|
FALTER (D)
FALTER---- Bielefeld -----------Duitsland
Sinds 1927 staat de naam FALTER voor kwaliteit in de fietsbouw.
Max Tallardt en zijn vrouw richtten de fietsenfabriek "FALTER" op. Zijn technische en commerciële ervaring maakte hem tot een expert in de branche. De productie van de fiets begon in een klein gehuurd pand aan de huidige Johanniswerkstraße.
Op 22 maart 1927 voltooide het bedrijf met succes de eerste FALTER-fiets. Ze werden bijgestaan door hun dochter Edelgard en meester-schilder Flassbeck. Het bedrijf bleef tot 2000 in familiebezit.
1930: Om aan de toenemende vraag te voldoen, verhuisde de fietsenfabriek naar een groter fabriekspand aan de Küglerstraße. Het grotere gebouw bood voor het eerst nieuwe, moderne faciliteiten en verbeterde productie- en werkmethoden. In 1932 werd de productie van de 100.000e fiets gevierd. De ruimte was vlug te klein en verdere huur bood geen oplossing. In 1933 besloot het bedrijf een fabriek op eigen grond te bouwen om de groei van de fietsenfabriek "FALTER" te ondersteunen. De werkzaamheden begonnen op 9 augustus en moesten tegen het einde van het jaar afgerond zijn. De geplande oplevering van de fabriek vond plaats op 1 januari 1935. Nieuwe, grotere en modernere hallen en faciliteiten maakten de ontwikkeling van nieuwe werkmethoden mogelijk. Kindervoertuigen van allerlei aard breidden het productieprogramma uit en werden een erkende specialiteit van Falter. Door de wielerexpansie in Duitsland werden nu ook racefietsen in het assortiment opgenomen. De voltooiing van de 500.000e fiets werd gevierd.
1937: Zijn schoonzoon, Alfred Rahe, trad toe tot het managementteam. Twee jaar later, na het overlijden van Max Tallardt, namen Rahe en zijn vrouw Edelgard de leiding van het bedrijf over.
1940: Aan het begin van de oorlog kon de voltooiing van de 1.000.000e FALTER-fiets nog gevierd worden, maar het verbod op de productie van motorfietsen, fietsen en kindervoertuigen dat jaar maakte een complete reorganisatie noodzakelijk . Vervolgens moest het bedrijf overschakelen op de productie van wapens . Er werden onder andere onderdelen voor pantservoertuigen vervaardigd. Op 30 september 1944 leed de fabriek zware oorlogsschade door bombardementen en kwam de productie volledig stil te liggen. De wederopbouw begon de volgende dag , maar de benodigde materialen ontbraken. Er was nog maar ongeveer 600 vierkante meter over in de fabriek, met minder bruikbare machines en productiematerialen. Na de overgave bleef de fabriek drie maanden gesloten. Eind 1945 kon er voor het eerst weer gewerkt worden. Om de verdere bouw te financieren, werden van de restanten was stokken, handkarren, huishoudelijke artikelen, kerstboomstandaards, enz. gemaakt. In 1946 kon de productie van fietsen en fietsonderdelen weer worden hervat.
1950: Edelgard Rahe komt om het leven bij een auto-ongeluk. Het bedrijf overwint de opkomende crisis in de fietsenindustrie door de export te verhogen; de merken BUTTERFLY en MARIPOSA (respectievelijk Engels en Spaans voor vlinder) verkopen goed in het buitenland . De fabriek heeft meer dan 200 mensen in dienst , die vanaf 1953 ook FALTER-bromfietsen produceren.
1960: De fabriek opereert nu onder de naam FALTER-Fahrrad-Werke en wordt gerund door Alfred Rahe en zijn zoon Wolfgang. De vouwfietsboom begint en helpt de fietsenindustrie de verkoopcrisis te boven te komen. FALTER vouwfietsen behoren tot de eerste merken in Duitsland. Een andere steunpilaar is de massaproductie van FALTER voorvorken. Wolfgang Rahe is sinds 1963 de enige directeur. Tot de producten van FALTER behoren onder meer de opvouwbare "Starrider", "Super Star", Bonanza-fietsen met bananenzadels en hoog stuur, evenals bak- en fabrieksfietsen. De productie van transportmiddelen zoals steekwagens en bagagekarren waarborgt het voortbestaan van de fabriek. Eind jaren zestig bereikte de vouwfietsrage haar hoogtepunt. Van de 2.000.000 fietsen die in 1969 in Duitsland werden geproduceerd, was 45 procent een vouwfiets. De FALTER KLE 20 behaalde de tweede plaats in een grote vergelijkende test van Stiftung Warentest. De productie van de voorvork bereikt de grens van 5 miljoen. Rond 1977 rolt het 3.000.000e FALTER-wiel van de band.
In 1985 startte de samenwerking met de vakhandelsvereniging "Verler Bike Cooperation " , later bekend als "Veloring". Eind jaren 80 werd de magische grens van 4 miljoen FALTER-fietsen bereikt. In 1992 werd "Veloring" omgevormd tot het fietsenmarketingbedrijf BICO.
2000: Bernd Lasch en Lothar Traphöner nemen de FALTER-voertuigfabriek over. Een jaar later verhuist het bedrijf naar een moderne productielocatie in Bielefeld-Oldentrup. De FALTER FC 50, een fiets met lage instap, wordt ontwikkeld door een fietsontwerper . Het bedrijf heeft 45 medewerkers.
2003: De FALTER-fabrieken moesten faillissement aanvragen , maar in april richtte een investeerder de reddingsmaatschappij FALTER BIKE GmbH & Co. KG op . De sterke reputatie van het traditionele merk FALTER droeg hieraan bij.
2006: FALTER BIKE GmbH kan niet zelfstandig voortbestaan en fuseert met BICO Zweirad Marketing GmbH. Met nieuwe ideeën en een fris design vindt het merk FALTER weer klanten.
2016: Registratie van het woord- en beeldmerk FALTER in een nieuw ontwerp voor BICO Zweirad Marketing GmbH. In 2017 werden voor het eerst in eigen huis fietsontwerpen gemaakt .



|