brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
velen zullen het zich nog herinneren, anderen vallen kompleet uit de lucht als men spreekt over cyclomoteurs, meestekers en bijstekers. over deze laatste 2 moest ik toch ook een woordje uitleg vragen aan Walter Criel uit Gent, kenner en verzamelaar van de ooit zo gegeerde en beheerde Itom sportmachienen van Italiaans design.
even wat uitleg over die mee en bijstekers, bij een meesteker staat de hulpmotor achteraan en bij een bijsteker kunnen we al meer spreken over een bromfiets doordat de motor onderaan hangt, in beide gevallen wordt er meegetrapt door de "pilootrenner".
het ontstaan van brommerkoersen vond zijn oorsprong door een motortje te plaatsen achterop een fiets met speciaal frame, dat noemde men een "meesteker" pionier en maker van dergelijke racefietsen was René Gallet die een fietswinkel had in Gentbrugge.
dat die mannen dat direct serieus aanpakten zien we op onderstaande foto met 3 renners die de ploegenkoers in de race Parijs - Brussel wonnen.
op de foto zien we vlnr: René Gallet, Willy Cleemput en Nevejans.
fotodokument: Walter Criel
hier de eerste reeks van het kampioenschap van België in 1953, Willy Cleemput (14) wint voor René Gallet (2) en Michel Dierikx (11)
foto: Walter Criel
Gent Zuid september 1954 Willy Cleemput klopt Windels, let op het speciale versterkte fietskader
foto:Walter Criel
april 1953 Willy Cleemput winnaar te eisden limburg, hier kun je duidelijk zien dat de koersfietsen veel gelijkenis hebben met gewone fietsen.
foto: Walter Criel
Willy Cleemput overwinnaar te Waregem in april 1953
foto: Walter Criel
hier komen we terecht bij de "bijstekers" let op de mooi gemaakte bromfietsen, deze foto is gemaakt in Eernegem (W-Vl) links met het nr 14 zien we Willy Cleemput en rechts met nr 17 Antoine Minnaert uit Gent die reed voor de "Gentse Velosportclub"
foto: Walter Criel
hier een foto uit 1965 van de bijstekerkoers in Evergem, de motoren zijn al geevolueerd maar het principe blijft hetzelfde, hoe rapper men trapt hoe rapper men rijd, en bochten kunnen en durven nemen was hier zeker aan de orde. op kop zien we Norbert Heye op Itom gevolgd door Michel Dierickx, eveneens op Itom, prachtig toch
foto: Ronny Heye
Norbert Heye met de Itom en open uitlaat in aktie, de worstenhelm heeft hier wel al plaats gemaakt voor een motorhelm.
foto: Ronny Heye
hier zitten we bij de koersbrommers, de mee en bijstampers waren verleden tijd en het jonge geweld nam het vaandel over, meestampen was er niet meer bij en ze kochten een Itom, Garelli of Flandria
op de foto Frank Van Cauwenberghe op zijn Itom met het nummer 5 voor de winkel van Raf Dierickx in Gent
wie kent er de andere piloten ?
dank zij Ronny Heye kennen we de namen op de foto hieronder
hierbij de namen van de piloten : met het nummer 5 Frank Van Cauwenberghe, daarachter van links naar rechts ; Temmerman Eddy, Van Heuverswijn F., Van Meulecom Donald en Belgisch kampioen Michel Dierickx die hier poseerde op de Itom van Van Meulecom. Michel Dierickx reed toen nog met een bijsteker Itom.
een beetje laat, maar een mens moet ook eens rust nemen, om te melden dat er op 22 / 23 / en 24 augustus 2008 veteraan en classic motorraces doorgaan op het stratencircuit van Jehonville.
