Luc De Smedt aan het stuur van de Weslake combinatie op het circuit van Croix en Ternois, Johan van der Perre zit hier in het bakje van zijn eigen zijspan
de bakkenist heeft soms nog tijd voor een grapje, als het wiel van het zijspan niet te hoog in de lucht gaat wel te verstaan
typische manier van werken bij de Engelse rijders, alles losvijzen, hier en daar wat sleutels in het rond en dan een boekje lezen in de zon en dan vlak voor er moest gereden worden vlug vlug alles in elkaar, raceoverall aan en maar gas geven. maar als je goed toekeek kon je er nog wat van leren en hulpvaardig waren ze ook.
mooie Husqvarna racer die tentoongesteld staat in het museum van Jököping in Zweden, Willem Stenekens(Ned.) nam enkele foto's van deze uitzonderlijke machines.
vandaag in "the picture" de supermooi gerestaureerde Gillet Racing 500 van Henk Antonissen uit Nederland
let op de dubbele remtrommel vooraan
mooie schilderwerk met een afbeelding van de rekord Gillet uit 1929, deze machine met René Milhoux in het zadel benaderde de 200 km per uur a.u.b (195.8 km/uur).
een kleine anekdote, deze motor kon men niet aan de praat krijgen door te trappen of lopen, men moest hem starten door hem te trekken met een auto, het was namelijk zo dat het kleppendiagram geen lage toeren aankon en men dus een behoorlijk aantal toeren moest produceren vooraleer de eerste klappen uit de uitlaat kwamen. althans, dit is hetgeen ik hoorde vertellen van iemand wiens vader dit allemaal van dicht heeft meegemaakt
de foto hieronder is genomen in 1983,de motor is een Motosacoche 1000 cc uit 1918 en werd bereden door de Zwitserse broers Bezon, en gereden werd er met dat museumstuk, in bijna iedere bocht waar het zijspanwiel van de grond kon gaan ging dat ook van de grond.
begin de jaren 80 kwamen er veel Zwitsers naar Zolder om met de motor maar ook om met de wagens te racen. zo kwam er eens zo een sigaar racewagen uit de jaren 30 de buitenparking van het circuit opgedraaid met zijn nummerplaten reeds op de wagen gekleeft en de uitlaat gloeiend heet, het bleek een Zwitser op leeftijd te zijn die met zijn racewagen, thuis in Zwitserland vertrokken was richting Zolder, na het raceweekend op zondagavond vertrok hij weer richting Zwitserland.
dit zijspan werd bereden door Bob Puers, een 650 cc van 1961 met een Watsonian zijspan, Bob was intelectueel medewerker aan de universiteit van Leuven en komt nu regelmatig eens op TV piepen met een of andere inovatie.
ik ben op zoek naar foto's van "brommerkoersen" uit de jaren 60, ik verklaar me nader, zo rond de jaren 60 werden er wedstrijden gehouden met bromfietsen, merkwaardig was dat de piloot gekleed was in rennerskledij, ttz worstenhelm, koersbroek en truitje en koersschoenen. bovendien trapte de rennerpiloot ook mee om de machine meer snelheid te geven.
er bestaat zeer weinig over maar het zou toch een keer de moeite waard zijn daar foto's van op de blog te plaatsen.
om alles wat beter te illustreren hier een foto van een rennerpiloot of is het pilootrenner Norbert Heye (foto komt van de internetaffiche ter gelegenheid van de ruilbeurs Moto Retro Wieze op 20 en 21 september 2008 ) enkele namen die me nog zijn bijgebleven uit die tijd, Guido Verhoughstraete (met Mobylette) Dierikx (?) Norbert Heye (Itom)
mochten er mensen zijn die nog foto's hebben van deze en andere piloten dan plaats ik ze met plezier op de blog.
het oproepje naar foto's van bromfietskoersen heeft reeds zijn effect gehad.
deze prachtige foto's van rond de jaren 60 werden me toegezonden door Leon Goes die ze op zijn beurt kreeg van Jaques Maertens, waarvoor mijn dank aan beide heren.
