Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • AANGEPAST/ADAPTE - BISMARCK (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WG (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - BADENIA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU BERA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU STOEWER (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE BRENNABOR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WELTMEISTER (D)
  • NIEUW/NOUVEAU JAGDRAD (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - SPARTA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - TENOR (F)
  • NOUVEAU/NIEUW--WARRIOR (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - REYNA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - LUCIFER (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - KTEMA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - BRITT'ANY (F)
  • NIEUW/NOUVEAU GITANE (F)
  • AANGEPAST/ADAPTE FLANDRIA (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU YWES (B)
  • NIEUW/NOUVEAU B.H.R. (B)
  • NIEUW/NOUVEAU W. DE BLENDE (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTE LA COURONNE ACC (B)
  • NIEUW/NOUVEAU RENAISSANCE (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU KAM. BUERMS (B)
  • NIEUW/NOUVEAU DENISIA (B)
  • NIEUW/NOUVEAU AXMAN (B)
  • AANGEPAST/ADAPTE - MIELE (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE DÜRKOPP (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MARS (D)
  • NIEUW/NOUVEAU AMATO & FMB (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MERKUR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - FRANCINE (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU -- FRANCE SPORT (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - FLORIN (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - ESPADA (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU - POULIDOR (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MERCIER (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - PANTHER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELS (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. DEPAS (B)
  • Nieuw/ Nouveau NAPOLEON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRAUSNITZ (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROTTAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PRECIOSA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NÜRBURG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - STYX (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRIUMPH (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FEDIA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NATIONAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EXCELSIOR (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - LINDLAU (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELDBERG (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • THE LONDON (B)
  • SPORT M (B)
  • R. DE RIJCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • WINTI (B)
  • ARA (B)
  • RENOMA (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • FREDDY (B)
  • NERVA (B)
  • RDC (B)
  • DELFA (B)
  • MYLORD (B)
  • A.D.S. (B)
  • J. VAN SANDE (B)
  • LION D' OR (B)
  • L. SERGANT (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • R. VERMEER (B)
  • DE PAU – ARBIJN (B)
  • POLE NORD (B)
  • M.D.W (B)
  • FR. ENGELS (B
  • H.V.d. PLAS (B)
  • STARKAD (B)
  • SPECIALE (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • BOELAERT (B)
  • R. LIBRECHT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • OSWALD CONSERRIERE (B)
  • G. DE METSENAERE (B)
  • P.V.K. (B)
  • D.L (B)
  • A.R.A. (B)
  • ERIC (B)
  • A.V.W. (B)
  • ST. JOZEF (B)
  • SHRAPNELL – (B)
  • THOMPSON (B)
  • THE FLYER (B)
  • H. HUYBEK (B)
  • BAECK (B)
  • F. TRIEST (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • ST. ANTOON (B)
  • TONY (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • LA PERLE (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • VERMEULEN (B)
  • REINAERT (B)
  • BOXEUR (B)
  • D.W.S. (B)
  • WAASCHE KROON (B)
  • W.R.C. (B)
  • MONDIAL (B)
  • ROYAL LM (B)
  • EXELSIOR (B)
  • AERENS R (B)
  • HILLAERT (B)
  • LA LOKEROISE (B)
  • NORMANDIE (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • BOL D’OR (B)
  • THE MODERN (B)
  • SOLIDA (B)
  • JONGE LEEUW (B)
  • LINDOR (B)
  • ANTILOPE (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • ALDEKA (B)
  • DE KIMPE (B)
  • VAN PRAET (B)
  • EDMOND DESMET (B)
  • M. DEWAELE (B)
  • SALOME (B)
  • ALFA (B)
  • TIGRE(B)
  • POLA (B)
  • RIA (B)
  • MOERMAN (B)
  • MOERMAN (B)
  • DEPONDT (B)
  • Fr. HEBBELINCK (B)
  • SALDOS (B)
  • E.D.C. (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VEMA (B)
  • BUYSSE (B)
  • NORA (B)
  • VEDETTE (B)
  • GENT – GAND (B)
  • ARGA (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • SPLENDIDE (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • G. D’HAESE (B)
  • ROYAL JENNY(B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • SILVA (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • PIRVA (B)
  • TOURNEBRIDE (B)
  • ROYAL SUD (B)
  • JOS GRAULS (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • AANGEPAST/ADAPTE - BISMARCK (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WG (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - BADENIA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU BERA (D)
  • NIEUW/NOUVEAU STOEWER (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE BRENNABOR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - WELTMEISTER (D)
  • NIEUW/NOUVEAU JAGDRAD (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - SPARTA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - TENOR (F)
  • NOUVEAU/NIEUW--WARRIOR (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - REYNA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - LUCIFER (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - KTEMA (F)
  • NIEUW/NOUVEAU - BRITT'ANY (F)
  • NIEUW/NOUVEAU GITANE (F)
  • AANGEPAST/ADAPTE FLANDRIA (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU YWES (B)
  • NIEUW/NOUVEAU B.H.R. (B)
