324 AVSG I
Geschiedenis. De ontwikkeling van de taalstudie, de psychologie, de pedagogie en de techniek enerzijds en de noden van de moderne mens anderzijds, vergen audiovisueel taalonderwijs omdat de taal door het oor en het oog opgevangen wordt. De directe methode(gesproken taal en beeld) gaf als resultaat het niet structureel gebruik van de audiovisuele middelen. Saussure : initiator van de structurele constructie van de taal en het belang van de band tussen uitzending en perceptie. Bolly : studiesystemen voor taal op grond van gesproken taal. Eigen moeilijkheden : - imitatie van vreemde klanken : zij stellen de structuur samen en het moderne onderzoek leert ons hoe we ze kunnen gebruiken - auditieve middelen : eigen systeem en eigen methodenleer - horen alleen volstaat niet om een taal te spreken (uitspraak en gebruik) - de spraak werkt zoals de hersenen : structureel (daarom moeten wij de moderne taalstudie en de psychologie volgen) - opnamen van klank en beeld dragen bij tot de structuur zonder de omweg van de Moedertaal - eigen toepassingen : ritme, intonatie en stimuli (verschillende organen samen beïnvloeden om de taal te integreren langs de psychologische stimulatie en het conditioneren - 2 belangrijke zaken : -- er bestaan in elke taal een reeks elementen waarmee ze gestructureerd is -- het huidige onderzoek leert ons hoe we ze kunnen gebruiken in vele toepassingen
20-03-2012 om 09:12
geschreven door Jef De cuyper
|