Vanaf 1966 tot 1971 (het laatste jaar waarin snelheidswedstrijden voor bromfietsen en motoren toegelaten werden op de openbare weg), was Frank Van Cauwenberghe uit Heusden één van de toppers bij de N.B.B. (Nationale Bromfietsers Bond). In bijlage enkele fotos en zijn palmares.
info en foto's: Ronny Heye
Frank Van Cauwenberghe met de Itom nr 5 en Donald Meulecom eveneens op Itom de man met de pet in het midden is niemand minder dan Raf Dierickx. Hij was Belgisch kampioen snelheid in 1958, en tevens de broer van Michel. Hij was de mekanieker van de Itom ploeg. (info Ronny Heye)
van Cauwenberghe op de itom zonder stroomlijn, let ook op de korte open uitlaat en op het wegdek ,
hier op de Itom met stroomlijn en van de grond over de spoorlijn, let op de "kinderkopjes"
weer zonder stroomlijn en terug op de kinderkopjes
wie herkent er hier nog enkele van die jonge geweldenaars van weleer (nr 16 is Willy Dumarey uit Oostende) (deze foto is genomen in Laarne eind de jaren 60 begin de jaren 70)
Eddy Temmerman uit Laarne schreef: Ik was nummer 3 en de foto is vermoedelijk uit 1967
op 20 en 21 september 2008 is er terug een motorruilbeurs in de Oktoberhallen te Wieze, iedere Wiezebeurs heeft een merkthema en dit jaar is dat Itom, het merk van Walter Criel en van zovelen onder ons die de jaren 60 bewust meemaakten en al of niet op zulk een "buikschuivers hebben gereden of er alleen maar van hebben kunnen dromen.
ik heb er in ieder geval veel van gedroomd maar ook af en toe eens mee gereden, het was de Itom van de broer van een vriend van me, als broer niet thuis was maar de Itom wel, dan konden we het niet laten er elk een testritje op te maken. het was een gele met "suede" zadel en ook van hetzelfde daimleder een lapje op de tank.
dat lapje was een optie en dat diende om de tank te beschermen voor de rits van de beroemde "blouson noir" die toen een teken van veel testosteron was, al kenden we dat woord toen nog niet, maar de resultaten waren dezelfde.
spijkerbroek, basketters een een lederen korte jekker met rits dat was de outfit waarmee je het best naar buiten kwam wilde je een beetje succesvol zijn, oja en het potje "Brillcréme"niet vergeten, dan reed je met het sportmachien tot aan de plaatselijke cinema en stelde je jezelf tentoon aan de plaatselijke bevolking en in het bijzonder de vrouwelijke tienerhelft daarvan.
mooie tijden, maar vandaag is het ook niet slecht, het feit dat we nog over brommers en motoren kunnen spreken en schrijven is een teken dat we geen andere grote problemen hebben ,toch.
Walter Criel is een man die er niet alleen over praat maar de Itom's ook tot nieuw leven wekt, zie de foto's hieronder waar we een aantal Itom's zien die misschien ook in Wieze te zien zullen zijn.
tijdens de jaren 60 en 70 waren de 50 cc racen super populair, op de foto's hieronder zien we 2 piloten uit Oostende nml Willy Dumarey en Patrick Blondeel, het team werd blijkbaar gesteund door de toen reeds gekende motorzaak Roland Inghelbrecht, toen nog gelegen in de Voorhavenlaan (Opex) Oostende. ze reden van 1968 tot 1969 bij de NBB (nationale brommerbond) zowel Patrick als Willy hernamen in 1971 hun raceactiviteiten resp. met Honda 350 en 450cc, later meer hierover
de mooi foto's komen uit het archief van Willy Dumarey en Patrick Blondeel
foto hieronder: Willy Dumarey met zijn snelle Italjet,
het verhaal dat de tuning van Willy zijn Italjet het werk was van 3 Flandria ingenieurs blijkt niet te kloppen
Willy mailde me het volgende ivm de tuning van zijn Italjet:
Etienne De tuning van onze brommers was puur eigen werk. De mensen van Flandria hadden er niets mee te maken. Wel stonden op een morgen drie ingenieurs aan mijn deur met de vraag of ze mijn Ital Jet eens mochten chronometreren op topsnelheid. Ik stond het toe en op een afgemeten stuk rijweg in de Zandvoordestr klokten ze me op 115 km/h. Ze kregen er geen kop aan want ze haalden uit een getunede Flandria (toen) maximaal 100 km/uur.