  • NIEUW/NOUVEAU W. DE BLENDE (B)
  • AANGEPAST/ ADAPTE LA COURONNE ACC (B)
  • NIEUW/NOUVEAU RENAISSANCE (B)
  • NIEUW/ NOUVEAU KAM. BUERMS (B)
  • NIEUW/NOUVEAU DENISIA (B)
  • NIEUW/NOUVEAU AXMAN (B)
  • AANGEPAST/ADAPTE - MIELE (D)
  • AANGEPAST/ADAPTE DÜRKOPP (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MARS (D)
  • NIEUW/NOUVEAU AMATO & FMB (D)
  • NIEUW/NOUVEAU MERKUR (D)
  • NIEUW/NOUVEAU - FRANCINE (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU -- FRANCE SPORT (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - FLORIN (Fr)
  • NIEUW/NOUVEAU - ESPADA (Fr)
  • NIEUW/ NOUVEAU - POULIDOR (F)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MERCIER (Fr)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - PANTHER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELS (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - L. DEPAS (B)
  • Nieuw/ Nouveau NAPOLEON (B)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRAUSNITZ (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROTTAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PRECIOSA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NÜRBURG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - STYX (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - TRIUMPH (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FEDIA (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - NATIONAL (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EXCELSIOR (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - LINDLAU (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - FELDBERG (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - BAUER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - NSU (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - ADLER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - GÖRICKE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIXI (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - PONTIAC (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JAGDRING (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - EDELWEISS ( EDELWEIß) (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MÖVE (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - ALBRECHT DÜRER (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - JANUS (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - BLÜCHER (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - VICTORIA-WERKE AG (D)
  • NIEUW / NOUVEAU - SEIDEL & NAUMANN (D)
  • AANGEPAST/ ADAPTÉ - MONET & GOYON (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - FIVOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - GRIFFER (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - ST. ETIENNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - SOLIDOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ROYAL STELLA (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - RÉGULUS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - POLVÊCHE LOUIS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - PIERRE CLOAREC (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEW EMPRESS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - NEMO (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - HELYETT (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - H. SALAMAGNE (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - GLADYS (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DIRNAY (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - DÉLOS V. (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - CATTEEUW M. (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BERNARD (Fr)
  • NIEUW / NOUVEAU - BENGALIA (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARMOR (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTAL (F)
  • NIEUW / NOUVEAU - ARGENTA (F)
  • THE LONDON (B)
  • SPORT M (B)
  • R. DE RIJCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • WINTI (B)
  • ARA (B)
  • RENOMA (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • FREDDY (B)
  • NERVA (B)
  • RDC (B)
  • DELFA (B)
  • MYLORD (B)
  • A.D.S. (B)
  • J. VAN SANDE (B)
  • LION D' OR (B)
  • L. SERGANT (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • R. VERMEER (B)
  • DE PAU – ARBIJN (B)
  • POLE NORD (B)
  • M.D.W (B)
  • FR. ENGELS (B
  • H.V.d. PLAS (B)
  • STARKAD (B)
  • SPECIALE (B)
  • RONNY SPORT (B)
  • BOELAERT (B)
  • R. LIBRECHT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • OSWALD CONSERRIERE (B)
  • G. DE METSENAERE (B)
  • P.V.K. (B)
  • D.L (B)
  • A.R.A. (B)
  • ERIC (B)
  • A.V.W. (B)
  • ST. JOZEF (B)
  • SHRAPNELL – (B)
  • THOMPSON (B)
  • THE FLYER (B)
  • H. HUYBEK (B)
  • BAECK (B)
  • F. TRIEST (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • ST. ANTOON (B)
  • TONY (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • LA PERLE (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • VERMEULEN (B)
  • REINAERT (B)
  • BOXEUR (B)
  • D.W.S. (B)
  • WAASCHE KROON (B)
  • W.R.C. (B)
  • MONDIAL (B)
  • ROYAL LM (B)
  • EXELSIOR (B)
  • AERENS R (B)
  • HILLAERT (B)
  • LA LOKEROISE (B)
  • NORMANDIE (B)
  • MAHIEU SPORTS (B)
  • BOL D’OR (B)
  • THE MODERN (B)
  • SOLIDA (B)
  • JONGE LEEUW (B)
  • LINDOR (B)
  • ANTILOPE (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • ALDEKA (B)
  • DE KIMPE (B)
  • VAN PRAET (B)
  • EDMOND DESMET (B)
  • M. DEWAELE (B)
  • SALOME (B)
  • ALFA (B)
  • TIGRE(B)
  • POLA (B)
  • RIA (B)
  • MOERMAN (B)
  • MOERMAN (B)
  • DEPONDT (B)
  • Fr. HEBBELINCK (B)
  • SALDOS (B)
  • E.D.C. (B)
  • LA SPORTIVE (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VEMA (B)
  • BUYSSE (B)
  • NORA (B)
  • VEDETTE (B)
  • GENT – GAND (B)
  • ARGA (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • SPLENDIDE (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • G. D’HAESE (B)
  • ROYAL JENNY(B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • SILVA (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • PIRVA (B)
  • TOURNEBRIDE (B)
  • ROYAL SUD (B)
  • JOS GRAULS (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    22-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW/NOUVEAU STOEWER (D)

