GEBOORTE VAN JOHANNES DE DOPER Lc 1,57-66.80 Vers 59 b-60a: ' Ze wilden het kind de naam van zijn vader Zacharias geven. Maar zijn moeder zei daarop: Neen het moet Johannes heten.' Maakt het veel verschil uit ? Zacharias: Jahweh gedenkt, God herinnert zich en Johannes: Jahweh is genadig, God is genade. Zijn het geen twee aspecten van die ontelbare andere aspecten uit de ' diamant' die God is. Toch ging de voorkeur naar Johannes. Dat God puur genade is, zoals de zon niets anders is dan zon , blijft fascineren: een God die alles wegschenkt, puur genade is en niets terug wil, geen voorwaarden stelt, geen voorbehoud, niets. Vanuit die vaststelling, die verwondering, dat geloof ontstaan lof en dankgebeden. Gebeurt mij dat ook ? Hugo Dierick, Rosier 26, 2000 A.
ELFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Reacties op de vorige week: Drievuldigheids-zondag of zondag van de Drie-éénheid ? Drievuldigheid legt de nadruk op het verschillend-zijn binnen de liefdesgemeenschap die God is en dat is precies het nieuwe Godsbeeld waar Jezus zo vol van was, terwijl Drie-éénheid de nadruk legt op de éénheid van die liefdesgemeenschap die God is . We kunnen dat nauwelijks vatten tenzij 'echt-paren' die kunnen daar soms iets van beleven. Die kunnen van tijd zot gelukkig zijn als ze verrast worden door hun zo verschillend-zijn (de meeste danken daar trouwens hun verliefdheid aan) maar ze kunnen ook pijn beleven aan dat verschillend-zijn dat zo storend kan inwerken in een relatie. Beleven wij nu in deze Pinkstertijd iets meer van dat verschillend-zijn of eerder iets meer van dat één-zijn met onze 'naaste' ? Het verschil opmerken is al wat., zeker als je daar iets over kunt vertellen aan mekaar.