We zijn de 05de week van 2025
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Laatste commentaren
  • Zegen op deze zondag middag, avond en nieuwe week (Patricia)
        op 3 Dag 3 Arcen – Nijmegen maandag 17 juni 2024
  • Radio-Podcast (zorgeloos reizen)
        op Bende v Bob Opnieuw in de Media
  • Goedemorgen (Dirk)
        op 2024 Aankondiging Dwars door Nederland fietstocht
  • 2 gezellige Belgische mannen ontmoet (Jeannette en Paul)
        op 2024 Aankondiging Dwars door Nederland fietstocht
  • Midweek bezoekje (Jan en Elena )
        op 2024 Aankondiging Dwars door Nederland fietstocht
  • Goedemiddag ('t Vosken)
        op 2024 Aankondiging Dwars door Nederland fietstocht
  • Dhr (Alexander Stam)
        op 2023 Verslag Holland Fietstocht 2023
  • Mooie tocht (Vera De Ridder)
        op deel 2 Holland Fietstocht 2023
  • Geuze route (zorgeloos reizen)
        op Terug van onze 6-daagse Lente fietstocht 2023 “Geuze Route”
  • VODFiets (Alexander Stam)
        op 15 La Rochelle zaterdag - zondag - maandag 25-26-27-06-2022
  • Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • Mailgroep PowerPoint Seniorennet
  • Fietsen & Wandelen Seniorennet
  • Routeplanner Fietsnetwerk
  • Santiago de Compostela 2005 Camino Kriebels
  • De Leuke Fietser
  • Op de stoep bij Gwy
  • Natuurliefhebber Luc
  • blogtips
  • powerpointcrea
  • sunbeams
    Inhoud blog
  • 15 Dag 15 Breda – Antwerpen zaterdag 29-06-2024
  • 14 Dag 14 Woudrichem – Breda vrijdag 28-06-2024
  • 13 Dag 13 Maarssen – Woudrichem donderdag 27-06-2024
  • 12 Dag 12 Hilversum – Maarssen woensdag 26-06-2024
  • 11 Dag 11 ’t Harde - Hilversum dinsdag 25-06-2024
  • 10 Steenwijk – ’t Harde maandag 24-06-2024
  • 9 Dag 9 Zuidlaren – Steenwijk zondag 23-06-2024
  • 8 Dag 8 Coevorden – Zuidlaren zaterdag 22-06-2024
  • 7 Dag 7 Tubbergen – Coevorden vrijdag 21-06-2024
  • 6 Dag 6 Enschede – Tubbergen donderdag 20-06-2024
  • 5 Dag 5 Brummen – Enschede woensdag 19 juni 2024
  • 2024 Terug van de Voerstreek
  • 2024 Najaars Fietstocht naar de Voerstreek
  • 4 Dag 4 Nijmegen – Brummen dinsdag 18 juni 2024
  • 3 Dag 3 Arcen – Nijmegen maandag 17 juni 2024
  • 2 Dag 2 Thorn – Arcen zondag 16 juni 2024
  • 1 Dag 1 Brugge – Hasselt – Thorn zaterdag 15 juni 2024
  • Bende v Bob Opnieuw in de Media
  • Terug van 2024 Dwars door Nederland Fietstocht
  • 2024 Aankondiging Dwars door Nederland fietstocht
  • 2024 Voorjaarsfietstocht naar de Somme
  • 2023 Najaarstocht Hollandse Eilanden
  • 2023 Verslag Holland Fietstocht 2023
  • deel 2 Holland Fietstocht 2023
  • deel 3 verslag Holland Fietstocht 2023
  • 2023 Aankondiging Hollandfietstocht met Bende van Bob
  • Terug van onze 6-daagse Lente fietstocht 2023 “Geuze Route”
  • 15 La Rochelle zaterdag - zondag - maandag 25-26-27-06-2022
  • 14 Dag 14 Rochefort - La Rochelle vrijdag 24-06-2022
  • 13 Dag 13 La Tremblade - Rochefort donderdag 23-06-2022
  • 12 Dag 12 Rondje La Tremblade - Phare de la Coubre woensdag 22-06-2022
  • 11 Dag 11 Saint-Georges d’Oléron - La Tremblade dinsdag 21-06-2022
  • 09 Dag 9 La Rochelle - Rochefort zondag 19-06-2022
  • 08 Dag 8 St-Vincent-sur-Jard - La Rochelle zaterdag 18-06-2022
  • 07 Dag 7 St-Hilaire-de-Riez - St-Vincent-sur-Jard vrijdag 17-06-2022
  • 06 Dag 6 Fromentine - Saint-Hilaire-de-Riez donderdag 16-06-2022
  • 05 Dag 5 Les Sables d’Olonne - Fromentine woensdag 15-06-2022
  • 04 Dag 4 La Tranche-sur-Mer - Les Sables d’Olonne dinsdag 14-06-2022
  • 03 Dag 3 La Rochelle - La Tranche-sur-Mer maandag 13-06-2022
  • 02 Dag 2 “Rondje Ile de Ré” zondag 12-06-2022
  • 01 Dag 1 Brugge/Charleroi - La Rochelle zaterdag 11-06-2022
  • 2022 Verslag Najaars Fietstocht Vlaanderen
  • Aankondiging Najaar Fietstocht 2022 “Fietsen in Vlaanderen”
  • 2022 Aankondiging 15-daagse Fietstocht Charente Vendée & Les Iles
  • 2022 Verslag Voorjaarstocht Fietsen langs de Maas
  • Aankondiging Lente Fietstocht 2022 “Fietsen langs de Maas”
  • Dag 17 Cambrai - Tournai/Brugge 26-06-2014 & Epiloog
  • 16 Dag 16 Laon - Cambrai 25-06-2014
  • 15 Dag 15 Châlons-en-Champagne – Laon 24-06-2014
  • 14 Dag 14 Brienne-le-Château - Châlons-en-Champagne 23-06-2014
  • 13 Dag 13 Tonnerre – Brienne-le-Château 22-06-2014
  • 12 Dag 12 Marigny-le-Cahouet – Tonnerre 21-06-2014
  • 11 Dag 11 Beaune – Marigny-le-Cahouet 20-06-2014
  • 10 Dag 10 Dôle - Beaune 19-06-2014
  • 09 Dag 9 Largillay – Dôle 18-06-2014
  • 08 Dag 8 Pont d’Ain - Largillay 17-06-2014
  • 07 Dag 7 St-Jean de Bournay – Pont d’Ain 16-06-2014
  • 06 Dag 6 Romans-sur-Isère - St-Jean de Bournay 15-06-2014
  • 05 Dag 5 La Bégude de Mazenc – Romans-sur-Isère 14-06-2014
  • 04 Dag 4 Avignon - La Bégude de Mazenc 13-06-2014
  • 03 Dag 3 Arles – Avignon 12-06-2014
  • Dag 2 Port Saint-Louis du Rhône - Arles 11-06-2014
  • Dag 1 Brugge / Marseille – Port Saint-Louis du Rhône 10-06-2014
  • 2021 Verslag Westhoek & Frans Vlaanderen Fietstocht
  • 14 Dag 14 Hellevoetsluis - Middelburg zondag 11-07-2021
  • 13 Dag 13 Noordwijk - Hellevoetsluis zaterdag 10-07-2021
  • 12 Dag 12 Bergen – Noordwijk vrijdag 9-07-2021
  • 11 Dag 11 Den Burg Texel - Bergen donderdag 8-07-2021
  • 10 Dag 10 Rondje Texel woensdag 7-07-2021
  • 09 Dag 9 Hoorn - Den Burg Texel dinsdag 6-07-2021
  • 08 Dag 8 Lelystad - Hoorn maandag 5-07-2021
  • 07 Dag 7 Vollenhove - Lelystad zondag 4-07-2021
  • 06 Dag 6 Elburg - Vollenhove zaterdag 3-07-2021
  • 05 Dag 5 Stroe - Elburg vrijdag 2-07-2021
  • 04 Dag 4 Soest - Stroe donderdag 1-07-2021
  • Dag 3 Gorinchem - Soest woensdag 30-06-2021
  • Dag 2 Breda – Gorinchem dinsdag 29-06-2021
  • 01 Verslag dag 1 Berchem - Breda Holland Fietstocht 2021
  • 16 Epiloog Donauroute Fietstocht 2013
  • 15 Dag 14 Straubing – Regensburg 24-05-2013
  • 14 Dag 13 Passau – Straubing 23-05-2013
  • 13 Dag 12 Linz – Passau 22-05-2013
  • 13 Dag 11 Grein – Linz 21-05-2013
  • 11 Dag 10 Melk – Grein 20-05-2013
  • 10 Dag 9 Traismauer – Melk 19-05-2013
  • 09 Dag 8 Wenen – Traismauer 18-05-2013
  • 09 Dag 7 Vrije dag Wenen 17-05-2013
  • 06 Verslag dag 5 Donau fietstocht van 2013 Gyor - Hainburg
  • 04 Dag 4 Esztergom – Györ 14mei 2013
  • 04 dag 3 Budapest – Esztergom 13 mei 2013
  • 03 Dag 2 Vrije dag bezoek Budapest Verslag Donau fietstocht van 2013
  • 02 Dag 1 naar Budapest Verslag Donau fietstocht van 2013
  • 01 Verslag Donau fietstocht van 2013 De voorbereiding
  • 2019 12 PPS Bodensee Fietstocht Dag 12 Rheinfelden - Bad-Bellingen
  • 2019 11 PPS Bodensee Fietstocht Dag 11 Kadelburg - Rheinfelden
  • 2019 10 PPS Bodensee Fietstocht Dag 10 Schaffhausen - Kadelburg
  • 2019 09 PPS Bodensee Fietstocht Dag 9 Konstanz - Schaffhausen
  • 2019 08 PPS Bodensee Fietstocht Dag 8 Bregenz - Konstanz
  • 2019 07 PPS Bodensee Fietstocht Dag 7 Uberlingen - Bregenz
  • 2019 06 PPS Bodensee Fietstocht Dag 6 Radolfzell - Uberlingen
  • 2019 05 PPS Bodensee Fietstocht Dag 5 Jestetten - Radolfzell
  • 2019 04 PPS Bodensee Fietstocht Dag 4 Bad-Sackingen - Jestetten
  • 2019 03 PPS Bodensee Fietstocht Dag 3 Bad-Bellingen - Bad-Sackingen
  • 2019 02 PPS Bodensee Fietstocht Dag 2 Colmar - Bad-Bellingen
  • 2019 01 PPS Bodensee Fietstocht Dag 1 Brugge - Colmar
  • 2019 06 PPS Voorjaars Fietstocht Dag 6 Middelburg - Brugge
  • 2019 05 PPS Voorjaars Fietstocht Dag 5 Ouddorp - Middelburg
  • 2019 04 PPS Voorjaars Fietstocht Dag 4 Steenbergen - Ouddorp
  • 2019 03 PPS Voorjaars Fietstocht Dag 3 Waalwijk - Steenbergen
  • 2019 02 PPS Voorjaars Fietstocht Dag 2 Baarle-Nassau - Waalwijk
  • 2019 01 PPS Voorjaars Fietstocht Dag 1 Antwerpen – Baarle-Nassau
  • 2019 Verslag Bodensee Fietstocht
  • 2019 Aankondiging Bodensee Fietstocht 2019
  • 2019 Verslag Voorjaars Fietstocht 2019
  • 2019 Aankondiging Voorjaars Fietstocht 2019
  • 14 Video Dag 14 Lattes – Montpellier & terugreis Tour de Provence Fietstocht
  • 13 Video Dag 13 Saintes Maries de la Mer - Lattes Tour de Provence Fietstocht
  • 12 Video Dag 12 Port-Saint-Louis - Saintes Maries de la Mer Tour de Provence Fietstocht
  • 11 Video Dag 11 Arles - Port-Saint-Louis du Rhône Tour de Provence Fietstocht
  • 10 Video Dag 10 Avignon - Arles Tour de Provence Fietstocht
  • 09 Video Dag 9 Pernes les Fontaines - Avignon Tour de Provence Fietstocht
  • 08 Video Dag 8 Cavaillon – Pernes les Fontaines Tour de Provence Fietstocht
  • 07 Video Dag 7 Cadenet - Cavaillon Tour de Provence Fietstocht
  • 06 Video Dag 6 Manosque - Cadenet Tour de Provence Fietstocht
  • 05 Video Dag 5 Bonnieux – Manosque Tour de Provence Fietstocht
  • 04 Video Dag 4 Mollégès - Bonnieux Tour de Provence Fietstocht 2018
  • 03 Video Dag 3 St-Gilles - Mollégès Tour de Provence Fietstocht Drive
  • 02 Video Dag 2 Lattes – St-Gilles Tour de Provence Fietstocht
  • 01 Video Dag 1 Brugge - Montpellier Lattes Tour de Provence FietstochtVideo
  • 2018 Verslag Najaars Fietstocht met de Bende van Bob
  • 2018 Najaars Fietstocht met Bende van Bob
  • 2018 Verslag Tour de Provence met de Bende van Bob
  • Tour de Provence 2018 met bende van Bob Aankondiging
  • Bij Marie-Jeanne in haar volkscafé in Jabbeke
  • Terug van Voorjaars Fietstocht 2018
  • 2018 Voorjaars Fietstocht Zeeland Noord Brabant & Antwerpse Kempen Aankondiging
  • 05 Dag 5 Burg Haamstede - Brugge Voorjaars Fietstocht 2017
  • 04 Dag 4 Ooltgensplaat - Burg Haamstede Voorjaars Fietstocht 2017
  • 03 Dag 3 Waalwijk - Ooltgensplaat Voorjaars Fietstocht 2017
  • 02 Dag 2 Valkenswaard – Waalwijk Voorjaar Fietstocht 2017
  • 01 Dag 1 Hasselt - Valkenswaard Voorjaars Fietstocht 2017
  • 15 PPS Dag 15 Orléans – Brugge 2017
  • 14 PPS Dag 14 Blois - Orléans 2017
  • 13 PPS Dag 13 Savonnières - Blois 2017
  • 12 PPS Dag 12 Saumur - Savonnières 2017
  • 11 PPS Dag 11 Chalonnes sur Loire - Saumur 2017
  • 10 PPS Dag 10 Nantes - Chalonnes-sur-Loire 2017
  • 09 PPS Dag 9 Saint-Brévin l’Océan - Nantes 2017
  • 08 PPS Dag 8 Saint-Jean-de-Monts – Saint-Brévin l’Océan 2017
  • 07 PPS Dag 7 Saint-Vincent-sur-Jard – Saint-Jean-de-Monts 2017
  • 06 PPS Dag 6 La Rochelle – Saint-Vincent-sur-Jard 2017
  • 05 PPS Dag 5 Rochefort - La Rochelle 2017
  • 04 PPS Dag 4 Vaux-sur-Mer - Rochefort 2017
  • 03 PPS Dag 3 Lacanau-Océan - Vaux-sur-Mer 2017
  • 02 PPS Dag 2 Bordeaux – Lacanau-Océan 2017
  • 01 2017 Bordeaux - Orléans fietstocht Dag 1 Brugge – Charleroi - Bordeaux
  • 2017 La Vélodyssée & Loire à vélo met Bende van Bob Verslag
  • 2017 Aankondiging Bordeaux – Orléans à vélo met Bende van Bob
  • 2017 Voorjaars Fietstocht
  • 16 Camino Portugués 2016 Santiago de Compostela dag en terugreis
  • 15 2016 Camino Portugués dag 15 Pontevedra – Santiago de Compostela
  • 14 2016 Camino Portugués dag 14 Tui - Pontevedra
  • 13 2016 Camino Portugués dag 13 Barcelos - Tui
  • 12 2016 Camino Portugués dag 12 Porto - Barcelos
  • 11 2016 Camino Portugués dag 11 Albergaria a Velha - Porto
  • 10 2016 Camino Portugués dag 10 Coimbra – Albergaria a Velha
  • 09 2016 Camino Portugués dag 9 Vrije dag Coimbra
  • 08 2016 Camino Portugués dag 8 Tomar - Coimbra
  • 07 2016 Camino Portugués dag 7 Santarem - Tomar
  • 06 2016 Camino Portugués dag 6 Lisboa - Santarem
  • 05 2016 Camino Portugués Vrije dag Lisboa
  • 04 2016 Camino Portugués Dag 4 Santiago do Cacém - Lisboa
  • 03 2016 Camino Portugués Dag 3 Saboia – Santiago do Cacém
  • 02 2016 Camino Portugués Dag 2 Loulé - Saboia
  • 01 2016 Camino Portugués Dag 1 Brugge – Charleroi - Faro - Loulé
  • 07 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 7 Branst - Brugge
  • 06 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 6 Leuven - Branst
  • 05 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 5 Vivegnis - Leuven
  • 04 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 4 Sclayn - Vivegnis
  • 03 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 3 Leuven - Sclayn
  • 02 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 2 Beveren-Waas - Leuven
  • 01 2016 Voorjaarstocht Fietsen met Bende van Bob PPS Dag 1 Brugge – Beveren-Waas
  • Westhoek-fietstocht 2016 met de Bende van Bob
  • 2016 Terug van Camino Portugués Fietstocht 2016
  • Aankondiging Camino Portugués Fietsen 2016
  • Terug van Voorjaarstocht 2016 Vlaanderen & Wallonië
  • Voorjaars Fietstocht Vlaanderen – Wallonië 2016
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Bob Verslag Epiloog
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 14 Zierikzee - Brugge Laatste dag
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 13 Sleeuwijk - Zierikzee
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 12 Rozendaal - Sleeuwijk
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 11 Haaksbergen - Rozendaal
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 10 Tubbergen - Haaksbergen
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 9 Coevorden - Tubbergen
  • 2015 Rond Nederland Fietsen met Bende van Verslag dag 8 Zuidlaren - Coevorden
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Via de la Plata
    Lange afstand fietser
    Klik op de foto om de pps of verslag te bekijken.
    11-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 Dag 2 “Rondje Ile de Ré” zondag 12-06-2022

