 Beperkingen Je kunt niet wenen als je mascara op hebt en evenmin in je ogen wrijven. Soms voelt je huid als pleister aan. En dan zijn er nog de tripjes naar het toilet waarbij je tipsy je lipstick probeert bij te werken, met niet altijd even mooie resultaten tot gevolg. Make-up is dus vaker een last dan een zegen.
Je kunt niet wenen met mascara. 8 Waarom? Als je nog nooit make-up hebt gebruikt, waarom er dan nu mee beginnen? Als iedereen je zonder kent, zullen ze het juist opmerken wanneer je er wel mee begint. (ep)
Boyzone is een Ierse boyband, die vooral in de tweede helft van de jaren '90 van de 20e eeuw populair was.
Zoals meer jongensgroepen rond die tijd was ook Boyzone samengesteld door een platenmaatschappij. Hun debuutsingle uit 1993, Working my way back to you, werd een grote hit in Ierland. In 1994 volgde het succes in andere Europese landen met het nummer Love me for a reason.
Na het uiteenvallen van Take That werd Boyzone de populairste jongensgroep. De groep scoorde nog verschillende grote hits, zoals Key to my life, So good, Father and son en Words. Hun grootste succes was No matter what, dat in Nederland zeven weken op nummer 1 stond.
Boyzone- No Matter What
Eind jaren '90 begon Ronan Keating steeds meer solomateriaal uit te brengen. Uiteindelijk zorgde dit ervoor dat de groep gescheiden hun weg ging.
Op 16 november 2007 gaan de jongens na zeven jaar weer samen optreden tijdens het televisieprogramma Children In Need van de BBC.
Ook Boyzone komt weer bij elkaar
Er komt maar geen einde aan de reünies van populaire Britse bands uit de jaren '90. Dit keer komt Boyzone weer bij elkaar. De heren gaan een reeks concerten geven.
Boyzone kwam in 1994 bij elkaar en verkocht meer dan 15 miljoen CD's. Zanger Ronan Keating verliet de Ierse boyband eind jaren '90 om een solocarrière te beginnen. Hij scoorde een aantal hits, zoals 'When You Say Nothing at All' en 'Life is a Rollercoaster', maar Keating keert nu terug voor Boyzone's eerste tour in zeven jaar tijd.
Eerder deze maand maakte de groep al bekend dat er een eenmalige Boyzone-reünie zou plaatsvinden voor een liefdadigheidsconcert van de BBC. De voorbereidingen brachten echter het verlangen om weer te gaan touren naar boven. "Ik kan niet wachten om weer te touren, en alle andere jongens voelen hetzelfde", zo meldt Keating.
De tour van Boyzone door het Verenigd Koninkrijk begint op 30 mei 2008 in Londen en eindigt op 23 juni in Glasgow.
Wanneer gooi je mascara weg? En wat met jouw blush die al jaren in de kast staat? Make-up blijft niet eeuwig goed. De houdbaarheidsdatum na opening geeft al een goede indicatie, maar als de geur of samenstelling veranderd is, doet het product heus niet meer wat de verpakking belooft. Vooral de huid rond de ogen is delicaat en uiterst gevoelig.
Ogen zijn gevoelig voor ontstekingen.
Regels Onthou één regel: ongeopend kan make-up drie jaar worden bijgehouden. Eens geopend, gelden andere regels. Heb je een nieuw product gekocht, plak gerust een sticker met de datum van het eerste gebruik, zo weet je altijd hoelang het goedje al open is.
Ongeopend tot drie jaar goed. Producten Make-up (poeders, blush, oogschaduw) en lip- en oogpotloden kan je 2 jaar bewaren. Compactpoeder 3 jaar. Los poeder blijft zelfs eindeloos goed. De kleur gaat na een tijdje veranderen. Bestudeer het even goed als je het na enige tijd opnieuw wil gebruiken.
Blush is 18 maanden goed.