de foto's werden genomen tijdens een bromfietskoers te Assebroek bij Brugge, in elk geval staat zeker Jos Janssen op de foto's van de andere rijders en hun entourage zijn er geen namen gekend.
we rekenen stiekem een beetje op de bezoekers van de blog, daar zijn er wel tussen die na meer dan 45 jaar hier en daar een snelheidsduivel zullen herkennen.
eerst nog een paar liter "jetfuel" in de tank, ik veronderstel dat Jos Janssen hier de pomp bediende, als je de foto goed bekijkt dan staat er iets geschreven op de nummerplaten van de sportmachines, maar het is bijna niet te lezen en wie is die jonge piloot ?
wie kan hier enkele mensen bij naam noemen ?
de start van de Grote Prijs van Assebroek, veel volk ook niettegenstaande de regen, en let op de bromfietsen, er is er eentje met nummerplaat en de rest reed gewoon met het licht er nog op
blijkbaar stonden er enkel nadarafsluitingen aan de start/aankomst plaats en was er verder geen sprake van veiligheidstoestanden, let op mevrouw die juist te laat is voor de start.
ik veronderstel dat deze man op kop ligt met zijn FN sportbrommer met dat typische lange spatbord, de Itom competitione had ook een dergelijk mooi gevormd spatbord.
de winnaar is gekend en wordt gevierd daar vrienden en supporters
bovenstaande teksten berusten grotendeels op gissingen en het zou mooi zijn wat meer te weten te komen over de mensen op die foto's en de wedstrijd zelf.
brommerkoers, Cleemput, Minnaert, Gallet, Heye en Dierickx
velen zullen het zich nog herinneren, anderen vallen kompleet uit de lucht als men spreekt over cyclomoteurs, meestekers en bijstekers. over deze laatste 2 moest ik toch ook een woordje uitleg vragen aan Walter Criel uit Gent, kenner en verzamelaar van de ooit zo gegeerde en beheerde Itom sportmachienen van Italiaans design.
even wat uitleg over die mee en bijstekers, bij een meesteker staat de hulpmotor achteraan en bij een bijsteker kunnen we al meer spreken over een bromfiets doordat de motor onderaan hangt, in beide gevallen wordt er meegetrapt door de "pilootrenner".
het ontstaan van brommerkoersen vond zijn oorsprong door een motortje te plaatsen achterop een fiets met speciaal frame, dat noemde men een "meesteker" pionier en maker van dergelijke racefietsen was René Gallet die een fietswinkel had in Gentbrugge.
dat die mannen dat direct serieus aanpakten zien we op onderstaande foto met 3 renners die de ploegenkoers in de race Parijs - Brussel wonnen.
op de foto zien we vlnr: René Gallet, Willy Cleemput en Nevejans.
fotodokument: Walter Criel
hier de eerste reeks van het kampioenschap van België in 1953, Willy Cleemput (14) wint voor René Gallet (2) en Michel Dierikx (11)
foto: Walter Criel
Gent Zuid september 1954 Willy Cleemput klopt Windels, let op het speciale versterkte fietskader
foto:Walter Criel
april 1953 Willy Cleemput winnaar te eisden limburg, hier kun je duidelijk zien dat de koersfietsen veel gelijkenis hebben met gewone fietsen.
foto: Walter Criel
Willy Cleemput overwinnaar te Waregem in april 1953
foto: Walter Criel
hier komen we terecht bij de "bijstekers" let op de mooi gemaakte bromfietsen, deze foto is gemaakt in Eernegem (W-Vl) links met het nr 14 zien we Willy Cleemput en rechts met nr 17 Antoine Minnaert uit Gent die reed voor de "Gentse Velosportclub"
foto: Walter Criel
hier een foto uit 1965 van de bijstekerkoers in Evergem, de motoren zijn al geevolueerd maar het principe blijft hetzelfde, hoe rapper men trapt hoe rapper men rijd, en bochten kunnen en durven nemen was hier zeker aan de orde. op kop zien we Norbert Heye op Itom gevolgd door Michel Dierickx, eveneens op Itom, prachtig toch
foto: Ronny Heye
Norbert Heye met de Itom en open uitlaat in aktie, de worstenhelm heeft hier wel al plaats gemaakt voor een motorhelm.
