NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • DRIEËNTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
  • VIERENTWINGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
  • TWEEËNTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
  • EENENTWINGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
  • TWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zin-in-deze-week
    Jezus'taal
    26-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zin_in_deze_week
    ACHTENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
    Mc 10,17-30
    Vers 21b: ' Eén ding ontbreekt u  nog'
    Dat éne ding waar Jezus het altiijd over heeft is Hem volgen. Het echte contact met Hem . 
    De vraag van die man met veel bezittingen was: Wat moet ik doen ? Hij deed al alles wat  hij moest doen. Wat kon hij nog meer doen ?
    In contact komen met Jezus en Hem volgen.
    Zijn echte vraag was niet : Doe ik nog niet genoeg maar  hoe kan ik meer betekenen voor anderen?
    Is dat niet de vraag van ons leven?
    Hugo Dierick,Rosier 26 2000 A.

    26-08-2012 om 00:00 geschreven door Hugo Dierick

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zin_in_deze_week
    ZEVENENTWINGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
    Mc 10, 2-16 
    Vers  14b: ' Laat de kinderen toch bij mij komen en houdt ze niet tegen.'
    Jezus zegde dat nog sterker in zijn taal  dan wat de vertaling ons laat lezen:  'Laat de kinderen toch bij me komen en maak ze niet onrustig.
    Kinderen tegen houden om bij Jezus te komen  heeft iets onevangelisch. Van  Jezus weten wij toch dat Hij kinderen graag  als voorbeeld stelt om in het Rijk Gods te komen.
    Kinderen kunnen best eens  moeilijk doen. Meestal zijn ze dan bang, uit hun doening gehaald of onvoorbereid op wat komt. Wie ze tegenhoudt om af te gaan op doelen die ze aanvoelen als goed, verstoort hun natuurlijke drang om iets goeds te beleven en zo kunnen ze  onrustig worden, moeilijk.   
    Hoe reageren wij op kinderen die plots onrustig worden? 
    Hugo Dierick, Rosier 26 ?2000 A.


    25-08-2012 om 00:00 geschreven door Hugo Dierick

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zin_in_deze_week
    ZESENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
    Mc 9,38-43 45. 47-48
    Vers  42a : ' Maar als iemand één van deze kleinen die geloven aanstoot geeft, het zou beter zijn..'
    Geloven in Jezus'taal staat voor : zich aan iemand hechten, vertrouwen op iemand, zich toevertrouwen aan een ander.
    Het  eerste en belangrijkste dat een boreling verwerft is precies dat geloven in de betekenis die Jezus gaf aan geloven:  zich kunnen hechten aan anderen ( de ouders in de eerste plaats), zich toevertrouwen aan een ander.
    Zonde met hoofdletter als die vertrouwensband die een kleintje zo langzaamaan heeft opgebouwd verstoord wordt , verbroken wordt. Het kan zelfs  leiden tot het onvermogen om nog  ooit een  echte band aan te durven met gelijk wie.
    Beseffen wij dat betekent ?
    Hugo Dierick, Rosier 26 2000 Antwerpen.


     

    23-08-2012 om 00:00 geschreven door Hugo Dierick

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zin_in_deze_week
    VIJFENTWINTIGSTE ZINDAG DOOR HET JAAR
    Mc 9,30-37
    Vers 36a :  ' Hij nam een kind en zette het hun in hun midden.' 
    In Jezus taal is een kind letterlijk een 'geborene'(jelet) Jezus zette dus  een 'geborene' in het midden.
    Dat maakt niet veel verschil uit tenzij dit: Een geborene verwijst naar geboorte waardoor het kind beschreven wordt in de passieve zin: geboren.
    Wie geboren is, heeft alles gekregen, is dus puur geschenk, heeft niets van zichzelf.     
    Dat  accent van gratis, van genade wil Jezus  hier in het midden zetten en  wat doet ons dat ?
    Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.





    23-08-2012 om 00:00 geschreven door Hugo Dierick

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zin_in_deze_week
    VIERENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR
    Mc 8,27-35
    Vers 34: 'Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen.'
    Volgen =  'gaan'  'achter '
    Iemand op een recht stuk weg volgen  geeft nog  geen sluitend bewijs dat je die persoon echt volgt.
    Alleen op het kruispunt van  de weg zal het pas duidelijk worden of wie 'achter iemand gaat' zijn voorganger wel volgt. 
    Een volgeling neemt op het kruisen van de weg met een andere (het kruispunt)  precies de richting van wie hij  volgt.
    In Jezus'taal ( de enige  openbarings'taal) wordt  het beeld van de weg en  het volgeling zijn gerespecteerd.
    Kun je  nog volgen ?
    Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A


    23-08-2012 om 00:00 geschreven door Hugo Dierick

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!