Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    04-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.133 Moedertaal in de klas

    133 Moedertaal in de klas
    Het gemeenschapsonderwijs gaat de moedertaal toelaten in de klas. Is het al niet moeilijk genoeg met de diversiteit aan talen?
    De minister sluit zich hierbij aan. Maar dat is een didactische misstap van formaat.
    Stille informele hulp onder mekaar is natuurlijk aangewezen.
    Maar het lamentabele niveau van de multiculturele klassen is te danken aan het feit dat de kinderen vanaf de kleuterklas het Nederlands niet kunnen spreken. We spreken dan nog niet over “welk Nederlands”!
    Het gebruik van enkel het Nederlands als voertaal is op alle échelons een MEERWAARDE voor het talenonderwijs aan anderstaligen.
    We kunnen het initiatief uitroepen tot de didactische flater van het jaar!

    04-12-2017 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Igbo

    Bij de opening van de serren van de Plantentuin Meise op 24 september trad een Nigeriaanse groep op in traditionele klederdracht.  Bij de kolanotenceremonie werd de oorspronkelijke taal het Igbo vertaald in het Engels.  Ik dacht dat ze het Nerderlands niet machtig waren.
    Toen een kleine jongen mij koalanoten aanbood vroeg ik hem : "Quels sont les meilleurs, les jaunes ou les rouges?"  Hij antwoordde : "Ik spreek Nederlands."
    Prompt heb ik hem gedecoreerd met de alombekende pin van het "AVC talen aan anderstaligen kwaliteitslabel".  Hij verdient het en sprak correct Nederlands.

    Zo hoort het!

    25-09-2017 om 09:21 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.467 Publicaties

    467 Publicaties
    Op dit ogenblik publiceerde ik aflevering VII van AVC Jos Chabert Meise en Jette voor de ouderen in Meise in het Okra krantje.
    Ze werden ook doorgestuurd naar de e-mail adressen van het personeel van het AVC.
    Berla VZW Erfgoed Meise publiceert eenn update in de electronische Nieuwsbrief van oktober. Die maand, juist voor de verjaardag “50 jaar volwassenenonderwijs of langer” verzorg ik een praatcafé.
    Ondertussen heb ik mijn blog “cl” geordend en zoek een uitgever. Zoals bij het 25 jarig bestaan van het AVC (Artsen zonder grenzen) zal de opbrtengst naar een goed doel gaan. Het is ondertussen al gepubliceerd op http://www.avc-jos-chabert-cl.jouwweb.nl

    10-07-2017 om 09:34 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.466 Resultaten

    466 Resultaten
    Mijn kleinkinderen bevestigden enkele van mijn didactische inzichten.
    Hannah, 9 jaar, leert Chinees aan het Confucius instituut. Zij behaalde in haar tweede jaar 89 % en zij is niet tevreden. Zij vindt dat ze 90 moest hebben!
    Dat krijg je met punten. Ondertussen beluister ik de inzichten van Dylan William die via de B.B.C. een experiment deed om de punten af te schaffen! In het AVC waren de examens verboden en vervangen door “bespreking van de gespreide evaluaties van het voorbije schooljaar”. Elk leermoment bevat een evaluatie!
    Adriaan moest zijn 5de jaar humaniora overdoen. Hij is verstandig genoeg, maar aarddde niet in zijn klas. Hij heeft parallel aan zijn herbegonnen 5de jaar zijn examens afgelegd, bij de centrale examencommissie en is geslaagd! Hij behaalt dus zijn humanioradiploma tegelijkertijd met zijn 5de jaar, ondanks de leerkrachten! Of niet?
    Blogs.  De bundeling van deze blogs verdient nog een naam. Ik twijfelde tussen : Didactica cybernetica. Dat klinkt geleerd en bevat de essentie van deze inzichten!
    Een andere titel zou zijn : Talen leren, ondanks de leerkracht!

    27-06-2017 om 10:50 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.466 Beoordeling

    466 Beoordeling

    De panelleden in de zevende dag mochten de minister van onderwijs beoordelen.
    Ze kreeg van Groen een B en van rood een C.  De pannelleden krijgen van mij een Z.  Want zij lijden aan het syndroom van de pikorde!  Ze zouden beter aan kwaliteitsrevolutie doen! 
    De minister krijgt van mij de excellency award!