foto: Ronny Heye
hier zitten we bij de koersbrommers, de mee en bijstampers waren verleden tijd en het jonge geweld nam het vaandel over, meestampen was er niet meer bij en ze kochten een Itom, Garelli of Flandria
op de foto Frank Van Cauwenberghe op zijn Itom met het nummer 5 voor de winkel van Raf Dierickx in Gent
wie kent er de andere piloten ?
dank zij Ronny Heye kennen we de namen op de foto hieronder
hierbij de namen van de piloten : met het nummer 5 Frank Van Cauwenberghe, daarachter van links naar rechts ; Temmerman Eddy, Van Heuverswijn F., Van Meulecom Donald en Belgisch kampioen Michel Dierickx die hier poseerde op de Itom van Van Meulecom. Michel Dierickx reed toen nog met een bijsteker Itom.
een beetje laat, maar een mens moet ook eens rust nemen, om te melden dat er op 22 / 23 / en 24 augustus 2008 veteraan en classic motorraces doorgaan op het stratencircuit van Jehonville.
Vanaf 1966 tot 1971 (het laatste jaar waarin snelheidswedstrijden voor bromfietsen en motoren toegelaten werden op de openbare weg), was Frank Van Cauwenberghe uit Heusden één van de toppers bij de N.B.B. (Nationale Bromfietsers Bond). In bijlage enkele fotos en zijn palmares.
info en foto's: Ronny Heye
Frank Van Cauwenberghe met de Itom nr 5 en Donald Meulecom eveneens op Itom de man met de pet in het midden is niemand minder dan Raf Dierickx. Hij was Belgisch kampioen snelheid in 1958, en tevens de broer van Michel. Hij was de mekanieker van de Itom ploeg. (info Ronny Heye)
van Cauwenberghe op de itom zonder stroomlijn, let ook op de korte open uitlaat en op het wegdek ,
hier op de Itom met stroomlijn en van de grond over de spoorlijn, let op de "kinderkopjes"
weer zonder stroomlijn en terug op de kinderkopjes
wie herkent er hier nog enkele van die jonge geweldenaars van weleer (nr 16 is Willy Dumarey uit Oostende) (deze foto is genomen in Laarne eind de jaren 60 begin de jaren 70)
Eddy Temmerman uit Laarne schreef: Ik was nummer 3 en de foto is vermoedelijk uit 1967
op 20 en 21 september 2008 is er terug een motorruilbeurs in de Oktoberhallen te Wieze, iedere Wiezebeurs heeft een merkthema en dit jaar is dat Itom, het merk van Walter Criel en van zovelen onder ons die de jaren 60 bewust meemaakten en al of niet op zulk een "buikschuivers hebben gereden of er alleen maar van hebben kunnen dromen.
ik heb er in ieder geval veel van gedroomd maar ook af en toe eens mee gereden, het was de Itom van de broer van een vriend van me, als broer niet thuis was maar de Itom wel, dan konden we het niet laten er elk een testritje op te maken. het was een gele met "suede" zadel en ook van hetzelfde daimleder een lapje op de tank.
dat lapje was een optie en dat diende om de tank te beschermen voor de rits van de beroemde "blouson noir" die toen een teken van veel testosteron was, al kenden we dat woord toen nog niet, maar de resultaten waren dezelfde.
spijkerbroek, basketters een een lederen korte jekker met rits dat was de outfit waarmee je het best naar buiten kwam wilde je een beetje succesvol zijn, oja en het potje "Brillcréme"niet vergeten, dan reed je met het sportmachien tot aan de plaatselijke cinema en stelde je jezelf tentoon aan de plaatselijke bevolking en in het bijzonder de vrouwelijke tienerhelft daarvan.
mooie tijden, maar vandaag is het ook niet slecht, het feit dat we nog over brommers en motoren kunnen spreken en schrijven is een teken dat we geen andere grote problemen hebben ,toch.
