Vers 15: Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.
Iemand beminnen, wat betekent dat ? Beminnen is om te beginnen een werkwoord.
Iemand beminnen is er voor kiezen om dat te doen wat goed is voor die iemand.
Die geboden zijn goede recepten om deugd te hebben aan uw leven en dit tenvolle want als je bij voorbeeld llegt of bedriegt, maakt ge uzelf op slag onbetrouwbaar en zonder vertrouwen is ware liefde volkomen uitgesloten.
VERS 10 : 'Ik ben gekomen, opdat zij leven zouden hebben en nog wel leven in overvloed.'
Ik vraag me af waarom we in het verwoorden van onze dromen, onze verlangens, ons levensproject spontaan het woord gelukkig-zijn noemen. Met nieuwjaar komt er nog bij: gezondheid ! , terwijl er toch heel wat gezonde mensen die er niet in lukken om gelukkig zijn. Voor Jeus is er geen twijfel: Hij is uitsluitend gekomen opdat mensen zouden leven en wel in overvloed.
Is er nu iets dat een mens kan dromen dat belangrijker zou zijn dan leven? Als er dan nog aan toegevoegd wordt ten ' volle leven' !!!
Vers: 31' Nu gingen hun ogen open en zij herkenden Hem ......'
Die leerlingen zijn zeer ontgoocheld : Hun held is vermoord en ze gaan terug naar huis. Hij heeft zich niet kunnen verdedigen. Ze zijn wellicht ook bang voor de reacties van hun vrienden.
Ineens komt daar iemand mee lopen en die heeft belangstelling voor hen. In feite zegt deze vreemde man
'Je hebt toch niet zo goed geluisterd. Je hebt alleen maar geluisterd naar wat u interesseerde.'
Daarop nodigden ze hem uit om nog te blijven. Het vreemde van die man was er af .
En dan ineens als hij hun brood zegende en brak en hun wijn deelde, dan pas gaan hun ogen open en weet ge wat zij dan zegden: HIJ LEEFT ! ( Zij zeggen niet: Hij is verrezen want dat zou theorie geweest zijn.)
Terug in contact met Hij die leeft ... Wat verandert dat niet aan hun leven ? Alles toch ! Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
Hoe dikwijls hebben wij, als we getrouwd zijn, aan onze echte genoot of echte genote niet gevraagd: ' Zoetje, ziet je me graag? En hoe dikwijls gebeurde het dan dat dat zoetje antwoordde :' Maar schat toch, ziet ge dat dan niet ? Je hebt dat zeker al mee gemaakt, lieve trouwe lezer van deze blog, of niet soms of nog niet ?
Want telkens horen wij hetzelfde of zeggen wij hetzelfde als antwoord:'Maar ziet ge dat niet ? Voelt ge dat niet ? Zorg ik niet goed voor u ? Voor wie ga ik elke dag werken ?
Meer dan ooit is deze eerste zondag na Pasen niet meer het feest van de Verrijzenis maar van het geloven !!!
Want geloven is is niets anders dan vertrouwen. Geloven en vertrouwen zijn zijn precies hetzelfde.
En vertrouwen zul je nooit kunnen bewijzen , kun je alleen maar geven en dan pas wordt alles duidelijk en zullen wij eindelijk echte vrede hebben in ons hart: dat heel apart gevoel van binnen toch.
Lc 24,13-35: Hij werd herkend door hen aan het breken van het brood
Vers 21 a: 'En wij hadden gehoopt dat Hij degene zou zijn die ...'
Veel mensen van 40 tot 60 en ouder zitten met dat soort van gevoel : Wij hadden gehoopt dat wat we vroeger geloofden echt waar zou zijn en wij merken nu dat er veel uitleg in zat die niemand verstond en waar we toch op gerekend hadden.
En hoe moet het nu verder met ons ?
Heel simpel toch: om de Heer toch nog - ondanks alles - uit te nodigen aan onze tafel en het Hem zeggen
dat wat we gehoopt hadden allemaal verloren lijkt.
Dan zal Hij voor ons ook vandaag doen wat Hij toen heeft gedaan.
En wat is dat anders dan met ons aan tafel precies hetzelfde doen : Hij zou brood nemen, het breken en zeggen : dat is wat Ik ben voor u: brood, voedsel noodzakelijk om van te leven. En het zelfde met de wijn want wat ons , mij voedt betekent echte vreugde en daar is de wijn symbool van. Zonder dit voedsel kan toch geen mens leven.
Vers:23: ' Die met Mij zijn hand in de schotel steekt, zal Mij overleveren. '
In elk van ons zit een potentiële trouwe vriend en een verrader.
En toch is het Hij die zegt : Gij zijt Petrus en op die steenrots zal ik mijn kerk bouwen.
Komt dat gevecht tegen verraad niet voortdurend terug in ons leven als een levenslange strijd tussen trouwe dienaar zijn die wij wel zouden willen zijn en het laten afweten, niet meer trouw zijn wat soms zoveel kan betekenen als verraad.
Vers : 25. ' Jezus zei haar : Ik ben de verrijzenis en het leven. Wie in Mij gelooft , zal leven, ook al is hij gestorven.'
Ik ontdek pas de énige en echte waarde van mijn leven, als ik durf kijken naar het onweerlegbare feit dat ik zal sterven - wel niet wetend waar en wanneer- maar met de énige en echte realiteit van mijn eigen sterven voor ogen, leer ik op dat moment niets over de dood maar alles over de waarde van mijn leven en van mijn leven samen met...