    STOEWER (D)

    Stoewer ----Stettin  en Bielefeld -- Duitsland

    Het bedrijf werd in 1858 opgericht door Bernhard Stoewer als reparatiewerkplaats voor fijnmechanische apparatuur. Bernhard Stoewer ( Pyritz , 16 april 1834; Ems , 4 juli 1908 ) was een Duitse monteur en ondernemer. Hij richtte het in Stettin gevestigde bedrijf Stoewer op en toonde een neus voor nieuwe en onbekende producten die later zeer populair werden.

    In datzelfde jaar 1858 begon de productie van naaimachines. Vanaf 1893 begon de productie van fietsen en vanaf 1903 ook de productie van typemachines.

    In 1896 werd de Stettiner Eisenwerk Bernhard Stoewer Sr. afgesplitst, die voorzag het moederbedrijf van onderdelen voor de productie van fietsen en begon ook met de productie van gietijzeren ovens. Tegelijkertijd werd het moederbedrijf omgezet in een naamloze vennootschap onder de naam Nähmaschinen- und Fahrräder Fabrik Bernhard Stoewer A.G. Vanaf 1898 werden gemotoriseerde driewielers met een onafhankelijk voorwiel geproduceerd, vergelijkbaar met de De Dion-Bouton gemotoriseerde driewieler.

    In 1899 werd de ijzerfabriek overgenomen door de zonen (Bernhard Stoewer jr. en Emil Stoewer) en omgedoopt tot Gebrüder Stoewer, Fabrik für Motorfahrzeuge und Fahrrader(Gebroeders Stoewer, Motorvoertuigen en Fietsenfabriek). Datzelfde jaar werd het eerste model, de Grote Stoewer Motorwagen, geïntroduceerd. Stoewer werd daarmee een van de pioniers van de automobielindustrie in Duitsland. Had toen 400 werknemers.

    1907 Nähmaschinen- und Fahrräder Fabrik Bernhard Stoewer A.G., onder de naam “GEBR. STOEWER werd de autofabriek verder gevoerd. Stoewer bouwde ook autobussen,  die werden bijvoorbeeld ingezet in het openbaar vervoer in de regio Rijn-Neckar. Het bedrijf werd in 1916 omgevormd tot Stoewer-Werke AG, voorheen Gebr. Stoewer . Van 1917 tot 1926 bouwde Stoewer ook tractoren. In de jaren twintig maakte het bedrijf naam als een fabrikant van hoogwaardige, sportieve luxe auto's in kleine series, die op gelijke voet concurreerde met Horch en Mercedes.