Voor blush of oogschaduw in cèmevorm is dat 18 maanden. Lipsctick en gloss gebruik je slechts 6 maanden, al blijven ze ongeopend 3 jaar goed. De houdbaarheidsdatum van je lippenstift kan je verlengen als je deze met warm weer in de koelkast bewaart. Voor lipgloss geldt dat niet, na een jaar moet deze echt weg, het kwastje is immers een favoriete plek voor bacteriën.
Foundation Bij foundation kijk je welke formule gebruikt is: die op waterbasis maximaal 1 jaar, op oliebasis 1,5 jaar. Vloeibare cosmetica zijn over het algemeen een stuk langer houdbaar. Na anderhalf jaar is deze sowieso aan verandering toe en als de crème klontert, moet deze meteen de prullenbak in.
Nagellak Concealers of stiften waarmee je puistjes aanstipt, doe je al weg na 3 tot 6 maanden. Nagellak kun je na opening, 1 jaar gebruiken. Je ziet trouwens snel genoeg of deze nog goed is. De lak wordt dik en begint steeds meer uit te drogen. Voorzichtigheid is geboden met oogmake-up. Potloden slijp je regelmatig, maar vooral mascara kan oogontsteking veroorzaken.
Mascara De antibacteriële stoffen raken na 3, 4 maanden echt uitgewerkt. Als je de mascara te lang gebruikt heb je een grote kans op een oogontsteking. De bacteriën verzamelen zich namelijk graag in het borsteltje. Mascara's houden ook absoluut niet van lucht, dus beweeg het kwastje daarom zo weinig mogelijk op en neer. De slimste manier is om het kwastje er met een draaiende beweging uit te halen.
Tips De kwastjes zijn in principe lang goed, alleen moeten ze op tijd en stond worden uitgespoeld met een warm sopje van shampoo. Gebruik voorts zo min mogelijk je vingers, zo krijgen bacteriën weinig of geen kans. Leen geen make-up uit aan anderen. (lvl)(nina.be)
Aha, interessant...voor wie het lust natuurlijk ;-)
Rode wijn gaat veroudering tegen
Rode wijn gaat de effecten van veroudering tegen. Meer bepaald zorgt een stof op de schil van blauwe druiven, resveratrol genaamd, ervoor dat de 'Franse paradox' mogelijk verklaard wordt. Dat zeggen wetenschappers in de Britse krant Daily Mail.
Paradox De Franse paradox bestaat uit een dieet rijk aan verzadigde vetten (door de vette kazen) en toch een (relatief) weinig voorkomen van hart- en vaatziekten. De wetenschappers geloven dat de resveratrol hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Kanker, infectie en dna-schade Reservatrol weert ook kankers en infecties. Maar het belangrijkste effect is wellicht dat het de veroudering tegengaat, door het lichaam wijs te maken dat er minder calorieën zijn opgenomen. Caloriereductie tot 30 procent kan het leven verlengen en voorkomt schade aan het dna. Het beste nieuws over reservatrol is echter dat het zelfs in een heel lage dosis werkt.
Proefmuizen Wetenschappers onderzochten het effect van resveratrol door te zoeken naar veranderingen in genen of hart-, spier- en hersenweefsel bij de proefmuizen. Wanneer de muizen op een strikt dieet werden gezet, was er 90 procent minder genenveroudering. Wanneer ze reservatrol toegediend kregen, in een lage dosis, dan was er 92 procent minder genenveroudering. Of het ook je leven kan verlengen, moet verder onderzoek uitwijzen.
Bessen en druiven Reservatrol is een natuurlijke stof, die planten zelf produceren wanneer ze aangevallen worden door bacteriën of schimmels. Ze is in meerdere of mindere mate terug te vinden op de schil van rode druiven en rode wijn, maar ook in blauwe bessen en veenbessen en zelfs op pindanoten.
ANTWERPEN - Op zaterdag 2 mei 2009 viert Axelle Red de 15de verjaardag van haar carrière met een uniek concert in het Sportpaleis van Antwerpen. De Limburgse zangeres bracht weliswaar haar eerste single, 'Kennedy Boulevard', 20 jaar geleden uit, maar haar internationale doorbraak kwam er pas vijf jaar later toen ze het suffix Red aan haar artiestennaam toevoegde.
