DRIEËNDERTIGSTE ZONDAG Lc 21,5-19: Over het einde ! Vers: 18: 'Geen haar van uw hoofd zal verloren gaan.' Als je de weg van Jezus gaat, zul je sowieso aandacht trekken zonder dat je daar achter vraagt?. Wie aandacht krijgt, zal vroeg of laat moeilijke vragen krijgen. Hoe antwoorsden dan ?Jezus zegt ons dan: Blijf bij u zelf! Reken niet op wat je voorbereid hebt want dat kan alleen maar een zelfverdediging zijn Maar durf vertrouwen op wat de Geest je zal ingeven en de woorden die Hij u zal ingeven zullen zowel u als uw vijanden verbazen. Want wij hebben geen andere wapens buiten de liefde. Hugo Dierick, Rosier 26 A(2000)
TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 20,27-38: Van wie van hen is zij nu bij de verrijzenis de vrouw ? Vers 35 b:'Zij huwen niet en worden niet ten huwelijk gegeven.' Stelt die uitspraak van Jezus het huwelijk niet in een minder goed daglicht ? Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen wat dat is: eeuwig leven. Dat is dat leven dat zo volkomen anders is dan het leven dat wij nu kennen. In dit leven hebben wij dagelijks zoveel nood aan leven (wat hebben wij allemaal niet nodig om te kunnen leven,laat staan gelukkig leven ?) maar later zullen wij het volle leven beleven :dat is dus altijd gelukkig leven dus samen-zijn : onze nood aan samen-leven is dan compleet vervuld. Dat is het grandioze verschil tussen onze nood aan leven(waar we nu dag en nacht- waarvan denk je dat je wakker ligt?- mee bezig zijn) en de vervulling van die nood( waar we nu echt niets meer moeten voor doen: eindelijk rust!)Een leven zonder dat wijj iets nodig hebben want we hebben het al. Of ziet je dat anders? Graag weet ik dan. Hugo Dierick,Rosier 26 A(2000)
EENENDERTGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 19,1-10: Zacheus Vers 5b: ' Vandaag moet ik in uw huis te gast zijn.' Een nog preciere vertaling zou kunnen zijn: Vandaag moet ik komen zitten(verblijven) in uw huis. Daarmee wordt het woordenspel gerespecteerd van klein (Zacheus), die groter wordt in de boom, naat beneden komt om samen met Jezus in huis aan tafel gaat en op gelijke hoogte komt als Jezus. Jezus doorbreekt alle afstandelijkheid zowel psychologisch als fysisch, anders kan Hij niet zijn wie Hij is. Hugo Dierick, Rosier 26 A -2000