Als ik wil weten hoeveel van de syndicalist in mij zit, moet ik maar kijken naar de opstandigheid die deze parabel in mij opwekt. Want dit kan niet: ongelijk werk en gelijk loon.
De zoveelste uitdaging om eindelijk te leren aanvaarden dat er nog iets anders bestaat dan menselijke rechtvaardigheid en dat daar een naam voor bestaat LIEFDE.
Dat is niet de vraag die Jezus uiteindelijk stelt. Want dat zou de vraag zijn naar zijn identiteit. Daarover zijn overvolle bibliotheken mee gevuld, conferenties en concilies over gehouden en schisma's uit ontstaan. De éne en echte vraag die Hij stelt is heel persoonlijk: Wie ben ik voor u ? En wat betekent dat voor uw leven? Petrus antwoordde onmiddellijk en.......... ik ?
Joh 3, 13-17 : De Mensenzoon wordt omhoog geheven.
Vers: 17 a: 'God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen maar om .....'
Menselijke rechtvaardiheid bestaat erin om te oordelen wat goed is en kwaad is bij mensen. Wat is dan goddelijke rechtvaardigheid ?
Dat is de vaardigheid om elke mens tot zijn recht te laten komen. Dat kun je alleen maar en uitsluitend door te beminnen. God is niet geïnteresseerd in hetb oordelen of veroordelen van mensen. Hij is uitsluitend geïnteresseerd in mensen het leven te geven en hen te doen leven en vooral hen echt te doen leven.
De proef op de som: Vergelijk de tijd die je besteedt in het oordelen en veroordelen van je man of vrouw met de tijd die je besteedt om hem of haar te bevestigen? Noteer aub de uren en de minuten.
MT 18, 15-20: Als uw broeder gezondigd heeft......
Vers 15: ' Wijs hem dan onder vier ogen terecht.'
Wie niet ingaat tegen hetb kwaad, verdraagt dat kwaad en laat het verder zijn gang gaan. Doen alsof je het niet gezien hebt, kan de dader doen besluiten dat hij verder kan gaan met dat kwaad. Onverschillig blijven tegenover het kwaad is in feite even erg als het kwaad zelf.
MT 13,1-23 : De parabel van de zaaier. Vers 9: 'Wie oren heeft, hij luistere.'
52 keren per jaar krijg jij, lezeres en lezer, deze blog te lezen met hopelijk één uitdagend woord uit het zondagsevangelie. Zijn dat even zoveel faits divers die we dan lezen en leggen wij die dan naast ons neer of brengen ze iets te weeg in mij waarvoor die blog bedoeld is.
Wie oren heeft, hij luistere! En wat doe ik daar dan mee vandaag nog?
Vers 16 Simon Petrusz zegt : 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.'
Petrus legt een geweldige verklaring af : Gij zijt de Gezalfde , doordrongen dus van God (liefde). Dat is prachtig en Jezus looft hem. Op uwe trouwdag uwe partner zeggen wie hij/zij is onder de spots van de camera's. Dat is ontroerend.
Maar als 't nijpt, je hebt hoofdpijn of uw partner komt weer te laat thuis of zoals Petrus op het einde wordt aangepakt : gij zijt ook éne van Hem... dan uw belijdenis UITVOEREN ... amaai....begint er maar eens aan!
Vers 26: Weest niet bang + vers 28: Wees niet bevreesd + Vers 31: Weest dus niet bevreesd
Jezus heeft zich kwetsbaar open gesteld. Als ik mij afsluit van Hem, kan Hij zich niet meer aan mij toe vertrouwen. Ik belet het Hem om brood te zijn of licht of wijn te zijn . Wij snijden Hem zijn handen en voeten af.
Met andere woorden als een man zich kwetsbaar opstelt tegenover zijn vrouw en die vrouw vertrouwt hem niet want zij ziet er een manoeuver van die man in. Hoe kan hij dan haar man zijn ?
Gebrek aan vertrouwen doodt elke echt liefde, maakt elke liefdesgemeenschap onmogelijk. HUGO DIERICK ROSIER 26 A 2014
Vers 3:' En dit is het eeuwig leven, dat zij u kennen, de enige ware God en Hem die Gij hebt gezonden, Jezus Christus.'
Wat is eeuwig leven ?
God kennen en Jezus van Nazaret.
Wat is kennen ? Een man zegt tegen zijn vrouw : 'Had ik u niet gekend ? had ik een heel ander leven !'
Kennen is hier het kernwoord ! Wanneer kunt ge zeggen dat ge iemand kent? Dat is pas mogelijk als je met iemand echt op stap gaat.
Iemand kennen die liefde is , wat is dat anders dan de eeuwigheid meemaken ? Dat is echt leven. De rest is minderwaardig leven. De kernvraag voor ons blijft ' Is er zo iemand in mijn leven waarvan ik zie dat die mij blijft beminnen in alle omstangheden ?
Vers 15: Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.