Patrick Blondeel op een stratencircuit (let op het kerhof ) met zijn Garelli
de zeer mooie Garelli van Blondeel met agressieve look.
sleutelen voor de wedstrijd, een vijfde plaats voor Dumarey en een zesde voor Blondeel
start van de koers in Laarne, Willy Dumarey (16) met Italjet zit op een goede startplaats zo te zien, (Eddy Temmerman met het startnummer 3: info Eddy Temmerman)
de 50 cc zelbouw zijspancombinatie van Hollebecq - Moisson met een Kreidler RS motor, bij de NBB reden er een 6 tal combinaties, deze foto is genomen te Gentbrugge.
Frank Hollebosch, nog een van die mannen waarvan onze ouders of grootouders zegden dat ze de straten onveilig maakten met hun hoog snerpende sportmachienen.
misschien was daar wel iets van waar maar het leverde toch mooi beeldmateriaal op, kijk even mee naar de foto's van Frank Hollebosch die meer dan 40 jaar geleden werden genomen langs tal van straatcircuits.
aan de start in Vrasene in 1963 op de eerste lijn met de Itom nr 79
over de kaseien van Vrasene met het gashandel tegen de aanslag, Hollebosch in 2de positie, of waren er al een paar buiten het beeld?
ontgoocheling in Zolder 1963, zo is dat met mechanische sport
vervolg van foto boven, koppeling defect, de hond vond het toch allemaal een beetje verdacht
Gaasbeek 1963, een opname net na de start, Frank Hollebosch terug in 2de positie
Moeskroen 1963, over de meet rijden is toch altijd al een overwinning op zichzelf, let op de open uitlaat van de Itom en de kleine voorrem
start van de junioren 50 cc BMB te Gent in 1973, hier zitten we al carenages op de motoren en de foto's zijn al in kleur,
laatste koers van het jaar 1972 te Laarne, welke namen roepen nog herinneringen op als je de lijst van de uitslagen overloopt op de foto rechts, links in het beeld, Frank Hollebosch met het nummer 83 in spiegelbeeld .
menig keer stond ik als kleine jongen aan het poortje van "Bromfiets verkoper/hersteller" Guido Verhoegstraete die in Snaaskerke aan de "Garre" woonde.
niet zozeer om hem aan de gewone bromfietsen te zien werken maar in de hoop dat hij een testrit zou maken met zijn "Mobylette racer", Guido was verdeler van dat merk en nam deel aan wedstrijden over gans België, niet zonder succes trouwens.
de testritten verliepen meestal langs het kanaal Plassendale - Nieuwpoort op het traject Snaaskerke IJzeren brug tot aan de Kalsijde brug en terug, juist kort genoeg om de dorpschampetter niet te alarmeren.
ik herinner me nog het snerpende geluid van de Mobylette met het korte uitlaatje en ik zie hem nog rijden, plat voorover gebogen zoals je hem straks op de foto's zult zien.
we spreken hier over de jaren 50 of beter nog de tweede helft van de jaren 50 waar de meeste piloten aangewezen waren op hun eigen kennis om hun machines op te voeren, waar de benzine mengsels in het grootste geheim aangemaakt werden en waar men over een goede portie moed moest beschikken om aan de start te komen en vooral aan de finisch te geraken.
kortom mannen waar ik als kleine jongen van den buiten met veel respect en bewondering naar opkeek
een paar maand geleden stond ik terug voor het poortje in de "Garre" en had er een goede babbel met zijn 2 zoons en de weduwe van Guido, de foto's en de herinneringen werden bovengehaald en ik voelde weer de tijd van vroeger, kijk mee naar de foto's van dit eerste deel dat over de snelheidsraces gaat, in een tweede deel hebben we het dan oa ook over de uithoudingsritten.
