zaterdag 18 februari 2006
Supporters
Het wielrennen is populairder dan ooit. Er staan tijdens wedstrijden duizenden mensen langs het parcours en honderdduizenden volgen de koers op televisie. Ook volgen vele Belgen tijdens de zomer de Tourkaravaan doorheen Frankrijk, wij Vlamingen zijn zot van de koers. Maar zijn de sponsors ook zo gek op het publiek?
Op de websites van de ploegen wordt allerlei merchandising verkocht: van zonnebrillen tot complete wieleruitrustingen. Al deze dingen worden dan ook gretig gekocht. Dit is allemaal goed en wel, maar doen de ploegen ook iets voor hun supporters? Indien men bijvoorbeeld een handtekening wil van zijn favoriete renner kan men die via de website van de ploeg bestellen, maar men moet wel zelf opdraaien voor de postzegel en enveloppe. Kan dit eigenlijk wel?
Wanneer een ploeg een foto opstuurt, gaat dit eigenlijk om reclame voor het product van de sponsor. Het komt er dus op neer dat u betaalt om reclame in uw bus te krijgen, wat in feite absurd is. De ploegen verdedigen zich door te zeggen dat ze wekelijks heel wat aanvragen krijgen om foto's op te sturen en dat zij ook moeten betalen om die foto's te laten drukken, maar dit hoort toch bij het maken van publiciteit? Men investeert geld in iets om er later de vruchten van te kunnen plukken. Wel is er bij de sponsors een miljoenenbudget vrij om grote renners als Boonen, Petacchi, Ullrich en McEwen te betalen, maar eens iets terug doen voor de fans is blijkbaar te veel gevraagd. Maar waar wel aan moet gedacht worden is dat er zonder fans geen koers is. De wegen langs het parcours zouden er maar verlaten bij liggen en wanneer er niemand naar de tv zou kijken, zouden de sponsors geen publiciteit kunnen maken voor hun product.
|