Reorganisatie Thuiszorg leidt tot veel klachten
Door Palko Peeters
Donderdag 2 februari 2006 - BREDA De vorig jaar ingezette reorganisatie bij Thuiszorg Breda leidt tot tientallen klachten. Klanten krijgen te maken met verkeerd personeel en melden dat afspraken niet nagekomen worden. Thuiszorg Breda (1400 medewerkers) is momenteel bezig met een vertaalslag naar een meer marktgerichte organisatie. De reorganisatie behelst onder meer de automatisering van de administratie en de afdeling planning. Dat verloopt allemaal niet zonder slag of stoot, zo blijkt. Afgelopen jaar kreeg de klachtencommissie 96 officiële klachten te verwerken. Volgens Dion Vandijck uit Ulvenhout zijn die waarschijnlijk het topje van de ijsberg: Want niet iedereen is in staat om in de pen te klimmen en daadwerkelijk te klagen. Zeker hulpbehoevende ouderen niet.
Zijn moeder van 62 jaar heeft vier keer per dag hulp nodig van de Thuiszorg.
Ze heeft vier herseninfarcten gehad. Mijn moeder heeft hulp nodig bij het uit bed komen en bij het douchen. Maar de planning is één grote puinhoop. Ik ben al anderhalf jaar bezig. Of ze komen te laat, of er komt verkeerd personeel. Afgelopen weekend ging het weer mis. De verzorgende kreeg de kous niet om haar been. Mijn moeder heeft een uur lang op de rand van haar bed zitten huilen. Uiteindelijk heeft een dienstdoende arts zelf ingegrepen.
Aan het verzorgend personeel ligt het niet, benadrukt Vandijck: Die lopen de benen uit hun lijf. Het gaat om het management, de thuiszorg helpt mijn moeder de vernieling in.
Vandijck is naar de klachtencommissie gestapt.
Brigitte Reijnen, accountmanager van de Thuiszorg, verklaart de problemen in dit geval door de complexiteit van de zorg, maar ook door de reorganisatie. Ik kan me de frustratie voorstellen. We proberen de klachten tot een minimum te beperken, maar we hebben nog wel een stukje te gaan.
Zo lanceert Thuiszorg Breda in de regio Oost (zuidoost-Breda, Bavel, Ulvenhout, Chaam en Baarle-Nassau) een grootscheepse inventarisatie onder alle paar duizend cliënten. We willen met elke klant afzonderlijk afspraken maken over de inzet en de levering van de zorg. Door vaste afspraken willen we de klachten zoals van de heer Vandijck voorkomen.
In deze fase, zegt Reijnen, kan de Thuiszorg echter nog geen vast team van verzorgenden garanderen. Zeker niet omdat volgens haar steeds vaker met uitzendkrachten wordt gewerkt en er een ernstig tekort is aan geschikt personeel. En dan met name aan verzorgenden C, voor het wassen en aankleden van cliënten. De problemen hebben volgens Reijnen ook te maken met het nieuwe, door Den Haag opgelegde vergoedingssysteem, waar alle thuiszorginstellingen in het land mee te maken hebben.
Vanwege de zogeheten functiegerichte bekostiging staan er zoals dat heet veel mensen aan één bed. En een verpleegkundige die een prik geeft, krijgt een andere vergoeding dan een verzorgende die een cliënt wast of bij hem thuis stofzuigt, legt Reijnen uit. Het afstemmen van personeel blijkt al met al een lastige opgave. Thuiszorg Breda levert aan 4100 ouderen zorg.
PS Ik geef Brigitte toch een pluim, want ook ik had veel klachten en nog, maar ze probeert het in orde te maken. Maar Den Haag kan ook niet rekenen, en kijk maar naar een paar dagen geleden hier op mijn blog, ze hadden 3 weken nodig om een antwoord te geven dat het nog wel even zou duren!!!! Haast niemand kan er wijs uit de rekeningen! Tonnie
|