|
Peugeot (Fr)
Peugeot cycles---- Gebroeders Peugeot- --- Valentigney – Paris ----------- Frankrijk
Peugeot begon in 1810 als staalfabriek (o.a. veren, gereedschap) onder de familie Peugeot. Cycles Peugeot is nu een Franse fabrikant van fietsen die behoren tot het bedrijf Automobiles Peugeot, nu een dochteronderneming van de Frans-Italiaans-Amerikaanse autogroep Stellantis. .
Peugeot werd in 1810 opgericht door de broers Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot in Valentigney. Het begon met gieterijwerk, daarna kwam de productie van kwaliteitszagen, met de leeuw als symbool van kwaliteit. Vanaf 1834 werd het assortiment uitgebreid met gereedschappen voor schrijnwerkers en timmerlieden, vorken en koffiemolens.
In 1876 werd de naam veranderd in Les Fils de Peugeot Frères.
De eerste fiets werd geproduceerd in 1882. Armand Peugeot lanceerde, geïnspireerd door een mode van over het Kanaal. Hij opende een werkplaats met driehonderd arbeiders in Montbéliard. Rond 1886 startte Peugeot met de massaproductie van fietsen (bicycles en tricycles). De iconische “Grand Bi” (penny-farthing met groot voorwiel) werd al in de beginjaren gemaakt. In 1886 opende Peugeot een nieuwe werkplaats in Beaulieu (Mandeure) , die tot de jaren zeventig de belangrijkste fietsenproductielocatie zou worden .
In 1889 werden Peugeot-fietsen gepresenteerd op de Wereldtentoonstelling . Geconfronteerd met het enthousiasme van het publiek opende het merk, met een leeuw als logo, een winkel aan de Avenue de la Grande-Armée in Parijs 3 .
In 1890 bracht Peugeot ‘La Lion’ uit, die dankzij zijn elegantie en robuustheid al snel vrouwelijke klanten aantrok: deze fiets woog ‘slechts’ 22 kg , was verkrijgbaar in een recht frame of zwanenhalsmodel.
Een paar jaar later zou Peugeot zich richten op klanten die geïnteresseerd waren in wielerwedstrijden ze boden een fiets met twee versnellingen aan, waarbij het achterwiel werd omgedraaid.
In 1895 werd een opvouwbare militaire fiets ontworpen door Charles Morel dat gebeurde in samenwerking met luitenant (later kapitein) Gérard. Aan dit rijwiel, bekend als de 'Capitaine Gérard', werden in 1898 dubbele vouwbuizen toegevoegd en de rechten werden in 1899 verkocht aan Peugeot en Michelin. Peugeot bouwde het en bracht het op de markt voor zowel militair als civiel gebruik, dat vanaf 1899 tot aan het einde van de oorlog in 1918.
In 1926 werd “Peugeot Cycles” als aparte onderneming opgericht, los van de autoproductie.
Grote productiefaciliteiten: bijvoorbeeld in Beaulieu (Montbéliard) en later ook in Romilly-sur-Seine. Vanaf 1930 werkte Peugeot samen met het Saint-Etienne Automoto dat zelf de krachten bundelde met het in Dijon gevestigde Terrot. Hij absorbeerde ze respectievelijk in 1962 en 1959.
In 1941 introduceerde Peugeot een fiets met een geperst aluminium frame.
Andere merken: Peugeot produceerde ook fietsen onder secundaire merken zoals Griffon en Aiglon (merk gecreëerd in 1902 door M. Debarelle in Argenteuil en gekocht door Peugeot in 1922) en de goedkopere submerken Helium en Talbot .
Peugeot, fabrikant van transmissiekettingen sinds 1895, richtte in 1946 samen met twee andere bedrijven het bedrijf Sedis op, dat een tijdlang de grootste producent van fietskettingen ter wereld zou zijn. In 1972 nam Peugeot (via dochteronderneming France Motor Cycles) een andere fabriek in Romilly-sur-Seine over
Tot de jaren tachtig waren de Peugeot-fietsen in Frankrijk, dit naast concurrenten als Motobécane , Gitane , Mercier en enkele anderen, een keurmerk. In de vroege jaren ’80 kwam Peugeot met lastechnieken waarbij de lasnaden minder zichtbaar zijn (“brazing”).
Peugeot ontwikkelde ook vroeg carbonfietsen. In 1984 bracht Peugeot zijn eerste mountainbike uit.
Om de Aziatische concurrentie het hoofd te bieden, kocht BH Cycles ( Beistegui Hermanos , Spanje) in 1992 de productielicentie voor Peugeot-fietsen in Europa en bundelde de krachten met Gitane om de Cycleurope - groep te creëren .
In 2004 werd de aan Cycleurope verleende licentie niet verlengd. Peugeot nam de productie (in Romilly) en de distributie van Peugeot-fietsen over (wat nu gebeurt via zijn “automobiel”-netwerk ), ook al wordt de productie als zodanig nog steeds uitbesteed aan Cycleurope .
Andere merken: Peugeot produceerde ook fietsen onder secundaire merken zoals Griffon en Aiglon (merk gecreëerd in 1902 door M. Debarelle in Argenteuil en gekocht door Peugeot in 1922) en de goedkopere submerken Helium en Talbot .
Moderne transitie naar e-bikes:
Peugeot Cycles speelt in op de elektrische mobiliteit: het merk biedt nu een reeks e-bikes (stads-, trekking-, cargo-fietsen).
De e-bikes worden grotendeels ontworpen in Frankrijk (door het Peugeot Design Lab) en geassembleerd in de fabriek van Cycleurope in Romilly-sur-Seine.
In 2023 werd een nieuwe “connected” e-bike-lijn aangekondigd met functies zoals anti-diefstal, real-time navigatie, route-statistieken via een app.
Retro / Legend lijn:
Peugeot heeft ook de LEGEND-collectie, met neo-retro fietsen: een verwijzing naar klassieke Peugeot-modellen, met zwart-wit ruitmotieven (het “chequered” patroon) dat teruggrijpt op hun race-erfgoed.
Deze lijn bevat stadsfietsen, racefietsen, junior-fietsen.
WIELERSPORT: Peugeot had in de wielersport zeer veel succes: ze behaalden meerdere overwinningen in de Tour de France. Het merk is lange tijd synoniem geweest met wielrennen en heeft bijgedragen aan prestigieuze wielerwedstrijden. Peugeot zou heel wat wielerwedstrijden winnen waaronder de Ronde van Frankrijk: overwinningen in de Tour de France waren in 1905 met Louis Trousselier, in 1907 en 1908 met Petit-Breton, in 1913 en 1914 met de Belg Philippe Thys, in 1967 met Roger Pingeon, en de laatste keren in 1975 en 1977 met Bernard Thevenet!
Reputatie en Positionering:
Kwaliteit en betrouwbaarheid: Peugeot wordt vaak gezien als een kwalitatief merk met goede afwerking, zeker in de moderne e-bike-modellen.
Prijssegment: Meestal midden tot hoog (voor e-bikes) volgens recente bronnen.
Erfgoed en imago: Peugeot heeft een sterk historisch imago in de fietswereld, mede dankzij de lange geschiedenis (meer dan 130 jaar) en wieler-successen.
Duurzaamheid en innovatie: Door in te zetten op e-bikes en “connected” technologie toont Peugeot dat ze mee willen gaan met de moderne mobiliteitstrends.

















|