406 Campagne 2014 Nederlands
De 10de campagne voor het Nederlands werd op gang geschoten door Tom Dehaene onder de slogan “Nederlands leren, simple comme bonjour”. Er wordt weer financiële steun gegeven aan het Huis van het Nederlands voor hulp aan lokale besturen. 30 gemeenten nemen deel en het leidt opnieuw tot wildgroei met O.C.M.W. – initiatieven (taalcoach, onthaalblad en tolkenblad).
Ze willen in de provincie opnieuw 14000 cursisten aantrekken. Deze campagne gaat in samenwerking met het Huis van het Nederlands en V.Z.W. De Rand. Als campagnematerieel worden deze keer markers gebruikt. Men zou beter het geld stoppen in coördinatie van alle initiatieven waar een wildgroei heerst, waar een kat haar jongen niet meer in vindt. Bovendien herhaal ik mijn oproep tot :
- Vastleggen van standaard gesproken Nederlands
- Audiovisuele methode Nederlands aan anderstaligen
- Didactiek talen aan anderstaligen
- Cross mediale mogelijkheid om snel Nederlands te leren spreken en in te oefenen
- Oprichting van een school in Brussel voor enkel Europese talen op het 0-niveau
- Toekenning van een kwaliteitslabel voor initiatieven
- Degelijke coördinatie
04-11-2014 om 08:59
geschreven door Jef De cuyper
|