Vandaag vond de eerste Belgische wielerwedstrijd van het nieuwe seizoen plaats. En die wedstrijd was zoals gewoontegetrouw, de Omloop het Volk. De renners startten rond de middag in Gent en kwamen omstreeks kwart voor vijf aan in Lokeren.
Een hele tijd reed een kopgroep van tien renners op kop: Tankink en Van Impe (QuickStep), Omloop (Unbet), Albasini (Liquigas), Marichal (Cofidis), Auger (La Française des Jeux), Bénéteau (Bouygues Télécom), Schreck (T-Mobile), Coutouly (Agritubel) en Maccanti (LPR). De ploeg van topfavoriet Boonen was vertegenwoordigd in de kopgroep, maar die andere Belgische Pro-Tourploeg Davitamon niet.
Op de Molenberg spatte de kopgroep uiteen, een groepje van zeven kon op kop blijven. In het peloton was er een versnelling van Van Bon en die werd beantwoord door de wereldkampioen Boonen. De twee raakten niet weg. 50km voor de aankomst kwam er een hergroepering.
10km verder ontstond een nieuwe kopgroep met onder andere De Vocht, Barbé, Hayman, De Waele en Pozatto. De echte groten hadden de vlucht gemist. Maar wie kwam er even later uit de achtergrond terug? Steegmans met in zijn zog Tom Boonen.
En even later slaagde Gilbert ook in een dergelijke stunt. Hij reed solo naar de kopgroep toe die bestond uit Pozzato (QuickStep), De Vocht (Davitamon-Lotto) en De Waele (Landbouwkrediet). Gilbert reed weg van zijn drie kompanen en won zo de eerste klassieker van het nog prille seizoen.
Het wielrennen is populairder dan ooit. Er staan tijdens wedstrijden duizenden mensen langs het parcours en honderdduizenden volgen de koers op televisie. Ook volgen vele Belgen tijdens de zomer de Tourkaravaan doorheen Frankrijk, wij Vlamingen zijn zot van de koers. Maar zijn de sponsors ook zo gek op het publiek?
Op de websites van de ploegen wordt allerlei merchandising verkocht: van zonnebrillen tot complete wieleruitrustingen. Al deze dingen worden dan ook gretig gekocht. Dit is allemaal goed en wel, maar doen de ploegen ook iets voor hun supporters? Indien men bijvoorbeeld een handtekening wil van zijn favoriete renner kan men die via de website van de ploeg bestellen, maar men moet wel zelf opdraaien voor de postzegel en enveloppe. Kan dit eigenlijk wel?
Wanneer een ploeg een foto opstuurt, gaat dit eigenlijk om reclame voor het product van de sponsor. Het komt er dus op neer dat u betaalt om reclame in uw bus te krijgen, wat in feite absurd is. De ploegen verdedigen zich door te zeggen dat ze wekelijks heel wat aanvragen krijgen om foto's op te sturen en dat zij ook moeten betalen om die foto's te laten drukken, maar dit hoort toch bij het maken van publiciteit? Men investeert geld in iets om er later de vruchten van te kunnen plukken. Wel is er bij de sponsors een miljoenenbudget vrij om grote renners als Boonen, Petacchi, Ullrich en McEwen te betalen, maar eens iets terug doen voor de fans is blijkbaar te veel gevraagd. Maar waar wel aan moet gedacht worden is dat er zonder fans geen koers is. De wegen langs het parcours zouden er maar verlaten bij liggen en wanneer er niemand naar de tv zou kijken, zouden de sponsors geen publiciteit kunnen maken voor hun product.