37E MARCHE DAPRES-MIDI.
MARCHEURS DU FORT DE BATTICE.
BATTICE.
In het noorden gaat het Land van Herve over in de Voerstreek, in het oosten door het Hertogenwald en de Belgische Eifel, in het zuiden door de Ardennen, in het westen door de Maasvallei, alle landschappelijk heel verschillende streken. De naam komt van het stadje Herve in het zuiden van de streek, dat lang de belangrijkste marktplaats was.
Terwijl de breuk in het landschap met de Maasvallei, de Eifel en de Ardennen zeer abrupt is, is lopen de landschappen in het noorden veel zachter over in de Voerstreek en Nederlands Limburg. Het Land van Herve is een pracht streek om te wandelen. Met heuvels en veel weilanden die omzoomd zijn met heggen. Hier en daar midden het groen ligt een hoeve. Door de velden en weilanden en over de 'Lijn 38' is de oude spoorlijn die het Land van Herve doorkruist en die ooit Chênée met Plombières verbond. Nu is ze geïntegreerd in het RAVeL net en voorbehouden aan wandelaars, joggers, ruiters en mountainbikers. Ze ontpopte zich ondertussen tot een van de mooiste groene wegen van België. De bedding behield haar oorspronkelijke sintelbekleding, die soepel aanvoelt voor schoenen en hoeven.
Wanneer we het Land van Herve van noord naar zuid doorkruizen , ontdekken we een streek met een grote verscheidenheid aan landschappen, een gulle plantengroei en oude gebouwen die getuigen van het verleden.
Een beetje geschiedenis van de Lijn 38
Laat ons even terugkeren in de tijd: we zijn in de 19e eeuw . De meeste grote Belgische steden hebben al sinds 1842 een spoorverbinding, maar we moeten wachten tot 1869 vooraleer er iets beweegt in het Land van Herve. In dat jaar werd het plan van de privé-maatschappij 'Chemins de Fer du Plateau de Herve' om Luik met Battice te verbinden, goedgekeurd. Op 25 januari 1875 wordt het eerste baanvak ingehuldigd. Het loopt van Chênée naar Battice. Twintig jaar later is ook het gedeelte Battice - Plombières klaar. Langs dit traject wordt steenkool van Fléron naar Duitsland vervoerd en non-ferro metalen van Plombières naar het Maasbekken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog en meer precies in 1917 wordt een aansluiting van 1,2 km aangelegd tussen Hombourg en Montzen, zodat er een verbinding ontstaat met de nieuwe lijn 24. Dit gedeelte, dat de naam 38/1 krijgt, passeert ook langs Hindel.
De verwoede en steeds sterker wordende concurrentie van de auto luidt uiteindelijk de doodsklok voor de plattelandslijnen. Op 2 juni 1957 stopt het reizigersvervoer langs lijn 38. Geleidelijk aan wordt ook het goederenverkeer afgebouwd. In 1992 wordt lijn 38 gestript en verdwijnen de rails. De spoorbedding, die door het hele Land van Herve loopt, begint een nieuw leven als wandelroute voor voetgangers, joggers, fietsers en ruiters .
We wandelen een heel eind door de prachtige natuur en komen zo aan een oude kapel midden in het landschap. Wij zijn hier in Monty-Fastre. Wat een prachtige streek toch, de dorpjes liggen in het dal verscholen tussen het golvend landschap. We komen het dorpje binnen met mooie ardeense huizen, gewoon mooi. We wandelen nu langs Bouxhmont met zijn grote kasteelhoeve, kapel en molen.
Weer wandelen we de weilanden in door de draaipoortjes, langs kleine paadjes. We klimmen weer een eind en een blik in het dal is bijzonder het dorpje verdwijn stilaan tussen de groene heuvels, alleen de daken blijven zichtbaar. Zo komen we terug aan de kapel voor de tweede controle, de Chapelle de Monty uit 1719. Weer wandelen we verder en komen zo terug in Battice. Wat een prachtige wandeling in het Land van Herve
Voor het fotoalbum de link volgen
|