     

     

    02  Dag 2   “Rondje Ile de Ré”   zondag 12-06-2022

    Wanneer we de raamluiken opengooien, zien we een stralende zon boven de toppen van de tuinbomen piepen. Het maakt ons blij, we kunnen niet vlug genoeg klaar zijn. Sophie is zichtbaar verrast wanneer we vol enthousiasme aan de ontbijttafel aanschuiven. Toch is ze heel snel klaar en kunnen we genieten van een typisch Frans ontbijt met stokbrood, croissants en enkele soorten confituur. Nadien doet ze ons proeven van de Bretoense taart, ze is heel fier op haar Bretoense-afkomst.

    Na wat extra koffie, willen we absoluut ons geplande “Rondje Ile de Ré” starten. Met een zalige 22°C en een stralende zon fietsen we richting Aéroport. Een hels lawaai en tientallen vliegtuigspotters doen ons benieuwd van ons pad afdraaien. Een 8-tal Alpha Jets staan met huilende motor klaar om te starten.Plots vertrekken ze één voor één over zee om na een poosje samen nog eens laag over het vliegveld te scheren…

     

    Na het oorverdovend spektakel dalen we af naar het begin van het Viaduct Ile de Ré.Gelukkig zijn we per fiets, naast ons staan de auto’s, met stinkende uitlaten, te drummen, zij moeten betalen om op het eiland te geraken. De verbindingsbrug is ongeveer 3km lang, het is klimmen geblazen. De helling is voor vele fietsers duidelijk te steil, we moeten uitkijken om groepjes naast hun fiets stappenden voorbij te geraken…Het fietspad in kombinatie met voetgangers, is te smal vinden we en zeer gevaarlijk bij een snelle afdaling…Maar het uitzicht en het kille zeebriesje maakt alles goed.

     

     

    Na de dorpjes La Garenne en Les Viviers slaan we rechts af en volgen de zee richting “Fort de la Prée” het eerste maar toch een beetje vervallen militair verdediging fort van Vauban op het eiland.Maar plots heeft Antoine een lekke achterband. Het gaatje is moeilijk te vinden, we moeten met de band tot bij de zee, om het onderwater op te sporen. De bruine blubber op Antoine zijn nieuwe fietsschoenen vormt nu zijn grootse zorg. Geen nood enkele minuten later is de band hersteld en kunnen we verder fietsen. De fietsschoenen zullen moeten drogen eer dat weer goed komt maat!