foto's en info: met dank aan Gino, Didier en mevrouw Verhougstraete
om als Belg op de "cover" van het Franse tijdschrift "Moto Revue" te geraken moest je toch al een en ander gepresteerd hebben
zo ging Guido naar de races en tussenin was er nog tijd om een familiefoto vast te leggen
Marcel Strubbe (gehurkt) was de technieker van dienst
Start te Beveren Waas in 1959, Guido in het midden zit reeds in het zadel, let op de uitlaten
Guido in het midden met het nummer 42 en op de eerste rij met de Mobylette tussen de toen zeer snelle Itom's en ander Italiaans racemateriaal, dat zijn toch behoorlijke prestaties. de foto werd genomen juist voor de start te Moeskroen op 5/4/1959
Guido uiterst rechts met mekanieker Marcel Strubbe, ook hier weer op de 2 de startrij tijdens de start te Zolder op 7/6/1959
tijdens de race van Zolder, Guido uiterst rechts
Guido met het nummer 36 te Ciplet op 7/5/1959 en terug op de eerste startrij
en zo kwamen ze dan thuis met de Mobylette achteraan op de Citroën Traction, links Guido en mekanieker Marcel Strubbe en rechts hun "sponsors"
volgende keer nog meer foto's van onze kampioen uit Snaaskerke
Guide Verhoegstraete was toch wel een "allrounder" als het over bromfiets rijden ging, niet alleen het racen lag hem maar ook de zware uithoudingsraces. met een standaard lijkende Mobylette vormde hij met Monica Verstraete uit Zwevezele en nog een ander teamgenoot waarvan we de naam niet kennen het "Mobylette team".
een nog andere aktiviteit waar Guido bedrijvig in was waren de pistekoersen, oa in Oostkamp, daar hebben we spijtig genoeg geen foto's van.
foto's: Gino, Didier en mevr.Verhoegstraete
aan de start van "de ronde van België" in 1956
hier het volledige team, wie kent er de rijder met het nummer 13 ??
ook tijdens de nacht werd er gereden, wie is de rijder met het nummer 17 ??
Guido in aktie
deze foto is niet van de ronde van België in 1956, maar ook hier is de "aankomst" bereikt
dergelijke ritten waren een uitstekend middel om de deugdelijkheid van het materiaal te testen, uitvallen was uit den boze, aankomen was het enige dat telde
deze foto stond in het BMB boekje "Motorsport" van april 1957 ter gelegenheid van de Omloop van Antwerpen waar hij 1ste werd bij de seniors 50 cc in ex-aequo met Busch op Zundapp en Pessemier op Itom.
tekst bij de foto: "een der regelmatige deelnemers aan de proeven voor de kleine cilinders is wel Verhoegstraete van OMS Oostende"
tot slot nog een paar foto's waar mensen op staan waarvan we de naam niet direct kunnen achterhalen, wie denkt deze onbekenden te kunnen identificeren, laat het me weten.
maar toch nog eerst een paar foto's waar wel een aantal bekenden op staan
op de foto hieronder herkennen we, vlnr Julien Vanborm met het programma blaadje in zijn hand, Mevr. Guido Verhoegstraete, Guido met een frisse Stella, Marcel Haegebaert (Snaaskerke) en Felicien Vanborm.
Felicien en Julien waren neefjes van Guido, Felicien heb ik nog weten werken bij Guido tijdens de vakanties en s'avonds reed hij dan met zijn Itom richting Oostende waar hij woonde, als ik hem hoorde afkomen dan ging ik buiten kijken en volgde ik hem tot hij uit het zicht was verdwenen. later werden Filicien en ook Julien de gangmakers achter de snelheidsraces van OMS Oostende, de zoon van Julien, Kurt heeft het vaandel nu overgenomen.
de piloot links zou Vervroegen zijn, dan invoerder Vandeborre en Guido, hier bestaat er enige twijfel, dus laat horen als er foutieve namen staan
wie is de piloot met het nummer 128 op zijn Mobylette naast Guido en Marcel Strubbe ??
wie is de piloot met de Mobylette nr 13
foto's en info: Gino, Didier en mevr. Verhoegstraete
laatst vielen er nog een paar foto's in de bus die genomen waren in 2007 op het circuit van Croix en Ternois in Frankrijk.
de goede ouwe trouwe Triumph 3HW deed zijn uiterste best en zonder één verkeerde toon reden we 5 mooie reeksen, de close ratio versnellingsbak schakelde als geen ander door een aangebrachte verbetering en de voorvork werkte perfect door een betere afstelling.
