50 C.L.
In 1984 vinden wij in de pedagogische archieven van het AVC de rubriek C.L. met tips voor taalleerkrachten om zich bij te scholen.
De rubriek bevatte drie delen :
- Teksten : infoblad ministerie (differentiatie binnen klasverband, mastery learning en multimediaal werken); info vernieuwing onderwijs : vreemde talenstudie Belgen doorgelicht.
Onze bedenking : Spreken is reëel een individuele aangelegenheid en richt zich meestal tot een ander individu (dialoog) of hooguit kleine groepjes. Spreken voor een groot publiek is vrij uitzonderlijk. Hoe realiseren in een klas van 20 à 25 studenten ? Persoon en gemeenschap : zelfanalyse en onderwijsbegeleiding. Syntheserapport talenkennis bij jonge afgestudeerden (Vlekho).
- Vakvergaderingen (later kwaliteitskringen) :
Per afdeling trimesterieel en themavergadering a.v.s.g. met prof. De Vriendt De Man.
- Persoonlijk werk : multimediale leerpakketten om het onvoorbereid vervangen op te vangen.
17-04-2006 om 10:41
geschreven door Jef De cuyper
|