wanneer je met een motor het circuit op gaat dan moet je min of meer zeker zijn dat alles goed vast zit, ikzelf loop altijd het checklijstje af, maar toch kunnen er altijd verrassingen opdagen, zoals hier in Croix 2003, waar mijn bodemplaat het liet afweten.
ik had al wat gerommel gehoord en toen ik de zwarte vlag zag wist ik dus zeker dat er iets niet "koosjer" was.
foto: let op de plaat onderaan de motor, deze is verplicht bij de races in Nederland, in de plaat ligt er een stukje mousse om de eventueel gelekte olie op te vangen. (goed bekeken van die Nederlanders en het is nog veilig ook, als hij niet onder je achterwiel terecht komt ten minste)
dit is een BSA Sloper in raceuitvoering, de Franse eigenaar, die ermee reed in Croix en Ternois vertelde me dat de aluminium cilinder en cilinderkop afkomstig is van een vliegtuig stermotor uit de late jaren 30.
een algemeen zicht op een circuit waar de HMVers op racen, het wordt door de plaatselijke inrichtende motorclubs allemaal profesioneel aangepakt en veiligheid staat dan ook hoog in het vaandel.
hier een zicht van het circuit die ze bouwden op een industrieterrein in Venlo 2003.
de strobalen verpakken ze netjes in gekleurd plastiek, zo mag het al eens regenen en er kan geen stro op de baan waaien (wat een circuit levensgevaarlijk maakt) en het geeft een kleurige en sportieve toets aan het geheel.
de eerste Classic Trophy op het circuit van Zolder zit er op en het was fijn terug op Zolder te kunnen rijden, weliswaar met de nodige beperkingen qua geluidsnormen.
ik denk dat er nog meer villa's moeten gebouwd worden vlak bij de omheining van het circuit dan zal er in de toekomst niet meer gereden kunnen worden, want zeg nu zelf als men naar een auto of motorrace/cross gaat dan is het geluid toch het zout op de patatjes, als je daar een motor ziet passeren die zo een pfff... geluidje maakt dan is de pret en de sfeer toch ver te zoeken.
maar daar kunnen de inrichters niet veel aan veranderen want ze hebben hun best gedaan om alles vlot en op tijd te laten verlopen en de goede voorzieningen in de padocks van Zolder deed de rest.
kritisch zoals we zijn hebben we toch een paar kleine opmerkingen
ik hoorde van een aantal toeschouwers dat er wat gebrek was aan info ivm wannneer er gereden werd en zo, en velen dachten dat het na de side cars gedaan was (meestal sluiten de side cars de racedag af ) maar er was nog een reeks pré 1940 en een reeks Belgische motoren, velen hadden dan Zolder al verlaten.
al met al een mooi initiatief dat voor herhaling vatbaar is en dan maar hopen dat er wat meer Belgen uit hun pijp komen want ik denk dat het aantal Nederlanders en Fransen duidelijk in de meerderheid waren, of zat ik aan de verkeerde kant van het rennerskwartier ?
met al die nabeschouwingen zouden we de motoren die meereden nog vergeten, hier al een foto van Gilera Saturno van Marcel Lemlin uit 1940 die in zijn tijd een zeer snelle motor was, let vooral op de achtervering.
gezien op het circuit van Zolder tijdens de Moto Classic Trophy, een merkwaardige AJS 350 met bovenliggende nokkenas uit 1931 en in het bezit van Peter Weeink uit Nederland.
op de foto zie je de AJS maar als je goed kijkt dan zie je daar ook een Norton Inter, ook al met bovenliggende nokkenas, staan.
Ja die Nederlanders hebben mooie spullen staan.
let ook op de "Brookland" uitlaat of de vissenstaart uitlaat vab de AJS, deze uitlaat werd ontwikkeld omwille van de geluidsnormen op de kombaan van Brookland in Engeland of is dat maar een of ander verhaal en werd de "Brookland can" gewoon zo genoemd omdat ze voor het eerst op de kombaan van Brookland werden gezien.
gezien op de Zolder Trohpy, deze zeer mooie en snelle Gillet Bol D'or van onze Nederlandse vriend Henk Antonissen.
voor diegene die meer willen vernemen ivm de andere Gillet's van Henk, kijk dan even in het nr 84 en 85 van het oldtimertijdschrift "Het Motorrijwiel" want Henk heeft nog meer mooi's
een zeer merkwaardige Sarolea Monotube met bovenliggende nokkenas. normaal waren de Monotubes uitgerust met stoterstangen doch geinspireerd door de snelle Norton's deed ook Sarolea een poging om met een bovennokker op het circuit te komen.