Walter Criel is een man die er niet alleen over praat maar de Itom's ook tot nieuw leven wekt, zie de foto's hieronder waar we een aantal Itom's zien die misschien ook in Wieze te zien zullen zijn.
tijdens de jaren 60 en 70 waren de 50 cc racen super populair, op de foto's hieronder zien we 2 piloten uit Oostende nml Willy Dumarey en Patrick Blondeel, het team werd blijkbaar gesteund door de toen reeds gekende motorzaak Roland Inghelbrecht, toen nog gelegen in de Voorhavenlaan (Opex) Oostende. ze reden van 1968 tot 1969 bij de NBB (nationale brommerbond) zowel Patrick als Willy hernamen in 1971 hun raceactiviteiten resp. met Honda 350 en 450cc, later meer hierover
de mooi foto's komen uit het archief van Willy Dumarey en Patrick Blondeel
foto hieronder: Willy Dumarey met zijn snelle Italjet,
het verhaal dat de tuning van Willy zijn Italjet het werk was van 3 Flandria ingenieurs blijkt niet te kloppen
Willy mailde me het volgende ivm de tuning van zijn Italjet:
Etienne De tuning van onze brommers was puur eigen werk. De mensen van Flandria hadden er niets mee te maken. Wel stonden op een morgen drie ingenieurs aan mijn deur met de vraag of ze mijn Ital Jet eens mochten chronometreren op topsnelheid. Ik stond het toe en op een afgemeten stuk rijweg in de Zandvoordestr klokten ze me op 115 km/h. Ze kregen er geen kop aan want ze haalden uit een getunede Flandria (toen) maximaal 100 km/uur.
Patrick Blondeel op een stratencircuit (let op het kerhof ) met zijn Garelli
de zeer mooie Garelli van Blondeel met agressieve look.
sleutelen voor de wedstrijd, een vijfde plaats voor Dumarey en een zesde voor Blondeel
start van de koers in Laarne, Willy Dumarey (16) met Italjet zit op een goede startplaats zo te zien, (Eddy Temmerman met het startnummer 3: info Eddy Temmerman)
de 50 cc zelbouw zijspancombinatie van Hollebecq - Moisson met een Kreidler RS motor, bij de NBB reden er een 6 tal combinaties, deze foto is genomen te Gentbrugge.
Frank Hollebosch, nog een van die mannen waarvan onze ouders of grootouders zegden dat ze de straten onveilig maakten met hun hoog snerpende sportmachienen.
misschien was daar wel iets van waar maar het leverde toch mooi beeldmateriaal op, kijk even mee naar de foto's van Frank Hollebosch die meer dan 40 jaar geleden werden genomen langs tal van straatcircuits.
aan de start in Vrasene in 1963 op de eerste lijn met de Itom nr 79
over de kaseien van Vrasene met het gashandel tegen de aanslag, Hollebosch in 2de positie, of waren er al een paar buiten het beeld?
ontgoocheling in Zolder 1963, zo is dat met mechanische sport
vervolg van foto boven, koppeling defect, de hond vond het toch allemaal een beetje verdacht
Gaasbeek 1963, een opname net na de start, Frank Hollebosch terug in 2de positie
Moeskroen 1963, over de meet rijden is toch altijd al een overwinning op zichzelf, let op de open uitlaat van de Itom en de kleine voorrem
start van de junioren 50 cc BMB te Gent in 1973, hier zitten we al carenages op de motoren en de foto's zijn al in kleur,
laatste koers van het jaar 1972 te Laarne, welke namen roepen nog herinneringen op als je de lijst van de uitslagen overloopt op de foto rechts, links in het beeld, Frank Hollebosch met het nummer 83 in spiegelbeeld .
menig keer stond ik als kleine jongen aan het poortje van "Bromfiets verkoper/hersteller" Guido Verhoegstraete die in Snaaskerke aan de "Garre" woonde.
niet zozeer om hem aan de gewone bromfietsen te zien werken maar in de hoop dat hij een testrit zou maken met zijn "Mobylette racer", Guido was verdeler van dat merk en nam deel aan wedstrijden over gans België, niet zonder succes trouwens.
