DRIEËNDERTIGSTE ZONDAG Lc 21,5-19: Over het einde ! Vers: 18: 'Geen haar van uw hoofd zal verloren gaan.' Als je de weg van Jezus gaat, zul je sowieso aandacht trekken zonder dat je daar achter vraagt?. Wie aandacht krijgt, zal vroeg of laat moeilijke vragen krijgen. Hoe antwoorsden dan ?Jezus zegt ons dan: Blijf bij u zelf! Reken niet op wat je voorbereid hebt want dat kan alleen maar een zelfverdediging zijn Maar durf vertrouwen op wat de Geest je zal ingeven en de woorden die Hij u zal ingeven zullen zowel u als uw vijanden verbazen. Want wij hebben geen andere wapens buiten de liefde. Hugo Dierick, Rosier 26 A(2000)
TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 20,27-38: Van wie van hen is zij nu bij de verrijzenis de vrouw ? Vers 35 b:'Zij huwen niet en worden niet ten huwelijk gegeven.' Stelt die uitspraak van Jezus het huwelijk niet in een minder goed daglicht ? Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen wat dat is: eeuwig leven. Dat is dat leven dat zo volkomen anders is dan het leven dat wij nu kennen. In dit leven hebben wij dagelijks zoveel nood aan leven (wat hebben wij allemaal niet nodig om te kunnen leven,laat staan gelukkig leven ?) maar later zullen wij het volle leven beleven :dat is dus altijd gelukkig leven dus samen-zijn : onze nood aan samen-leven is dan compleet vervuld. Dat is het grandioze verschil tussen onze nood aan leven(waar we nu dag en nacht- waarvan denk je dat je wakker ligt?- mee bezig zijn) en de vervulling van die nood( waar we nu echt niets meer moeten voor doen: eindelijk rust!)Een leven zonder dat wijj iets nodig hebben want we hebben het al. Of ziet je dat anders? Graag weet ik dan. Hugo Dierick,Rosier 26 A(2000)
EENENDERTGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 19,1-10: Zacheus Vers 5b: ' Vandaag moet ik in uw huis te gast zijn.' Een nog preciere vertaling zou kunnen zijn: Vandaag moet ik komen zitten(verblijven) in uw huis. Daarmee wordt het woordenspel gerespecteerd van klein (Zacheus), die groter wordt in de boom, naat beneden komt om samen met Jezus in huis aan tafel gaat en op gelijke hoogte komt als Jezus. Jezus doorbreekt alle afstandelijkheid zowel psychologisch als fysisch, anders kan Hij niet zijn wie Hij is. Hugo Dierick, Rosier 26 A -2000
DERTGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 18, 9-14: De Farizeeër en de tollenaar Vers 14 : ' Ik zeg u de tollenaar ging gerechtvaardigd naar huis en niet de andere; want alwie zich verheft, zal vernederd , maar wie zichzelf is, zal verheven worden. ' Waarom zouden we onszelf verheffen, terwijl het God is die ons groot maakt. Is er iets groters dan kind van God te zijn ? We zijn allemaal bedoeld om te schitteren. Iedereen. Je onbelangrijk voordoen is een pose waardoor we God niet vertrouwen dat Hij het is die ons groot maakt. Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
NEGENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc18,1-8: Zou God geen recht verschaffen? Vers 8b: 'Zal de Mensenzoon bij zijn komst het geloof op aarde vinden ? Waaruit zou dat geloof kunnen bestaan waar de Mensenzoon naar op zoek gaat bij zijn komst ? Dat zal toch hetzelfde geloof nog zijn waarmee de Mensenzoon ooit begonnen is of niet soms? Gelooof of beter nog geloven dat synoniem is van vertrouwen of van aanhankelijk zijn aan een ander, aan de Ander. Daar kunnen wij toch zelf voor zorgen ! Hugo Dierick Rosier 26 2000 A.
ACHTENTWINGTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc17,11-19:De opwekking van de enige zoon van een weduwnaar uit Naïn. Vers 13: Toen de Heer haar zag , gevoelde Hij medelijden met haar en sprak: schrei maar niet. Een vrouw die haar man verliest en daarenboven nog haar enige zoon ten grave draagt. Erger lijden is er haast niet. Wij moeten ons niet afvragen: echt of niet echt gebeurd ? Niemand weet dat immers. Deze enige boodschap die blijft is een boodschap van hoop en leven die Jezus ons brengt. Want Jezus heeft niet geleefd om te sterven maar is gestorven om te leven en om ons daarin te betrekken. Hugo Dierick, Rosier 26, A.
ZEVENENTWINTISTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc.17,5-10: 'Indien gij een geloof had als een mostaardzaadje' Vers 6 :' Als ge een geloof hadt als een mosterdzaadje, zoudt ge tot die moerbeiboom zeggen : Maak uw wortels los uit de grond en plant u in de zee , en hij zou u gehoorzamen.' Ruil het woord geloof met vertrouwen en ge zult veel dichter bij je eigen ervaring komen. Wie ooit iemand echt vertrouwd heeft, weet hoe zijn/haar leven compleet beïnvloed werd door zo'n ervaring van echt vertrouwen/geloof. Wie in dat vertrouwen ooit bedrogen werd, beseft eveneens hoe pijnlijk dit kan inwerken en nawerken. De boodschap van deze tekst is heel simpel: Wie vertrouwen ervaart is tot veel meer in staat dan wat hij/zij zou vermoeden of durven hopen. Hugo Dierick, Rosier 26. A.
ZESENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 16,19-31 Vers 30 b: ' Maar als er een uit de doden naar hen toegaat, zullen ze zich bekeren.' Is dat wel zo? Lc schreef dit evangelie na de beleefde ervaring van Jezus'dood en de geloofservaring van zijn verrijzenis. Dit zo schrijven heeft iets ironisch want niet de eerste de beste is uit de doden opgestaan en het volstaat dus niet. Wat baten wonderen en feiten als wij onze eigen ogen niet vertrouwen ? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
VIJFENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 16,1-13 13 c' Gij kunt niet God dienen en de mammom.' Met andere woorden : Er zijn geen twee goden. Als er een God is, kan er maar éne zijn. Een tegengod kan niet bestaan.Voor mensen die zeggen dat God niet bestaat, moet wat god voor hen vervangt het toeval zijn. Het kan niet dat toeval de betekenis geeft aan heel ons leven bv voor een gehuwde wil dat zeggen, dat hij toevallig getrouwd is en dat ze elkaar toevallig ontmoet hebben. Ofwel is je leven een weg van Iemand naar Iemand. Ofwel is je leven toeval en maak je uzelf tot God. Al gehoord van Adam en Eva ? Hugo Dierick, Rosier 26 2OOO A.
VIERENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR LC 15, 1-32 Vers 6b: 'Deelt in mijn vreugde,want mijn schaap dat verloren was geraakt, heb ik gevonden.' Wat is zonde? Iets(dat je nodig hebt) kwijtspelen, een dier ( waarmee je vertrouwd bent)niet meer terugvinden, iemand( met wie je bevriend bent) missen, je geliefde(zonder wie je niet kunt verder leven) verliezen. Het terug keren van wie je miste zal DE vreugde van je leven worden, meer dan de vreugde die je beleeft aan wie je nooit bent kwijtgespeeld. ? Beseffen wij dan pas wie iemand voor ons betekent, als wij hem/ haar missen ? Jezus'naam betekent letterlijk : God redt het verlorere. Hugo Dierick,Rosier 26, 2000 A.
DRIEËNTWINGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 14,25-33: Over kruisen gesproken Vers: 27:' Als iemand zijn kruis niet draagt en Mij volgt, kan hij mijn leerling niet zijn.' Als wij dit vers nu eens zo lezen: Wie op het kruispunt ( daar waar je laat zien of je iemand volgt, want op het rechte stuk weet je dat nog niet) niet mijn richting inslaat, die volgt mij niet. Of we iemand volgen , doen we pas op kruispunten. Dit zou louter een mooie bespiegeling kunnen genoemd worden, ware het niet dat wij deze gedachtengang vinden in de Hebreeuwse tekst van dit evangelie. Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A
TWEEËNTINGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 14,1.7-14 Vers 11: ' Al wie zichzelf nederig opstelt , zal verheven worden.' Wie zich klein opstelt door de minst belangrijke plaats in te nemen, zal het nooit overkomen dat hij die plaats moet afstaan voor iemand die belangrijker is. Neem dus nooit zelf het initiatief om een belangrijke plaats in te nemen. Laat iemand anders dat initiatief nemen. Zo bespaar je u zelf die vernedering die je jezelf hebt aan gedaan. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
TWEEËNTINGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 14,1.7-14 Vers 11: ' Al wie zichzelf nederig opstelt , zal verheven worden.' Wie zich klein opstelt door de minst belangrijke plaats in te nemen, zal het nooit overkomen dat hij die plaats moet afstaan voor iemand die belangrijker is. Neem dus nooit zelf het initiatief om een belangrijke plaats in te nemen. Laat iemand anders dat initiatief nemen. Zo bespaar je u zelf die vernedering die je jezelf hebt aan gedaan. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
EENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 13,22-30 Vers 24a: ' Spant u tot het uiterste in om door de nauwe deur binnen te komen ! ' Als je moet kiezen tussen twee wegen: de gemakkelijke en de minder gemakkelijke , kies dan niet de gemakkelijke. Anders laten wij ons altijd leiden door onze goesting. Ons leven wordt dan ééntonig. Doe direct de dingen waar je geen goesting voor hebt en wat gebeurt er dan ? Laat je eigen ervaring je dat vertellen. Hugo Dierick, Rosier 2000 Antwerpen.
TWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 12,49-53 Vers: 49: 'Vuur ben ik komen brengen op aarde en hoe verlang ik dat het reeds oplaait.' Waar zijn we elke dag naar op zoek ? Wat drijft ons toch altijd weer opnieuw naar wie of wat? Toch altijd wel naar iets dat het tegengestelde is van pijn, iets of iemand wat deugddoet. Wat Jezus drijft, is iets anders: vuur. Dat is zijn passie. Verlangen wij dat soms ook niet ? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
NEGENTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 12,32-48 Vers 34:' Waar uw schat is daar zal ook uw hart zijn.' Uw schat is is diegene of datgene wat ge absoluut wil hebben, waar alles moet voor wijken. De vraag is hier dus : waar zijt ge elke dag naar op zoek (bewust of onbewust)? Probeer daar eens achter te komen. Want uw hart is daar rechtstreeks mee verbonden zonder dat dit eerst naar de hersenen gaat. Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
ACHTTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 12, 13-21 Vers 21: ' Zo gaat het met iemand die schatten vergaart voor zichzelf, maar niet rijk is bij God.' Hoe vaak maken wij dat niet mee ? Wij ontmoeten mekaar en wij praten over wat wij gedaan hebben,wat we hebben, wat wij zullen doen om nog meer te hebben. Hoe vlug vergeten wij dit soort gesprekken niet ? Ons hart onthoudt veel beter wie we voor mekaar dan als we het alleen maar hebben over wat we hebben. Hugo Dierick, Rosier 2000 A.
ZEVENTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc11,1-13 Vers: 13b ' Hoeveel te meer zal uw Vader in de hemel de heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen.' Een gebed dat altijd zal verhoord worden ! Hoe zou de Vader de Heilieg Geest kunnen weigeren aan wie erom vraagt. De vraag is en blijft: Vragen wij in ons bidden wel de Heilige Geest ? Gods Geest, zijn Geest van openheid, zijn Adem, zijn Ruimte die er voor zorgt dat wij in al wat we doen en zijn voor mekaar niets verstikkends, geen beslotenheid beleven maar open minded zijn, open van hart: spiritueel. Hugo Dierick Rosier 2000 A.
ZESTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc10, 38-42 Vers 40c : 'Zeg haar dat ze me moet helpen.' Dat zijn de woorden van Marta over Maria tot Jezus gericht. Dit is een staaltje van gebrek aan communicatie tussen Marta en Maria. Jezus zou dit gebrek aan een open communicatie tussen de zussen moeten oplossen. Dat doet Hij dus niet. Hij richt zich rechtstreeks tot Marta en zegt haar in feite dat Maria kiest voor het echte contact en dat is het énige dat zo nodig. Hugo Dierick,Rosier 2000 A.
VIJFTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 10,25-37 Vers 33: ' Toen kwam een Samaritaan die op reis was , bij hem; hij zag hem en kreeg medelijden.' Hoe wordt men naaste van iemand ? Niet door redenering, niet door allerlei beschouwingen te maken maar door dichtbij te komen, naast, je laten raken, mede-stander te worden, mede-lijden toe te laten. In feite is ons hart spontaner dan ons verstand. Hoe ga ik daar mee om ?