Sarolea gaf de type aanduiding 2 ACT mee aan deze zeldzame racemotoren waarvan er maar enkele zijn gemaakt tussen 1937 en ± 1945.
het eigenaardige hier aan deze motor op de foto is de aandrijving van de bovenliggende nokkenassen, op de officiele foto's zien we altijd een koningsas zoals bij Norton, hier bij de afgebeelde motor worden de nokkenassen aangedreven door een ketting die door de stoterstangbuizen loopt, werd dit zo door de fabriek uitgevoerd of is dat een zeer mooie uitvoering van een privé rijder.
de bescheiden circuituitrusting van uw dienaar op het circuit van Zolder 2007.
na het rijden verdwijnt de motor langs achter in het caravannetje en tijdens het verblijf op het circuit is het gezellig genieten van de accommadatie die de uitrusting van de caravan te bieden heeft.
de tijd van de tent is voorbij en logeren op hotel kan natuurlijk ook, alleen mis je s'avonds de sfeer op het circuit en dat is toch ook een onderdeel van de hobby.
de foto is genomen op zaterdag in de regen en ziet er wat troosteloos uit, de zondag echter was de zon van de partij en zag alles er veel plezanter uit.
de Triumph T 80 werd in de late jaren 30 tot eind der 40 tiger jaren veel gebruikt bij clubraces en in de nationale races in Engeland, een van de oorzaken was dat niet iedereen de nodige fondsen had om een Norton Inter aan te kopen.
de T 80 was voor zijn tijd al een redelijk snelle motor, trouwens de "80" slaat op de topsnelheid van deze machine en als we even vlug omrekenen dan komen we toch aan een 130 km/uur.
met wat tuning en alkohol als brandstof kwam men al gauw tot een topsnelheid van zo rond de 160 km uur.
er waren ook 2 afgeleiden van de T 80 nml de 3H en de 3HW, deze motoren verschilden op een aantal details van de T 80 en het grootste verschil zat in de cilinderkop.
de 3H was het burgermodel van de 3HW die aan het leger werd geleverd.
foto: Triumph T 80 tijdens de Zolder Classic Trophy
deze mensen kwamen 330 km ver uit Assen (Nederland) om op het circuit van Zolder rondjes te draaien.
op de voorgrond zien we de 2 Triumph's 350, eentje ervan is een T80 uit 1936 en de andere een 3H, verder zien we een toch wel zeldzame "OK Supreme" en als je goed kijkt zien we de mooie 250 Triumph type L2/1 van Frans Loman links in de tent staan (het is zonde maar ik heb er geen detailfoto van gemaakt, volgende keer beter)
let op de mooie Brookland uitlaten op de 2 achterste motoren
op de foto zien we links Eric Winkenius en rechts Frans Loman, John Searle de derde man van het trio was even verdwenen.
Frans , Eric en John rijden regelmatig en met succes HMV races in Nederland.
het Dholda Classic Team was ook aanwezig op de Zolder Trophy 2007 met de motoren die wijlen "tovenaar" Jean D'Hollander uit Moerzeke destijds prepareerde voor de lange afstands races.
D'Hollander bouwde met succes Honda motoren in zelfbouwframes, de motoren zelf maakt hij supersnel met een hoge betouwbaarheids graad.
een van de weinige MV's op de Zolder Classic Trophy was deze van motor en auto enthousiast Marc Gardin uit Brugge.
een mooie site ivm MV is deze van "the bike museum" en als je daar de "links" allemaal wilt bekijken dan ben je wel een paar uurtjes aan de slag. http://thebikemuseum.com/
op de site van de Moto Classic Trophy Zolder is er op dit moment niets te zien over de de demo's van 25 maart, daarom hier nog een fotootje,
terug een mooie motorfiets van Marc Gardin, een Norton commando produktie racer.
Marc reed de produktieracer op een zodanige manier over de omloop van Zolder dat zijn tenen a la "Mike Hailwood" door zijn boots kwamen piepen, spijtig dat ik daar geen foto van heb.
hier zijn we al een stapje verder, de lak zit er al op en het in elkaar zetten kun je nu vergelijken met een "mecano" waar we vroeger zo graag mee speelden.