Het verjaardagsconcert wordt een echte greatest hits-show. Vanop een podium in het midden van de zaal zal Axelle Red haar bekendste nummers zingen. Ze wordt begeleid door topmuzikanten.
Vijftien jaar Axelle Red is in 2009 het enige publieke concert van de Limburgse, die momenteel in Parijs woont. Axelle Red is een superster in binnen- en buitenland.
Vooral in Frankrijk wordt ze op handen gedragen. Ze kreeg recent nog een eredoctoraat van de Universiteit Limburg. Ze is ook ambassadrice van Unicef.
Vaderdag is een dag waarop de vaders door hun kinderen in het zonnetje worden gezet.
In België is vaderdag de tweede zondag in juni, in Nederland pas de derde zondag. In Spanje, maar ook in een deel van België (o.a. Antwerpen), wordt op 19 maart vaderdag gevierd, de dag van Sint Jozef, de (stief-)vader van Jezus. In Duitsland wordt het gevierd op Hemelvaart (Jezus keert terug naar zijn Vader in de hemel).
In het gemiddelde Nederlandse gezin krijgt vader op vaderdag van zijn kinderen ontbijt terwijl hij nog op bed ligt. Verder krijgt hij typisch op mannen gerichte cadeaus, die de commercie in winkels, etalages, reclame, etc. duidelijk in beeld brengt. Traditionele voorbeelden zijn stropdassen, sokken en sigaren, maar ook scheerapparaten, en elektronica. Ook geven de (kleinere) kinderen knutselwerkjes die zij op de basisschool voor hun vader gemaakt hebben.
Geschiedenis
Naar verluidt is vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was. Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door Anna Jarvis, die een moederdag lanceerde.
De eerste vaderdag vond toen plaats op 19 juni 1910 in Spokane in de staat Washington. President Calvin Coolidge steunde in 1924 het idee om een vaderdag te vieren, maar het geheel uit mannen bestaande Amerikaanse congres wilde niet iets doorvoeren dat zo de mannen in het zonnetje zette. Het effect hiervan was dat de dag pas officieel in de VS erkend was tijdens het presidentschap van Richard Nixon in 1972.
Vaderdag wordt sinds de jaren '70/'80 ook in Nederland gevierd.
In dit leven ben ik een vrouw. Maar in mijn volgende leven kom ik terug als beer. Als je een beer bent, mag je winterslaap houden. Je doet 6 maanden lang niets anders dan slapen. Dat lijkt me wel wat.
Voordat je je winterslaap gaat houden, moet je je wekenlang volproppen met eten. Dat lijkt me ook wel wat.
Als je berin bent, baar je je baby's (die zo groot als kastanjes zijn) terwijl je slaapt. Als je wakker wordt zijn het gedeeltelijk opgegroeide schattige lieve babybeertjes. Dat lijkt me helemaal wel wat.
Als mamabeer weet iedereen dat met jou niet te sollen valt. Je mept iedereen die je kids lastig valt, en als je kids uit gareel lopen, mep je hun ook. Dat lijkt me wel wat.
Als je beer bent, dan VERWACHT je partner dat je grommend wakker wordt, hij VERWACHT dat je harige benen hebt, en hij VERWACHT dat je zwaar overgewicht hebt.
Jos van Immerseel - Beethoven: Symfonieën en ouvertures
Jos van Immerseel - Beethoven: Symfonieën en ouvertures
Eind vorige eeuw had Jos van Immerseel het al eens geprobeerd: alle symfonieën van Beethoven opnemen en uitgeven. Maar dat project werd geaborteerd door de crisis in de cd-industrie. Slechte managers maakten de overvloed aan Beethovenedities verantwoordelijk, terwijl het net de overvloed aan managers was. Tweede keer, goede keer.