     

     

    De aanlokkelijke terrasjes van La Flotte doen ons stoppen, het is bijna 11h en we krijgen dorst. Wat een drukte het is zoeken om een tafeltje te bemachtigen. Raar maar waar, er wordt hier blijkbaar veel meer bier dan wel wijn gedronken, allé een grote Grimbergen dan maar. La Flotte is een van de 10 kleine mooie dorpen van het eiland.  De terrassen omzomen het drukke plezierhaventje.

     

     

    Rustig en met de nodige voorzichtigheid geraken we tussen de vele zondag fietsers verder. Saint-Martin-de-Ré is een iets groter dorp, ook hier is het erg druk, op de fiets is er geen doorkomen aan. We besluiten dan maar om een terrasje weg van de massa op te zoeken en een eetpauze te houden. Veel zaaks is het niet, want iets later beklagen we het ons dat we niet verder gereden zijn tot bij de oester cabannes.

     

     

    Saint-Martin-de-Ré, de hoofdstad van het eiland, met zijn stadsmuren en smalle straatjes is een wandeling waard. We slenteren op de verdedigingsmuren rond de haven, waar de plezierjachten binnen en buitenvaren.  Na een dik uur geraken we via een verdedigingspoort terug op de uitgestippelde fietsweg.

     

     

    Het wordt iets rustiger met minder fietsers, we vorderen goed tot bij “Fort de Grouin” op een schiereiland nabij het dorpje Loix. Bij “la Cabane du Feneau” houden we halt, maar de patron maakt ons met vele gebaren, duidelijk dat we telaat zijn…hij heeft zijn oesterterras net gesloten, gedaan voor vandaag.

     

     

     

    Nu fietsen we enkele kilometers door de Marais een natuurreservaat met moerassen en zoutwinning. Volgens de panelen langs de zandpaadjes overstromen de moerasslikken regelmatig in de winter. Dit natuurgebied is in het treksezoen een vogelparadijs met wel 300 verschillende vogelsoorten.

     

     

    Bij La Gouarde-sur-Mer zijn we aan de andere zijde van het eiland. We komen voorbij drukke zandstranden met veel watersporters. Zeilen, surfen en kitesurfen zijn hier in trek, er is hier genoeg wind en veel zon.

     

     

    Bij Gouillaud rijden we door een duinbosgebied met prachtige brede fietspaden.

    Zalig en zonder dat we het beseffen komen we terug in La Garenne aan het viaduct. Hier staan enkele kilometers auto’s bumper aan bumper aan te schuiven. Wij vliegen hen wuivend voorbij.

     

     

    We beslissen eerst te gaan souperen en draaien na het viaduct linksaf richting Le Plomb bij L’Houmeau. Het is plots aan wel 20% steil omhoog op het duinpad naast de oceaan. De zee ligt een 12-tal meter dieper links van ons. Opnieuw geen geluk, zonder reservering geraken we niet bediend in het kleine visrestaurant La Passerelle. Geen nood ietsje terug hebben we een terrasje gezien. Na ons uitgebreid aperitief kunnen wij de baas van “La Cabane de Pertuis” zover krijgen een tagliatelle met inktvis klaar te maken.

     

     

    Heerlijk zomaar aan de rand van de oceaan te genieten van al dat lekkers overgoten met een fris wit wijntje. Moe maar tevreden keren we terug naar ons verblijf. Gelukkig hebben we de sleutel gekregen, ons gastgezin is nog niet aanwezig.Na een flinke douche en wat napraten, zitten we vroeg in bed en dromen van het prachtige Ile de Ré. Slaapwel.

     

     

    63Km met een stralende zon weinig wind +/- 25°C

    Overnachting:

    Chambre d’hôtes Villa Andrée

    Sophie Chave

    6 rue Vaugouin 17000 La Rochelle

    06 75 67 63 38

    familychave@hotmail.fr

    www.cybevasion.fr/ch18934

     

    11-10-2022 om 14:19 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (0)
    03-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Dag 1 Brugge/Charleroi - La Rochelle zaterdag 11-06-2022

     

     

    2022 Fietstocht

    Charente-Maritime Vendée

    & Les Iles

     

    Antoine Pol en Bob

     

    Dagboek van een fietstocht van 11-06 tot 28-06-2022

     

    01 Dag 1 Brugge/Charleroi - La Rochelle zaterdag

    11-06-2022

     

     

    Het was echt puzzelen eer we de tocht voor elkaar kregen.  Op onze najaarstocht 2021 hadden we enkele voorstellen, waarbij uiteindelijk de Charente-Maritime Vendée & les Iles de voorkeur kreeg op een Donautocht vanaf Budapest naar Passau (deze tocht was gepland in het coronajaar 2020). Zoals steeds, is een gepaste data vinden, een helse karwei…..Uiteindelijk na heel wat heen en weer bellen bleek de 2°helft juni voor iedereen prima. Tot enkele weken later onze vriend Robrecht een uitnodiging kreeg om in die periode, bij een vriend in de Var te verblijven, hij moest afzeggen. Ook Ryanair kwam met een ander vluchtschema, gelukkig wilden bijna alle voorziene verblijven ons toch op de nieuwe datum ontvangen. Toch moest ik een andere B&B, dicht bij het vliegveld van La Rochelle, zien te vinden, wat ook finaal gelukt is.

     

     

    En kijk, enkele dagen vóór onze start krijgen we bericht van Ryanair dat we plots een  avondvlucht hebben….Zoals altijd kan ik de nacht vóór ons vertrek moeilijk mijn slaap vinden en blijf maar woelen… Zal alles wel verlopen zoals gepland??? Heb ik alles wel mee??? Het is na al die jaren, nu niet anders…Mijn fietsdoos is klaar en om 12h is ook deze van Antoine gevuld. Samen bij ons middagmalen en op naar het Station van Brugge, waar Pol ons opwacht. Stipt om 14h vertrekken we met de Flibco-bus  naar Charleroi Airport.

     

     

    We dragen onze grote dozen samen binnen, zoals echte verhuizers. Nu inchecken…Je weet nooit hoe er gereageerd wordt bij Ryanair wanneer je de fietsen aanbiedt! We moeten onze uitzonderlijke bagage laten wegen. De dozen mogen slechts 30kg wegen, wat voor fietsen met bagage maar juist gepast is. Nu naar de scanner en daar gaan onze fietsen op de transportband, op hoop van zegen. Het is in Charleroi niet zo druk als in Zaventem, alles verloopt veel gemoedelijker. Onze Ryanair vlucht van 19h geeft ons nog ruim de tijd om te souperen op het terras van de vlieghaven.

     

     

    Om 20h30 landen we op het kleine vliegveld van La Rochelle. De aangename avond warmte brengt ons onmiddellijk in vakantiestemming wanneer we op het tarmac naar de hall wandelen. Hier worden we, tot onze grote verwondering toegeroepen door een uitbundig duo. Het zijn Sophie en Marc eigenaars van “Chambre d’hôtes Villa Andrée”.  Zij komen onze kartonnen fietsdozen ophalen en zullen deze bewaren tot we terug vertrekken, wat een luxe!  Na een 1/2h sleutelen,  fietsen we richting La Rochelle, 2km verder worden we door Sophie en Marc opgewacht bij hun prachtige B&B. Na het betrekken van onze kamers wordt het nog een lange praatavond met wijn, we ondervinden dat we ons moeten inspannen om ons in het Frans verstaanbaar te maken…Na nog een flesje wijn denken we dat het veel beter lukt! Of zijn we mis…we weten het niet. Best maar gaan slapen zeker!

     

     

    Overnachting :

    Chambre d’hôtes Villa Andrée

    Sophie & Marc Chave

    6 rue Vaugouin 17000 La Rochelle

    06 75 67 63 38

    familychave@hotmail.fr

    www.cybevasion.fr/ch18934

     

    03-10-2022 om 15:57 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    13-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Verslag Najaars Fietstocht Vlaanderen

    2022 Najaars Fietstocht

    In Vlaanderen

    Met de Bende van Bob

    Antoine Robrecht en Bob

     

     

    Kort en pittig, dit was de najaarstocht 2022.
    We fietsten langs kanalen, rivieren en stromen met beschermd natuurgebied op de oevers en in de laagte akkers met treurende maïsvelden.
    Bij de start aan het station van Brugge trok onze outfit van trekkers op de fiets de aandacht van een groepje Indische toeristen. We moesten derhalve eerst even poseren vooraleer we konden starten aan het kanaal Brugge-Gent.

     


    Het bochtige verloop van het kanaal duidt nog steeds op de ontstaansgeschiedenis. Het verloop was ooit de rivier de Reie en die is nog intact in de Brugse binnenstad. Bij het dwarsen van Gent vonden we de Leie waar prachtige gevels zich spiegelen in het water. Buiten Gent kwamen we op de Scheldedijk. Het is een uniek stukje natuur omgetoverd tot een gecontroleerd overstromingsgebied? De ornithologen zijn uiterst tevreden, want de lijst met vogelsoorten groeit gestaag aan.

     


    In de bende van Bob is er een ongeschreven wet die bepaalt dat er drie keren halt wordt gehouden vooraleer de eindbestemming van de dag wordt bereikt. Dus op de middag van de eerste dag hielden we een stop na 26 km aan de Vaart in Bellem in het café De Hert. Die bruine kroeg bestaat al 400 jaar. We werden hartelijk ontvangen door de waardin Liliane voor openingstijd. Robrecht dronk er dikwijls een Leffe samen met zijn fietsvriend, Hubert. Ook Johan Verminnen komt er dikwijls over de vloer en laat er zich inspireren.

    De tweede halte was niet ver van de Korenmarkt in Gent voor een appeltaart en een Westmalle en in Schellebelle dronken we een La Trappe vooraleer lekker te gaan tafelen bij het verblijf VOF Martine in Wichelen.


