In D.S. van 8.10.2007 las ik een artikel over Levenslang talen leren.
Dat in het volwassenenonderwijs de vreemde talen het meest gekozen cursusaanbod uitmaken was al lang bekend. Dat men deze talen aan anderstaligen hoort te noemen werd in de VLOR vastgelegd om het onderscheid met moedertaal te onderstrepen, vooral in didactiek. Het is wel bedroevend vast te stellen dat ze daar teruggekrabbeld zijn en een tweede benaming voor onze eigen taal opnieuw invoerden : NT2. Hierover weidde ik reeds overvloedig uit.
De top tien van de gegeerde talen werd in het kader van Europa reeds onderzocht en er werd een mooie affiche over verspreid. Daar komen uiteraard schommelingen in voor, onder invloed van veranderende omstandigheden, economisch en sociaal.
Dat momenteel Nederlands aan anderstaligen uitbreidt is ten gevolge van de rush achter de subsidiëring aan. Wildgroei aan initiatieven is daar het gevolg van. Aan het feit dat er momenteel onopgeleide vrijwilligers massaal ingezet worden, daar moet dringend aan verholpen worden.
De minister heeft echter door het verhogen van het inschrijfgeld de toeloop doen dalen met 20 %. De scholen sloegen in paniek en staakten zelfs. Maar ze vergaten dat ze zelf reeds verhoging invoerden volgens dat het hun uitkwam o.a. voor informatica.
De 23 officiële talen zouden met steun van Europa en de ambassades in Brussel moeten onderwezen worden, op het 0 niveau volgens de principes van de audiovisuele structureel globale methode en hoger volgens de allernieuwste cross-mediale technieken, in één gespecialiseerde Europese school! Daar pleit ik al jaren voor.
18-03-2008 om 09:04
geschreven door Jef De cuyper
|