de testritten verliepen meestal langs het kanaal Plassendale - Nieuwpoort op het traject Snaaskerke IJzeren brug tot aan de Kalsijde brug en terug, juist kort genoeg om de dorpschampetter niet te alarmeren.
ik herinner me nog het snerpende geluid van de Mobylette met het korte uitlaatje en ik zie hem nog rijden, plat voorover gebogen zoals je hem straks op de foto's zult zien.
we spreken hier over de jaren 50 of beter nog de tweede helft van de jaren 50 waar de meeste piloten aangewezen waren op hun eigen kennis om hun machines op te voeren, waar de benzine mengsels in het grootste geheim aangemaakt werden en waar men over een goede portie moed moest beschikken om aan de start te komen en vooral aan de finisch te geraken.
kortom mannen waar ik als kleine jongen van den buiten met veel respect en bewondering naar opkeek
een paar maand geleden stond ik terug voor het poortje in de "Garre" en had er een goede babbel met zijn 2 zoons en de weduwe van Guido, de foto's en de herinneringen werden bovengehaald en ik voelde weer de tijd van vroeger, kijk mee naar de foto's van dit eerste deel dat over de snelheidsraces gaat, in een tweede deel hebben we het dan oa ook over de uithoudingsritten.
foto's en info: met dank aan Gino, Didier en mevrouw Verhougstraete
om als Belg op de "cover" van het Franse tijdschrift "Moto Revue" te geraken moest je toch al een en ander gepresteerd hebben
zo ging Guido naar de races en tussenin was er nog tijd om een familiefoto vast te leggen
Marcel Strubbe (gehurkt) was de technieker van dienst
Start te Beveren Waas in 1959, Guido in het midden zit reeds in het zadel, let op de uitlaten
Guido in het midden met het nummer 42 en op de eerste rij met de Mobylette tussen de toen zeer snelle Itom's en ander Italiaans racemateriaal, dat zijn toch behoorlijke prestaties. de foto werd genomen juist voor de start te Moeskroen op 5/4/1959
Guido uiterst rechts met mekanieker Marcel Strubbe, ook hier weer op de 2 de startrij tijdens de start te Zolder op 7/6/1959
tijdens de race van Zolder, Guido uiterst rechts
Guido met het nummer 36 te Ciplet op 7/5/1959 en terug op de eerste startrij
en zo kwamen ze dan thuis met de Mobylette achteraan op de Citroën Traction, links Guido en mekanieker Marcel Strubbe en rechts hun "sponsors"
volgende keer nog meer foto's van onze kampioen uit Snaaskerke
Guide Verhoegstraete was toch wel een "allrounder" als het over bromfiets rijden ging, niet alleen het racen lag hem maar ook de zware uithoudingsraces. met een standaard lijkende Mobylette vormde hij met Monica Verstraete uit Zwevezele en nog een ander teamgenoot waarvan we de naam niet kennen het "Mobylette team".
een nog andere aktiviteit waar Guido bedrijvig in was waren de pistekoersen, oa in Oostkamp, daar hebben we spijtig genoeg geen foto's van.
foto's: Gino, Didier en mevr.Verhoegstraete
aan de start van "de ronde van België" in 1956
hier het volledige team, wie kent er de rijder met het nummer 13 ??
ook tijdens de nacht werd er gereden, wie is de rijder met het nummer 17 ??
Guido in aktie
deze foto is niet van de ronde van België in 1956, maar ook hier is de "aankomst" bereikt
dergelijke ritten waren een uitstekend middel om de deugdelijkheid van het materiaal te testen, uitvallen was uit den boze, aankomen was het enige dat telde
deze foto stond in het BMB boekje "Motorsport" van april 1957 ter gelegenheid van de Omloop van Antwerpen waar hij 1ste werd bij de seniors 50 cc in ex-aequo met Busch op Zundapp en Pessemier op Itom.
tekst bij de foto: "een der regelmatige deelnemers aan de proeven voor de kleine cilinders is wel Verhoegstraete van OMS Oostende"