    De volgende dag kregen we van Antoine een schat aan informatie tijdens de rit langs de Scheldedijken naar Aartselaar. Hij instrueerde ons over de vele veren, de vele wateringen, elektriciteitscentrales van weleer… Over de Franstalige auteur Emile Verhaeren met zijn nogal wellustige boek “Les Flamandes”.

    Over het scheepvaart- en visserijmuseum, over palinggerechten, over Marnix Van Sint-Aldegonde en zijn kasteel in Bornem en gebeurtenissen tijdens den oorlog. Op het eiland tussen zeekanaal en Rupel aan de overzet leerden we van een jonge Zweed enkele woorden Zweeds.


    De derde dag fietsten we door de geschiedenis van de steenbakkerijen met duiding van Bob over het hoe en het waarom van de kwaliteit van de pannen en de stenen. Dit erfgoed vulde ons gemoed door oude verhalen en de vele rode tinten van daken en gebogen muren.

     

     

    Maar wat ons vooral zal bijblijven is de ontvangst door de zoon van Antoine in Korbeek-Lo en ’s anderendaags door Robrechts zus Mieke en schoonbroer Robert in Outgaarden. Alles kreeg voor ons een betekenis door de gastvrijheid. We vonden er weldadigheid en intimiteit.

     

     

    We genoten van de sensibiliteit van een gesprek dat uitmondt in tevredenheid.
    Buiten kijf staan ook de ontmoetingen bij de V.O.F. waar het gastvrije verhaal vooral de vrouw is: Martine Deschepper in Wichelen, bij Rudi en Martine Dierckx in Aartselaar, bij Lieve en Bert. Emmers in Leuven en bij Lieve Daelman in Meldert.

     

     

    De laatste dag reden we door de geboortestreek van Eddy Merckx over heuvels met wijnhellingen en vooral veel fruitboomgaarden. De telers waren aan het oogsten in de gietende regen, terwijl wij hen voorbijfietsten in regenkledij.

     

     

    We dokkerden langs kasseihellingen over robuuste kasseien met hun typische roestbruine kleur. Ze lagen te blinken in de regen en werden glad door het natte leem. We zwoegden door holle wegen. Het zijn diepe geulen met begroeiing op de flanken. Ze werden geboetseerd door erosie van het regenwater en het vele gebruik van mens en dier. Bij het passeren van het kasteel van Horst waanden we ons in de middeleeuwen en op de markt van Tienen konden we genieten van het vakmanschap van het brouwen van bier in de vele brouwerijen van het Hageland.

     

     

    Lang konden we er niet vertoeven, want tussen 4u en 5u werden we verwacht bij Mieke en Robert in hun vierkant hoeve in Outgaarden. We hoorden er dat zij een afspraak hadden gepland voor ons met hun dochter Saar en Geert in hun nieuwe woonst. Robrecht beweerde dat hij Saars preferente oom is en toonde aan waarom en hoe de hoeve voor hem een knooppunt is van verleden en toekomst. Het is typerend voor Robert om op de proppen te komen met een archief waarmee hij aantoont de spiritualiteit van Robrechts vader: “Alles voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Christus”.

     


    Toen de duisternis viel wipten we binnen in Houthem bij Saar en Geert en hun twee lieve kinderen vertederden ons, wij drie ouwe knarren.
    Onze trektocht eindigde die dag in Meldert. Het was donker en zonder de gps van Bob hadden we nooit, Overhemstraat, 24, gevonden. In het gastenhuis stonden de deuren wagenwijd open en een brief heette ons welkom, want de gastvrouw was bijlange nog niet thuis.

     

     

    Zaterdagmiddag namen Bob en Robrecht in Leuven de trein naar Brugge en Antoine spoorde naar Antwerpen. Thuis in Sint-Andries kreeg Robrecht de hartverwarmende telefoon van zijn zus: “Je hebt twee toffe vrienden! Hou ze in ere”.
    We danken de Vrienden op de Fiets logeergezinnen, want op ieder adres werd ons een wereld aangeboden met verhalen over reizen, schone kunsten, kinderen en kleinkinderen, proeverijen naar ieders we
    ns.

     

     

    13-09-2022 om 12:02 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    01-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankondiging Najaar Fietstocht 2022 “Fietsen in Vlaanderen”

     Aankondiging Najaar Fietstocht  2022 “Fietsen in Vlaanderen”

    Beste vrienden

    Volgende week gaan we op fietstrektocht met de bende van Bob.

    Antoine, Robrecht en Bob.

    Op dinsdag 06-09 starten we vanaf het station Brugge

    Onze tocht gaat langs waterlopen naar Wichelen, Aartselaar, Leuven en Meldert

    We eindigen onze tocht op zaterdag 10-09  ,aan het station van Leuven.

    Groetjes Bob.

     

    01-09-2022 om 15:31 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    30-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

    2022 Fietstocht Charente-Maritime Vendée & Les Iles

    Met Antoine, Pol en Bob

     Beste vrienden,

    We zijn goed en wel terug. Onze 15-daagse tocht is een 18-daagse geworden met dank aan de Ryanair staking. Zoals verwacht is het een uitzonderlijk prachtige maar hete tocht geworden. We hebben het programma met rondritten op de eilanden Oléron, Noirmoutier met de passage du Gois en zelfs tweemaal Ile de Ré, welke wij volmondig het allermooiste vinden, rondgefietst. De Vendée en de Charente-Maritime hebben gebracht wat wij beoogd hadden. Natuur, zalige fietswegen langs de Océan, door de bosduinen en de Marées. Vergezichten zonondergangen en rustige vissersdorpjes.

    Ja natuurlijk hebben we overvloedig genoten van oesters en mosselen en van het plaatselijke vocht. De bijkomende verplichte dagen brachten ons zelf wat cultuur.

    We moeten alle B&B ’s en verblijven danken, maar het meest onze B&B -madam Sophie van Villa Andrée in La Rochelle die ons de drie bijkomende dagen, ondanks haar voorgenomen vakantie, toch onderdak heeft bezorgd. Uiteindelijk is onze tocht geëindigd met meer dan 1000km en hebben we drie dagen in een zinderende hitte van +/-36°C, iets meer onze krachten moeten aanspreken. Later volgen er verslagen en PowerPoint’s op mijn blog.

    Groetjes Bob voor de Bende.

    Voor details & reisweg zie mijn blog

    http://blog.seniorennet.be/viadelaplata/

     

    30-06-2022 om 10:26 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    08-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Aankondiging 15-daagse Fietstocht Charente Vendée & Les Iles

    .

     

    2022 Aankondiging 15-daagse Fietstocht

    Charente Vendée & Les Iles

    Met de Bende van Bob

     

    Beste vrienden,

    Zaterdag 11 juni is het zover. Deze keer vertrekken we met 3 man Antoine, Pol & Bob vanaf Charleroi naar La Rochelle. We willen hoofdzakelijk de Vélodyssée ttz de Océan-kustfietsroute volgen.

    We starten in La Rochelle fietsen op Ile de Ré. We volgen dan noordwaarts de kust van La Véndée tot op het eiland Noirmoutier.  Na de “Passage du Gois” gaat het zuidwaarts langs de kusten van de Charente-Maritime tot op het eiland Oléron en tot aan de monding van de Gironde tot Royan.

    Het wordt een natuurtocht met Océan, polders en duinen. Met vele kleine vissersdorpjes waar we overvloedig willen genieten van oesters, fruits de mer en mosselen.

    Op zaterdag 25-06 hopen we terug te komen naar Charleroi met Ryanair.

    De tocht is ongeveer 900km met +/- 70km per dag.Onze overnachtingen zijn gereserveerd bij B&B ’s en enkele hotels.

    Later volgen er verslagen en PowerPoint’s op mijn blog.

    Groetjes Bob voor de Bende.

    http://blog.seniorennet.be/viadelaplata/

     

    08-06-2022 om 10:36 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (2)
    07-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Verslag Voorjaarstocht Fietsen langs de Maas

    2022 Voorjaarstocht

    Fietsen langs de Maas

    Met de Bende van Bob

     

     

    In het voorjaar 2022 fietste de bende van Bob naar Nederland om de Maas Oostwaarts te gaan verkennen. De start lag aan het station van Berchem waar Antoine stond te wachten op zijn drie vrienden uit Brugge, Bob, Pol en Robrecht. Het was toen maandag, 25 april, 11u. We fietsen niet elektrisch en door onze gemiddelde leeftijd van 78 lentes werd er bij de voorbereiding van fietstochten voortaan gekozen voor minder hoogtemeters en km per dag maar de bezieling blijft hetzelfde: lekker eten en drinken, met de mensen praten, aandacht voor bezienswaardigheden.

     

     

    Eerst ontdekten we een stukje groene rand van het onstuimige Antwerpen langs de rivier de Grote schijn in het Rivierenhof. Daarna volgden we de paden langs het Fort van Wommelgem en het fort van ’s Gravenwezel, ooit behorend tot de fortengordel rond Antwerpen maar nu oases van rust en groen.
    Was het met voorbedachten rade dat Bob de route langs Westmalle had uitgetekend? In Westmalle staat een cistercienserabdij waar paters in hun abdij trappistenbier brouwen. Een trippel of een dubbel van ’t vat? We hielden halt om te proeven en stilden onze honger met een dikke snee bruinbrood met erboven op een cm dik plak hoofdvlees besmeerd met mosterd.

     

     

    Ook Merksplas met de voormalige landloperkolonie en vandaag werelderfgoed was een van de topo’s van de dag. De lanen lopen er loodrecht doorheen de bossen vol naald-en loofbomen. Vanaf Merksplas kwamen we in een vennenlandschap, een mozaïek van ondiepe waterplassen, heide en hooiland met kievieten en tureluren. Na 65 km kwamen we in het Nederlandse Baarle Nassau met zijn grillig grensverloop over wegen en door huizen, ooit een eldorado voor smokkelaars en zijn eigenaardigheden in de voorbije coronatijd. Alhoewel er regen werd voorspeld, zagen we geen druppel nat. Alles was naar wens verlopen en we werden met open armen ontvangen door Harry en Wilhelmien in hun kraaknette boerderij. We proefden van heerlijke gerechten, terwijl de gastheer Harry zijn knowhow over waterbeheersing met ons deelde, het conflict van zoet en zout in Zeeland, overstromingsgebieden langs de Maas en onderhandelingen met landbouwers en Belgen.  
    Bij het ontwaken ’s morgens werden we omhelsd door de lente en de geur van het ontbijt nodigde uit om Bourgondisch te genieten.

