139 Moedertaal aan anderstalige kinderen
In D.S. van 5.3 las ik "Minister sommeert schepen van Gent over Turks op school" en ik meen dat hij dat terecht doet. In het Vlaams parlement werd er anders gereageerd. Daar werd nogal rond de pot gedraaid, zoals we van politiekers gewoon zijn.
Op grond van mijn ervaring in Basisonderwijs en in het Volwassennenonderwijs en doorgedreven studie van taalonderwijs aan anderstaligen, kan ik enkel stellen dat dit nefast is voor het onderwijs van die klassen. Leerachterstand is het gevolg van taalachterstand! Die kinderen moeten zo snel mogelijk Nederlands leren.
Dat dit op een ernstig deskundig onderzoek zou steunen, betwijfel ik ten zeerste. Als dat er was, is dat alleszins gebaseerd op een didactiek van de Moedertaal op zich. Het didactisch profiel van taalonderwijs aan anderstaligen leert wat anders. Functioneel taalonderwijs is hier aangewezen.
Bovendien vind ik dat de andere kinderen gediscrimineerd worden. Als de Turkse kinderen dat krijgen, waarom de andere anderstaligen niet ?
11-03-2008 om 18:11
geschreven door Jef De cuyper
|