Twee jaar concerten en opnames (in het Brugse Concertgebouw) resulteerden in het felbegeerde boxje. Dat brengt wat je van Van Immerseel verwacht - en toch niet helemaal. Tot de verworvenheden behoren de passende Weense instrumenten, een correcte notentekst, de door Beethoven gevraagde tempi. Dat zijn drie dingen die je van elke uitvoering zou verwachten. Gewild is de strakke omzetting van de noten en de heldere toonzetting.
Dat zijn elementen die het constructieve werk van Beethoven, zijn motivische machinerie sterk benadrukken. In bepaalde symfonieën, zoals de zevende of de achtste, is dat een groot winstpunt; in andere en in een aantal ouvertures, waar constructie en literaire achtergrond elkaar in evenwicht houden (zoals de derde, de zesde en de negende) mis je soms een poëtisch element.
Dat hij het kan, bewijst Van Immerseel in die passages van de zesde waar het onontkoombaar is, al zal hij ook daar niet overdreven romantiseren maar eerder een classicistisch natuurgevoel à la Gluck oproepen. Dat betekent dat hij het elders niet wil. Die keuze is betwistbaar omdat ze bij momenten het klinkende resultaat te lapidair of zelfs repetitief maakt.
Daartegenover staan honderden passages waar je nieuwe kleuren, motieven en wendingen ontdekt en je jezelf dus plots in de positie van de luisteraar uit Beethovens tijd verplaatst ziet. Door die paradox - op vele plaatsen is de werkwijze een winst maar ook een verlies - stelt deze opname meer nog dan andere op oude instrumenten de fundamentele vraag naar de mogelijkheid van de demarche. De compromisloosheid leert ons iets, maar wijst ons ook op de uiteindelijke noodzaak van het compromis. (Zig Zag Territoires) (***)
L. VAN BEETHOVEN (080402.6) Symfonieën - Ouverturen
CD 1 Die Geschöpfe des Prometheus Symfonie nr 1 op. 21 C Dur (1800) Symfonie nr 2 op.36 D Dur (1802)
CD 2 Symfonie nr 3 op.55 «Sinfonia eroica» Es Dur (1804) Coriolan, Ouvertüre, op. 62 d moll (1807) Egmont, Ouvertüre, op. 84 f moll (1810) Die Ruinen von Athen op. 113 (1811)
CD 3 Symfonie nr 5 op. 67 c moll (1808) Symfonie nr 4 op. 60 B Dur (1806)
CD 4 Symfonie nr 6 op. 68 « sinfonia pastorale » F Dur (1808) Symfonie nr 8 op. 93 F Dur (1812)
CD 5 Symfonie nr 7 op. 92 A Dur (1812) Die Weihe des Hauses op. 124 (1822)
CD 6 Symfonie nr 9 op. 125 d moll (1824) Solisten : Anna-Kristiina Kaappola, sopraan Marianne Beate Kielland, alt Markus Schäfer, tenor Thomas Bauer, bas
Ludwig Van Beethoven - Symphony nº 5 in C Minor (Opus 67)
Jos van Immerseel
"Steeds meer mensen beseffen dat men een componist geen groter respect kan bewijzen dan door zijn muziek au sérieux te nemen, in een uitvoering waarbij plicht en vrijheid hand in hand gaan. Onder plicht versta ik dan de correcte uitvoering van de notentekst, het gebruik van het voorgeschreven instrumentarium, het toepassen van toenmalige evidenties als de stemtoon, de speeltechniek, de balans binnen het orkest, het door de componist gewenste tempo. Maar er is ook die vrijheid, het recht namelijk om iemand van vandaag te zijn, met eigen eruditie en gevoeligheden, en met de mogelijkheid om alle beschikbare elementen te doseren." (Jos van Immerseel)