     

     

    Vanaf hier begon het fietsparadijs door Nederland. We maakten onze fietsen klaar en volgden het rechte fietspad, Bels Lijntje, door wielerfanaten gekend als het rechtstreekse fietspad tussen Turnhout en Tilburg. Het schijnvliegveld De Kiek (1940-1945) ligt erlangs waar de Duitsers nepstartbanen, bunker, nephangars, nepvliegtuigen bouwden om de Engelsen te misleiden. Er staat een kunstwerk dat ons doet nadenken over oorlog en nu vooral wegens de oorlog in Oekraïne. Hoe is het mogelijk dat ideologieën gebruikt worden om oorlogen te motiveren of aan te wakkeren?

     

     

    Omtrent de noen passeerden we westwaarts Tilburg en noordwaarts de Loonse en Drunense duinen, een uniek beschermd gebied gevormd door stuifzand. Op loopafstand ervan in Kaatsheuvel ligt het drukbezochte themapark, de Efteling. We dwarsten even verder een natuurgebied met heide en bossen ontstaan door omvorming van landbouwgrond door de natuurvereniging natuurmonumenten. Het is een stiltegebied met een natuurbegraafplaats. “De stilte van de natuur heeft veel geluiden” schreef Henriette Roland Holst. Naast de vennen zijn er ook weidegebieden waar oerossen grazen. Antoine vertelde dat de oerossen er nuttig zijn tegen overdadig struikgewas in de weilanden.

     


    In Drongelen kwamen we aan de Maasbedding en we fietsten verder kriskras doorheen een kluwen van wateringen. We lieten al de oeververbindingen voor wat ze zijn en concentreerden ons op sporen van een lang verleden in Heusden. Het is een gerestaureerde vestingstad met molens op de wallen en een oude stadshaven waar ooit een scheepswerf was en nu vandaag een mooi jachthaventje. Het was er heerlijk op het terras van de met zon overgoten vismarkt. Er staat een volledig bewaard gebleven gebouw, de Visbank, een open galerij met Dorische zuilen waar ooit vis werd verhandeld.  Vanaf Well met zijn imposant middeleeuws kasteel en tienden schuur werd de dijk waar we fietsten klimmend en met de gure noordoostenwind op kop werd het even uitblazen op het hoogste punt.

     

     

    Het toeval kon niet groter zijn, want op het hoogste punt stond een plakkaat met de naam Hondneststraat erop en daar moesten we zijn om er te overnachten bij V.O.F. Mevr. Els Hofmans van der Kroef. We maakten er kennis met lokale tradities, het ambacht van hoefsmid en het verhaal van de kleine gemeenschap Hedel met 5000 zielen en 3 geloofsgemeenschappen met ieder zijn kerk, zijn school, zijn speelterrein. Het was er toen die avond ook Prinsjesdag en het jong volk trok zingend door de straat oranje gekleurd.

     


    Op dag drie loopt het parcours verder langs de meanderende Maas eerst over de Maasdijk. Overal zie je bossen waar bomen en struiken in het water van de Maasvallei gedijen en daardoor de omgeving zijn charme krijgt waarvan men kan genieten vanop verhoogde paden afgebakend met laagstammige eiken en essen. Veel huizen hebben strooien daken en liggen even hoog als de rijweg.

     


    De centra van vele dorpjes waren afgezet, want overal waren er kinderstoeten, rommelmarkten, braderieën, spelende fanfares wegens koningsdag. De dorpjes liggen langs de Maas als een slinger met kralen. Nu en dan trok een molen, een hoeve met een groot dak, een kasteeltje onze aandacht maar ook Lith die we in de verte zagen liggen aan het brede water. Daar zouden we even verpozen.   Het mooiste moest nog volgen, de Ravensteindijk. Langs Maasduinen hebben boerenmensen een afwisseling van bossen, weilanden, akkers, waterpartijen gecreëerd met als resultaat een weidse omgeving van rust en mooie landschappen. Het is ook een overstromingsgebied, want de Maas met zijn wisselende waterstanden vormt ook een bedreiging voor omwonenden en men doet er dus aan dijkversterking en rivierverruiming.  

     

     

    Ravenstein zelf is een mooi en bewaard vestingstadje met zijn muren kazematten, burcht, en op het hoogste punt een molen waar alleen maar streekbieren van de lokale brouwerij ‘Wilskracht’ worden geserveerd.
     Na 70 km begint de omgeving heuvelachtig te worden. We naderden Mook, een dorpje met pittoreske ligging aan de Maas en de kleurrijke Mokerheide die boven de horizon uitsteekt. Bij het binnenrijden werden we geïnformeerd door een bord dat er in Mook overblijfselen zijn van een Romeinse villa. Maar veel meer leerden we bij V.O.F. bij Mevr. Tanja Merkelback op deze woensdagavond en donderdagmorgen.

     

     

     De Romeinen hebben vanaf Mook tot Venlo rond velden en langs wegen een vlechtwerk gemaakt van meidoornhagen als hindernissen. Is het erfgoed vandaag? Ze zijn zeker nu belangrijk voor het in stand houden van een microklimaat en vormen een uniek gesloten landschap. Hoe mooi zal het niet worden in de maand mei met de witte bloesems op al die hagen.                                                                                          
    ’s Avonds waren onze gastvrouw – en heer zo vriendelijk ons te vergezellen een aantal kilometer verderop naar een jachthaventje om er heerlijk te vertoeven. De terugweg was feeëriek doordat de pas verdwenen zon tussen de schaduwen heen nog even de lucht en het water van de Maas met een rode gloed liet glinsteren.

     


    Na het ontbijt en de gebruikelijke fotosessies sprongen we weer gepakt en gezakt op onze stalen rossen. De mokerheide, kleine kerktorens van achter de bomen en de vele meidoornhaagjes fleurden ons traject.  De max van de dag was dorpje Arcen met zijn driehoekig, Keltisch marktpleintje, zijn kasteel met tuinen en een watermolen als blikvanger. Ook aan jachthaventjes ontstaan door een spel van natuur en mens is het er heerlijk verpozen. Die dag werd ook onze bewondering gewekt voor de Nederlandse knowhow omtrent waterbeheersing door het stuw- en sluizencomplex van Sambeek.
    Venlo was die dag onze eindbestemming. De stad ligt nabij de Duitse grens en de Maas vloeit er door de binnenstad en vormt er een breed spoor met heel veel groen. Er is er trouwens ook veel horeca en dat was veel belovend.

     

     

     Aan het water In het restaurant Sur Meuse waren de asperges over heerlijk. Het ligt op loopafstand van het Lambertusplein met zijn statige herenhuizen waar ook ons gastadres is bij Mevr. Carolien van Rhijn. Er waren daar ook nog 2 andere gasten met verhalen over tochten naar de monding van de Maas.


    ’s Anderendaags (dag 5) fietsten we verder stroomopwaarts en het verval van de Maas werd steeds groter. We merkten het aan de sluizen van Roermond en Maasbracht. Vooraleer we aan het Julianakanaal kwamen, in de drukte van een economische slagader, stopten we in Asselt aan een oud Romaans kerkje mooi gelegen op een hoogte en in de absolute stilte.


    Bij het dwarsen van het lateraalkanaal in Roermond deden we wat binnenvaartkennis op en beseften tevens hoe zandwinning overal waterplassen deden ontstaan die nu voor veel waterrecreanten gedroomde vakantiebestemmingen zijn. De Maas wordt er ook gebruikt als waterkrachtcentrale en is energiebron voor de handelsstad Roermond.  In het smalste stukje Nederland hielden we een ludieke fotostop. Met amper 4,8 km breedte doet men er nog altijd aan zandwinning. Gelukkig vullen ze de putten terug op met andere grond. Vlak bij de grens met België ligt Roosteren tegenover Maaseik. Het is een piepklein dorpje met een groot kasteel en een zorgboerderij waar mensen met een beperking er een thuis vinden. Daar zijn we even langs geweest en reflecteerden hoe belangrijk het is om een dagbesteding te hebben en sociale contacten. Trouwens voor iedereen en in het bijzonder voor wie beperkt is heel belangrijk.

     


    Onze eindbestemming die dag was Stein-Elsloo. Op de hoge steile oevers van het Julianakanaal staan veel schapen te grazen. Een schapenkoteletje van hier zou wel eens kunnen smaken en in het restaurant ’t Veurletste waren ze overheerlijk. De plaatselijke karnaval vereniging heeft er zijn lokaal. Nederlands Limburg is gekend voor dergelijke uitbundigheid. Maar ook die avond, 29 april, was er een aanstekelijke ambiance. Ons bed met ontbijt lag op een aantal meters van de grens Nederland-België bij Mevr. Isabel Hendrix. We sliepen er heerlijk op de zolderkamer.
    Het is zaterdag, 30 april. Zoals iedere morgen brieften we de trajectkaartjes door Bob prachtig uitgetekend met hotspots. In Stein namen we voor de vijfde keer en laatste keer afscheid van een gastadres en keerden huiswaarts.

     


    Vanaf hier heeft de Maas een kerf gemaakt en manifesteren zich terrasvormige hoogteverschillen tot in Maastricht. In Maastricht zijn een aantal highlights te bezichtigen. Er wordt wel eens geroepen dat het Vrijthof het mooiste van Nederland is. Die dag was het op een koppenlopen en moeilijk om zich een weg te banen met de fiets tussen al die toeristen en derhalve hebben we maar een glimp gezien van het Vrijthof. We hebben echter wel genoten van een appeltaart op de mooie markt met zicht op het klassieke stadhuis. Eenmaal buiten Maastricht volgden we de mergelroute en reden even door het beschermde dorpsgezicht van Eysden gelegen op de rechteroever van de Maas en in de verte lag heel zichtbaar Lische op de linkeroever, een economische activiteit van cement, kalksteen en klinkers. Tussen de Maas en het Albertkanaal zijn we weer in België maar in Wallonië zijn fietsknooppunten moeilijk te vinden en is klimwerk onvermijdelijk.

