446 A.V.S.G. 1. Optimale accoustiek. Het horen van de studenten moeten op het 0 - niveau opgevoed worden want : - op het 0 - niveau klinkt een andere taal als muziek - zij horen de andere taal niet goed - specifieke klanken horen zij fout en er zijn gespecialiseerde technieken nodig om ze hoorbaar te maken 2. Voorrang spreken. Bij elke vorm van onderwijs maakt de leerkracht een didactische keuze op basis van het didactisch model. Als men van de noden van de studenten uitgaat en men wil op een efficiënte wijze zo snel als mogelijk een andere taal aanleren kiezen we voor het spreken. Het taalaanbod is audiovisueel d.w.z. dat het aangeboden wordt in scenario's, die worden door visueel materieel(dia's) ondersteund, wat begrijpen van op het 0 - niveau mogelijk maakt. 3. Basiswoordenschat. Het gaat hier om een basiswoordenlijst van gesproken taal aan anderstaligen, met de meest frequente woorden. Bij vergelijking van de ons bekende lijsten Nederlands, die we vergeleken via een software - programma, stelden wij vast dat slechts 400 lemma's voorkwamen in alle lijsten en dat heel wat essentiële woorden, zonder dewelke men de taal ooit vlot zal spreken, gewoon ontbraken. We kwamen tot een lijst van 800 lemma's te integreren vanaf het 0 - niveau : NE cl I (jan.1996). We vertaalden die naar de andere , vooral Europese talen. 4. Luisteren - begrijpen - nazeggen. De scenario's worden beluisterd en begrepen via dia's, die gelijktijdig geprojecteerd worden. De studenten zeggen ze individueel na. 5. Grammaticaal mechanisme : substitutie. Grammatica is studie van de taal. Zij wordt met het schrijven, tot ze geen invloed meer zal uitoefenen op het vlot spreken, uitgesteld. Zij zit ten andere levend verweven in de conversatie en pas na voldoende inoefenen van de scenario's krijgt men een basis om het leren ervan mogelijk te maken. Zie verder : "De structureel - globale audiovisuele methode" S. De Vriendt R. Renard
23-01-2017 om 09:42
geschreven door Jef De cuyper
|