ik was van plan om in Juni 2008 de 3HW mee te nemen naar het circuit van Zolder,( waar hij, jaar op jaar, meer dan 25 jaar geleden menig rondje aflegde), voor de Classic Trophy, maar 90 voor een halve donderdag circuit rijden (3 maal 15 minuten) leek voor mij toch een beetje overdreven, ik dacht met de uitgave van 2007 dat het de goede richting uit zou gaan (50 voor een zaterdag en een zondag leek me best OK en was zeer zeker voor herhaling vatbaar)
afwachten wat de editie 2009 ons brengt, ik weet het kritiek geven is makkelijker dan zelf iets doen, toch denk ik niet alleen te staan met deze mening.
deze foto komt van de website van fotograaf JP Demolin en staat zoals je ziet onder "copyright", ik heb hem even geleend tot ik de echte foto in min bezit heb.
voor de liefhebbers van eerder zeldzame motoren heeft Jan Snoeijs uit Nederland een mooie site samengesteld over het merk New Map, even op de link klikken en de wondere wereld van New Map gaat voor je open, de site kun je ook altijd terugvinden aan de linkerkant van de blog in het rubriekje " klik ook eens op deze blogs en website's"
krantenknipsels worden gemaakt om uitgeknipt te worden en in de kast te worden gelegd om dan om de 5 a 10 jaar te worden herontdekt en om dan uiteindelijk in de papiercontainer te belanden, met de komst van het digitale tijdperk kan daar verandering in komen, we scannen ze in en plaatsen ze op een CD of op een "stick" of we plaatsen ze direct op het net.
ik heb de mijne eens bij elkaar gelegd, het zijn er niet veel en groot zijn ze ook al niet, maar hoe klein ze ook zijn, ze betekenen voor de persoon in kwestie toch iets, want ijdel zijn we toch allemaal een beetje.
met krantenartikels en intervieuws moet men soms het zoutvaatje hanteren, want niet alles dat geschreven staat is "100 % de waarheid en niets dan de waarheid " ik had midden de jaren 80 twee maal een intervieuw voor een krant en in elk van die intervieuws stonden er dingen die verkeerd waren of die ik zeker niet zo bedoeld had. (een intervieuw nalezen is zeker geen overbodige zaak zeker als het over serieuzere dingen gaat)
bij de krantenknipsels zal ik een woordje uitleg geven en corrigeren waar het moet , ik heb ze gerangschikt van recent naar oud
dit is een stukje uit de Motor Gazet van begin Juni 2009 en geschreven door Jef De Cnodder de ook al even "legendarische" verslaggever en PR man van MC lille: http://www.mc-lille.be/ zie ook de site van Jef De Cnodder die met een grap en een grol verslag uitbrengt over alle crossen die door MC Lille op de Breugelheide worden georganiseerd: http://blog.seniorennet.be/crossertje/
de volledige titel: MC Lille Motorcross Een Massa Toeschouwers Op een Zonovergoten Heide
hier een kort verslagje uit het Franse maandblad "Motos d'hier" door Marie-Claude Douniax. een woordje uitleg: na de demorace op het circuit van Croix en Ternois 2005 komt een journaliste naar me toe om foto's te maken van de Triumph T100 en een intervieuw af te nemen, voor het intervieuw brengt ze haar vader mee Claude Douniaux, ex zijspanrijder en nu nog vaak te zien bij demoraces, ze neemt een intervieuw van een half uur af, wij leggen met handen en voeten alles piekfijn uit en wachten de komende maanden vol ongeduld het resultaat af, niet dus, het jaar daarop in Croix vraag ik haar wat er is misgelopen en ze valt zo een beetje uit de lucht, en dan in een kort moment van helderheid kan ze me nog in de verte herinneren en belooft ze me het artikel zeker binnen de kortste keren te laten verschijnen. enkele maanden later ontvang ik een enveloppe met een vriendelijk briefje erbij en het december nr 104 van "Motos d'hier" met daarin onderstaand tekstje en een close-up foto van mijn Triumph T100 , dat is wat mager voor een babbel van een half uur maar een mens moet kontent zijn met wat er geschreven wordt ware het niet dat het korte tekstje eigenlijk niets dan algemeenheden bevat waar een lezer niets aan heeft.