     

     

    Toch geraakten we in Herstal, herkenbaar aan beboste terrils, en langs de Maas waar vervallen fabriekspanden naweeën zijn van een economisch verleden. We kwamen meer en meer in de dicht bewoonde wereld van Luik. Dankzij het talent van Pol om zich in een stad te oriënteren vonden we onze weg langs het drukke autoverkeer in het stadscentrum. We gingen definitief in de remmen aan Gare Guillemins, een indrukwekkende constructie gemaakt van staal, glas, wit beton en blauwe hardsteen.
    Op tijd namen we de trein naar Brugge na een week fietsen met Pol, Bob, Antoine en Robrecht en met herinneringen aan het beeldschone Limburgse landschap door de Maas gesculpteerd.

    Verslag door Robrecht

     

    07-05-2022 om 15:06 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    21-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankondiging Lente Fietstocht 2022 “Fietsen langs de Maas”

    Aankondiging Lente Fietstocht 2022 “Fietsen langs de Maas”

    Beste vrienden,

    Het prachtig weer werkt aanstekelijk.

    Een week met de voltallig bende van Bob.

    Antoine, Robrecht, Pol en Bob.

    Op maandag 25-04 vertrekken we vanaf het station Berchem-Antwerpen.

    Onze tocht gaat naar Baarle-Nassau, Hedel, Mook, Venlo, Stein langs de Maas.

    We eindigen onze tocht in Luik op 30-04.

    21-04-2022 om 19:03 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    01-03-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 Cambrai - Tournai/Brugge 26-06-2014 & Epiloog

     

     

     

    Dag 17 Cambrai - Tournai/Brugge

    26-06-2014

     

     

    ’t Is vandaag al onze laatste dag op deze grote tocht van 2014. Zouden de Fransen hun Wereldbekermatch verloren hebben ? Ze hebben ons rustig laten slapen. We hebben geen hysterisch getoeter noch geschreeuw gehoord! Het TV toestel op onze kamer laat ons weten dat er gelijk gespeeld is, de Franse ploeg heeft blijkbaar teleurgesteld.

    Wat ons echter meer interesseert is het weerbericht. Het blijft zonnig en tussen de 20 en 24°C. We hebben al 17 dagen geluk. Ons regenzeiltje zit nog steeds onderaan in de fietszakken. Zoals gisteren afgesproken zitten we om 7h45 aan de ontbijttafel. Onze hotelbaas heeft het druk, blijkbaar zijn al zijn gasten tegelijkertijd in de eetzaal.

     

     

    Terwijl we genieten van het uitgebreid buffet, overlopen we onze reisweg voor vandaag. 135km tot Brugge zien we echt niet zitten, wetend dat Antoine dan nog 2h moet sporen tot Beveren-Waas. We beslissen onze fietstocht te beëindigen in Tournai, waar we toch voorbij moeten. ’t Zal ook nog wel +/-70km zijn en dan kunnen we via Kortrijk naar huis sporen.

     

     

    We verlaten “La Chope” richting brug over het kanaal naar de Schelde. We volgen het jaagpad bij “l’Ecluse 18” tot buiten Cambrai. Het fietspad naast het water is niet in zo’n beste staat. Toch stampen we er lustig op los. Na een 10-tal kilometer verlaten we het kanaal richting Pallencourt. We kruisen het kanaal de la Sensée en onmiddellijk erna het Canal Dunkerque-Escaut.

     

     

    Het is kronkelen door uitgestrekte velden tot Abscon. Bij kilometer 25 volgen we “Voie verte de la Plaine de Scarpe” tot Marchiennes. Na dit dorp sukkelen op enkele Paris-Roubaix stroken van het

     

     

    “ Forêt Domanial de Marchiennes” beter gekend als het “Bos van Wallers”. Tot Orchies is het over de kasseien dokkeren, Mijn maatjes weten dat ik mij op deze wegen in mijn nopjes voel.

     

     

    Op een grotere  versnelling laat ik met de handen losjes op het stuur de fiets haar werk doen. Wanneer ik in een langzame bocht achter mij kijk, weet ik Pol en Antoine in de verte te ontwaren.  Eenmaal op de asfaltweg in het dorp is het wachten op mijn vloekende vrienden. Ik moet hen beloven dat dit de laatste moeilijke strook van onze tocht was. Bij de eerste de beste stopplaats zal ik hen moeten trakteren…..

     

     

    Wanneer we het dorp Mouchin voorbij rijden zijn we aan de grens.  Nu volgen we de grote baan tot Rumes. Iets verder  in Froidmont buigen we af en nemen de Chaussee de Douai  tot Tournai. Vóór we de stad binnen rijden stoppen we bij het eerste het beste café…..We vieren het einde van onze tocht met enkele Duvels en laten de bazin een paar panini's klaarmaken.

    Nu we in Wallonië zijn moeten we geduld oefenen, het duurt en blijft duren eer we de schamele broodjes kunnen verorberen……

     

     

    We dwarsen de stad Doornik, rijden over de prachtige marktplaats. Daarna kruisen we de Schelde en komen aan het station. We hebben nog juist de tijd om kaartjes te kopen en ons en de fietsen op de trein richting Kortrijk te hijsen.

     

     

    In het station van Kortrijk moeten we afscheid nemen van onze vriend Antoine. Hij dient zich te haasten om de trein richting Antwerpen te halen. Pol en Bob hebben alle tijd eer ze aansluiting naar Brugge hebben…..Anderhalf uur later is onze onderneming compleet ten einde en zijn we goed en wel, gezond terug thuis.

    Afstand: 69km   Totaal : 1390km

    Weer:     Zon, af en toe sluierbewolking +/- 21°C

    Wind tegen   3 BF

     

     

    Epiloog

     

    Vrienden, Pol en Antoine bedankt, jullie zijn fantastische fietsmaten.

    Hugo we hebben je ongelofelijk gemist maat! Elke dag dachten we, wat zou onze ouderdomsdeken  genieten van de natuur en de vele vogels en dieren, die we gezien hebben op deze tocht...

     

     

    Spijtig, ‘t is alweer voorbij!

    Het was een loodzware, te lange tocht. De strakke tegenwind, de warmte en de bar slechte bijna onberijdbare weggetjes hebben ons afgemat. Nooit eerder waren we bij onze thuiskomst zo uitgeput. De jaarlijkse langeafstand fietstochten zijn voor ons een zegen van vrijheid. Het doet mij erg veel plezier om telkens de waardering voor het voorbereidend werk te ervaren.

    Nu is het verlangen naar de volgende tochten in 2015.

    Onze voorbereidende weektocht zal ons naar Boulogne-sur-Mer brengen via de Côte d’Opale; We komen terug langs de Noordzee Route via Saint-Omer.

    De voorbereiding voor onze grote tocht 2015 is bijna klaar.

    In juni 2015 willen we  een 14 daagse fietstocht “Rond Nederland” maken.

    Eén vlakke tocht waarbij onze vriend Hugo de “Bende” opnieuw compleet zal maken.

    Verslag Bob

     

     

     

    01-03-2022 om 18:47 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    25-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 Dag 16 Laon - Cambrai 25-06-2014

     

    16 Dag 16 Laon - Cambrai

    25-06-2014

     

     

    Het is 8h30 wanneer we in het eetzaaltje aanschuiven. Het fenomenaal zicht op de vallei en de benedenstad is enig. Er hangt een nevelsluier aan de horizon. Het beloofd opnieuw schitterend fietsweer te worden. Bernard heeft ochtendcorvee. Onze ontbijttafel staat overvloedig gedekt, we kunnen onmiddellijk aanvangen met eten . Wanneer onze B&B eigenaar de koffie brengt, begint hij de toestand van de bovenstad Laon, aan te klagen.

     

     

    De kernbewoners zijn niet te spreken over het stadsbestuur. Deze hebben helemaal geen aandacht voor de historische stad. Enkel de industrie en de ontwikkeling van de benedenstad, waar de meeste bewoners verblijven, krijgen hun aandacht. Een echte schande, beweert Bernard. Straks moeten we nog in opstand komen, zo kan het niet verder.

     

     

    De meer begoede  voormalige bewoners ontvluchten de stad….Wij moeten de arme man zelfs opbeuren, hij is er ondersteboven van. ……

    Hoog tijd om te vertrekken. Het wordt nog een hele klus om de fietsen en onze bagage naar boven te sleuren…. We hebben precies een betere conditie dan onze gastheer, die ons hijgend blijft uitwuiven.

    Gedaan met het mooie uitzicht vanaf de stadswallen. We dalen aan grote snelheid naar de benedenstad en rijden richting La Neuville. Vandaag fietsen we dwars door Picardië. Het beloofd een dag vol afwisseling te worden. We moeten straks naar hoogvlakten klimmen om af te dalen naar het kanaal de Saint-Quentin. Het gebied is hoofdzakelijk bezaaid met uitgestrekte graan- en koolzaadvelden.

     

     

    Na enkele rustige baantjes met hier en daar slordige boerderijen, fietsen we na Vivaise rond een afgedankt vliegveld het “Base Aérienne Laon-Couvron”. Een vliegveld gebouwd op het einde van WOI. De basis speelde een grote rol in WOII en is sedert enkele jaren compleet opgedoekt door besparingen bij het leger.

    In Monceau-lès-Leups kruisen we de Autostrade A26.  In een verlaten dorp Pont à Bucy rijden we over de rivier “La Serre”. Na Séry-lès-Mézières komen we in de vallei van de Oise. Wat een prachtige groene oase van rust. Op een smal weggetje moeten we plots uitwijken voor een naar ons toekomende wagen. De auto stopt op een brugje en de inzittenden doen ons halt houden. De vrouw denkt dat we de weg verloren zijn. De man wilt weten waar we heen moeten. We krijgen een niet te stuiten uitleg, zowel van de vrouw als van de man. Uiteindelijk spreken ze elkaar tegen en ’t wordt een onverstaanbare woordentwist tussen het echtpaar.  Ik tracht ze te bedaren, toon ons routeboek en stel hen gerust. “Bedankt voor die mooie uitleg, we vinden het wel”. Wat een bizarre situatie!