    19-06-2017 om 08:53 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.465 Ordening

    465 Ordening
    Alles wordt opgesplitst in :
    AVC Jos Chabert cl 1 - 7
    8. Management : Kwaliteitsrevolutie in het onderwijs
    9. Gebeurtenissen
    10. Talenpracticum
    11. AVSG
    12. Methode
    13. Janua Linguarum Reserata
    14. Tibetaans
    15. Varia

    05-06-2017 om 09:12 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.464 AVC Joss Chabert cl

    464 AVC Jos Chabert cl

    Mijn geordend blog met de know-how van het AVC is operationeel :

    http://www.avc-jos-chabert-cl.jouwweb.nl

    29-05-2017 om 09:30 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.463 Ordening

    463 Ordening
    N.a.v. het 50 jarig jubileum van het AVC (nu CVO Meise en Jette) heb ik deze rubrieken geördend per thema :
    1. Home
    2. Historiek
    3. Didactiek
    4. Training
    5. Pers
    6. Adviezen
    7. Bibliografie

    Ze staan op http://www.avc-jos-chabert-cl.jouwweb.nl

     

    22-05-2017 om 09:27 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.462 A.A.AC.ZC.

    462 A.A.AC.ZC
    Mijn blog over de didactiek van het talenpracticum in het Nederlands op everyoneweb werd afgesloten. De website op everyoneweb werd overgenomen door jouwweb . Ik heb hem overgeplaatst enn hij is bereikbaar op https://jefdecuyper.wordpress.com/

    Er beweegt heel wat op het internet.

    15-05-2017 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.461 Nederlands spreken

    461 Nederlands spreken

    De studenten van CVO Halle-Rode trokken rond in de winkels van Halle om Nederlands te oefenen. 
    Zij roepen met alle CVO's de handelaars op om enkel Nederlands te spreken tegen anderstaligen.  Want dat is een leerrijke en praktische oefening.  Want men kan niet genoeg oefenen!  Nederlands leer je door het te spreken.
    De handelaars schakelen te snel over, meeestal naar het Frans, als het wat moeizaam gaat.  Ze hebben ook soms schrik om Franstalige klanten te verliezen.  Deze mogen echter wat meer respect betonen voor de streektaal!

    08-05-2017 om 09:25 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.460 Student(e)

    460 Student(e)

    De student is het belangrijkste in het volwassenenonderwijs.  Want daar gaat het hem om!  Hij of zij komt om te leren, op een aangename en nuttigze wijze.  Volwassenen weten zeer goed wat ze willen.  Zij zien ook de verschillen.  Daarom wensen zij vaak hun excellente leerkracht te behouden.
    Ik ontmoette een studente Italiaans uit het CVO in Jette.  Zij zit in het vierde jaar.  Haar relaas was kenschetsend.  De leerkracht is een autochtone Italiaanse.  Dit is een meerwaarde en zij legde mij haarfijn uit wat het verschil is met niet native - speakers.  Maar er is meer!  Ze moetren ook hun stiel kennen.  Want kennis is onvoldoende.  Inzicht in de leerprocessen en die dan nog met het beste resultaat op een aangename manier realiseren, dat maakt het verschil.

    Tijdens mijn ambtsperiode evalueerde ik de leerkrachten.  Maar parallel liet ik ze ook evalueren door hun studenten.  De overeenkomst van die resultaten was treffend.  De studenten weten zeer goed welk vlees ze in de kuip hebben.

    01-05-2017 om 09:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.459 A.A.AC.ZC.

    459 A.A.AC.ZC.
    Het talenpracticum is en blijft een fantastich didactisch hulpmiddel om andere talen te leren spreken. Want willen of niet : herhaling is en blijft het fundament van spreken inoefenen.
    In klasverband was het in de jaren zestig een luxeproduct. Weinig scholen hadden het. Gevolg hiervan was dat de programma’s niet commercieel waren en dat we zelf aan de slag moesten. Een talenpracticum degelijk en verantwoord gebruiken betekende dubbele inspanningen voor de leerkracht. Bovendien werden we geconfronteerd met falende firma’s : bij ons S.B.R – Körting – Divace …
    Ik heb altijd beweerd dat het commandopaneel 2m / 1 m zou verkleinen tot het formaat van een betaalkaart. Helaas! Na het programmeren van het systeem door de Finse firma Divace lijkt alles stil gevallen te zijn. We wachten op programmatie via een app. Maar dan moeten ook nog de oefeningen aangemaakt worden.
    Zie : http://www.everyoneweb.com/cmftacl

     

    24-04-2017 om 09:33 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.458 A.A.C.C.