Jos van Immerseel werd geboren in Antwerpen en studeerde piano (Eugène Traey), orgel (Flor Peeters), klavecimbel (Kenneth Gilbert), zang (Lucie Frateur) en orkestdirectie (Daniel Sternefeld). In 1973 won hij het eerste klavecimbelconcours van Parijs. Zijn brede interesses leidden hem tot de autodidactische studie van de organologie, de retoriek en de historische pianofortes. Naast masterclasses in Europa, Amerika en Japen, doceerde hij ook aan de Scola Cantorum Basiliensis, het Conservatoire National Supérieur de Paris en het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Als gastdirigent leidde hij onder meer de Akademie für Alte Musik Berlin, de Wiener Akademie en Musica Florea Praag. Intussen bouwde hij een unieke verzameling uit van historische klavieren die door hem verzorgd worden en hem vergezellen op zijn concerten. In 1987 vormde Jos van Immerseel zijn eigen ensemble, Anima Eterna, dat zich geleidelijk ontwikkelde tot een symfonisch projectorkest, steeds met historische instrumenten. Sinds 2003 zijn Jos van Immerseel en Anima Eterna in residentie in het nieuwe Concertgebouw in Brugge. Zijn solo- en ensemblewerk, uitsluitend op en met historische instrumenten, wordt gedocumenteerd door meer dan 80 opnamen (lp en cd) bij o.a. Accent, Channel Classics en Sony. Hij leidt ook de Collection Anima Eterna voor het Parijse platenlabel Zig-Zag Territoires.
Niet te geloven dat Alanis Morisette pas 33 is. Het succes van Jagged Little Pill, een van de best verkochte cd's aller tijden, dateert alweer van de vorige eeuw, en sindsdien heeft ze weinig meer gedaan dan die plaat opnieuw opnemen met andere nummers. En één enkele keer zelfs met dezelfde.
Op Flavors of Entanglement verrijkt ze haar geluid met oosterse invloeden en elektronica. Dat is deels de verdienste van producer Guy Sigsworth, die eerder ook al de carrières van Björk en Madonna weer op het goede spoor zette. Nummers als 'Straitjacket' en vooral 'Versions of Violence' geven aan dat de muzikale metamorfose bij momenten vrij radicaal is, maar inhoudelijk draait ze als vanouds haar ziel binnenstebuiten.
Ze zingt over de machtsverhoudingen binnen relaties, heeft het over het stuklopen van haar huwelijk en stopt de songs zo tjokvol tekst dat het een half wonder is dat er keer op keer toch een fraaie melodie uit openbloeit. En ook wanneer de toon wat intiemer is, zoals in de pianoballad 'Not as We', maakt ze indruk, geeft ze aan dat ze meer dan één troef in haar mouw heeft zitten. 'In Praise of the Vulnerable Man' combineert Indiase strijkers met pure pop en op 'Giggling Again with No Reason', over de herwonnen joie de vivre na de echtelijke breuk, klinkt ze vrijwel onherkenbaar en laat de zangeres zich van haar lichtvoetigste kant zien.
Wie Alanis liever in haar vertrouwde biotoop hoort, zal met potige rocksongs als 'Citizen of the Planet' en de uitstekende single 'Underneath' evenmin teleurgesteld zijn. Op Flavors of Entanglement klinkt Alanis Morissette niet alleen als een herboren vrouw maar ook als een herboren artieste. Haar meest gevarieerde plaat tot nog toe. En zeker een van haar beste. (Maverick/Warner) (Bart Steenhaut) (****)
Zaterdag jongstleden was ik in mijn favoriete muziekwinkel "Rombaux" te Brugge. Nieuwe partituurboeken gaan kopen mmm... heerlijk! Dan voel ik mij als een kind in een speelgoedwinkel. Mijn doel was het boek met de partituur van "Giorni Dispari" te bemachtigen. Gelukkig was die op voorraad, ziesgelukkig en in de euforie nog twee andere partituurboeken bijgekocht, Etudes van Frédèric Burgmüller en een boek met wat lichte popsongs. 'k Zal wel zien wat dat wordt.
Om het bewuste lied te horen, zie hieronder
Ludovico Einaudi - "Giorni Dispari" -Divenire Tour2007