    1921: Bernhard Stoewer – A.G. Fahrradpoduction (fietsenproductie), Stettin-Grünhof.

    1928: Stoewer – Werke A.G.

    1931: Einde van de fietsenproductie in Stettin het fietsenmerk Stoewer wordt in 1932 of in 1938 overgenomen door de  fietsenfabriek  Falter/Bielefeld.

    Distributie na 1945 ook door de groothandel Schlote/Hamburg.







    22-09-2025, 16:59 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW/NOUVEAU BERA (D)

    BERA (D)

    Bera -------------------Köln/Keulen----------------- Duitsland

    Op het merk plaatje zien we de Dom van Keulen.

    Lokale naam: Hohe Domkirche zu Köln (Dom St. Peter und Maria)

    Benoeming: het is de kathedraal van het aartsbisdom Keulen (hoofdkathedraal)

    Bouw begonnen op 15 augustus 1248.

    De bouw werd in de loop der eeuwen stilgelegd (ca. 1560) wegens geldgebrek en andere factoren.

    Hervatting van de bouw in de 19e eeuw, met gebruik van originele plannen, en voltooiing in 1880.

    Lengte: circa 144,6 meter; breedte ca. 86,25 meter.

    Torens: de twee westelijke torens zijn ieder ongeveer 157 meter hoog.

    De Dom van Keulen is UNESCO-Werelderfgoed sinds 1996.

    Het is de grootste kathedraal in Duitsland.

    Jaarlijks trekken miljoenen bezoekers: ca. 6 miljoen toeristen per jaar.







    22-09-2025, 17:03 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW/NOUVEAU - BADENIA (D)

    BADENIA (D)

    BADENIA --------  Gaggenau, Köln ---- Duitsland

    Gegr. 1881: Eisenwerke Gaggenau, (oorsprong sinds 1630, A.G. sinds 1888) fietsenproductie sinds 1887.

    In 1897 bestond het merkensymbool uit twee gekruiste revolvers.

    1906 - Badenia-Fahrradwerke Gaggenau A.G.

    Circa 1920 overname van de merken Panzer, Continental en Post van de firma Hermann Prenzlau uit Hamburg.

    1920: Eisenwerke Gaggenau A.G.,  Gaggenau en Hamburg later enkel Gaggenau.

    1932: merken gaan naar Gold-Rad uit Köln (Keulen)

    Bron: Frank Papperitz







    22-09-2025, 17:07 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW/NOUVEAU - WG (D)

    WG (D)

     WG  -----------Köln/Keulen----------- Duitsland

    Onderaan het merkplaatje zien we het heraldieke wapenschild van de stad Keulen.

    https://www.bezoekkeulen.nl/het-wapen-van-keulen/







    22-09-2025, 17:10 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AANGEPAST/ADAPTE - BISMARCK (D)

    BISMARCK (D)

    In de jaren 90 van de 19e eeuw ontwikkelde er zich in Duitsland een fietsenindustrie. Tot nu toe was Groot-Brittannië de belangrijkste leverancier van de fietsen op de Duitse markt.

    In 1896 richtten, in Bergerhof (Rijnland),  de kooplieden David-Heinrich Böhme, Hermann Frowein, Richard Guhl en Richard Halbach een bedrijf op onder de naam “Fahrradwerke Bismarck GmbH” , dat met een aandelenkapitaal van 300.000 goudmarken. Toen de bedrijfsnaam werd gekozen, werd besloten dat de fietsen van het merk Bismarck voor alle toekomstige jaren van de beste kwaliteit moesten zijn. De voormalige rijkskanselier, prins Otto von Bismarck, had het bedrijf bereidwillig toestemming gegeven om zijn naam te gebruiken.

    Hun fabriek was de eerste industrie in het Rijnland en had vanwege de ligging in het hart van het Bergische Land het voordeel dat ze direct aan de bron van grondstoffen lag. Alle belangrijke onderdelen van de fiets werden in eigen huis vervaardigd, wat een bijzonder voordeel was.