een foto die verscheen in "La Vie De La Moto " van oktober 2006, ik heb daar niets aan toe te voegen, buiten dat "Quelle classe" een beoordeling kan zijn geweest van de verslaggever in een moment van nostalgische zwakte.
in een voorbeschouwing van de 15de Grote Prijs van de Noordzee (1987) in de krant werd er geschreven dat het spannend zou worden tussen Niessen en Willems, wie dat voorspelde weet ik niet maar hij kreeg wel gelijk, in diezelfde krant de maandag of dinsdag na de race stond de uitslag: Niessen op één en Willems op twee, beiden op Triumph 500 cc
wie dit schreef en in welk tijdschrift dit berichtje gepubliceerd werd weet ik niet meer, de berichtgeving is redelijk to de point, enkel wil ik nog vermelden dat het hier ging over een race in de plensende regen van begin tot einde, een "wetrace" zoals de Engelsen dat zeggen (van regenbanden was hier geen sprake) vandaar die gemiddelde snelheid van 87,604 km/uur, bij een droge race op het circuit van Zolder lagen de gemiddelden een beetje boven de 100 km uur
dit is een artikel geschreven door Rik van Eycken die nu nog regelmatig schrijft in het Nederlandse tijdschrift "Het Motorrijwiel" en ook medeauteur is van het laatste boek over "Belgische Motoren" een goede weergave van de werkelijkheid, toch een kleine rechtzetting, in de eerste reeks(op zaterdag) reed ik een tweede plaats met mijn Triumph 350 na Michel Degueldere op de Norton 500. de tweede reeks (op zondag) hadden ik en de Engelsman Richard Pelham van machine verwisseld, hij reed mijn Triumph 350 en ik zijn 500cc 2 cilinder T 100 Triumph waarmee ik Degueldere achter me wist te houden na meermalen stuivertje te hebben gewisseld, wat het publiek natuurlijk bekoorde, een stukje van de race werd uitgezonden op RTL TV en er werd een videofilm van gemaakt. Richard Pelham eindigde 3de met mijn Triumph 350
een krantenartikel uit 1986, de reporter blijkt een en ander af te weten van racen daar hij spreekt van een technisch circuit wat Oostende uiteindelijk ook is
een seizoen overzicht door Rik Van Eycken uit 1986, ik geloof dat dit artikel in het maandblad "Motorrijder" stond, alles in een paar regels samenvatten is niet mogelijk, het was de bedoeling een globaal overzicht te geven van het seizoen
in 1997 zette Erik Roels deze motoren op de gevoelige plaat op het legendarische circuit van Monthlery in Frankrijk. je kunt de foto's rustig bekijken op de blog, wil je er echter geluid bij klik dan op de volgende link
(Erik Roels zette zijn foto's op youtube in een diareeks en voegde er ook het geluid bij, gewoonweg prachtig om te zien en te horen)
wat denk je van deze vooroorlogse AJS watergekoelde 4 cilinder, zelden gezien op een circuit
zoals we ze in de boekjes kunnen vinden, een Matchless G 50 500 cc uit de jaren 60
een machtige Vincent in race trim
een NSU racer met de met de hand geslagen aluminium tank en achterspatbord, let op de vorm van de tank en de plaats van de benzinekranen
het warmdraaien van een Norton Manx uit 1962 is altijd een mooi moment voor de liefhebbers
voor de kenners wel van de echte te onderscheiden maar zeker even mooi en zelfs betrouwbaarder dan het echte spul, een 1962 replica Manx Norton
MV Augusta
een lichtgewicht 4 takt 50 cc van Honda
een Norton met de beroemde "Bathtub fairing" dit soort buitenbeentjes waren geen lang leven beschoren in de racerij en we zien ze dan ook bijna niet op de circuits hedentendage
goed nieuws voor beginners of mensen die af en toe eens aan trial willen doen zonder daarom direct aan een wedstrijd te moeten deelnemen, oud of jong, fiets of motor, nieuw of oud het speelt allemaal geen rol, lees meer op de site: http://www.trialsportclublichtervelde.be/
proficiat aan de mensen die dat voor elkaar hebben gekregen