     

     

    We verlaten de groene vallei en komen enkele minuten later in het gehucht Berthenicourt bij een T-kruispunt. Zowel onze kaart als de gps geven rechtdoor. Naast een boerderij is er een karrenwegel of liever een oprit, moeten we wel langs daar? Hadden we daarstraks niet beter naar de uitleg van het echtpaar geluisterd !!!

    Na overleg besluiten we de wegel rechtdoor te nemen. Niets vermoedend beginnen we aan een cyclocrossparcours.  De weg is zanderig, na enkele honderden meter overgroeid met hoog gras en onkruidstruiken. Zoals steeds, rij ik op kop in zo’n situatie en houd het tempo gestaagd hoog genoeg. Het is uitkijken want iets verder is het zandbaantje bestrooid met steenbrokken als opvulling van diepe wielsporen. Gaat bergop en ’t wordt op de trapperslopen en de obstakels ontwijken……Feitelijk voel ik mij in mijn nopjes!

     

     

    Plots sta ik boven aan een spoorlijn en houd halt. Mijn vrienden zijn echter niet gevolgd. Ik zie ze zo’n 300m achter mij beneden stilstaan.. Ai wat is er gebeurd ? Terug naar beneden dus. Pol kan zijn lachen niet bedwingen terwijl Antoine er beteuterd bij staat! Ik zie wat er gaande is….Antoine zijn klikpedaal met de trapas hangt aan zijn schoen te bengelen. Pol onze techniekspecialist lost de zaak op, de as wordt op zijn plaats geduwd en de spanbout aangetrokken. Maar ohwee na honderd meter is de trapas er opnieuw af. Nu zien we dat de bout, bij het verwijderen van verdroogde modder, nog harder kan aangespannen worden…..Hoera zaak opgelost! Iedereen blij….Maar Antoine zal bij zijn thuiskomst in onkosten moeten vallen! Het wordt echter nog kilometers lang ploeteren op de bijna onberijdbare wegel. Onverwachts komen we op een soort Paris-Roubaix weggetje waar de onregelmatige keien bestrating erin gegooid zijn en compleet overgroeid met onkruidtakken. Gelukkig zien we enkele honderden meters van ons een boerderij. Nog iets verder zijn we in het dorp Itancourt terug op het asfalt. We zijn alle drie rood aanlopend van de helse inspanning en dolblij dat we die 10km ellende overleefd hebben. Hoog tijd om onze dorst te lessen.

    Na enkele bochten zien we in het dorp “Le Thiolet” en stormen het café zonder nadenken binnen. We bestellen voor elk een biertje. Bij grote dorst smaakt alles, ook het wat fletse plaatselijke gerstenat. Toch willen we iets pittiger en wonder madam heeft Leffe. We bestellen bruin brood met kaas en hesp. Na 40km zware kilometers is het ondertussen 12h00 en hebben we een rust- eet- en drankpauze meer dan verdiend, menen we.

     

     

    Het is 13h00, de plicht roept, we moeten verder. We zijn nog niet eens half weg! Pol gooit ongewild de geraniums van de vensterbank van het café. ’t Wordt nog een hele karwei om alles opnieuw in orde te krijgen. Na Neuville-Saint-Amand komen we aan het Canal de Saint-Quentin. De brandende zon staat pal boven ons. We hebben nu 60km en beslissen de stad te bezoeken…..

     

     

    Langs een statige avenue rijden we recht naar het centrum tot bij de kathedraal. Saint-Quentin is bijna volledig verwoest in WOI. De basiliekkerk is bijlange niet zo indrukwekkend als deze in Reims. Het is een somber grijs lomp gebouw. Binnenin, is enkel het vloerlabyrint opvallend, voor de rest is het een grote ruimte zonder (!) ziel.…..

    Na een babbel met Engelse fietstoeristen stappen we door de winkelstraat naar een marktplein. Op het plein kunnen we het niet laten om een terrasje te doen. Lekker onder de parasols smaakt de frisse Leffe heerlijk. We hebben de indruk dat alles er wel een beetje Vlaams uitziet, zeker de bouwtrant van het “Hotel de Ville”. ’t Valt ons nadien moeilijk om terug in actie te geraken.

     

     

    We fietsen terug naar het kanaal en volgen richting Base Nautique. Na l’Etang d’Isle zijn we op de Voie Verte du Canal de St-Quentin. Dit kanaal verbindt de Schelde met de Oise en is 105km lang. De trekweg is mooi geasfalteerd en het is een plezier om op die vlakke weg aan een strak tempo goed te vorderen. Hebben we teveel geboft ? Vanaf Morcourt wordt het heel wat anders. We moeten door grof grind met kuilen, soms is het op het gras een beter spoor zoeken.

     

     

    Hierop blijven rijden zien we niet zitten en verlaten het slechte jaagpad. Ook dit kanaal verdwijnt onder de grond. We fietsen op D718 naast het “Souterain de Riqueval”. Het is een scheepstunnel, van 5,5km lang waar hoofdzakelijk pleziervaart met een elektrisch gevoede kettingsleper door getrokken wordt. De doorvaart duurt bijna 2h à 3km/h, wij zien echter geen activiteit!

     

     

    In Bellenglise volgen we een heuvelende drukke steenweg tot Le Catelet. De aan grote snelheid voorbij snorrende auto’s en vrachtwagens maken het heel gevaarlijk. Gelukkig kunnen we bij km 70 langs een wegel die sakkerse drukke baan verlaten. In het begin is de wegel goed te berijden maar na 2km moeten we tussen stallen op een enorm grote maar slordige boerderij  een pad zoeken. Het wordt opnieuw een cyclocross parcours zoals deze morgen. Voortdurend traag klimmend tot op een plateau. We houden halt. In de verte zien we de torens van Cambrai. Na enkele vervelende kronkels tussen hogere hagen komen we plots op een smal keienbaantje richting Crèvecoeur. Het “Chambres d’hôtes Ferme de Montecouvez” waar we op onze Elzastocht in 2010 een nacht gesleten hebben, vinden we niet terug.  We hadden nochtans graag de sympathieke uitbaters gegroet.

     

     

    Gelukkig krijgen we nu een ferme afdaling op een holle weg met Paris-Roubaix keibestrating…..Het kan ons niet deren we zijn het al meer dan gewoon. Na 92km zwoegen en afzien als de beesten belanden we aan ons hotel “La Chope” aan de rand van Cambrai. Het is enkele minuten vóór 18h en ’t hotel is nog gesloten. Terwijl ik telefonisch oproep komt de uitbater aangereden en krijgen we onmiddellijk een ruime goed ingerichte familiekamer.

     

     

    Na een flinke douche staan we te popelen om gezamenlijke van onze laatste avond te genieten in de stad. We wandelen naar het fraaie centrum. De Franse voetbalploeg speelt deze avond een Wereldbeker match. We kunnen er niet naast zien. Op elk pleintje of hoekje staan gelegenheidsterrasjes met grote TV schermen. Er heerst al een te luidruchtige sfeer.

     

     

    De voetbalgekken lopen blauw-wit-rood geschilderd en gekleed, vele hebben al duidelijk te diep in de bierbekertjes gekeken. Niettegenstaande vinden we,  niet ver van de grote markt een rustig terrasje. Na enkele aperitief biertjes wordt het tijd voor ons laatste avondmaal van onze tocht 2014.

     

     

    We stappen, zonder veel nadenken, het restaurant “La Taverne de Lutèce” binnen. Er heerst een gezellige aangename sfeer, het kleine zaaltje zit bijna compleet vol. We bemachtigen een tafeltje en genieten van een uitgebreid avondmenu. Na een ijstoetje, een likeurtje en een lange babbel met enkele toeristen wordt het heel laat eer we terug sukkelen naar ons hotel.

     

     

    We vrezen veel getoeter en gezang van de Franse voetbalsupporters en gebruiken onze oordopjes….Zeker is zeker! Slaapwel na zo’n bewogen dag.

     

    Afstand: 92km   Totaal : 1321km

    Weer:     Felle zon, warm +/- 23°C

    Wind tegen   3 BF

     

     

    Hotel  La Chope

    17 rue des Docks   59400 Cambrai

    03 27 81 36 78

    Monsieur Christophe Roussel

    logis.lachope@orange.fr

    http://www.tourisme-cambresis.fr/chope.html

    25-02-2022 om 17:12 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)
    22-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 Dag 15 Châlons-en-Champagne – Laon 24-06-2014

     

    Dag 15 Châlons-en-Champagne – Laon

    24-06-2014

     

    Ons routeboekje voorziet voor vandaag 115km. We hebben met Carmen afgesproken om rond 7h30 te ontbijten. Onze gastvrouw heeft al enkele gasten

    mogen uitwuiven en ze komt ons vlug bedienen. We hebben gelukkig een flink ontbijtbuffet. Afrekenen en vertrekken.

     

     

    Om 8h15 nemen we afscheid van Madame Carmen en we fietsen richting centrum.  Het is nog fris, maar de zon is al van de partij. ’t Beloofd opnieuw een schitterende dag te worden. De gps brengt ons dwars door het centrum tot aan het Canal de la Marne. We zullen zover als het kan dit kanaal met de Voie Verte erlangs, trachten te volgen. De Champagne- streek is heuvelachtig maar we merken er gelukkig niets van op de trekweg.

     

     

    Niettegenstaande het jaagpad als fietsweg “ Voie verte “ wordt aangegeven stellen we vast dat het een karrenweg is. Kilometers aan een stuk is het opletten en de berijdbare stroken tussen het gras opzoeken. Gelukkig is het droog.  ’t Zou anders nogal een slijkboeltje geweest zijn. In Condé-sur-Marne hebben we 20km. We moeten over een brug door een industrieterrein naar een op een T-aansluitend kanaal. We verlaten de Marne, en volgen nu het Canal de l’ Aisne à la Marne naar Reims.

