Vers 34' : ' Maakt u dus niet bezorgd voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen leed.'
1 Ofwel bestaat God niet ! 2 Ofwel is er maar ene !
de keuze is aan u !
Als je kiest voor 1, dan moet ge u om alles bekommeren. En sluit vooral het toeval niet uit dan. Dan zijt ge voor alles bang want alles wordt dan toeval en als verstandig laat ge u voor alles verzekeren!
Mocht ge kiezen voor 2, dan wordt ge pas vrij en dan kan je leven!!! Of worden wij geklasseerd bij de zonderlingen : de gelovenden ?
Vers 44: 'Maar Ik zeg u : Bemint uw vijanden en bidt voor wie u vervolgen.'
Uw vijanden beminnen dat is al wat ! ......en er dan ook nog voor bidden ? Dat laatste is een concrete manier om het beminnen niet als een mooie intentie te zien maar om het ook te realiseren. Zo is Jezus toch: consekwent ! En de grootste vijanden zijn misschien wel onze ex-vrienden ? Want die kennen ons het best en weten van onze zwakke plekken. Hoe ver staan wij daarmee ?
VERS 37 : ' MAAR UW JA MOET JA ZIJN EN UW NEEN, NEEN EN WAT DAAR NOG BIJ KOMT, IS UIT DEN BOZE'
Als we ja zeggen en wij doen neen, wat gebeurt er dan ? Helemaal niks ! Een woord dat je niet beleeft, is leeg en brengt dorheid. Maar een woord dat je plukt in je leven, brengt vruchten voort van nieuw leven, zonder eind.
Vers 16 : ' Zo moet ook uw licht stralen voor het oog van de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is.'
Die Jezus kon geen twee zinnen zeggen zonder zijn Vader erbij te betrekken! Hoe stralen wij dat licht uit ?Hoe kunnen wij schitterend zijn ? Wat is het schitterende van ons lichaam ? Zijn dat niet onze ogen zeker als ze open zijn en vooral als ze graag zien. In schoonheidswedstrijden gaat het soms over de vorm (amandel), de kleur (blauw), de grootte van ogen enz. en zo weinig of helemaal niet over de helderheid, de puurheid, de ontroerende schittering van een liefdesblik. In die liefdesuitstraling verheerlijken wij de Vader van die Man van Nazaret.
Vers 26, b:' Voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd'
Het oorspronkelijke woord voor Gezalfde van de Heer is Messias: Hij die doordrongen is van Gods Geest , van de Liefde dus. Niemand heeft zo'n daadkracht tenzij diegene die door God gezonden is, dat wil zeggen Iemand die doordrongen is van Godsliefde.
Vers 19a: 'En Hij sprak tot hen: Komt, volgt MIJ.'
De betere vertaling van het woord apostel is eerder dan leerling : Volgeling. In die drie woorden : apostelen, leerlingen en volgelingen worden verschillende aspecten weergegeven van de medewerkers die Jezus uitkoos. Maar in deze twee werkwoorden : 'Komt en volgt Mij' wordt het duidelijk dat het alleen die mensen zullen zijn die met Hem meekomen en Hem volgen die alles zullen vernemen( leren) wat ze nodig hebben om Jezus echt te kunnen verstaan.
VERS 33 c: ' Hij zal u dopen in de 'Heilige'Geest.
Wij zouden beter vertalen : in Gods Geest want Jezus brengt mensen in contact met Gods Geest. Wie door Johannes in water werd gedoopt, kan die Jezus beter erkennen!
Wie in die Geest gedoopt wordt , ontvangt vuur !
Dat heilig vuurr van Jezus is onblusbaar ! Want zonder die Geest kan geen mens nog leven maar wordt een
lijk: Een bestaan zonder Geest / in het Hebreuws : Ruach = adem
Vers 16, c: ' Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.'
In heel de wereld en in alle godsdiesten is het een eeuwenoude gewoonte om te dopen in water. Water is het traditionele symbool van dopen. Water reinigt de huid , verfrist, lest de dorst. In water worden baby's geboren. Jezus voegt er iets heel anders aan toe : iets gans nieuw: Dopen in Geest = Adem en vuur = maakt dat mensen vanuit hun innerlijke kracht worden aangesproken en bewogen om van binnenuit naar buiten te leven : om ten diepste toe geraakt en bewogen te worden om naar mensen te gaan: vrij, niet verplicht , willig , niet opgelegd.