    Bij de oprichting waren er in Duitsland al veel kleine bedrijfjes die fietsen vervaardigden, maar de productiecijfers waren nog laag. In Engeland en de VS was de grootschalige serieproductie al begonnen. De productie van de eerste fietsen begon in 1897 en een jaar later verliet de duizendste fiets de fabriek. Deze fietsen hadden zeker nog niet de voordelen van een moderne fiets, maar de leraar Schulze uit Radevormwald reed 25 jaar lang op een Bismarck-fiets uit de eerste productie van 1898 en legde op vakantieritten zo'n 75.000 km af zonder ooit een kogellager of een ​​schroef te moeten vervangen. Fietsen waren in die jaren nog onbetaalbaar voor het grote publiek. Terwijl een goede gereedschapsmaker 40 pfennig per uur verdiende, kostte het Bismarck-model nr. 1 volgens de catalogus 330 goudmark. De “vélocipède-sport” werd daarom beschouwd als een plezier voor rijke burgers, wat betekende dat de verkoop vanaf het begin beperkt was.

    Omdat de serieproductie van fietsen in het buitenland al ver gevorderd was, hadden vooral de Duitse fietsenfabrikanten te lijden onder de prijsdruk van de fietsen uit de VS, die vrijwel belastingvrij werden geïmporteerd. De moeilijkste crisisjaren van het bedrijf waren de jaren 1901 tot 1905, waarin de meedogenloze prijzenoorlog bijna verwoestende gevolgen had. Door nieuwe markten te openen en hun eigen werktuigmachines te produceren, wat een efficiëntere productie van Bismarckfietsen mogelijk maakte, werd het concurrentievermogen van de fabriek vergroot. De komende jaren zouden er ups en downs zijn in de ontwikkeling van de fietsindustrie. De prijzen daalden van 300 naar 200, 150, 100 en soms naar 60 mark (vóór de Eerste Wereldoorlog).

    Aan het begin van de nieuwe eeuw brachten de Engelsen de eerste motorfietsen op de markt en de Bismarck-werke raakte meteen betrokken bij dit nieuwe metier. Omdat er in Duitsland nog geen motorindustrie bestond, werden er contracten gesloten met een Zwitserse en een Franse motorenfabriek en werden de eerste motorfietsen vervaardigd, maar slechts op kleine schaal. Omdat de naam Bismarck niet over de gehele wereld een goede reputatie had werden er in de Scandinavische landen Bismarck-fietsen verkocht onder de gepatenteerde naam “Skandia” en in Beieren onder de gepatenteerde naam “Siegfried”. Een belangrijke innovatie voor het fietsen kwam uit Engeland met de introductie van de vrijloopring. Ernst Sachs, de uitvinder van de torpedo-vrijloopnaaf en het Sachs-lager, heeft daarmee eeuwige roem verworven.  

    Door verbeteringen in de productiemethoden en voortdurende innovaties werd er tijdens de Eerste Wereldoorlog een veerfiets ontwikkeld, maar deze sloeg niet aan. Een losse vrijloopnaaf en een fiets met hulpmotor die met een eigen wiel aan het achterwiel was gekoppeld, werden in Nederland als exportartikel gunstig verkocht. In 1918 werd de bedrijfsnaam gewijzigd, voortaan was het "Fahrradwerke Bismarck, Schütte & Co., Bergerhof Rhld.

    Er werd ook een fiets met twee versnellingen en een nauwkeurige permanente naaf geproduceerd. Nadat in 1911 de 100.000ste fiets was voltooid, bleven de productieaantallen stijgen. De export naar vrijwel alle landen ter wereld bedroeg 55% van de totale productie. De hoge kwaliteit van Bismarck-tweewielers werd herhaaldelijk erkend door het winnen van certificaten en medailles op beurzen en tentoonstellingen. De naam Bismarck was ook nauw verbonden met het wielrennen. Namen als Kilian/Vopel, de Dortmunder Diercks, de wereldkampioenen Toni Merkens, Walter Lohmann en Schorn hebben met Bismarck fietsen grote overwinningen behaald.