Iemand beminnen, wat betekent dat ? Beminnen is om te beginnen een werkwoord.
Iemand beminnen is er voor kiezen om dat te doen wat goed is voor die iemand.
Die geboden zijn goede recepten om deugd te hebben aan uw leven en dit tenvolle want als je bij voorbeeld llegt of bedriegt, maakt ge uzelf op slag onbetrouwbaar en zonder vertrouwen is ware liefde volkomen uitgesloten.
VERS 10 : 'Ik ben gekomen, opdat zij leven zouden hebben en nog wel leven in overvloed.'
Ik vraag me af waarom we in het verwoorden van onze dromen, onze verlangens, ons levensproject spontaan het woord gelukkig-zijn noemen. Met nieuwjaar komt er nog bij: gezondheid ! , terwijl er toch heel wat gezonde mensen die er niet in lukken om gelukkig zijn. Voor Jeus is er geen twijfel: Hij is uitsluitend gekomen opdat mensen zouden leven en wel in overvloed.
Is er nu iets dat een mens kan dromen dat belangrijker zou zijn dan leven? Als er dan nog aan toegevoegd wordt ten ' volle leven' !!!
Vers: 31' Nu gingen hun ogen open en zij herkenden Hem ......'
Die leerlingen zijn zeer ontgoocheld : Hun held is vermoord en ze gaan terug naar huis. Hij heeft zich niet kunnen verdedigen. Ze zijn wellicht ook bang voor de reacties van hun vrienden.
Ineens komt daar iemand mee lopen en die heeft belangstelling voor hen. In feite zegt deze vreemde man
'Je hebt toch niet zo goed geluisterd. Je hebt alleen maar geluisterd naar wat u interesseerde.'
Daarop nodigden ze hem uit om nog te blijven. Het vreemde van die man was er af .
En dan ineens als hij hun brood zegende en brak en hun wijn deelde, dan pas gaan hun ogen open en weet ge wat zij dan zegden: HIJ LEEFT ! ( Zij zeggen niet: Hij is verrezen want dat zou theorie geweest zijn.)
Terug in contact met Hij die leeft ... Wat verandert dat niet aan hun leven ? Alles toch ! Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
Hoe dikwijls hebben wij, als we getrouwd zijn, aan onze echte genoot of echte genote niet gevraagd: ' Zoetje, ziet je me graag? En hoe dikwijls gebeurde het dan dat dat zoetje antwoordde :' Maar schat toch, ziet ge dat dan niet ? Je hebt dat zeker al mee gemaakt, lieve trouwe lezer van deze blog, of niet soms of nog niet ?
Want telkens horen wij hetzelfde of zeggen wij hetzelfde als antwoord:'Maar ziet ge dat niet ? Voelt ge dat niet ? Zorg ik niet goed voor u ? Voor wie ga ik elke dag werken ?
Meer dan ooit is deze eerste zondag na Pasen niet meer het feest van de Verrijzenis maar van het geloven !!!
Want geloven is is niets anders dan vertrouwen. Geloven en vertrouwen zijn zijn precies hetzelfde.
En vertrouwen zul je nooit kunnen bewijzen , kun je alleen maar geven en dan pas wordt alles duidelijk en zullen wij eindelijk echte vrede hebben in ons hart: dat heel apart gevoel van binnen toch.
Lc 24,13-35: Hij werd herkend door hen aan het breken van het brood
Vers 21 a: 'En wij hadden gehoopt dat Hij degene zou zijn die ...'
Veel mensen van 40 tot 60 en ouder zitten met dat soort van gevoel : Wij hadden gehoopt dat wat we vroeger geloofden echt waar zou zijn en wij merken nu dat er veel uitleg in zat die niemand verstond en waar we toch op gerekend hadden.
En hoe moet het nu verder met ons ?
Heel simpel toch: om de Heer toch nog - ondanks alles - uit te nodigen aan onze tafel en het Hem zeggen
dat wat we gehoopt hadden allemaal verloren lijkt.
Dan zal Hij voor ons ook vandaag doen wat Hij toen heeft gedaan.
En wat is dat anders dan met ons aan tafel precies hetzelfde doen : Hij zou brood nemen, het breken en zeggen : dat is wat Ik ben voor u: brood, voedsel noodzakelijk om van te leven. En het zelfde met de wijn want wat ons , mij voedt betekent echte vreugde en daar is de wijn symbool van. Zonder dit voedsel kan toch geen mens leven.
Vers:23: ' Die met Mij zijn hand in de schotel steekt, zal Mij overleveren. '
In elk van ons zit een potentiële trouwe vriend en een verrader.
En toch is het Hij die zegt : Gij zijt Petrus en op die steenrots zal ik mijn kerk bouwen.
Komt dat gevecht tegen verraad niet voortdurend terug in ons leven als een levenslange strijd tussen trouwe dienaar zijn die wij wel zouden willen zijn en het laten afweten, niet meer trouw zijn wat soms zoveel kan betekenen als verraad.