Als ik wil weten hoeveel van de syndicalist in mij zit, moet ik maar kijken naar de opstandigheid die deze parabel in mij opwekt. Want dit kan niet: ongelijk werk en gelijk loon.
De zoveelste uitdaging om eindelijk te leren aanvaarden dat er nog iets anders bestaat dan menselijke rechtvaardigheid en dat daar een naam voor bestaat LIEFDE.
Dat is niet de vraag die Jezus uiteindelijk stelt. Want dat zou de vraag zijn naar zijn identiteit. Daarover zijn overvolle bibliotheken mee gevuld, conferenties en concilies over gehouden en schisma's uit ontstaan. De éne en echte vraag die Hij stelt is heel persoonlijk: Wie ben ik voor u ? En wat betekent dat voor uw leven? Petrus antwoordde onmiddellijk en.......... ik ?
Joh 3, 13-17 : De Mensenzoon wordt omhoog geheven.
Vers: 17 a: 'God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen maar om .....'
Menselijke rechtvaardiheid bestaat erin om te oordelen wat goed is en kwaad is bij mensen. Wat is dan goddelijke rechtvaardigheid ?
Dat is de vaardigheid om elke mens tot zijn recht te laten komen. Dat kun je alleen maar en uitsluitend door te beminnen. God is niet geïnteresseerd in hetb oordelen of veroordelen van mensen. Hij is uitsluitend geïnteresseerd in mensen het leven te geven en hen te doen leven en vooral hen echt te doen leven.
De proef op de som: Vergelijk de tijd die je besteedt in het oordelen en veroordelen van je man of vrouw met de tijd die je besteedt om hem of haar te bevestigen? Noteer aub de uren en de minuten.
MT 18, 15-20: Als uw broeder gezondigd heeft......
Vers 15: ' Wijs hem dan onder vier ogen terecht.'
Wie niet ingaat tegen hetb kwaad, verdraagt dat kwaad en laat het verder zijn gang gaan. Doen alsof je het niet gezien hebt, kan de dader doen besluiten dat hij verder kan gaan met dat kwaad. Onverschillig blijven tegenover het kwaad is in feite even erg als het kwaad zelf.