    Met het uitbreken van de oorlog in 1939 gingen de voorheen goede afzetmarkten in het buitenland verloren. In 1938 werden de filialen in Wuppertal-Ronsdorf en Ratingen toegevoegd aan het bedrijf. Doch  als gevolg van de oorlog gingen er twee fabrieken van het bedrijf verloren. Door de ontmanteling van alle machines en faciliteiten door de zegevierende machten moest de fabriek in Wuppertal-Ronsdorf vervolgens opnieuw worden uitgerust met aanzienlijke middelen. Gelukkig slaagden de Bismarck-fabrieken er in mei 1945, na het einde van de vijandelijkheden, in de productie te hervatten met de werknemers die zich in de heimat bevonden, een aantal van hen waren gesneuveld, gewond of nog in krijgsgevangenschap. De productie kwam langzaam op gang, vaak ontbrak het benodigde materiaal.  In 1948 werd de 1.000.000ste fiets geproduceerd.

    Bij juiste inschatting van de marktsituatie werd het productiegamma opnieuw uitgebreid van fietsen naar motorfietsen tot 175 cc en bromfietsen. De uitgekiende ontwerpen werden snel door de markt geaccepteerd en droegen bij aan de opwaartse ontwikkeling van het bedrijf.

    Bromfietsen, motorfietsen en fietsen voor de export werden vervaardigd in de vestiging in Wuppertal-Ronsdorf, en naaimachines werden geproduceerd in de fabriek in Hammerstein. Het productieprogramma bestond hoofdzakelijk uit fietsen en fietsonderdelen zoals: assenstellen, kettingwielstellen, balhoofdstellen, kantelstandaards, bromfietsbedieningssets, telescopische vorken etc. Verder waren er ook bromfietsen met 50 cc Sachs evenals met Ilo- en Zündapp-motoren en motorfietsen met Sachs en Ilo motoren tot 175 cc en huishoudelijke apparaten zoals naaimachines van de merken “Bismarck” en “Victoria”.

    Ook na de Tweede Wereldoorlog toonden de Bismarck-fabrieken hun nauwe banden met de wielersport. De constructie van fietsen leidde automatisch tot een nauwe verbinding met de wielersport. In de wegkoersen werden veel nationale en internationale overwinningen behaald, ook in de stayerraces. Er werd een apart koersteam opgericht, hoewel daar geen Radevormwalder-atleten deel van uitmaakten. Heel anders was het op amateurgebied, waar ook een aantal Rader-burgers betrokken waren. De grootste successen van het koersteam kwamen in de naoorlogse periode. De teamoverwinningen werden behaald tijdens de Rondes van Duitsland in 1951 en 1952. In 1951 liep de route door het Bergisches Land en passeerde ook door Radevormwald.

    Toen halverwege de jaren vijftig de grote fietsencrisis uitbrak, liet deze zijn sporen na in de Bismarck-fabriek in de wijk Bergerhof in Radevormwald. In de herfst van 1957 moest het faillissement worden aangevraagd en werd de productie stopgezet. Bismarck-Werke werd verkocht en de firma Falter in Bielefeld verkreeg de naamrechten. Onder deze naam bleef ze tot eind jaren 90 fietsen bouwen.

     Bron: https://www.ig-bismarck.de/











    22-09-2025, 17:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe
    Ik ben een man en woon in Preshoekstraat 145 - 8510 Marke - België (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatjes (balhoofdplaatjes) .
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Franse fietsmerken uit Lyon
  • Fietsfabriekanten uit Nürnberg - Duitsland
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    natuur
    blog.seniorennet.be/natuur
    Mijn favorieten
  • FIETSMERKEN UIT DRESDEN - DUITSLAND
  • Een interessant adres?
    Archief per maand
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Goeden avond (Dirk)
        op HET VERHAAL VAN DE BALHOODPLAATJES.
  • lijst met mogelijke kleuren (johan arijs)
        op JOHNY SPORT (B)
  • julia fiets mechelen (Robbe Baert)
        op JULIA (B)
  • Armstrong (Ronald )
        op ARMSTRONG (GB)
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    radio_opsinjoor
    blog.seniorennet.be/radio_o
    Zoeken met Google


    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    pwmuziek
    blog.seniorennet.be/pwmuzie
    Archief
  • Alle berichten
    Zoeken in blog

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jacques_bruynseraede
    blog.seniorennet.be/jacques
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    bijouke
    blog.seniorennet.be/bijouke
    Zoeken in blog

    Een interessant adres?
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    senga7
    blog.seniorennet.be/senga7
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lissa_monchou
    blog.seniorennet.be/lissa_m
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ranja
    blog.seniorennet.be/ranja
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    wereldhumor
    blog.seniorennet.be/wereldh

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!