     

     

    Na een reeks sluizen, die mechanisch worden bediend, vorderen we veel sneller op een brede kiezeltrekweg. Dit kanaal is 58km lang en verbindt zoals zijn naam het aangeeft de Marne met de Aisne tot in Berry-au-Bac. Door een bosrijk gebied rijden we voorbij Vaudemange naar Billy-le-Grand. Op deze plaats moet het kanaal door de Mont de Billy. De tunnel is 2,3km lang en was vroeger uitgerust met een eindeloze kabel met een trekhaaksysteem. De schepen moesten aanpikken en werden zo door de tunnel gesleept. De kabel werd aangedreven door een stoommachine. Dit is al lang niet meer zo, nu varen de schepen er op eigen kracht traag door. Er is wel eenrichtingsverkeer en geautomatiseerde verlichting binnen de smalle pijp.

     

    De trekweg langs het kanaal is een GR (Groot Routepad) voor de Santiago de Compostela pelgrims, op weg naar het bekende verzamelpunt Vezelay in de Bourgondië.  We rijden op een hoger gelegen kiezelpad naast de tunnel. Links van ons zien we op de hellingen champagnewijngaarden.

    De zon brandt ook al is de temperatuur matig. Het is opnieuw dikwijls stoppen en smeren. We hebben geluk, de vele hoge begroeiingen langs het kanaal breken de  nog steeds vervelende tegenwind. Na een 10 tal sluizen, komen we aan een plezierjachthaven bij een verbreding van het kanaal in Sillery. Na 45km is het hoog tijd voor ons traditionele aperitiefmoment, op een terras van een  havenkantine. Vlak naast de plezierjachthaven zien we een groot WOI kerkhof.  Er liggen 11.000 gesneuvelden van de WOI-veldslagen rond Reims.

     

     

    Enkele kilometer verder in Saint-Leonard rijden we regelmatig langs en door fabrieksterreinen tot we na 53km  aan de plaat “Reims” zijn. Deze stad willen we absoluut bezoeken, maar hoe geraken we vanaf dit in de diepte gelegen kanaal naar de hoger gelegen straten? We hebben geluk, een naar ons toe fietsende mountainbiker wijst ons een fiets-voetgangerslift aan. Enkele minuten later staan we 7m hoger in het stadscentrum.

     

     

    De grote oude stad Reims heeft een rijk verleden. Wat onmiddellijk opvalt zijn de rechtlijnige groene boulevards met druk tramverkeer maar wel autoluw.

    Voor we de stad binnenrijden kunnen we niet voorbij een zonnig terras waar er ook kan gegeten worden. We ploffen ons neer, bestellen belegde sandwiches en lessen onze grote dorst. Het terras zit vol studenten, er heerst veel plezier. Wanneer ze eensklaps bijna allemaal tegelijk verdwijnen, blijven wij in alle rust nagenieten van een tegroot ijsdessert.

     

     

    Na onze ietsjes te zware lunch willen we absoluut naar de Notre Dame kathedraal rijden. ’t Is niet moeilijk we zien de machtig grote kerk recht voor ons en worden er naar toegezogen. We moeten enkel de wel bijna geruisloze en snel rijdende trams in ’t oog houden. Wanneer we aan de indrukwekkende kathedraal komen worden we stil.

     

     

    Wat een mastodont, wat een gigantisch voorbeeld van gotische kunst. Toch willen we binnen een kijkje nemen. We vragen ons wel eens af wanneer we uit zo’n overdreven rijkelijke kathedraal wandelen, wie heeft dit in feitelijk allemaal gefinancierd?  Soms kunnen we blijven filosoferen over het Christendom en hun overdreven praal en pracht! Wij werden toch vroeger wijsgemaakt dat de religieuzen geloftes van armoede moesten afleggen? Elke dag zien we het tegendeel, zoals ook hier weer…. We begrijpen er niets van. Ze blijven ons toch nog altijd van alle kanten schaamteloos geld aftroggelen. Voor de armen, zogezegd! Maar hun opperhoofden blijven in de grootste weelde leven.

     

     

    Lang genoeg getreuzeld, daar gaan we dan maar, want we zijn nog maar in de helft van onze dagtocht. Via het jaagpad komen we na Courey, Loivre bij 77km in Berry-au-Bac aan de Aisne. Het wordt een moeilijke bedoening om via de sluis van het ene naar het andere kanaal te geraken. We moeten de gps instellen om de goede richting te vinden na al dat bochtenwerk. We volgen het “Canal de l ‘Aisne” richting Genicourt.

     

     

    In Pontavert hebben we 85km en moeten over het kanaal en iets verder over de rivier l’ Aisne. Gedaan met het volgen van oevertrekwegen . Na het dorp fietsen we door het bos op een weggetje (D19 Ferme-la-Rennaissance) naar “Plan d’eau Ailette”. Een kunstmatig meer in een moerasgebied met vele watersport- mogelijkheden en een Center Parcs. In het dorp Chambouille verlaten we definitief la Voie Verte en rijden noordwaarts naar Laon. Vanaf Bruyères-et-Montbéralt komen we op een zeer drukke hoofdweg. Op een rijtje is het uiterst rechts zelfs gevaarlijk. Toch blijven we aan grote snelheid doordrammen.

     

     

    We zien van ver, op een hoogte, de stad Laon liggen. Dat wordt een hele klus om daar boven te geraken denken we. En of we gelijk hebben, om de stad te bereiken, is onze kleinste versnelling nog te groot. De laatste honderd meter is het de fiets duwen en te voet omhoog klauteren tot we op een soort tafelberg. De niet zo grote merkwaardige historische stad ligt +/-180m boven de omgeving. De benedenstad is verbonden met de bovenstad door een kabelspoor, voor voetgangers natuurlijk!

     

     

    Het is zoeken om onze B&B te vinden. De gps laat ons halt houden! Zijn we wel op de goede plaats aanbeland ??? Na een poosje kunnen we een voorbijganger aanklampen en ja hoor we zijn juist. Ik doe een telefoontje naar de  chambre d’hôtes uitbater. Bernard komt ons tegemoet want de B&B ligt zo’n 15m lager.

     

     

    Langs een reeks trappen, achter andere woningen, zien we nu inderdaad “La petite Montmartre”……Waarom er geen aanwijzingplaatjes te vinden zijn is ons een raadsel. We moeten zo’n 75 trappen naar beneden, een hele onderneming met fietsen en bagage. Met de hulp van het gastgezin is de klus vlug geklaard en staan de fietsen mooi opgeborgen. Yannick en Bernard trakteren ons direct met een fris biertje op hun zonneterras.

     

     

    Het vriendelijke stel is fier op hun prachtige en typische huis. Ze hebben het verbouwd tot een aantrekkelijke B&B aan de rand van de bovenstad. Het uitzicht op de benedenstad en de vallei in de steile tuinhelling achteraan is fenomenaal. Toch zijn we op loopafstand van het historische stadsdeel met kathedraal en winkelstraten. Het wordt een lange babbel en na onze was- en plasbeurt staan we te popelen om de stad te bezoeken.

     

     

    Langs fel hellende kinderkopstraatjes komen we in een wel smalle winkelstraat. Het is 19h en de stad lijkt verlaten. We wandelen richting kathedraal. We hadden het ons heel anders voorgesteld. Vele woningen staan leeg en de ramen zijn afgesloten. De stad ziet er verloederd uit, een echte ramp menen we, voor zo’n historisch centrum. Toch wel spijtig dat hieraan niets gedaan wordt! Was Laon eertijds niet de residentiestad van de Karolingers ? Sommige grijze gevels brokkelen af en zijn met mos begroeid. In de goten staan zelfs struiken….Dat loopt slecht af, de Fransen zijn hun fierheid aan het verliezen.

     

     

    De rare torens van de Notre-Dame de Laon trekken onze aandacht. Wat zouden die spookachtige beelden op de hoogste verdieping te betekenen hebben? Bij het portaal geven ze ons de oplossing 16 ossenbeelden zouden een huldebetoon zijn aan deze dieren. De ossen waren een hulp bij de bouw van de kerk. Allé dat zullen we dan ook maar geloven zeker! Of zijn het waterspuwers, een speelse ingeving van de architect, zoals er meer zijn!  Wanneer we dichter komen horen we koorgezang. Ook al zijn we geen kerkbezoek- fanaten, toch blijven we een tijdje binnen, luisteren naar de hemelse gezangen van een repeterend gemengd koord…..Zouden ze de kerken zo hoog gemaakt hebben voor de goede  akoestiek misschien, het klinkt in ieder geval fenomenaal.

    Het is bijna 20h wanneer we het enige restaurant dat we op onze terugweg openvinden, binnen stappen. “Le Patio” met een rondborstige Italiaanse patron lijkt even verouderd als de stad Laon. We krijgen een aperitiefje en vragen er een kleine pizza bij als voorgerecht. De Italiaan stelt voor als hoofdgerecht iets “à la plancha” klaar te maken.

    We doen niet moeilijk. Het zwaar dessert, maakt dat we met een dik buikje vertrekken loom vertrekken. We weten dat deze patroon zeker nooit een Michelin ster zal krijgen, maar toch zijn we tevreden.

     

     

    Na 115km kilometers voelen we ons tot onze eigen verwondering, minder moe dan de vorige dagen. We vermoeden dat de hoofdzakelijk vlakke rit en de minder strakke tegenwind hier wel zou kunnen toe bijgedragen hebben. Het is bijna donker wanneer we aan de mooie B&B aankomen. Na nog een tijdje TV kijken….wordt het tijd om in de bedjes te duiken. Oordopjes zullen zeker nodig zijn ????

    .

    Afstand: 115km   Totaal : 1239km

    Weer:     Felle zon, matig warm  +/- 23°C

    Wind tegen   3 BF

    Chambre d’ d’Hôtes la Petite Montmartre

    Yannick & Bernard Joannoteguy

    12 rue Milon de Martigny

    02000 Laon

    03 23 79 32 39     06 62 06 32 39

    yannick.bernard-laon@laposte.net

    yb.joannoteguy@gmail.com

    http://www.chambre-hotes-laon-cathedrale.com/acces/

    22-02-2022 om 11:04 geschreven door Via de la Plata


    >> Reageer (1)


    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 11/11-17/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 03/06-09/06 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 28/08-03/09 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    wilfried_en_jeannette
    blog.seniorennet.be/wilfrie
    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!