Degenen die het gisteren al moeilijk hadden, mogen zich opmaken voor alweer een dag afzien. De etappe van vandaag is immers nog zwaarder. Onderweg liggen twee cols van tweede en eerste categorie en één buiten categorie.
Er wordt gestart in Foix. Deze stad heeft een prachtig middeleeuws centrum. Getuige van dat verleden is het kasteel dat op een rots is gebouwd en kenmerkend is voor Foix. Voor de sportievelingen onder u heeft Foix heel wat troeven. Er kunnen prachtige wandeltochten en tochten te paard gemaakt worden. Het terrein in het gebied is ideaal voor mountanibikers, liefhebbers van parapente komen er ook aan hun trekken en er zijn mogelijkheden tot het afvaren van rivieren.
Daar kunnen de renners allemaal niet bij stilstaan, want 16km verder moeten ze al over de Col de Port, een beklimming van tweede categorie. De top ligt 11,4km verder en die weg moeten ze afleggen aan een gemiddeld stijgingspercentage van 5,3%.
60km verder wacht de Col de Portet d'Aspet, eveneens een klim van tweede categorie. Deze is slechts 5,7km lang, het stijginsgpercentage bedraagt gemiddeld wel 6,9%. De Portet d'Aspet is vooral berucht om haar afdaling, in 1995 verloor Fabio Casartelli (Motorola) hier het leven. Hij reed in het spoor van Dante Rezze, toen die viel verloor Casartelli de controle en viel met z'n hoofd tegen de een boordsteen, een betonnen blok. Casartelli werd afgevoerd met een helicopter. Niet veel later overleed hij. Ondanks heel wat twijfels liet Tourbaas Jean-Marie Leblanc de etappe verdergaan. Richard Virenque won die en ontving op het podium gretig alle felicitaties. Hij beweert dat hij niet wist dat Casartelli overleden was. De volgende dag werd de rit geneutraliseerd. De renners van Motorola overschreden samen de aankomst. De fiets van Casartelli werd op de volgwagen gezet en dat bleef zo voor de rest van de Tour. Op de plaats van het onheil staat een gedenkteken. Nog een kleine randopmerking: tijdens de Ronde van Zwitserland mengde Casartelli zich niet in de sprinten omdat hij schrik had ten val te komen en hij zijn deelname aan de Tour niet in gevaar wilde brengen... Net als de val blijft ook het eerbetoon van zijn ploegmaat Lance Armstrong op het netvlies van vele wielerliefhebbers gebrand. Enkele dagen na het fatale ongeval, won Armstrong de rit naar Limoges, een etappe die Casartelli had willen winnen. In de laatste meters wees hij toen met beide wijsvingers naar de hemel. In 2001 deed de Amerikaan dit nog eens over in de rit naar Luz-Ardiden waarin ook de Portet d'Aspet moest bedwongen worden.
Na de Portet d'Aspet volgt de Col de Menté. Deze col behoort toe aan eerste categorie, is 7km lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 8,1%. Na de afdaling begint de weg vrijwel onmiddellijk terug bergop te lopen, dat is het begin van de Port de Balès. Dit is de enige klim buiten categorie in deze etappe. Hij is maar liefst 19,2km lang. Het stijgingspercentage is gemiddeld 6,2%. De vijfde en laatste klim van de dag is de Col de Peyresourde. De Peyresourde is 9,7km lang, het gemiddeld stijgingspercentage bedraagt 7,8%. Wanneer de renners de top hebben bereikt is het nog 11km dalen tot de streep.
De aankomst ligt in Loudenvielle-Le-Louron, een gezellig bergdopje. Het is ideaal voor wandelingen in de buurt van het meer of ietwat zwaardere trektochten. Als je gewoon wil onstpannen moet je naar het wellnesscomplex Balnéa waar je kan genieten van jaccuzis en massages. Loudenvielle is een Station Verte de Vacances wat er op neerkomt dat de omgeving prachtig is.
Net als gisteren zullen de favorieten voor de eindzege strijden om de ritoverwinning. Zijn Rasmussen (Rabobank) en Contador (Discovery Channel) weer de sterksten, of hebben ze ook eens een slechte dag? En zijn het bijvoorbeeld Klöden (Astana) en Evans (Predictor-Lotto) die revanche nemen voor het verlies van gisteren?
(afbeeldingen: www.letour.fr)
GiGiVéLo