Vers 30: 'De man gaf hun ten antwoord : Dit is toch wel wonderlijk ,dat gij niet weet vanwaar Hij is en Hij heeft mij nog wel de ogen geopend. '
De schriftgeleerden komen altijd terug op hun overtuiging dat een lichamelijke handicap te wijten is aan een morele fout. De schriftgeleerden doen precies hetzelfde als ze de wet verdedigen boven alles.
Jezus schaft niets af! Hij brengt overtuigingen en wetten tot volheid: wetten zijn bedoeld om beter te beminnen en als dat niet lukt, houd dan het beminnen overeind. Hetzelfde met overtuigingen , opvattingen zoals hier dat er een verband zou zijn tussen een kwaal en morele schuld. Waarom erkent gij, schriftgeleerden, niet dat die genezing van God komt ?
Johannes 4, 5-42: De Samaritaanse vrouw aan de waterput
Vers: 34: ' Daarop zei Jezus hun: Mijn spijs is de wil te doen van Hem die Mij gezonden heeft en zijn werk te volbrengen.
Zijn wil doen : Hoe bidden wij dat in het onze vader ? Uw wil geschiedde ! Is dat niet : Zijn droom over elk van ons uitleven: Zijn droom open - baren en proberen waar te maken. Dat is onze voeding en daarvan leef ik en van niets anders. En daarom leef ik ten volle. Ik zal dan niets te kort hebben.
Vers 34' : ' Maakt u dus niet bezorgd voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen leed.'
1 Ofwel bestaat God niet ! 2 Ofwel is er maar ene !
de keuze is aan u !
Als je kiest voor 1, dan moet ge u om alles bekommeren. En sluit vooral het toeval niet uit dan. Dan zijt ge voor alles bang want alles wordt dan toeval en als verstandig laat ge u voor alles verzekeren!
Mocht ge kiezen voor 2, dan wordt ge pas vrij en dan kan je leven!!! Of worden wij geklasseerd bij de zonderlingen : de gelovenden ?
Vers 44: 'Maar Ik zeg u : Bemint uw vijanden en bidt voor wie u vervolgen.'
Uw vijanden beminnen dat is al wat ! ......en er dan ook nog voor bidden ? Dat laatste is een concrete manier om het beminnen niet als een mooie intentie te zien maar om het ook te realiseren. Zo is Jezus toch: consekwent ! En de grootste vijanden zijn misschien wel onze ex-vrienden ? Want die kennen ons het best en weten van onze zwakke plekken. Hoe ver staan wij daarmee ?
VERS 37 : ' MAAR UW JA MOET JA ZIJN EN UW NEEN, NEEN EN WAT DAAR NOG BIJ KOMT, IS UIT DEN BOZE'
Als we ja zeggen en wij doen neen, wat gebeurt er dan ? Helemaal niks ! Een woord dat je niet beleeft, is leeg en brengt dorheid. Maar een woord dat je plukt in je leven, brengt vruchten voort van nieuw leven, zonder eind.
Vers 16 : ' Zo moet ook uw licht stralen voor het oog van de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is.'
Die Jezus kon geen twee zinnen zeggen zonder zijn Vader erbij te betrekken! Hoe stralen wij dat licht uit ?Hoe kunnen wij schitterend zijn ? Wat is het schitterende van ons lichaam ? Zijn dat niet onze ogen zeker als ze open zijn en vooral als ze graag zien. In schoonheidswedstrijden gaat het soms over de vorm (amandel), de kleur (blauw), de grootte van ogen enz. en zo weinig of helemaal niet over de helderheid, de puurheid, de ontroerende schittering van een liefdesblik. In die liefdesuitstraling verheerlijken wij de Vader van die Man van Nazaret.
Vers 26, b:' Voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd'
Het oorspronkelijke woord voor Gezalfde van de Heer is Messias: Hij die doordrongen is van Gods Geest , van de Liefde dus. Niemand heeft zo'n daadkracht tenzij diegene die door God gezonden is, dat wil zeggen Iemand die doordrongen is van Godsliefde.
Vers 19a: 'En Hij sprak tot hen: Komt, volgt MIJ.'
De betere vertaling van het woord apostel is eerder dan leerling : Volgeling. In die drie woorden : apostelen, leerlingen en volgelingen worden verschillende aspecten weergegeven van de medewerkers die Jezus uitkoos. Maar in deze twee werkwoorden : 'Komt en volgt Mij' wordt het duidelijk dat het alleen die mensen zullen zijn die met Hem meekomen en Hem volgen die alles zullen vernemen( leren) wat ze nodig hebben om Jezus echt te kunnen verstaan.
VERS 33 c: ' Hij zal u dopen in de 'Heilige'Geest.
Wij zouden beter vertalen : in Gods Geest want Jezus brengt mensen in contact met Gods Geest. Wie door Johannes in water werd gedoopt, kan die Jezus beter erkennen!
Wie in die Geest gedoopt wordt , ontvangt vuur !
Dat heilig vuurr van Jezus is onblusbaar ! Want zonder die Geest kan geen mens nog leven maar wordt een
lijk: Een bestaan zonder Geest / in het Hebreuws : Ruach = adem