    458 A.A.C.C.
    De mogelijkheden van ons talenpracticum, die uniek waren, werden beschreven in

    http://www.everyoneweb.com/cmftacl

    https://www.tumblr.com/blog/aacc-laboratory

    Toen ik met pensioen ging zorgde ik ervoor dat ze op P.C. mogelijk werden. Ik had dat reeds vroeger geprobeel bij twee firmas : Sony en een Franse firma waarvan de naam mij ontsnapt.
    Uiteindelijk werd via een offerte voor een nieuw talenpracticum via de hersteldienst van ons systeem bij de Finse firma Divace het A.A.A.C. – talenpracticum geprogrammeerd. Ondertussen is die overgenomen door het Duitse Sanako.
    Helaas! Ik heb het nooit in werking gezien.
    Misschien is er iets te vinden via de gebruikersgroep in Engeland :
    http://www.sanako.com/en-gb/wp-content/uploads/SanakoUKNewsletter_Spring2017.pdf

    17-04-2017 om 09:16 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.457 Reacties

    457 Reacties
    Hello Jef,
    Waar je de energie blijft halen om, waar je kan, uiting te geven aan jouw geweldige overtuiging van de methode van het talenonderwijs via het talenpracticum - hetgeen trouwens empirisch bewezen - is bewonderenswaardig.
    Jij bent het levende bewijs dat "pensioen" de gelegenheid is om nog meer actief te zijn.
    Doe zo voort, het zijn uitingen van eeuwige jeugd!
    Groeten uit Leuven,
    Guido Van Eygen leerkracht Duits 1974 – 1990


    Voor dit jubeljaar 50 jaar volwassenenonderwijs = (of liever) 41 jaar AVC + 9 jaar CVO publiceer ik voor de ouderen in de Okra krant Meise in 12 afleveringen een reeks verhalen met foto’s over die 41 jaar. De aangevulde versie stuur ik naar mijn e-mail groep CVO Jos Chabert cl Meise en Jette. Ik hertneem op mijn blog http://blog.seniorennet.be/cl  
    De essentieële zaken over de didactiek talen aan anderstaligen volgens de principes van Didactica Cybernetica. Ik herschrijf ook de geschiedenis van het AVC voor de heemkundige kring Erfgoed Berla Meise en ik hoop rond 1 november een presentatie te verzorgen in het praatcafé van de kring over Volwassenenonderwijs in Meise.

    10-04-2017 om 09:55 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.456 Tib III Aanbeveling

    456 Aanbeveling
    We vergelijken nu best de lijst van onderwerpen uit Tibetaans I met de resultaten van de vergelijende studie van onerwerpen voor het 0 – niveau talen aan anderstaligen uit ons leerplan.

    1. Personalia
    2. Wonen
    3. Leefmilieu
    4. Reizen en verkeer
    5. Eten en drinken
    6. Boodschappen, winkels, waren
    7. Diensten
    8. Gezondheid en hygiëne
    9. Werk en beroep
    10. Onderwijs en opleiding
    11. Vrijetijdsbesteding en ontspanning
    12. Persoonlijke betrekkingen, contacten met anderen

    Deze lijst is te abstract. Ze moet concreter gemaakt worden met ongeveer 21 titels van dialogen. Zet de onderwerpen naast elkaar en vergelijk. Hieruit moet een standaard lijst ,voortvloeien die bruikbaar is voor onze lessen.