Wijzen , mensen die vaardig zijn in het wijs omgaan met de realiteit van het dagelijks leven zoals David wijs was in het liefhebben : vaardig in het liefhebben. Het zijn dus wijze mensen die kunnen neerknielen, hulde brengen, geschenken geven.
Neerknielen voor het kind van godswege: ik ben kleiner.
Hulde brengen voor wat van God komt: gij zijt groter.
Geschenken geven: er is niets van wat ik geef dat ik zelf niet gekregen heb.
Welke attitude van de drie zou ik het liefst willen beleven?
Vers:23b' want Hij zal genoemd worden de Nazoreër!'
Liefde gaf U duizend namen. Dat weten wij van Maria. Haar litanie is een mateloze opsomming van in feite troetelnamen. Voor Jezus is dat niet anders : Redder, Verlosser, Messias, Bevrijder, Heiland, Zaligmaker, Mensenzoon. Als liefde er mee gemoeid is worden mensen ontzettend creatief in het vinden van namen. In het evangelie van deze zondag vernemen wij een heel voor de handliggende naam: Nazoreër( van dezelfde stam als het woord Nazaret) en betekent de Behoeder,de Beschermer.
Wat is mijn aanspreeknaam bij uitstek om Jezus te noemen of aan te spreken?
Vers 23b:' En men zal Hem de naam geven Immanuël :God met ons.'
Eindelijk geeft God zijn naam vrij: Een God met ons en alleen die God kan ons redden, verlossen, vrij maken. Want waarvan zouden wij, vrije mensen als we zjn, nog moeten bevrijd worden ?Er is maar één werkelijkheid waar wij allemaaal aan gebonden liggen - en daar is niemand vrij van - en dat is toch sterven, de dood ,het niet meer zijn :Als dat geen slavernij is. Kan er nu nog iemand beweren dat we geen verlosser nodig hebben.
Zoeken we allemaal niet naar waarheid,? naar de weg ? naar leven ? Hij is het die van zichzelf heeft gezegd :Ik BEN de Weg, de Waarheid en het Leven.
We hebben nog een paar dagen om die Immanuëll te verwachten en te verwelkomen in ons en onder ons.
Als dat geen feest is ! Of laten wij het liever over aan de lijstjes van supermarkten ,van de lichtjes en van de reclames.
Vers 10 :' Zie ,Ik zend mijn bode voor U uit, die de weg voor uw komst zal bereiden.
Wat probeer ik als alleenstaande, gehuwde, vader, priester, moeder, tiener, gepensioneerde op mijn manier te doen om iets van die blijheid van die Man van Galilea zelf te beleven en uit te dragen ?
Dat wil zeggen : Hoe geraak ik weg uit wat ik verkeerd gedaan heb : uit het altijd maar weer ontferm-u-over-ons en ik-ben-niet waardig en het kyrie-eleison om eindelijk bij Jezus uit te komen en bij Hem te gaan staan om me gewonnen te geven voor zijn manier van communiceren en zijn supporter te worden voor al die anderen die dat ook proberen in plaats van alleen maar kritiek te geven.
Vers 8: Brengt dus vruchten voort die naar bekering leiden.
Als kerstmis is een kind verwachten, dan zullen wij daar moeten in investeren: onze liefde klaar maken opdat er in ons eigen leven een nieuwe geboorte mag komen. Want bij gebrek aan verwachting zal het kind uiteindelijk geen plaats meer vinden bij ons. Het zal misschien wel in een beestachtige stal terecht komen. Investeren in het verwelkomen van dat kind (waar we al heel wat van weten) ?
Anders reageren op wat in deze week meevalt of tegenvalt. Wat meevalt ook meedelen aan anderen : die vruchten dus delen
Wat tegenvalt : in plaats van uit gewoonte anderen te verdenken, te verwijten of te vloeken: iets nieuws proberen : iets dat creatiever is, wat een kind veel sponaner doet en dat ons dichter bij elkaar brengt.
EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT Mt 24,37-44 : Weest waakzaam Vers 44: Weest ook gij dus bereid omdat de Mensenzoon komt op het uur waarop gij het niet verwacht. Je kunt geen kind verwelkomen dat ge niet hebt verwacht. Als we er vandaag niet beginnen aan te denken , zal de datum wel komen maar nieuw leven zal er niet komen. Zijn naam is al bekend: Immanuël : God met ons. Een God met wie we kunnen spreken dus geen god tegen wie we spreken of tot wie we spreken maar met wie we samen kunnen spreken. Is er iets belangrijks in ons leven dat we met Hem niet willen bespreken ? Hugo Dierick Rosier 26, 2000 Antwerpen.
VIERENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR LC 23,35-43: Jezus op het kruis tussen twee misdadigers Vers 39 ' Eén van de misdadigers die daar hingen zei smalend tegen hem: 'Ben jij de Messias ? Red dan jezelf en ons erbij' Jezus werd voortdurend bestookt door de joodse wetsgeleerden . Hij antwoordde daarop met: Er is maar één gebod: Bemin God en het tweede is daaraan gelijk: bemin uw naaste als uzelf. Wat is Jezus'boodschap tot de twee anderen die met Hem gekruisigd werden? Als je afziet, verwijt je de rest van de wereld in dit geval Jezus en gebeurt er niets. Als je iets voelt voor Jezus en je hebt voldoende vertrouwen in Hem , kun je hulp vragen en kan er iets gebeuren. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
DRIEËNDERTIGSTE ZONDAG Lc 21,5-19: Over het einde ! Vers: 18: 'Geen haar van uw hoofd zal verloren gaan.' Als je de weg van Jezus gaat, zul je sowieso aandacht trekken zonder dat je daar achter vraagt?. Wie aandacht krijgt, zal vroeg of laat moeilijke vragen krijgen. Hoe antwoorsden dan ?Jezus zegt ons dan: Blijf bij u zelf! Reken niet op wat je voorbereid hebt want dat kan alleen maar een zelfverdediging zijn Maar durf vertrouwen op wat de Geest je zal ingeven en de woorden die Hij u zal ingeven zullen zowel u als uw vijanden verbazen. Want wij hebben geen andere wapens buiten de liefde. Hugo Dierick, Rosier 26 A(2000)
TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 20,27-38: Van wie van hen is zij nu bij de verrijzenis de vrouw ? Vers 35 b:'Zij huwen niet en worden niet ten huwelijk gegeven.' Stelt die uitspraak van Jezus het huwelijk niet in een minder goed daglicht ? Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen wat dat is: eeuwig leven. Dat is dat leven dat zo volkomen anders is dan het leven dat wij nu kennen. In dit leven hebben wij dagelijks zoveel nood aan leven (wat hebben wij allemaal niet nodig om te kunnen leven,laat staan gelukkig leven ?) maar later zullen wij het volle leven beleven :dat is dus altijd gelukkig leven dus samen-zijn : onze nood aan samen-leven is dan compleet vervuld. Dat is het grandioze verschil tussen onze nood aan leven(waar we nu dag en nacht- waarvan denk je dat je wakker ligt?- mee bezig zijn) en de vervulling van die nood( waar we nu echt niets meer moeten voor doen: eindelijk rust!)Een leven zonder dat wijj iets nodig hebben want we hebben het al. Of ziet je dat anders? Graag weet ik dan. Hugo Dierick,Rosier 26 A(2000)
EENENDERTGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 19,1-10: Zacheus Vers 5b: ' Vandaag moet ik in uw huis te gast zijn.' Een nog preciere vertaling zou kunnen zijn: Vandaag moet ik komen zitten(verblijven) in uw huis. Daarmee wordt het woordenspel gerespecteerd van klein (Zacheus), die groter wordt in de boom, naat beneden komt om samen met Jezus in huis aan tafel gaat en op gelijke hoogte komt als Jezus. Jezus doorbreekt alle afstandelijkheid zowel psychologisch als fysisch, anders kan Hij niet zijn wie Hij is. Hugo Dierick, Rosier 26 A -2000
DERTGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 18, 9-14: De Farizeeër en de tollenaar Vers 14 : ' Ik zeg u de tollenaar ging gerechtvaardigd naar huis en niet de andere; want alwie zich verheft, zal vernederd , maar wie zichzelf is, zal verheven worden. ' Waarom zouden we onszelf verheffen, terwijl het God is die ons groot maakt. Is er iets groters dan kind van God te zijn ? We zijn allemaal bedoeld om te schitteren. Iedereen. Je onbelangrijk voordoen is een pose waardoor we God niet vertrouwen dat Hij het is die ons groot maakt. Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.