36E MARCHE CHARLEMAGNE.
EUREGIO MARCHING TROPHY.
MARCHEURS ALLIANCE WARSAGE.
WARSAGE.
Weerst - Warsage werd gesticht op een golvende leembodem. Het landschap vertoont veel overeenkomsten met dat van het nabijgelegen Voeren en Zuid-Limburg in Nederland.
Het dorp wordt in Middeleeuwse bronnen aangeduid als Werste (1202). Weerst was onderdeel van de schepenbank 's-Gravenvoeren. Daarmee behoorde het tot het land van Dalhem, één van de Landen van Overmaas. Een belangrijke hoeve in het dorp was de laathof van Hoechstraeten. Oorspronkelijk spraken de inwoners van Weerst één van de plaatselijke Nederlandse dialecten in Overmaas. Weerst kende vanaf de achttiende eeuw echter een geleidelijke verfransing. In de negentiende eeuw was het dorp volledig Franstalig. Wegens de nabijheid van het Limburgse Voeren zijn veel inwoners het Nederlands echter machtig. De gemeente kent bovendien een grote toestroom van Nederlanders. Wij vertrekken met de wandeling in het centrum en dan passeren we de Sint-Pieterskerk.
En dan gaan we de velden en weilanden in de rest van de wandeling prachtige zichten over het landschap. Wel mooi weilanden en stroken bomen, kleine bosjes met bomen in herfsttooi gewoon mooi. Zo komen we aan in het Foret Domaniale du Bois du Roi we wandelen door het bos en komen vele paddenstoelen tegen zoveel verschillende soorten het is mooi om te zien en we hebben geluk dat we mooie fotos kunnen maken.
We wandelen door het bos en komen dan in La Heydt een deelgemeente van Sint Martens Voeren. Dan weer verder door de weilanden en bossen gewoon prachtig. Weer wat verder langs een vakwerkhuis wat mooi toch het witte huis in het groene landschap. Dan komen we in Sint Martens Voeren heeft een eigen cultureel centrum: Het Veltmanshuis. Door het dorp stroomt het riviertje de Voer.
Door de bouw van het station Sint-Martens-Voeren (in gebruik tussen 1921 en 1957) werd het dorp aan de Voer belangrijker tegenover het nabije 's-Gravenvoeren. We wandelen onder de brug van lijn 24. Tijdens de Eerste Wereldoorlog behield Nederland zijn neutraliteit waardoor het internationale treinverkeer tussen Duitsland en België via Nederland werd stopgezet. Duitsland, dat België had bezet, bouwde een alternatieve verbinding ten zuiden van Limburg via de Voerstreek, die op 15 februari 1917 voor militair verkeer kon worden geopend. Vanaf 9 oktober 1917 vond er ook reizigersverkeer plaats op lijn 24. Na de Tweede Wereldoorlog was er alleen nog reizigersverkeer op het baanvak Visé Montzen. Op 2 juni 1957 kwam hier ook een eind aan. We wandelen weer verder door velden en weilanden en komen zo weer terug op ons eind bestemming.
Voor het fotoalbum de link volgen
|