    03-04-2017 om 09:34 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.455 Tibetaans II

    455 Tibetaans II
    Wat kunnen wij hieruit leren?
    Sluit aan bij de concrete leefwereld.
    Bepaalde dingen zijn niet universeel.
    Heel pragmatisch.
    Om te zetten in reële conversaties.
    3 tot 17 vergelijken met het leerplan NE cl I (0 – niveau) : thema’s, de overbodige eruit halen en de ontbrekende aanvullen.
    Grammatica zou ik achter de thema’s plaatsen
    Oefeningen maken voor het A.A.AC.ZC. – talenpracticum op Smart Phone
    Ik slaagde erin NE cl I in het Tibetaans te vertalen. 800 lemma’s van meest frekwente gesproken in gesproken Tibetaans.

    27-03-2017 om 09:12 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.454 Tibetaans

    454 Tibetaans
    Tijdens de bijscholingen liet ik in het AVC regelmatig vallen, dat ik nooit een taal geleerd had met een ander alfabet. Mijn voorkeur ging naar het Tibetaans.
    In Huy wordt in het Tibetaans instituut een cursus Tibetaans verkocht met cassettes. De teksten zijn gebaseerd op de Tibetaanse filosofie. Dat stemt dus niet overeen met ons didactisch profiel!
    Later vond ik een ander boekje bij Artsen zonder grenzen. Het is een cursus gesproken Tibetaans uitgegeven in Paris bij Sylvie Grand – Clément “Le Tibetain sur le bout de la langue”. Deze methode sluit beter aan bij ons. Er zijn ook cassettes. Het ziet er als volgt uit :
    1. Uitspraak
    2. Elementen vann Spraakkunst
    3. Begroeting
    4. Familiale conversatie
    5. In de stad
    6. Hotel
    7. Voedsel : Markt – Restaurant
    8. Aankopen : Plaats – Kleren – Materie – Kleuren – Oorsprong – Activiteiten - Kopen
    9. Op straat : Transport – Uurregeling – Ticket – Bus – Halte –Autostop – Ongeval
    10. Trekking : Weer – Uitrusting – Voorbereiding – Gids en dragers – Natuur – Weg – Verlichting – Rivier – Col - Rustplaats
    11. Nomaden : Landschap – Leven van Nomaden – Uitrusting
    12. Gezondhzeid : Raadpleging dokter, ziekte –Conversatie dokter, patiënt - Lichaam – Ziektes – Spoed
    13. 13 Bhoedisme en kloosters : Iconografie – Geschiedenis – Kloosterleven – Rituele instrumenten – Ontmoeting met de lama – Feesten – Bhoedistische terminologie
    14. Bedevaarten : Pelgrims – Bedevaartplaatsen – Praktijk
    15. Getallen
    16. Tijd en datum : Uur – Bijwoorden – Leeftijd en anciënniteit - Duur – Datum – 5 elementen – 2 geslachten – 12 dieren
    17. Idiomatische uitdrukkingen : Hoeveelheid –Hij die – Sedert – Ondervinding – Geen tijd hebben – Macht
    18. Index plaatsen
    19. Glossarium van concrete termen
    20. Wortels van gebruikelijke werkwoorden
    21. Annex : Transliteratie
    22. Inhoudstafel

    20-03-2017 om 09:48 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.453 Didactica cybernetica

    453 Didactica cybernetica : resultaatleren
    Het didactisch profiel voor talen leren aan anderstaligen is toepasbaar voor andere vakken. Ik vergelijk dikwijls de didactiek die achter mijn leesmethode voor kinderen staat, met het didactisch profiel van het AVC cl.
    Eigenlijk komt het neer op resultaatleren of mastery – learning (alhoewel dat niet hetzelfde is).. Het resultaat is het objectief.
    Een taal leren spreken doe je door zoveel mogelijk te doen spreken. Elk nieuw aanbod moet onmiddellijk gebruikt en ingeoefend worden zonder de theorie die erachter zit.
    Het onderzoek via micro – teaching dat ik afnam van nieuwe leerkrachten en geroutineerden was verhelderend. De opdracht voor de leerkracht was : in klassikaal verband een conversatie inoefenen door de studenten zoveel mogelijk zelf te laten spreken. De beste leerkrachten bereikten amper 50 % van de leertijd. Als je dat dan nog opdeelt door het aantal studenten is het resultaat pover. Daarom is het talenpracticum zo belangrijk. Daar ben je zeker, in ons systeem, dat elke student 33 % van de leertijd zelf spreekt.
    Voor kinderen die leren lezen geldt hetzelfde. Van als ze twee fonemen leerden moeten onmiddellijk alle combinaties in woorden echt gelezen worden. De basis is enkel hetgeen ze leerden. Daar wordt niet buiten gegaan.
    Als deze werkwijze uitgebreid wordt met het optimaliseren van de mogelijkheden van de leerkracht (begrip reikwijdte van de leerkracht) dan zijn de redsultaten verbluffend. En dat was toch onze doelstelling.

    13-03-2017 om 09:26 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.452 Aanleren - inoefenen

    452 Aanleren – inoefenen
    Het didactisch proces moet volledig afgewerkt worden : van doelstellingenn tot evalutie en remediëring.
    Leerkrachten talen zijn meestal niet grondig voorbereid op hun taak. Zij kennen hun talen goed, maar de stiel – de didactiek – moeten ze vaak nog verbeteren. Het aggregaat was meestal een bijkomende zaak.
    Een andere taal aanleren doe je best met de beste methode. Die onderscheidt zich van de gebruikelijke methoden door resoluut de didactiek van andere talen aan anderstaligen te volgen. Of beter nog : het didactisch profiel van het AVC Jos Chabert cl.
    Maar eens aangeleerd moet het ingeoefend worden. Je mag het aangelererde niet meer vergeten. In de doelsdtellingentaal heet dat : het moet geïntegreerd worden. In het AVC gebeurde dat via de didactiek van het A.A.AC.ZC. – talenpracticum. In de beginjaren was dat met bandrecorders met de fameuze vertragingslus. In 1996 werd deze didactiek toegepast op P.C. door de firma Divace. Via een aanvraag voor offerte slaagden wij erin de software te doen ontwikkelen op de hedendaagse apparatuur.

    http://www.everyoneweb.com/cmftacl 

    https://www.tumblr.com/blog/aacc-laboratory

    06-03-2017 om 09:29 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.451 0 - niveau

    451 0 – niveau
    Het essentiële verschil van de didactiek voor talen aan anderstaligen in ons systeem en de nog steeds gebruikelijke manier om andere talen aan te leren, ligt hem in het 0-niveau.
    Het ging destijds zo ver dat we verplicht waren een test af te nemen van de absolute beginners over hun kennis van het lager middelbaar. In ons AVC hebben we dat steeds geweigerd. We pasten er een administratieve mouw aan. De inspectie bood weinig weerstand. En ik kan er mij enkel op verheugen dat dezelfde inspecteurs bij ons te rade kwamen en dat zij bij ons andere talen kwamen leren!
    Als je een andere taal leert of doceert en je hebt het geluk om met absolute beginners te werken, dan kun je wonderen verrichten. Met ons didactisch profiel slaagt men erin op 4 maanden correcte conversaties te voeren. Ik begrijp dan ook niet dat men nog durft conversatielessen inrichten na het hoogste niveau. Dat is de didactische wereld op zijn kop zetten! Onze manier van werken vereist echter specialisering!
    De beste resultaten bereikten we dan ook in Italiaans en Spaans. Later ook in nog verder van ons staande talen. Want de meerderheid van de studenten bestond er uit absolute beginners.
    Voor Nederlands geldde dat ook. Maar daar zaten de leerkrachten zodanig vastgeroest in de didactiek van de Moedertaal, dat dit een obstakel bleek. Zij hebben het dan ook nooit gepresteerd een eigen methode te ontwikkelen volgens ons didactisch profiel. Ik meen nochtans dat een leerkracht die zichzelf respecteert en beantwoordt aan de kwaliteitsvereisten, dat na 7 jaar practijk moet kunnen!
    Voor Engels, Duits en Frans sleepten onze studenten hun opgedane kennis van de humaniora mee : valse beginners. Begin er dan maar aan, om eerst de fouten weg te werken. Waarom kwamen al die studenten met een diploma van humaniora en hoger, zich anders aanbieden, zelfs op het 0 – niveau. Dat is in tegenspraak met wat professor Engels in onze school verklaarde : de studenten die zich aanbieden in de universiteit om een universitaire graad te behalen voor een taal, werden geacht deze totaal te beheersen.

    27-02-2017 om 09:01 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!